Uw webmaster houdt aan zijn achtste Chinareis een heel dubbel gevoel over. Enerzijds is hij erg tevreden van al het moois dat hij weer voor de lens heeft gekregen. Anderzijds is hij toch wat ontgoocheld over het feit dat hij maar liefst 5 (!) van de 11 dagen met lichte tot zware mist werd geconfronteerd. Dit is absoluut geen normaal weerbeeld voor het winterse China, getuige het feit dat dit gedurende meerdere dagen zelfs een hoofdpunt was in de Chinese nieuwsuitzendingen...
De eerste twee dagen te Hengshan, Didao en Dongchang bij Jixi waren dan ook een regelrechte flop, geen goed begin voor een reis... Gelukkig werd dat een dag later goedgemaakt te Lishu, een van uw webmasters favoriete plaatsen in China, waar een vers sneeuwtapijt en het bijzonder vriendelijke stationspersoneel voor een serieuze mentale opkikker zorgden. De laatste dag rond Jixi werden ook te Dongchang gelukkig nog enkele leuke beelden geschoten voordat uw webmaster aan een lange reis naar het geïsoleerde Zhalainuer vertrok. In deze openluchtmijn heeft hij in een schitterend licht bijna vier dagen genoten van het mooiste dat stoom nog te bieden heeft hier op Aarde. Hierna ging het richting Meihekou, waar wederom de mist opdook. Hier kon uw webmaster echter gebruik maken van het flauwe zonlicht om toch enkele stemmingsvolle opnames te maken. Tenslotte werd koers gezet naar Yanzhou, een momenteel populair aan het worden bestemming door de aanwezigheid van meerdere QJ's.
Ondanks de zachte winter tijdens deze editie, is uw webmaster toch weer heel tevreden dat hij naar China is geweest. Terwijl het aantal China-reizigers na de val van JingPeng serieus is afgenomen, blijft dit land het laatste stoombastion op Aarde. Het gevoel om een stomer te voelen stampen als hij met een vierduizend ton zware trein vertrekt is een totaalervaring die je in geen enkel museum kan nabootsen. Stoom enkel in een museum beleven is zoals een tijger bewonderen in een dierentuin: het blijft een schitterend beest, maar je dweept met de vraag hoe het zou zijn om hem in zijn natuurlijke habitat te mogen bewonderen. Wel, uw webmaster kan die tijger nog enkele malen per jaar in de natuur gaan bewonderen en daar is hij verdomde blij om :-) Zo lang als die tijger niet uitgestorven is of naar de dierentuin wordt verwezen, zal hij dus op safari blijven gaan en u via deze site laten meegenieten van zijn jachttrofeeën. Zo wenst hij u ook nu weer veel kijkplezier.
Jixi
Zoals al in de inleiding werd beschreven, werd dit derde bezoek aan Jixi overschaduwd door zware mist die gedurende twee dagen fotograferen erg lastig maakte. Dit was wel een serieuze domper, zeker als je weet dat het de laatste maanden van 100% stoom zouden worden voor dit steenkoolbekken. Uw webmaster heeft er toch nog maar het beste van gemaakt en heeft enorm genoten van momenten zoals op de SY1446 te Hebei, waar de machinist niet wilde geloven dat uw webmaster de loc kon besturen en vervolgens de uitdaging aanging. Geweldig om de omstaanders vervolgens te zien staren naar de laowei (vreemdeling) die met een SY en een lading kolenwagens voorbijrijdt :-) Ook aan zijn bezoek aan Lishu heeft hij weer gouden herinneringen. Na een memorabel bezoek de voorbije zomer werd hij tijdens dit bezoek letterlijk het station ingesleurd om al zijn kennissen van de vorige keer terug te begroeten. Een stoomsafari is zoveel meer dan foto's maken...
