It ain't over till the fat lady sings

Het valt moeilijk te ontkennen: stoomtractie is ook in China geen eeuwig leven meer beschoren... Deze reis werd dit wel erg duidelijk doordat Jixi, een plek die uw webmaster al verschillende keren bezocht had, midden in het onvermijdelijke moderniseringsproces zat. Enkele privénetwerken rond Jixi werden plots verdieseld terwijl het grootste netwerk (Chengzihe) geëlektrificeerd werd. Verder zouden ook de machtige QJ's te Yanzhou snel naar de eeuwige jachtvelden gestuurd worden.

Met die kennis was deze dertiende stoomsafari in China er dan ook eentje met gemengde gevoelens voor uw webmaster: enerzijds had hij tien jaar geleden nooit gedacht anno 2010/2011 nog stoomtreinen in actie te kunnen zien. Anderzijds bleef de confrontatie met het onvermijdelijke toch erg groot. Maar toen, nota bene tijdens dat wat wellicht zijn laatste chinareis zou worden, verscheen plots het bericht dat er ruim 10 QJ's zouden worden opgeknapt om in te worden gezet voor het slepen van kolentreinen in Noord-China. Uw webmaster bekent: deze ontwikkeling zal wellicht mee bepalen of hij nog terugkeert naar het land waar hij zolang stoom in haar natuurlijke habitat heeft kunnen aanschouwen...

Deze reis werd aangevat te Jixi. De bedoeling was van daaruit naar Huanan door te reizen, maar door fikse sneeuwbuien was het smalspoorlijntje op verschillende plekken ondergesneeuwd, met alle gevolgen vandien. We bleven dan maar wat langer in Jixi en konden zo in schoonheid afscheid nemen van deze plek die uw webmaster toch altijd erg graag bezocht heeft. Hierna reisden we door naar Diaobingshan om daar stomers met reizigerstreinen te bewonderen.

De nacht erop reisden we per slaaptrein door naar Pingzhuang, een bestemming waar uw webmaster de vorige keer niet zo enthousiast over was, maar waar nu toch enkele erg leuke opnames gemaakt konden worden. Weer een dagje later bezochten we Yuanbaoshan, waar als enige plek in China nog JS'en met grote windleiplaten rijden. Na deze sensatie keerden we voor enkele dagen terug naar Diaobingshan. Dit dubbele bezoek kwam beter uit om overdag niet teveel tijd te verliezen onderweg van de ene plek naar de andere. Hierna werd gedurende enkele uren de staalfabriek te Beitai bezocht voor enkele sfeerbeelden. Daarna werd het grove geschut bovengehaald toen we rond Yanzhou enkele imposante QJ's konden bewonderen. Op die manier werd deze reis in schoonheid beëindigd met als voornaamste vraag of er nog bisnummers gaan komen. De toekomst zal het uitwijzen...

Afscheid nemen te Jixi

Zoals reeds vermeld, was het eigenlijk niet de bedoeling ditmaal lang in Jixi te blijven rondhangen. Uiteindelijk bleven we hier toch vier dagen en al bij al hebben we ons goed geamuseerd. Misschien was het ook beter zo, want op deze manier kon uw webmaster rustig afscheid nemen van de plek waar hij gedurende al die Chinareizen de meeste tijd heeft doorgebracht...

