Verwacht het onverwachte

Had u uw webmaster enkele jaren geleden gezegd dat hij tien keer in China op stoomtreinjacht zou trekken, dan had hij u waarschijnlijk voor gek verklaard. Toch was het in december 2007 zo ver. Het beloofde ook een echte jubileumreis te worden met enkele schitterende hoogtepunten. Enerzijds kwam het management van de Jitong-spoorlijn met de aankondiging dat ze tussen Kerstmis en Nieuwjaar dagelijks een fotogoederentrein met 2 QJ's over de beruchte Jingpeng-pas zouden laten rijden. Anderzijds had uw webmaster de toelating op zak om de stoomrevisiewerkplaats "Jinzhou 701" te bezoeken, een voormalige geheime militaire werkplaats in een uitgehouwen grot (!!) diep in een berg. Hier worden nog altijd stoomlocomotieven gereviseerd in pure James Bond-stijl, een bezoekje dus meer dan waard.



De twee hoofddoelen van deze jubileumreis werden vervolgens ingepland in een volledige tour die uw webmaster zou leiden langs Yuanbaoshan, Jingpeng, Pingzhuang, Jinzhou 701, Nanpiao, Meihekou en Huludao. Echter: enkele weken voor het vertrek bleek dat de JS'en in Huludao uitgerangeerd waren. Snel werd Huludao toen vervangen door Beipiao, een andere plek in de buurt. Was dit al een voorproefje van wat uw webmaster te wachten stond? Blijkbaar wel, want na een kalm bezoek aan Yuanbaoshan ging het ook rond Jingpeng goed mis. Dat er de eerste dag niet veel te fotograferen viel doordat die dag hoofdzakelijk benut werd voor een grootste openingsceremonie met een authentieke Mongoolse muziekgroep vond uw webmaster nog niet eens zo erg. Dat het weer de nacht erna echter volledig omsloeg en het de andere drie dagen van zijn aanwezigheid van kwaad naar erger ging, dat was er wel over... Zeker als hij terugdacht aan al die fantastische dagen met stralend weer aan de pas...



Na een wat pover bezoek aan Pingzhuang (veel gewacht, weinig gezien) leidde het naar de Jinzhou 701-werkplaats. Hier ging de ellende aan een recordtempo voort: ze hadden net de revisie van een stoomlocomotief afgerond en zouden pas enkele dagen later aan de volgende twee locomotieven beginnen. Er was dus niets te zien in de werkplaats/grot, die vanwege energiebesparingen dan ook niet verlicht was. Te Nanpiao ging het ook al niet zoals gehoopt: ze hadden net een vierde diesellocomotief ontvangen, waaruit duidelijk werd dat stoomtractie hier ook ten onder aan het gaan is. Bovendien was het erg rustig en waaide er een bijzonder storende wind die de stoom dikwijls voor de trein uit deed waaien.



Ondertussen had uw webmaster echter opgevangen dat het smalspoornet te Huanan plots terug actief was na een lange periode van rust. Met enkele duwtjes in de goede richting door collega-hobbyisten besliste uw webmaster dan een bezoek aan Meihekou en Beipiao te laten vallen in het voordeel van Huanan. Vooraf had hij serieuze schrik dat het ook daar weer zou mislopen en dat na een lange omweg het smalspoorlijntje net weer zou zijn stilgelegd, maar deze schrik was duidelijk ongegrond. Gedurende vier dagen heeft uw webmaster de C2's die op dit lijntje dienst doen langs alle kanten gefotografeerd. Deze vier dagen hebben dan ook de hele reis, die verder een complete ramp was, gered. Uw webmaster is zo enthousiast over deze plek dat hij overweegt om er in de toekomst een hele week naartoe te trekken.



Dus u vroeg zich af wat de titel van deze reportage betekende?



Yuanbaoshan

Enkele jaren geleden is uw webmaster al een paar keer op bezoek geweest in Yuanbaoshan. Hij vond het toen al geen toplocatie, maar het lag makkelijk bereikbaar op weg naar Jingpeng. Bovendien hebben de JS'en hier als enige in China nog grote windleiplaten, hetgeen ze het potsierlijke uiterlijk van een "mini-QJ" geeft. Uw webmaster wilde spoorweggids Tina in Chifeng bezoeken op weg naar Jingpeng en samen met haar maakte hij vervolgens een korte uitstap naar Yuanbaoshan. Hoewel er minder stomers dienst deden dan enkele jaren geleden, reden er toch nog twee JS'en, net genoeg om ons enkele uren te "entertainen".



Stoomfestival op JingPeng

Uw webmaster had na het verdwijnen van de machtige QJ's in dagelijkse dienst op de Jingpeng-pas nooit gedacht hier ooit nog eens terug te keren. Toen echter bleek dat er een stoomfestival op de pas georganiseerd werd, net terwijl hij in China zou zijn, leek het hem wel een leuk idee om terug QJ's aan de pas te fotograferen, ook al ging het dan niet om "echte" stoomtreinen. Helaas liep het niet helemaal zoals hij gehoopt had. Het management van de Jitong-spoorlijn (de spoorlijn waarlangs de Jingpeng-pas gelegen is) had weliswaar hard haar best gedaan door 2 QJ's die al op de schroothoop stonden terug in een rijvaardige toestand te brengen. Ja, ze zagen er zelfs authentiek uit, op enkele details na. Het weer was echter dé grote spelbreker... Dit werd elke dag slechter, zodat tegen de laatste dag standaardfotografie gewoon onmogelijk werd. Dit in schril contrast met vorige bezoeken toen uw webmaster het schitterendste weer voorgeschoteld kreeg. Sja, het kan verkeren...