° 25/12/06
|
|
Van alle foto's van uw webmasters eerste fotografeerdag van deze reis is dit de enige die hij toonbaar vindt. Waarom? Sja, hij vindt dit grauwe weer wel passen bij een troosteloze omgeving zoals deze wasserij, waar de SY1446 aan het rangeren is met enkele wagens waarop slakken geladen worden. We bevinden ons te Hebei, het knooppunt van het Didao-systeem. Dit systeem heeft een vijftal SY's in haar bestand om twee mijnen, de kolenwasserij en een elektriciteitscentrale te bedienen.
|
° 26/12/06
|
|
Ook de tweede dag belooft weer een grauwe, mistige dag te worden... Eventjes is dit wel sfeervol te Dongchang, als de SY1344 met een lange lege kolentrein vertrekt naar Nanchang, om hem van daaruit op te drukken naar de wasserij te Beichang. Dit is opmerkelijk aangezien er tussen Dongchang, Nanchang en Beichang een driehoek ligt en de trein dus ook rechtstreeks naar Beichang had kunnen rijden.
|
° 27/12/06
|
|
Derde keer, goede keer? Na twee dagen dikke pech, ziet de derde dag rond Jixi er ineens helemaal anders uit. De omgeving is immers bedekt met een dun sneeuwtapijt, waardoor de fotomogelijkheden natuurlijk fel toenemen. De dag wordt aangevat te Hengshan, waar onder andere deze lange lege kolentrein van Xin Hengshan naar Zhongxin wordt gefotografeerd. Vanwege de grote lengte krijgt de SY0804 assistentie van de SY0746, die achteraan de trein ook een handje toesteekt.
|
|
Na de ochtendrush te Hengshan te hebben gefotografeerd, wordt koers gezet naar Lishu. Ondertussen breekt de zon volledig door en geniet uw webmaster ten volle van de pracht van deze omgeving. Als dan nog de SY0477 op de proppen komt met een beladen kolentrein van de mijn te Pinggang naar Lishu, is het feest compleet. Wat een heerlijk fotogeniek systeem is Lishu toch...
|
|
Een halfuurtje later duikt ook de SY1118 op met een trein afkomstig van de mijn te Qikeng. We zien haar hier rangeren nadat ze haar houten kolenwagens aan de losinstallatie van de wasserij te Xinfeng heeft geplaatst. Met dank aan de machinist om nog eventjes de spuikleppen te openen op het ideale moment voor de foto :-)
|
|
Na de vorige opnames is het lang, héél lang wachten op weer wat actie. Pas op het moment dat de zon ondergaat verschijnt de SY1118 met haar lege kolenwagens naar Qikeng. Omdat de zon toch al te laag staat voor een traditionele "30°-van-voren-opname" wordt deze opname gemaakt. Of uw webmaster daar spijt van heeft? Wat denkt u zelf?
|
° 28/12/06
|
|
Op de vierde dag rond Jixi heeft uw webmaster slechts enkele uren voordat hij aan een lange reis naar Zhalainuer, 1500km verderop, begint. Gelukkig is er nog tijd genoeg om wat stemmingsvolle opnames te maken in het station van Dongchang, waar het net ploegwissel is. De SY237 wordt zelfs tijdens het maken van een plasje niet gerust gelaten. Die vervelende stoompaparazzi met hun fototoestel toch ook altijd...
|
|
Wat later vertrekt de SY1058 met een beladen resttrein naar de terril een beetje verderop. We zien deze trein bij het verlaten van Dongchang, waar een dubbel enkelspoor ligt: terwijl de SY dus op het spoor naar de terril rijdt, leidt het spoor ernaast naar de kolenmijn te Zhengyang. Deze sporenconfiguratie is in China vrij gebruikelijk om zo extra seinposten te vermijden, aangezien alle wissels ter plekke met de hand bediend worden.
|
Het stoomtreinparadijs van Zhalainuer
Een jaar nadat uw webmaster voor het eerst de openluchtmijn van Zhalainuer bezocht had, moest en zou hij hier terug naartoe gaan. Deze mijn is immers het summum van stoomtractie qua kwaliteit én kwantiteit. In de mijn hoor je de hele dag door minstens één of twee en soms tot vier à vijf stoomlocomotieven zwoegen om hun kolen- en resttreinen naar boven te sleuren. De mijn zelf is tijdens de winter op haar mooist: door de koude, zo vlak tegen de siberische grens, ben je zeker van gigantische rookpluimen. De sneeuw geeft het geheel toch een sierlijk geheel, want uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een krater met gigantische afmetingen. Gelukkig was de zon ook van de partij, wat een opluchting na de pech te Jixi!