° 27/12/10
Creatief zijn ze wel in Jixi: tijdens de ploegwissel in Dongchang gebruikt de machinist van de SY1437 een wel erg originele manier om aan de luchtpomp te kunnen sleutelen. Een plank tussen de spaken van de Boxpok-wielen door en de klus kan worden geklaard...
De machinist van de SY1544 gaat iets traditioneler te werk bij het kuisen van een van de ruiten van zijn werkpaard. Een goede zichtbaarheid tijdens het rijden is dan ook geen overbodige luxe...
Ondertussen laat de zon zich van haar beste kant zien te Beichang. Hier maakt uw webmaster dankbaar gebruik van om temidden van al het kolengruis toch een foto met wat contrast te maken. Met de gedecoreerde SY1437 en deze wissellantaarn is die klus snel geklaard :-)
Terwijl de SY1437 zich goed verstopt heeft op deze foto (ze moet immers wachten op het beladen van haar resttrein), is ook de SY1369 actief te Beichang. Deze stomer ziet het wat grootser en heeft een reeks kolenwagens aan de haak. Nog even en de trein is beladen, waarna de loc haar kunsten mag laten zien voor een spectaculair vertrek naar Qiaonan.
Als de duisternis is ingevallen, kunnen we hele andere opnames maken. Rond 19u komen een vijftal stomers van het Chengzihe-netwerk naar de laadinstallatie te Beichang om daar van verse kolen te worden voorzien. In West-Europa zouden we van een stoomspektakel spreken, in Noord-China is dit nog eventjes de normaalste zaak van de wereld! Hoe dan ook staat de SY1351 érg fotogeniek onder de laadinstallatie en dit schreeuwt dan ook om een sfeerbeeld.
Doordat het laden eventjes duurt, hangt er ondertussen een heus rookgordijn onder de laadinstallatie. Op die manier kan nog dit tweede sfeerbeeld gemaakt worden van de SY1351 die net een nieuwe lading van het zwarte goud krijgt.
° 28/12/10
De volgende morgen lukt het uw webmaster na meerdere pogingen eindelijk om te Nanchang een beladen trein naast deze typische Chinese huisjes ("Hutong") te fotograferen. De SY1545 heeft na een spectaculair vertrek te Dongchang haar trein op snelheid en mag het nu kalmer aan doen tot Qiaonan. Niet alleen de stomer zal binnenkort het loodje leggen: ook deze typische wijken verdwijnen razendsnel om plaats te maken voor grote woonblokken.
De "gouden driehoek" tussen Dongchang, Beichang en Nanchang heeft haar bijnaam te danken aan het feit dat er gemiddeld om de twintig minuten ergens wel een stoomtrein passeert. Deze foto is daar het sprekende bewijs van: terwijl de SY0951 met een kolentrein van de mijn te Dongchang naar Beichang rijdt, passeert er achter de stomer een andere loc die los op weg is van Nanchang naar Dongchang. Chengzihe ten voeten uit...
Terwijl de SY0953 haar trein heeft afgezet aan de losinstallatie van de wasserij maken enkele spoorlieden een wissel sneeuwvrij. Misschien een tip voor onze westerse netwerkbeheerders die alles maar willen centraliseren: deze aanpak werkt écht nog het beste om het treinverkeer ongehinderd door te laten gaan...
Het bewijs hiervoor wordt enkele minuten later geleverd als de SY0953 met haar ondertussen geloste trein in actie komt. De loc trekt haar wagens hier uit de met stoom verwarmde loods. Na het passeren van de wissel zal een rangeerder die wissel omleggen, waarna de loc haar trein achteruit naar Dongchang zal duwen.
Terwijl ontsnappende stoom en rook de toch al grauwe laadinstallaties nog iets extra onheilspellends geven, maakt de SY1058 zich snel uit de voeten met een beladen resttrein voor de terril te Jiukeng. De SY0951 zal nog wat meer geduld moeten hebben, want haar kolentrein is nog lang niet beladen.
Een uurtje later is de resttrein gelost en alweer opnieuw beladen. Ja, het gaat goed vooruit rond Beichang! We zien dezelfde SY1058 met een nieuwe lading steengruis onderweg van Beichang naar de terril. De stomer passeert hier een typische Chinese driewieler met tweetaktmotor. Het heerlijke geratel van dat laatste voertuig moet u er zelf maar bijverzinnen...
U had het al door: we bevinden ons weer in de gouden driehoek. Enkele minuten na het passeren van de vorige trein zien we in de zuidelijke tak van de driehoek de SY1340 met een beladen kolentrein van Dongchang naar Qiaonan rijden. Zoek de fout bij de overwegbeveiliging ;-)
We besluiten de trein van de vorige foto te achtervolgen, maar aangezien alle treinen te Qiaonan moeten stoppen om op toestemming te wachten om naar het station van de nationale spoorwegen door te rijden, hebben we nog wel wat tijd om ons aan een typisch Noord-Chinese delicatesse tegoed te doen. Voor zo'n 20 eurocent kunnen we dan ook weer heerlijk smullen van deze geglazuurde zure appeltjes. Qua smaak kan je dit nog het beste vergelijken met sorbetijs. Al heeft dat laatste natuurlijk ook wel veel met het seizoen te maken :-)
Met de hulp van een erg vriendelijke taxichauffeur die ons nog van de dag ervoor herkent, wordt Qiaonan bereikt en zoeken we een fotopunt op. Na nauwelijks enkele minuten wachten horen we de zware exhaustslagen van de SY1340 reeds. Met bijna 4000 ton (!) aan de haak, zien we haar hier aan het werk tussen Qiaonan en Jixi Xi, het goederenstation van de nationale spoorwegen.
Na het bijna letterlijke vuurspuwen van de ijzeren draak op de vorige foto is het tijd voor zo'n andere typische Chinese draak. In de Jingtu-tempel te Chengzihe kunnen we enkel maar een diep respect opbrengen voor de devotie waarmee de monniken enkele gigantische Boedha-beelden aanbidden. Uit eerbied voor hun geloof worden hier geen foto's van gemaakt en houden we het op dit stoere icoon dat symbool staat voor het traditionele China.
° 29/12/10
Vandaag is het op spoorgebied eigenlijk niet zo geweldig, maar dat mag de pret niet drukken. Deze jonge winkelier vindt het alleszins geweldig dat we zijn ruime voorraad aan slogans voor het Chinese Nieuwjaar komen fotograferen. Terwijl de Chinezen deze slogans rond dit tjdstip aan hun huizen ophangen, hebben wij enkele échte Chinese souvenirs gekocht. Wie zei daar trouwens dat Chinezen iets met de kleur "rood" hebben?
° 30/12/10
Uw webmasters' allerlaatste dag in Chengzihe begint op dezelfde manier als praktisch al zijn andere dagen die hij hier heeft doorgebracht: met de ploegwissel te Dongchang. Alsof het zo heeft moeten zijn, verzamelen zich hier vandaag een recordaantal stoomlocomotieven: maar liefst 9 stomers geven acte de présence! De SY1437 kan blijkbaar niet tegen al die drukte, want binnen de kortste keren verlaat ze al dat geweld om met een lege resttrein naar Beichang te rijden. De verkoper op de voorgrond trekt het zich allemaal niet aan: het begint te sneeuwen en hij moet zijn voedsel nog aan de man kunnen brengen.
Gewoon een sfeerbeeldje van weer een ploegwissel te Dongchang... Nog één winter en dan is het allemaal voorbij voor de SY1058...
Het blijft nog wat sneeuwen, maar daar trekken de kranige stomers zich niets van aan. We zagen de SY1437 daarnet al met een lege resttrein van Dongchang naar Beichang. Na het beladen van de wagens rijdt de trein helemaal naar Zhengyang om van daaruit de lijn naar Xinhua op te rijden. Voor wie de situatie ter plekke kent, komt dit wat vreemd over, maar het zal wel zijn reden hebben, aangezien uw webmaster dit toch al meerdere keren heeft gezien. Hoe dan ook, als vanouds is het weer een spectaculair zicht als de stoker van de SY1437 enkele scheppen kolen op het vuur gooit terwijl de machinist de regelaar volledig open heeft staan om de steile klim te overwinnen.
Eigenlijk zouden we al naar het busstation onderweg moeten zijn om onze bus naar Mudanjiang te nemen... Maar ja: er stond 's morgens een lange lege kolentrein klaar te Dongchang en die zou ongetwijfeld naar Xinhua rijden. Dit zou zeker en vast een spectaculaire beklimming van dit steile traject opleveren en dus besluiten we toch zo lang mogelijk te blijven wachten. Ons geduld wordt beloond, als de SY1340 alleen met deze trein de helling op moet. Niet gelogen: de snelheid van de trein neemt af tot minder dan 5km/u, maar de machinist slaagt er toch in de trein nog net in beweging te houden. Pure kunst en een streling voor ogen en oren! Wat een manier om afscheid te nemen van Chengzihe...

