Wondermooi tot op het laatst



Een prachtige reis was het, uw webmaster's zesde winterreis naar het laatste stoomparadijs: veel zon, aangename winterse temperaturen (-5°C tot -23°C) en een bijzonder veel treinen met stoomtractie. Ja, uw webmaster en diens reisgezel Stefan Krings hebben geluk gehad deze keer: in tegenstelling tot sommige eerdere reizen zat echt alles mee. Alleen... Donkere wolken pakken zich samen want de inzet van stoomlocomotieven zal in 2009 opnieuw rake klappen krijgen. Uw webmaster worstelt hardop met de vraag hoe lang het nog de moeite gaat lonen om naar China te trekken...



De eerste bestemming van deze reis was Zhalainuer. Deze plek staat in het hobbywereldje bekend als de meest stomende plek op Aarde: ruim 30 stomers doen hier nog dienst. Ruim 25 locomotieven worden gebruikt voor het verkeer in en rond de openluchtmijn. Verder doen er ook een vijftal locomotieven dienst voor het afvoeren van de vanuit de openluchtmijn aangevoerde kolen, alsook het bedienen van enkele diepe mijnen. Hoewel het systeem eind 2008 nog volledig met stoomtractie werd uitgebaat, zal het in 2009 in steile val bergaf gaan met de inzet van stoomlocomotieven. Eerst en vooral wordt in de openluchtmijn overgeschakeld op vrachtwagens. Verder worden er ook een aantal diesellocomotieven verwacht om de stoomlocomotieven rond de diepe mijnen te vervangen. Wie nooit in Zhalainuer geweest is, weet gelukkig niet wat hij gemist heeft. Voor degenen die wel het geluk hebben gehad deze plek te bezoeken, is het verloren gaan van deze plek een regelrechte ramp.



Na het bijzonder geslaagde bezoek aan Zhalainuer werd koers gezet naar Haerbin, een stad waar de Russen de voorbije eeuw een grote invloed hebben uitgeoefend. Uw webmaster bezocht echter om een hele andere reden deze stad: jaarlijks vindt hier immers het grootste ijsfestival ter wereld plaats. Een hele stad wordt dan opgetrokken uit ijs. 's Avonds wordt dit alles op feeërieke wijze verlicht. Prachtig gewoon!



De volgende bestemming was Jixi, een plek vergelijkbaar met Charleroi in haar gloriejaren: er bevinden zich een massa steenkoolmijnen en in de meeste daarvan worden stoomlocomotieven gebruikt om de vers gedolven kolen af te voeren. Echter: ook hier is er rampnieuws want het drukste netwerk (Chengzihe) zal in 2009 worden geëlektrificeerd... Na een gedeeltelijke verdieseling van het netwerk rond Hengshan en het sluiten van een van de mijnen (Qikeng) op het Lishu-netwerk is dit weer een serieuze opdoffer.



Op een tegenvaller te Huanan na, was dit een fantastische reis. Het is voor uw webmaster dan ook moeilijk voor te stellen dat dit misschien wel zijn laatste winterreis naar China was... Indien mogelijk, zal hij het er volgend jaar zeker opnieuw op wagen, maar met twee hoofdvogels minder wordt het aantal echt interessante bestemmingen toch erg schaars. Zoals op zoveel vlakken zal de toekomst hier raad moeten brengen...



Zhalainuer

Al voor de derde keer bezocht uw webmaster het stadje Zhalainuer. Helaas lag er ditmaal geen sneeuw, waardoor de openluchtmijn ietsje minder spectaculair was voor fotografie, maar dit werd gecompenseerd door bijzonder lange treinen in het diepe mijnsysteem. Van een toekomstig einde in de openluchtmijn was gelukkig nog niet veel te merken: de stomers reden druk met kolen- en resttreinen heen en weer. Bij de diepe mijnen was er wel al iets te merken van de aankomende verdieseling: het station Dongfanghong is in haar geheel zo'n 5m opgehoogd op minder dan een half jaar tijd! De sporen zijn nu ook langer, omdat de aankomende diesels natuurlijk wat sterker zullen zijn dan de trouwe stomers. Hoog tijd dus voor een afscheidsreportage...