Terwijl uw webmaster zich bij zijn eerste bezoek volledig concentreerde op het openluchtmijngebeuren rond Zhalainuer, maakte hij dit jaar ook tijd voor het kleinere broertje. Er bevinden zich buiten de openluchtmijn immers ook enkele ondergrondse mijnen en een grote wasserij, die natuurlijk ook met stoomtractie bediend worden. Op zich zijn de diepe mijnen niet zo spektaculair door het bijzonder kale landschap waarin ze zich bevinden. Uw webmaster beperkte zich dan ook tot enkele bezoeken aan de wasserij en het depot van dit aparte systeem. Eigenlijk had hij hier maar één belangrijk doel: de SY1416 fotograferen. Deze SY heeft immers als enige (!) grote windleiplaten en bezit daarbovenop ook nog eens een decoratie rond de rookkastdeur. Maar kom, genoeg geleuterd nu! Het is tijd voor de foto's!
° 29/12/06
|
|
Lap, direct prijs: de eerste stomer die uw webmaster tegenkomt is nu net de bijzondere SY1416, die rangeert met een zware beladen kolentrein. Het tegenlicht maakt de decoratie op de rookkastdeur helaas bijna onzichtbaar, maar zorgt wel voor een schitterend contrast in de gigantische rookpluim. Links zie je de spoorlijn Manzhouli-Hailaer, een deel van de fameuze transsiberische spoorweg van Moskou naar Peking.
|
|
Na de toevalstreffer aan de wasserij, wordt een korte wandeling naar de openluchtmijn een paar honderd meter verderop ondernomen. In deze mijn heeft uw webmaster de ene koude rilling na de andere. Het is onmogelijk te beschrijven wat een ervaring het is om hier rond te lopen. Dan maar foto's tonen he, zoals hier met de SY1284 die met de dynamiettrein door de mijn zigzagt en zo hoogte wint om uiteindelijk de mijn te kunnen verlaten.
|
|
Te voet een trein inhalen, dat kan praktisch alleen in Zhalainuer... Terwijl de SY immers telkens moet zigzaggen om hoogte te winnen, maakt uw webmaster gebruik van de trappen uitgehouwen in de rotswanden om zo de dynamiettrein in te halen. We zien hem hier nog een tweede en laatste keer tussen het station dat het spoorverkeer van en naar de mijn controleert en het stationnetje van Nanzhan, net buiten de mijn. In dit laatste station wordt de trein nu tot de dag erna afgesteld tot haar volgende dienst.
|
|
Weer wat dieper in de mijn vinden we iets later de SY1600 die rangeert met een lege kolentrein. Ze rijdt hier net een keerstation binnen en zal zo dadelijk over het meest links spoor dieper de krater induiken om daar haar trein te laten beladen. Fier prijkt een van dé symbolen van het communisme bovenop de rookkast.
|
|
Als in de vroege namiddag de lage winterzon recht aan de achterkant van de mijn staat, kan je schitterende tegenlichtopnames maken van de blinkende sporen. Terwijl op de achtergrond 3 SY's rangeren, is op de voorgrond een spoorlegger de staat van het spoor aan het controleren. Gezien de ontelbare oneffenheden heeft hij voorlopig nog wel wat werk... De vreemde structuur op de voorgrond heeft te maken met het continu verleggen van de sporen bij het vergroten van de krater. Op deze manier kan men immers makkelijk de rails een beetje verlengen of inkorten.
|
|
Een toevalstreffer: terwijl de SY0682 rechts met haar beladen kolentrein pauzeert, drukt de SY0958 links haar trein op naar de losinstallatie. Op het zelfde moment sleept in het midden de SY1303 een lege kolentrein naar de laadplek. Door snel te evalueren waar de locomotieven ideaal tov elkaar te fotograferen zullen zijn, kan uw webmaster nog net deze foto maken van deze toevallige parallel van 3 SY's, waarvan er dus twee in de tegengestelde richting aan het werk zijn.