Diaobingshan, deel 1

Reeds bij zijn eerste solo-trip door China, eind 2003, stond Diaobingshan (toen nog Tiefa geheten) op de planning van uw webmaster. Ook bij meerdere volgende reizen keerde deze bestemming weer terug op de planning, om er toch telkens weer vanaf te vliegen, meestal omdat uw webmaster ergens anders bleef "plakken". Deze editie is uw webmaster er dan toch eindelijk in geslaagd de SY's te fotograferen die hier trouw reizigerstreinen naar meerdere bestemmingen slepen. Eigenlijk heeft uw webmaster hier enorm veel geluk gehad: stoomtractie is hier serieus op de terugweg, maar tijdens zijn bezoek werden de twee dienstdoende stomers erg goed benut. Dit bezoek vond plaats in twee delen, zoals bovenaan in dit verslag al beschreven werd, om zo gemakkelijker van de ene naar de andere plek te kunnen reizen.

° 31/12/10
We starten onze dag in het station te Diaobingshan waar al snel de SY1771 met een trein uit Xiaonan opduikt. De reizigers snellen zich naar huis; snel koppelt de stoker de locomotief los zodat die kan omlopen. Hierna haast hij zich terug naar de stuurpost zodat hij zich weer kan gaan opwarmen. Het sneeuwt immers; alleen spoorwegliefhebbers uit het verre westen blijven nu buiten staan...
Ondertussen heeft de sneeuw plaatsgemaakt voor de zon, als we deze dame met haar bakfiets tussen de Hutongs te Sanjiazi zien fietsen. Op de achtergrond is Diaobingshan zichtbaar. Toch is deze foto eerder als metafoor bedoeld, waarbij de dame onderweg is naar het nieuwe China. Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat het traditionele China geen lang leven meer beschoren is...
Dit is wel een "blijvertje": overal in het Chinese straatbeeld zie je eetgelegenheden, in alle soorten en vormen. Typisch als ontbijt is "bautze", sinds 2010 in onze contreien bekend als "broodje bakpao" (hoewel die benaming dan weer een Indonesische oorsprong heeft). Maar Indonesisch of Chinees: de gestoomde en met vlees gevulde broodjes smaken heerlijk tussen het fotograferen door.
Tijdens het wachten op de volgende trein kan je natuurlijk braaf in de taxi blijven zitten... Maar eens rondkijken kan ook nooit kwaad. Zo kan uw webmaster ook weer een opname extra toevoegen aan zijn nu al grote fotocollectie Chinese overwegborden.
Iets later is er geen tijd meer voor overwegborden (hoewel...) als de SY1771 met haar reizigerstrein van Xiaonan naar Diaobingshan rijdt. We zien haar hier bij vertrek aan de fotogenieke steenkoolmijn van Dalong.
Aangekomen te Diaobingshan hebben we even de tijd om de relatief jonge SY1771 van nabij te bewonderen. Pas in september 1999 werd deze locomotief in Tangshan gebouwd. Slechts één exemplaar volgde een maand later, zodat de SY1771 de op een na laatst gebouwde stoomlocomotief voor de commerciële dienst zou blijven. Haar net iets jongere zusje doet ook dienst in Diaobingshan, maar was helaas niet actief toen uw webmaster dit spoorwegnet bezocht.
Goed, de SY1771 is nog jong van ketel/hart en dus moet ze dringend terug aan het werk. We zien haar hier bij het verlaten van Diaobingshan op weg naar Daming. Doordat de ritten niet zo lang zijn en er geen keermogelijkheden zijn op de eindpunten van de lijnen in dit privénet geschiedt uiteraard de helft van de ritten met tender voor.
Wat verderop hebben we dezelfde trein weer ingehaald. Terwijl de hele omgeving oranje kleurt door de ondergaande zon, mag de SY1771 haar kunstjes weer tonen bij het vertrek vanuit Chuangye. Nog enkele kilometers en de trein heeft Daming bereikt..