Pingzhuang

Eigenlijk stond een bezoek aan Pingzhuang helemaal niet zo hoog op het verlanglijstje van uw webmaster. De enige reden dat uw webmaster er terecht kwam is dat hij 's avonds vanuit het nabije Chifeng een trein naar Jinzhou moest nemen en dat hij anders op weg van Jingpeng naar Jinzhou een hele dag stoomgeweld zou missen. Al bij al heeft deze plek (zoals uw webmaster dus al verwachtte) op stoomgebied geen goede indruk nagelaten. Op het netwerk dat de ondergrondse mijnen bediende was maar weinig actie te beleven en die actie werd dan nog vergald doordat er fotografisch maar weinig goede mogelijkheden waren. In de openluchtmijn reden er voornamelijk in de ex-DDR gebouwde elektrische krokodillen en die waren een pak interessanter dan de stoomlocomotieven een beetje verderop. Dat was voor uw webmaster dan ook een vreemde gewaarwording: voor de allereerste keer in zijn hobby-carrière vond hij elektrische tractie interessanter dan stoomtractie. Schande :-))



De revisiewerkplaats Jinzhou 701

Een brave titel voor een bijzondere plek in het Chinese spoorweglandschap... Immers: het gaat hier om een voormalige geheime werkplaats, diep in een berg uitgehouwen, die voor het Chinese leger bij een invasie nuttige diensten zou bewijzen. Echter: invasies bleven uit en dus startte men met "gewone" revisies van stoomlocomotieven. Toen enkele jaren geleden spoorwegliefhebbers deze werkplaats ontdekten, was het "geheime" karakter er natuurlijk helemaal vanaf, maar het spektakel bleef. De hele werkplaats heeft door haar ligging in een berg immers een hoog James Bond-gehalte. Met het nodige geregel kon uw webmaster deze werkplaats toch bezoeken. Helaas liep het op het laatste moment mis in de details: bij onze aankomst was men net klaar met de revisie van een stomer en men zou pas enkele dagen later, te laat natuurlijk, met de twee volgende revisies starten. Hierdoor was de grot dus donker en verlaten, wéér een tegenvaller tijdens deze reis waar alles mis scheen te lopen.



De kolenspoorweg van Nanpiao

Na de koude douche te Jinzhou 701 werd direct koers gezet naar Nanpiao, een kolenspoorweg enkele kilometers verderop. Uw webmaster wilde deze spoorweg al jaren bezoeken, maar het paste nooit in zijn planning. Nu dus wel en dat was net op tijd / net te laat. Wat bedoelt hij hier nu weer mee? Wel, de spoorweg had net een vierde diesel gekocht, maar die werd nog niet echt ingezet. Helaas kwam dit wellicht omdat er relatief weinig verkeer was. U raadt het al: ook hier ging de tragedie die deze tiende Chinareis overschaduwde gewoon door. Nu, er leek een kentering in te komen, want los van de pech dat er maar weinig verkeer was heeft uw webmaster hier toch enkele leuke opnames kunnen maken. Het landschap rond Nanpiao is immers erg spectaculair en dan primeert voor uw webmaster toch de kwaliteit boven de kwantiteit.



Derde keer, goede keer: Huanan in actie!

Na tijdens de zomer van 2006 al eens zelf te hebben vastgesteld dat Huanan niet actief was en in de daaropvolgende winter via kennissen te hebben gehoord dat Huanan wederom niet reed, had uw webmaster er niet veel rekening meer mee gehouden dit nochtans zeer interessante kolenspoorlijntje nog te kunnen bezoeken. Hier kwam plots verandering in toen na maanden van summiere activiteit eind december Huanan weer volop in actie kwam. Onder de aanmoediging van een Chinese spoorweggids en enkele Britse spoorwegliefhebbers die dit smalspoorlijntje juist bezocht hadden, besloot uw webmaster zijn plannen drastisch om te gooien en het er maar op te wagen. Dit hield wel "eventjes" een omwegje van zo'n 1400km in... Gelukkig bleek de lange reis niet voor niets: terwijl de rest van de reis al bij al toch maar erg magertjes was verlopen, keerde nu het tij op een manier die uw webmaster niet voor mogelijk hield.


Op landschappelijk gebied heb je op het hoger gelegen deel van de lijn fantastische fotomogelijkheden, maar er is meer: op sommige plekken hoor je een trein ongeveer drie kwartier lang naderen voor hij je voorbij rijdt. Je zou voor minder de rillingen over je lijf krijgen... Buitengewoon tijdens het bezoek van uw webmaster was ook de hoeveelheid sneeuw: gedurende de dagen voor zijn aankomst was er op sommige plekken langs de lijn tot een halve meter sneeuw gevallen. Om het helemaal af te maken maakt dit smalspoornet als enige ter wereld gebruik van opdrukloc's! Dat dit een prachtig spektakel opleverde spreekt voor zich. Ja, deze vier dagen smalspoorgeweld hebben uw webmasters' tiende Chinareis dan toch nog tot een succes gemaakt.


Deze reportage heeft voor uw webmaster een extra betekenis aangezien ze werd gemaakt enkele maanden na het overlijden van zijn grootmoeder, Truda Schuurmans. Tijdens deze reis heeft hij uiteraard dikwijls stilgestaan bij hun mooie momenten samen en hoe ze voor hem op veel gebieden een voorbeeld is geweest. Deze reportage is dan ook een postuum eerbetoon. Dag lieve oma...