|
|
Nadat de SY0958 naar de losinstallatie is gereden, wordt het spoor even buiten dienst gesteld om deze stoomkraan de kans te geven een grote boormachine te plaatsen. Deze machine zal de dag erna een aantal gaten in de ondergrond boren, waarna dynamietstaven worden aangebracht en met het nodige geknal de mijn weer wat groter te maken. Uw webmaster geniet ten volle van de werkende stoomkraan: zo'n groot exemplaar heeft hij immers nog niet eerder in actie gezien! Op de uitnodiging van het personeel om binnen eens een kijkje te nemen, gaat hij dan ook met alle plezier in.
|
|
Een halfuurtje voor zonsondergang wordt het licht waanzinnig knap, als de zon zich achter de gigantische rookpluimen bevindt. U zal uw webmaster op zijn woord moeten geloven als hij stelt dat achter de SY1192 ook de SY1698 meehelpt om een zware resttrein omhoog te slepen.
|
|
Een van de hoogtepunten voor een stoomliefhebber: een mooie zonsondergang op een plaats als Zhalainuer. De arbeiders in de mijn hebben minder tijd voor dit soort spoorwegromantiek: voor hun gaat het werk gewoon door, getuige een van de vele SY's in de mijn die hier aan het werk is met een deels beladen resttrein. Je zou het even uit het oog verliezen, maar rechts is duidelijk ook een SY goed haar best aan het doen, aan de kaarsrechte roopluim te zien.
|
° 30/12/06
|
|
Een goede dag begint met een overdosis stoom in de morgen :-) Zo ook op 30 december 2006 te Daqiao, het zenuwcentrum van het diepe mijnsysteem, als de SY1688 er stevig tegenaan gaat bij het binnenrijden van Daqiao. Een "showke van de machinist"? Nee, toch niet: er bevindt zich immers een zware helling voor de inrit van dit station, waardoor de machine hard hard best moet doen tot groot jolijt van uw correspondent ter plekke.
|
|
Tijdens de ploegwissel in Daqiao wordt een ezel met kar aangevoerd om de slakken van de locomotieven af te voeren. Het arme beestje mag zich hier even opwarmen naast de SY0924, maar moet het toch verschrikkelijk te verduren hebben als je bemerkt dat het overal ijs aan de vacht heeft hangen... Moet het gezegd dat het extreem koud was deze morgen? Bij navraag zei men dat het -38°C was, een nieuw kouderecord voor uw webmaster en dat heeft hij geweten...
|
|
Kijk, zo heeft uw webmaster ze dus graag: de knallende SY1257 jaagt een stevige rookpluim de lucht in als hij met zijn beladen kolentrein een dolenthousiaste toeschouwer voorbijrijdt. De zon in de rug en de spektaculaire omgeving van de mijn doen de rest... Overigens is het deze dag zo koud dat telkens na het maken van één foto de camera eventjes uitgeschakeld moet worden zodat de batterij weer een beetje kan recupereren. Juiste timing bij het maken van die ene foto is dan ook cruciaal.
|
|
Wat later bevindt uw webmaster zich weer te Daqiao in de hoop daar de bijzondere SY1416 aan te treffen, hetgeen inderdaad het geval is. Veel valt er echter niet mee aan te vangen aangezien hij net tender voor met een trein naar Dongfanghong vertrekt. Nu ja, met deze SY1688 onder een opkomende maan valt ook te leven. Zeker als je even let op de koevanger voor op de loc, die helemaal met ijs bedekt is door de ontsnappende stoom aan de cilinderspuier die men blijkbaar heeft laten openstaan, wellicht ivm de extreme koude.
|
|
Aangezien Daqiao en Dongfanghong maar een kilometer van elkaar verwijderd zijn, besluit uw webmaster te voet naar dit tweede station te wandelen, waar zich de wasserij bevindt. In deze wasserij worden zowel de kolen van de ondergrondse mijnen als die van de openluchtmijn gesorteerd, waarna ze in C62-kolenwagens worden geladen om dan aan de nationale spoorwegen te worden geleverd. Voor het vele rangeerwerk zijn er aan deze wasserij zo'n 4 stomers actief, waaronder vandaag dus de SY1416. We zien haar hier rangeren met zo'n lange beladen kolentrein.