Pingzhuang

Het tweede bezoek aan Pingzhuang verliep al bij al een pak vlotter dan uw webmasters' eerste bezoek in 2007. Toen was het vooral kwestie van lang wachten op weinig spectaculaire passages. Dit tweede bezoek verliep een pak vlotter door een aantal uiteenlopende redenen, maar dat zal duidelijk worden bij het zien van de foto's.

° 01/01/11
Bij onze aankomst te Zhuangmei (waar zich de wasserij van dit netwerk bevindt), begint het net licht te worden. De SY1052 staat klaar met een beladen kolentrein naar Pingzhuang Nan, maar er is geen haast en zo heeft uw webmaster nog rustig de tijd om enkele sfeerbeeldjes te maken. Daar is hij uiteraard alles behalve rouwig om :-)
Aan het bevoorradingspunt staan de SY1441 en de QY1425 tijdens het fameuze blauwe uur te wachten op nieuwe diensten. Overdag is dit al een fotogeniek fotopunt, maar in de ochtendschemering komt het pas écht goed tot uiting. Het moet gezegd: de verlichting kon niet beter geplaatst zijn!
Exact op het moment dat het vuurwerk in België wordt afgestoken, wordt in China deze foto gemaakt. De SY1425 is het fotomodel van dienst om deze opname langs de kolenkraan te maken. En zo zijn we weer een jaartje verder met stoom in de actieve dienst.. Maar hoe lang zou het nog duren vooraleer de stoere stomers definitief het strijdtoneel verlaten?
Wat later komt het personeel van de SY1425 en de SY1017 in actie en wordt de vuurkist van de eerste loc gekuist. Dit sfeermomentje schreeuwt gewoon om een zwart-wit opname: minder is vaak écht wel meer.
Ondertussen is het helemaal licht en komt het verkeer langzaamaan weer op gang. Vlakbij de wasserij bevindt zich een goederenloods en daar mag de SY1441 enkele goederenwagens oppikken. We zien deze korte trein hier op een uitwijkspoor aan het uiteinde van het station te Zhuangmei. Links in beeld zijn nog net enkele bovenleidingsportalen van het geëlektrificeerde net zichtbaar.
Dat elektrische net verdient wat extra aandacht en dus beslissen we om de openluchtmijn kort te bezoeken. We beginnen onze "zelfgeorganiseerde rondleiding" op een seinpostje in de openluchtmijn waar deze seingever de kost verdient.
Vanuit dat seinpostje wordt een van de keerstations bediend. Via deze keerstations kunnen de treinen de grote hoogteverschillen in de mijn overbruggen. In het station zien we zo de 7328 met een lege kolentrein en de 7330 met een beladen kolentrein. Deze in de voormalige DDR gebouwde krokodillen maken steeds opnieuw grote indruk op uw webmaster. Wat aan heerlijke trekpaarden zijn dit toch ook..
Enkele uren later zien we de 7328 opnieuw als ze met haar ondertussen beladen trein van de openluchtmijn naar de losplaats te Zhuangmei rijdt. De typische Oost-Duitse koplampen kunnen de roots van deze locomotief toch maar moeilijk verbergen...
Alle goede dingen bestaan uit drie en dus wordt dezelfde loc nog een laatste keer getoond vlak nadat haar trein gelost is. Binnen enkele seconden zal ze weer naar de mijn rijden, de wagens voor zich uit duwend.
We ronden de dag af in stijl met een silhouet-opname van de SY1079. Uw webmaster zag deze loc net voor zonsondergang los richting Wufeng rijden en hoopte stiekem dat ze snel met een goederentrein naar Huangmei zou terugkeren. Met wat geluk vindt hij dit punt dat ideaal gelegen is voor een silhouetshot, maar op dat moment blijft de stomer maar rangeren in het station in de verte... Spannend allemaal, maar als de stomer eindelijk met haar trein arriveert, is het licht echt perfect voor dit soort opnames. Het mag al eens meezitten...