IJstoerisme in Haerbin

IJstoerisme... Het is een begrip dat veel van de lezers van deze website wellicht niet kennen, hetgeen ook logisch is met onze "namaakwinters"... In Noord-China vriest het echter maanden aan een stuk en dat geeft wel mogelijkheden. Terwijl de plaatselijke rivier "Songhuajiang" bedekt is met ongeveer een meter (!) ijs, wordt er in de directe nabijheid een heuse ijsstad opgetrokken. Op de rivier zelf rijden er paarden met kar om de vele toeristen te vervoeren, terwijl aan de oevers allerlei vreemde "ijssporten" beoefend worden. In het stadscentrum van Haerbin vinden we dan weer vele ijssculpturen die het geheel nog verder opfleuren. Het is eens een andere manier om Kerstmis te beleven...



Kolenbastion Jixi

Na 2 jaar keerde uw webmaster terug naar Jixi, een van de grote kolensteden in China. Rond deze stad liggen tientallen steenkoolmijnen, waarvan de meerderheid nog steeds met stoomlocomotieven bediend worden. Deze mijnen worden gebundeld in 5 netwerken: Chengzihe, Didao, Hengshan, Lishu en Donghaikuang. De eerste 3 netwerken zijn vrij groot, de andere twee zijn relatief klein. Helaas zijn er ook rond Jixi minder positieve ontwikkelingen: de Qikeng-mijn is begin 2008 gesloten, te Hengshan zijn er een aantal diesellocomotieven gearriveerd en het netwerk rond Chengzihe wordt in 2009 geëlektrificeerd. Ook hier betrof het dus een (gedeeltelijk?) afscheid van al het moois. Het is immers nog maar zéér de vraag of uw webmaster de komende jaren nog zal terugkeren naar Jixi... Waarop de subtitel "deel 1" slaat, verneemt u overigens verderop in dit verslag.



Pech in Huanan

De perfecte reis bestaat niet, zo bleek weer eens... Nadat we bevestiging hadden dat het zéér onvoorspelbare treinverkeer rond Huanan was opgestart voor enkele weken, besloten we naar dit smalspoorparadijs door te reizen. We waren immers toch in de buurt (Jixi ligt op zo'n 120 km van Huanan) en dus gooiden we onze hele planning om: i.p.v. door te reizen naar Tiefa en Nanpiao (andere bestemmingen met stoomlocomotieven) besloten we de rest van de reis in Huanan en eventueel terug in Jixi te spenderen. De dagen voor onze aankomst reden er immers steevast twee treinparen gedurende daglicht over het smalspoorlijntje rond Huanan en dat was zeker genoeg om ons een tijd zoet te houden.


Echter: net op de dag dat we aankwamen, bleek dat de gedolven kolen aan de kleine steenkoolmijn aan het einde van de lijn bijna afgevoerd waren, waardoor er nog maar één treinpaar reed. Tot overmaat van ramp gebeurde dit niet bij daglicht... Na anderhalve dag te hebben afgewacht of er beterschap in zicht was (hetgeen duidelijk niet het geval was...) besloten we terug te keren naar Jixi. Daar was er immers wél voldoende actie om ons de rest van onze reis bezig te houden. Enkele dagen na ons vertrek reden de smalspoorstomers wel weer met twee treinparen in daglicht. Da's natuurlijk pech, maar het kon onze pret niet drukken, want zoals verder in dit verslag zal blijken, hebben we ons ook in Jixi terug zeer goed geamuseerd.



Kolenbastion Jixi, deel 2

Hoewel we natuurlijk hadden gehoopt op een aantal leuke dagen te Huanan, waren we toch ook niet rouwig dat we een aantal extra dagen rond Jixi konden doorbrengen. Ons tweede bezoek zou zo'n 4,5 dagen duren, waardoor we samen met het eerste bezoek maar liefst 7,5 dagen in Jixi doorbrachten. Geloof het of niet: eigenlijk was dit nog te weinig om alle foto's te maken die uw webmaster voor ogen had. Deze plek heeft zo'n grote aantrekkingskracht op stoomliefhebbers dat ze een reis op zichzelf naar China zou rechtvaardigen... Alleen is er dus ook het besef dat het voor uw webmaster de laatste keer was dat hij het Chenzihe-netwerk kon bezoeken voor de elektrificatie... Ach, hij laat het hoofd niet hangen en kijkt dankbaar terug naar al dat moois dat hij hier de afgelopen jaren heeft gefotografeerd.