It ain't over till the fat lady sings



Het valt moeilijk te ontkennen: stoomtractie is ook in China geen eeuwig leven meer beschoren... Deze reis werd dit wel erg duidelijk doordat Jixi, een plek die uw webmaster al verschillende keren bezocht had, midden in het onvermijdelijke moderniseringsproces zat. Enkele privénetwerken rond Jixi werden plots verdieseld terwijl het grootste netwerk (Chengzihe) geëlektrificeerd werd. Verder zouden ook de machtige QJ's te Yanzhou snel naar de eeuwige jachtvelden gestuurd worden.



Met die kennis was deze dertiende stoomsafari in China er dan ook eentje met gemengde gevoelens voor uw webmaster: enerzijds had hij tien jaar geleden nooit gedacht anno 2010/2011 nog stoomtreinen in actie te kunnen zien. Anderzijds bleef de confrontatie met het onvermijdelijke toch erg groot. Maar toen, nota bene tijdens dat wat wellicht zijn laatste China-reis zou worden, verscheen plots het bericht dat er ruim 10 QJ's zouden worden opgeknapt om ingezet te worden voor het slepen van kolentreinen in Noord-China. Uw webmaster bekent: deze ontwikkeling zal wellicht mee bepalen of hij nog terugkeert naar het land waar hij zolang stoom in haar natuurlijke habitat heeft kunnen aanschouwen...



Deze reis werd aangevat te Jixi. De bedoeling was van daaruit naar Huanan door te reizen, maar door fikse sneeuwbuien was het smalspoorlijntje op verschillende plekken ondergesneeuwd, met alle gevolgen van dien. We bleven dan maar wat langer in Jixi en konden zo in schoonheid afscheid nemen van deze plek die uw webmaster toch altijd erg graag bezocht heeft. Hierna reisden we door naar Diaobingshan om daar stomers met reizigerstreinen te bewonderen.



De nacht erop reisden we per slaaptrein door naar Pingzhuang, een bestemming waar uw webmaster de vorige keer niet zo enthousiast over was, maar waar nu toch enkele erg leuke opnames gemaakt konden worden. Weer een dagje later bezochten we Yuanbaoshan, waar als enige plek in China nog JS'en met grote windleiplaten rijden. Na deze sensatie keerden we voor enkele dagen terug naar Diaobingshan. Dit dubbele bezoek kwam beter uit om overdag niet teveel tijd te verliezen onderweg van de ene plek naar de andere. Hierna werd gedurende enkele uren de staalfabriek te Beitai bezocht voor enkele sfeerbeelden. Daarna werd het grove geschut bovengehaald toen we rond Yanzhou enkele imposante QJ's konden bewonderen. Op die manier werd deze reis in schoonheid beëindigd met als voornaamste vraag of er nog bisnummers gaan komen. De toekomst zal het uitwijzen...



Afscheid nemen te Jixi

Zoals reeds vermeld, was het eigenlijk niet de bedoeling ditmaal lang in Jixi te blijven rondhangen. Uiteindelijk bleven we hier toch vier dagen en al bij al hebben we ons goed geamuseerd. Misschien was het ook beter zo, want op deze manier kon uw webmaster rustig afscheid nemen van de plek waar hij gedurende al die China-reizen de meeste tijd heeft doorgebracht...



Diaobingshan, deel 1

Reeds bij zijn eerste solotrip door China, eind 2003, stond Diaobingshan (toen nog Tiefa geheten) op de planning van uw webmaster. Ook bij meerdere volgende reizen keerde deze bestemming weer terug op de planning, om er toch telkens weer vanaf te vliegen, meestal omdat uw webmaster ergens anders bleef "plakken". Deze editie is uw webmaster er dan toch eindelijk in geslaagd de SY's te fotograferen die hier trouw reizigerstreinen naar meerdere bestemmingen slepen. Eigenlijk heeft uw webmaster hier enorm veel geluk gehad: stoomtractie is hier serieus op de terugweg, maar tijdens zijn bezoek werden de twee dienstdoende stomers erg goed benut. Dit bezoek vond plaats in twee delen, zoals bovenaan in dit verslag al beschreven werd, om zo gemakkelijker van de ene naar de andere plek te kunnen reizen.



Pingzhuang

Het tweede bezoek aan Pingzhuang verliep al bij al een pak vlotter dan uw webmasters' eerste bezoek in 2007. Toen was het vooral kwestie van lang wachten op weinig spectaculaire passages. Dit tweede bezoek verliep een pak vlotter door een aantal uiteenlopende redenen, maar dat zal duidelijk worden bij het zien van de foto's.



Yuanbaoshan

Al bij al is het toch intrigerend dat de JS'en met windleiplaten te Yuanbaoshan nog altijd standhouden: zo'n vijf jaar geleden kocht het plaatselijke spoorwegmanagement al enkele diesellocomotieven aan, maar de stomers geven zich nog niet volledig gewonnen. Dagelijks rijden er nog 2 gemengde reizigers- en goederentreinen naar een mijn wat verderop en deze diensten vormen het voornaamste werk voor onze oudgedienden. Tijdens ons bezoek hadden we echter enorm veel geluk, doordat een van de dienstdoende stomers ook een lange kolentrein mocht vervoeren.



Diaobingshan, deel 2

Zoals eerder geschreven, vond het bezoek aan Diaobingshan in twee delen plaats. Zo hebben we optimaal gebruik gemaakt van nachttreinen om van de ene plek naar de andere te reizen. Ook tijdens dit tweede deel hadden de twee stomers het maar druk met het slepen van reizigerstreinen over dit kolennetwerk. Van een geslaagd bisnummer gesproken!



Vuurwerk in Beitai

In Beitai is het alle dagen (of beter: nachten) vuurwerk want eenmaal dat het donker wordt, krijg je hier een fantastisch spektakel door het vloeibaar staal dat her en der in de fabriek de omgeving oplicht. Erg spectaculair is sowieso het slakkenstort, waarbij kuipen met vloeibare reststoffen gekipt worden zodat die reststoffen van zo'n 1200°C een put instromen. Uw webmaster had Beitai al eens overdag bezocht, maar koos ditmaal bewust voor een kort bezoek tijdens de avond. Op die manier verloor hij niet teveel tijd aan dit bezoek (overdag kon hij immers elders fotograferen) en kon hij toch nachtfoto's van dit spektakel maken.



Machtige QJ's rond Yanzhou

Uw webmaster dacht bij zijn vorige bezoek aan Yanzhou in 2007 eigenlijk dat hij hier niet meer zou terugkeren: het leek er toen al op dat stoom snel zou verdwijnen en bovendien was hij ontgoocheld doordat hij gedurende zijn twee bezoeken aan deze plek wat pech had gehad met het weer. Anno 2011 lagen de kaarten anders: de inzet van stoom was ondertussen weer fel verminderd en het mocht al een wonder heten dat er überhaupt nog stomers rondreden. Zo werd dus terug koers gezet naar de regio rond Yanzhou en achteraf heeft uw webmaster zich dit niet beklaagd: er werden een aantal leuke opnames gemaakt, waarvan een groot aantal zelfs bij leuk winterweer. Hoe een balletje rollen kan...