Yuanbaoshan

Al bij al is het toch intrigerend dat de JS'en met windleiplaten te Yuanbaoshan nog altijd standhouden: zo'n vijf jaar geleden kocht het plaatselijke spoorwegmanagement al enkele diesellocomotieven aan, maar de stomers geven zich nog niet volledig gewonnen. Dagelijks rijden er nog 2 gemengde reizigers- en goederentreinen naar een mijn wat verderop en deze diensten vormen het voornaamste werk voor onze oudgedienden. Tijdens ons bezoek hadden we echter enorm veel geluk, doordat een van de dienstdoende stomers ook een lange kolentrein mocht vervoeren.

° 02/01/11
In de werkplaats staat de JS6245 koud maar rijvaardig afgesteld te wachten op een volgende inzet. Die inzet zou er twee dagen later komen, zo las uw webmaster enkele weken later in een reisverslag van een collega-chinaganger. Op de voorgrond enkele voorbeelden van de hoogtechnologische middelen waarmee een stoomlocomotief onderhouden wordt. Het leven kan nog eenvoudig zijn...
Hoewel de loods waar we de JS6245 vinden redelijk eng is, zijn er toch enkele knappe fotomotieven. Aan het nummerbord voorop de locomotief vinden we dit leuke zicht doordat het zonlicht net op dat bord invalt. Veel heeft een hobbyist niet nodig om leuke foto's te maken :-)
Tijd voor wat actie: rond 11u komt de JS6250 binnen met de reizigerstrein uit Fengshuigou. In principe is dit een gemengde reizigers- en goederentrein, maar zoals de laatste tijd vaak het geval is, heeft de loc ook vandaag enkel reizigerswagens bij. Omdat de loc toch tender voor arriveert, concentreren we ons op de rangeringen en zo zien we de JS8250 los naar het depot rijden na het achterlaten van haar wagens.
Als de JS8250 aankomt in het depot, is het tijd voor een familieportret met haar net iets oudere zus, de JS8249. Ze hebben toch wel iets koddigs, deze "mini-QJ's".
De werkplaats te Yuanbaoshan bestaat eigenlijk uit meerdere delen. Daarnet vonden we al de JS6245 in een aparte loods, maar als we verder kijken, zien we ook de JS8242 in een loods waar goederenwagens hersteld worden. De loc is duidelijk ook in reparatie, want net na het maken van deze opname wordt de JS8250 gebruikt om deze JS8242 een beetje te verzetten om de werkzaamheden te vergemakkelijken.
We moeten nu enkele uren wachten tot de stomers weer in actie komen en dus wordt tijd gemaakt om de plaatselijke markt eens rustig te bezoeken en te fotograferen. Zo'n plekken leveren de heerlijkste fotomotieven op en dat is ook vandaag weer zo. We beginnen bij deze verkoper die met zijn wel erg stoïcijnse weegschaal een lading dadels afweegt.
Wat verderop houdt deze schoenmaker zich bij zijn leest. Ok, naar Chinese normen is het een relatief warme winterdag (het is zo'n -5°C) maar buiten werken is toch geen lachertje... Zou hij daarom zo'n zuur gezicht trekken? Alleszins niet omdat hij gefotografeerd wordt, want enkele seconden later glimlacht hij van het ene oor tot het andere.
Onze voedselinspectie zou wellicht weer een hoop opmerkingen hebben, maar in China mag vlees gewoon zo in de open lucht verkocht worden. Zouden ze zonder al die regelneverij in het verre oosten ook zoveel last van allergieën hebben?
Terug in het station van de mijnspoorweg aangekomen, zien we de JS8250 die zich klaarmaakt voor de tweede reizigerstrein naar Fengshuigou. Maar waar is de JS8250 naartoe? Zowel de machinist van de JS8249 als de seingever op het station geven aan dat de locomotief los naar het nationale spoorwegstation van Yuanbaoshan is gereden. Meteen laten we het plan om de reizigerstrein te fotograferen vallen en wordt resoluut voor avonturen met de JS8249 gekozen. En we hebben geluk: vlak na aankomst in het nationale spoorwegstation vertrekt de stomer met een erg lange beladen kolentrein richting de elektriciteitscentrale midden op dit kolennetwerk. Dit is alles behalve dagelijkse kost op dit netwerk anno 2011...

Diaobingshan, deel 2

Zoals eerder geschreven, vond het bezoek aan Diaobingshan in twee delen plaats om optimaal gebruik te maken van nachttreinen om van de ene plek naar de andere te reizen. Ook tijdens dit tweede deel hadden de twee stomers het maar druk met het slepen van reizigerstreinen over dit kolennetwerk. Van een geslaagd bisnummer gesproken!