|
|
Na een uurtje rangeren zit het werk er blijkbaar alweer op voor de SY1416 en rijdt ze los terug naar Daqiao. De machinist, die ondertussen doorheeft dat uw webmaster zich bijzonder interesseert voor zijn unieke loc is heel behulpzaam door op het perfecte moment volop stoom bij te geven en de cilinderspuiers bovendien ook nog te openen. Oftewel: de historie over hoe je met een losse loc toch leuke foto's kan maken. Overigens zie je op deze foto duidelijk de steile helling bij het verlaten van Dongfanghong richting Daqiao. Een geluk voor de stoker: aan deze helling rijden enkel lege treinen bergop!
|
° 31/12/06
|
|
De laatste dag van 2006 begint zoals de vorige eindigde: schitterend! Ditmaal bevinden we ons te Nanzhan, het station dat toegang geeft tot de openluchtmijn. In dit stationnetje pauzeert de SY1371 eventjes, schijnbaar om mee te genieten van deze schitterende zonsopgang boven de steppe.
|
|
Een uurtje later is de zon nog druk haar best aan het doen om door de in de mijn zwevende stoom te branden. Ondertussen zien we de SY1654 met twee reizigerswagens en achteraan nog de SY1681 in opzending de mijn verlaten. In feite hebben de beide loc's telkens met één rijtuig apart een reizigersdienst verzekerd in de mijn om zo te assisteren bij de ploegwissel. Na deze dienst worden de twee treinen samengevoegd en rijdt het geheel terug naar Nanzhan waar de rijtuigen worden afgesteld. Al bij al is het toch een dankbare combinatie om te fotograferen.
|
|
Wat later duikt de SY1371 weer op, die blijkbaar een aantal lege zandwagens is gaan ophalen in het diepe mijnsysteem. Dit is wel opvallend, aangezien er tot nu toe door andere hobbyisten nog geen echt verkeer tussen deze twee systemen gemeld was. In elk geval is het een knap zicht om in hemelse lichtomstandigheden deze trein op een zijspoor te zien staan, waar men hem zal beladen met een grote bulldozer.
|
|
In de openluchtmijn is het ondertussen relatief kalm doordat er onderhoud wordt uitgevoerd aan de losinstallatie waar alle treinen gelost worden. Eenmaal dat dit onderhoud klaar is, is het nog drukker dan anders op het spoor naar deze installatie. Er staan ondertussen immers een achttal (!) treinen klaar om hun kolen te lossen. De machinist van de SY0682 geeft dan ook goed van jetje, hetgeen resulteert in een roopluim waar uw webmaster eventjes heel stil van werd. Met geopende cilinderspuiers drukt de loc hier zijn trein op, een show die meerdere minuten duurde en die al het andere geluid in de mijn deed verstommen.
|
|
Tijdens een fotosessie die uw webmaster nog lang zal heugen (zie de aparte reportage Een jaar eindigen in schoonheid) wordt ook nog eventjes een "gewone" glintshot genomen van de SY1286 die met een resttrein tegen de helling op zwoegt. Vergelijk deze foto zeker eens met de vijfde en zesde foto uit de aparte themareportage en u begrijpt direct waarom deze foto voor uw webmaster zo "normaal" is :-)
|
° 01/01/07
|
|
Ok, hét goede voornemen van uw webmaster voor 2007 dan maar: véél stoom fotograferen! En direct voegt hij de daad bij het woord met deze SY0957 die met haar reizigerstrein ("what's in a name") vanuit Nanzhan een aantal mijnwerkers naar hun werkplek brengt.
|
|
Een halfuurtje later is het de beurt aan de SY1664 om met een lege resttrein de mijn in te rijden. Als u weet dat uw webmaster deze trein niet heeft horen aankomen, dan kan u wel reden wat een toevalstreffer het was dat hij er toch nog een knaller van een glintshot heeft kunnen uitsleuren. Ja, het leven kan toch mooi zijn in de stoomhemel...
|
|
Vandaag is het aan de SY1257 om de reizigerswagens van de twee reizigerstreinen uit de mijn te slepen. De SY0957 gaat niet mee in opzending, zoals de SY1681 gisteren, maar blijft in de mijn om daar een aantal resttreinen met dubbele lengte te helpen opdrukken. Dat dit geen overbodige luxe was, kon uw webmaster overigens een helfuurtje later waarnemen toen zo'n trein voor zijn neus bijna tot stilstand kwam terwijl mokerende cilinderslagen heel de mijn deden daveren.