° 03/01/11
Na een lange taxirit van Shenyang naar Diaobingshan zijn we werkelijk nét op tijd om de SY1770 met de reizigerstrein uit Daming te fotograferen. We zien de trein net voorbij de halte van Shifangdi op een kilometer van Diaobingshan, terminus van deze verbinding.
Een uurtje later zien we dezelfde loc pauzeren in het station van Diaobingshan. De gebouwen op de achtergrond maken duidelijk dat het oude China razendsnel aan het verdwijnen is. Hoe lang zouden de stomers rond Diaobingshan het nog uithouden?
Enkele uren later verwisselen we het geweer van schouder en richten we ons op de andere dienstdoende locomotief, de SY1771. Deze rijdt op deze foto met een reizigerstrein van Xiaonan naar Diaobingshan. We zien haar net na het verlaten van het vertrekstation. Alle fotografeerregels aan de laars lappend, wordt deze foto bewust recht tegen de zon genomen: voor een zwartwit-opname levert dit immers een extra leuk contrast op.
Tijdens het wachten op de trein op de volgende foto duikt plots deze oudere Chinees op die het geweldig vindt dat een paar westerlingen hem op de foto zetten. Geluk zit hem ook in China in de kleine dingen...
Enkele minuten later concentreren we ons weer volledig op vers stoomgeweld als de SY1770 met een reizigerstrein van Diaobingshan naar Daming vertrekt te Huirang. De trein heeft een halve minuut eerder een noodremming gemaakt, doordat de Chinezen op de achtergrond maar in de sporen bleven lopen. Dit levert de trein wat vertraging en ons een mooiere rookpluim op.
We ronden de dag af te Daming, waar we rond zonsondergang de SY1771 fotograferen in het station. De loc staat al tegen haar reizigerstrein naar Diaobingshan, maar zal nog anderhalf uur moeten wachten vooraleer ze de rit mag aanvatten.
° 04/01/11
Vandaag starten we de dag te Xiaoming, een mijn ongeveer halfweg tussen Daming en Diaobingshan. Nadat de SY1770 de reizigers de tijd heeft gegeven om op- of af te stappen, vindt ze het welletjes en dat maakt ze duidelijk op haar welbekende manier: met veel lawaai. Dat dit gebulder nog eens weergalmt tegen de mijngebouwen links, versterkt haar wil om Xiaoming snel achter zich te laten.
Zo'n drie kwartier later zien we ook de SY1771 in actie als die te Sanjiazi met een reizigerstrein van Daqing (niet te verwarren met Daming!) naar Diaobingshan passeert. Uw webmaster bekent met plezier dat hij het erg hard heeft voor de combinatie van een zwarte stomer met groene rijtuigen. Hoewel je van dat groen niet zoveel ziet op deze foto door de indrukwekkende rookpluim...
Nog eens drie kwartier later zien we de SY1771 opnieuw, ditmaal met een trein van Diaobingshan naar Xiaonan. De spoorleggers op het naastliggende spoor hebben meer oog voor hun werkzaamheden: ze zijn bezig de spoorbreedte te controleren en waar nodig te corrigeren.
Nu is het even wachten op de volgende trein. Van deze pauze wordt dankbaar gebruik gemaakt om een tempelcomplex tegen een bergflank in Diaobingshan te fotograferen. Bovenop die berg staat ook nog een pagode en door een foto onder de juiste hoek te nemen, ontstaat deze leuke doorkijk.
Net op het moment dat uw webmaster het tempelcomplex verlaat, hoort hij een motorrijder afkomen. Snel wordt de camera bovengehaald om deze Chinees met zijn driewieler te fotograferen voor de poort van de tempel. Uw webmaster vindt deze scène al bij al wel iets fotogenieks hebben, net door de combinatie van twee totaal verschillende motieven.
Gewoon een klassieke opname van een stoomtrein... Maar laat ons niet vergeten dat het ondertussen 2011 is en dat die trein nog steeds in de dagelijkse dienst rijdt! In dit geval gaat het om de SY1771 die Sanjiazi achter zich laat tijdens een ritje van Xiaonan naar Diaobingshan.
De zon is al fel gezakt te Huirang als de SY1770 van Diaobingshan naar Daqing rijdt, dit schreeuwt dan ook om een tegenlichtopname. Niet zichtbaar op de foto is de Chinees die eens goed moet lachen dat er een buitenlander in zijn tuintje in de sneeuw zit om deze foto te maken. Helemaal onzichtbaar is gelukkig de diesellocomotief met haar goederentrein die seconden later uit de andere richting in beeld komt rijden op dit dubbelsporige traject. Oef, de buit is binnen!
Een halfuurtje later bevinden we ons te Sanjing, waar de SY1771 met een reizigerstrein van Diaobingshan naar Daming voor de steenkoolmijn gefotografeerd kan worden. Als we dan toch met tegenlicht bezig zijn, doen we nog maar even door... Het hoeven immers niet altijd "30°-van-voren-opnames" te zijn!
We ronden de dag af in het station van Diaobingshan, waar de SY1770 net arriveert met haar trein uit Daqing. Overvloedig aanwezige perronverlichting, een oproepinstallatie: we zouden bijna gaan denken dat we in Europa zitten. Gelukkig brengt de indrukwekkende rookpluim ons snel op andere gedachten :-)
° 05/01/11
Het verschil tussen theorie en praktijk: in theorie kunnen we vandaag de perfecte opname maken van een trein die tijdens zonsopgang van Diaobingshan naar Daming rijdt. In de praktijk is het zo mistig dat we zelfs het einde van de loc niet zien (niet overdreven!) tijdens die rit. Tijdens de terugrit trekt de mist al wat op en zo kan deze sfeeropname worden gemaakt van de in Sanjing vertrekkende SY1770 op weg naar Diaobingshan. Goed, we hadden een "lichtjes" andere opname in gedachten, maar dit heeft toch ook wel iets...
Een uur later is het duidelijk dat de zon de strijd van de mist aan het winnen is. Al bij al is het maken van dit soort opnames erg spannend: de zon doet erg haar best en op enkele minuten tijd veranderen de hele lichtomstandigheden. Maar eindelijk worden de typische cilinderslagen hoorbaar als de SY1771 het station van Sanjiazi verlaat. Zo kan uw webmaster een van zijn favoriete opnames van deze reis maken, als hij de standaardregels aan zijn laars lapt bij het fotograferen van deze reizigerstrein van Daqing naar Diaobingshan.

Vuurwerk in Beitai

In Beitai is het alle dagen (of beter: nachten) vuurwerk want eenmaal dat het donker wordt, krijg je hier een fantastisch spektakel door het vloeibaar staal dat her en der in de fabriek de omgeving oplicht. Erg spectaculair is sowieso het slakkenstort, waarbij kuipen met vloeibare reststoffen gekipt worden zodat die reststoffen van zo'n 1200°C een put instromen. Uw webmaster had Beitai al eens overdag bezocht, maar koos ditmaal bewust voor een kort bezoek tijdens de avond. Op die manier verloor hij niet teveel tijd aan dit bezoek (overdag kon hij immers elders fotograferen) en kon hij toch nachtfoto's van dit spektakel maken.

° 05/01/11
Al vanop enkele honderden meters van het slakkenstort verwijderd ziet uw webmaster aan de rode gloed dat er net een trein gelost wordt. Snel neemt hij positie in, nog net op tijd om het lossen van de laatste wagon te fotograferen. Op deze foto zijn de vloeibare reststoffen net in de put gestroomd, waar ze nu afkoelen tot vaste slakken. Verder spreekt het beeld wellicht voor zich...
Het is druk aan het stort, want na het vertrek van de vorige trein duikt meteen de SY1561 op met een volgende slakkentrein. Eerst worden de achterste wagons gelost, hetgeen deze interessante silhouetshot oplevert van de stoomloc die ineens extra zwart lijkt t.o.v. de vuurrode achtergrond.
Aan de hoogovens vinden we een opstelspoor waar pauzerende SY's wachten op hun volgende job. Zo zien we hier de SY0448 en de SY2019 (achter de verlichtingsmast) terwijl de grote schijnwerper rechts een derde SY verbergt dit met een beladen staaltrein onderweg is. Met deze foto ronden we meteen dit kort maar krachtige bezoek aan de poorten van de hel af.

Machtige QJ's rond Yanzhou

Uw webmaster dacht bij zijn vorige bezoek aan Yanzhou in 2007 eigenlijk dat hij hier niet meer zou terugkeren: het leek er toen al op dat stoom snel zou verdwijnen en bovendien was hij ontgoocheld doordat hij gedurende zijn twee bezoeken aan deze plek wat pech had gehad met het weer. Anno 2011 lagen de kaarten anders: de inzet van stoom was ondertussen weer fel verminderd en het mocht al een wonder heten dat er überhaupt nog stomers rondreden. Zo werd dus terug koers gezet naar de regio rond Yanzhou en achteraf heeft uw webmaster zich dit niet beklaagd: er werden een aantal leuke opnames gemaakt, waarvan een groot aantal zelfs bij leuk winterweer. Hoe een balletje rollen kan...

° 06/01/11
Na een lange treinrit vanuit Shenyang, komen we rond de middag aan te Yanzhou. Snel wordt de taxichauffeur opgebeld die ook tijdens zijn vorige bezoeken uw webmaster rondreed. Deze man is dolenthousiast: doordat uw webmaster na zijn vorige bezoek de taxichauffeur zijn telefoonnummer op het internet had gezet, hebben verschillende buitenlandse spoorwegliefhebbers ondertussen van zijn diensten gebruik gemaakt. Samen zetten we koers richting Xinglongzhan, waar zich een van de twee nog dienstdoende QJ's blijkt te bevinden. Na een wel erg lange wachttijd vertrekt de QJ7190 uiteindelijk toch naar Dadongzhang met haar beladen kolentrein. Dat de zon ondertussen fel gezakt is, is niet noodzakelijk een nadeel, zoals deze foto bewijst.
° 7/1/11
's Anderendaags starten we, zoals de traditie het vereist, de dag te Dadongzhang tijdens de ploegwissel. Zo zien we hier de machinist van de QJ7189 tijdens het smeren van de aspotten onder de locomotief. Aan zijn gelaatsuitdrukking te zien, neemt hij zijn job erg serieus.
Na de ploegwissel rijden de QJ7190 en de QJ7189 samen van het bevoorradingspunt naar het station van Dadongzhang om van daaruit samen naar Dianchang te rijden. Eventjes worden al die prachtige herinneringen uit het verleden weer tot leven gewekt als uw webmaster 2 QJ's gekoppeld ziet rijden...
Zo'n anderhalf uur later bevinden we ons te Dianchang, waar de QJ7190 met een lege kolentrein van de elektriciteitscentrale op de achtergrond naar Nantun passeert. Na anderhalve week in Noord-China valt meteen op hoe groen het landschap hier oogt. Het is dan ook vrij zeldzaam dat het hier vriest, iets wat vandaag nochtans wel het geval is!
Later op de dag wordt ook de QJ7189 met een lege kolentrein gefotografeerd. Deze trein rijdt van Dianchang naar Baodian en passeert hier het maanlandschap net voorbij Nantun. Sedert het vorige bezoek van uw webmaster is het spoor hier enkele meters opgehoogd, om plaats te maken voor een autostrade die zo'n 100m achter de loc onder het spoor doorgaat.
Hierna rijden we terug richting Dianchang, waar de QJ7190 ondertussen met een nieuwe kolentrein gearriveerd is. Helaas keert deze niet meer terug in het daglicht. Als troostprijs (nu ja, het was al een erg leuke dag) wordt de zonsondergang aan dit leuke overwegje in Mengsuo gefotografeerd.
° 08/01/11
De laatste fotografeerdag van deze Chinareis beginnen we op een locatie die uw webmaster nog niet eerder bezocht had: de cementfabriek van Daewoo (!) te Sishui. Vorige bezoekers troffen de QJ7129 telkens onder stoom, maar werkloos aan. Wij hebben geluk tijdens ons bezoek: de loc is net bezig een sleep cementwagens te vullen onder deze indrukwekkende laadinstallatie.
Bij dit laden moet de trein telkens heen en weer rijden, om de wagens gelijkmatig te laden. Om een niet geheel duidelijke reden rijdt de trein bij een van die rangeringen helemaal voorbij de laadinstallatie, waarna de trein meteen weer terugrijdt. Dit is alleszins een leuke mogelijkheid om de trein even "vrij" van de laadinstallatie te fotograferen. Bovendien moet de stoere QJ hier ook wat harder werken, hetgeen absoluut niet lelijk is in dit ochtendlicht.
Nog eentje om het af te leren: een halfuurtje later is de QJ klaar met haar werk en mag ze dus pauzeren. We zien haar hier van de zijkant voor de fotogenieke installaties van deze cementfabriek. Op het front heeft deze loc trouwens een groot bord met het logo van Daewoo, zoals we dat ook hier kennen. Niet echt iets wat je op een stomer verwacht...
Uw webmaster dacht dat hij zo onderhand alles wel gezien had in China. Totdat hij deze arbeiders bezig ziet die op een wel erg alternatieve manier spoorrails aan het veroveren waren. De arbeiders zijn hier even gestopt, enkele meters verderop moeten ze immers een bocht van 90° nemen op een manier die voor uw webmaster eigenlijk onmogelijk lijkt. Zouden ze hier uiteindelijk in geslaagd zijn?
Bij aankomst te Dadongzhang horen we van de locale seingever dat er een stoomtrein uit Baodian zal arriveren. We zijn dan snel naar de inrit van het station gestapt: de lijn stijgt hier immers en dus zal de QJ wel goed werken en met veel geluk vinden we hier ook nog deze kudde schapen. Mooi volgens het plan houdt de machinist van de QJ7190 de regelaar open en zo kunnen we deze beladen kolentrein mooi naast de angstige schapen fotograferen. Eerlijkheidshalve zegt uw webmaster erbij dat enkele erg storende elektriciteitsdraden softwarematig verwijderd werden.
Lang, héél lang moeten we wachten op de volgende trein... Na aankomst te Dadongzhang moest de QJ7190 immers meteen los naar de elektriciteitscentrale te Dianchang. Hier zou de locomotief "even" een lege kolentrein gaan ophalen. Maar liefst 4 uur (!!!) duurt het voordat de stomer eindelijk opdaagt. Dit gebeurt in de avondschemering, maar dat kan de pret niet drukken als we de QJ7190 met deze lange kolentrein van Dianchang naar Nantun zien rijden aan dit pittoreske overwegje te Mengsuo. Een mooie manier om afscheid te nemen van de stomers in China. Hopelijk slechts voor een jaar, misschien voor altijd... Wordt hopelijk vervolgd...
Index