|
|
Dit beeld geeft wellicht een idee van de fameuze hoogteverschillen in de mijn. Terwijl onder in beeld de SY1496 vertrekt met een geloste kolentrein, is boven in het controlestation de SY0957 te zien die zojuist heeft geassisteerd bij de opdruk van een loodzware resttrein (nog net zichtbaar doorheen de stoomwolken) en nu weer de mijn inrijdt om een volgende trein te helpen opdrukken.
|
|
We sluiten ons bezoek aan Zhalainuer af met deze sfeervolle tegenlichtopname van de SY1401 die met een resttrein worstelt op de zigzagsporen doorheen de mijn. Hoewel dat uw webmaster toch al een vrij grote collectie foto's heeft van deze mijn, is de kans toch reëel dat hij er nog eens terugkeert. De actie is er gewoon té mooi om zomaar te negeren... Tot ziens, Zhalainuer?
|
Meihekou
Je hebt zo van die spoorlijnen die wel de moeite waard zijn, maar waar je om de een of andere reden gewoon niet raakt. Voor uw webmaster was Meihekou lang zo'n bestemming. De uiteindelijke reden om er deze reis toch naartoe te trekken was omdat 2 van de 5 locomotieven zogenaamde sierloc's waren, met zo'n grote rode band rond de rookkastdeur. Met 3 locomotieven in dienst zou het al moeten lukken dat de altijd maar voortdurende pech die uw webmaster schijnt te achtervolgen bij het maken van foto's van dergelijke loc's ook hier zou toeslaan. Hoe dit uitdraaide, zal u wel merken bij het bekijken van de foto's. Wat sowieso tegenviel was de opnieuw opduikende mist, die het fotograferen lastig maakte. Vooral de eerste dag viel hierdoor nogal tegen. De tweede dag werd gekenmerkt door rijm op de bomen, dankzij die mist, en dat gaf ineens leuke fotomogelijkheden waar uw webmaster toch dankbaar gebruik van maakte.
° 03/01/07
|
|
Al meteen wordt al de hoop om eindelijk eens een degelijke lijnopname van een sierloc te maken weer de grond in geboord :-( Fier staan de beide exemplaren immers koud in de werkplaats te Yijing. Uw webmaster zal zich dus tevreden moeten stellen met deze foto van de koude SY1217. Wéér geen foto langs de lijn van een sierloc, wéér eens wordt de vloek voortgezet.
|
|
Hoewel het ook rond Meihekou om een kolenspoorweg gaat, is het interessantste punt van dit systeem het uitbaten van een reizigersdienst tussen de uiteinden van het systeem, namelijk Sijing (mijn 4) en Sanjing (mijn 3). Als in de namiddag van 2 januari 2007 de SY0791 aan de slag mag met haar reizigerstrein, is dit voor uw webmaster de uitgelezen kans om nog eens een goede oude reizigerstrein op de foto te zetten. Zo zien we hier de SY met een sleep mooie groene reizigerstrein, net na het vertrek vanuit het "station" (er was zelfs geen perron) te Zhonghe.
|
|
Terwijl de zon uiteindelijk dan toch sfeervol door de mist heen breekt, maakt uw webmaster van de gelegenheid gebruik om deze scène vast te leggen van de SY0791 die zo dadelijk weer te Zhonghe arriveert. Ligt het aan de zachte winter, de wat kale omgeving of het stoppen van de reizigerstrein in the middle of nowhere? Geen idee, maar deze omgeving herinnert uw webmaster aan de heerlijke sfeer rond Wolsztyn in Polen, een plaats waar hij per slot van rekening toch ook enkele bijzonder leuke winterreizen naar heeft gemaakt.
|
° 04/01/07
|
|
Terwijl uw webmaster zichzelf aanvankelijk hard moet motiveren om bij wéér zo'n mistige morgen uit bed te komen, groeit zijn enthousiasme naargelang hij naar de kolenspoorweg toerijdt. Om de haverklap ziet hij immers bomen en struiken met rijm op in de wijde omgeving rond Meihekou. Wat een schitterend spektakel! Dit smeekt om wat fotografische aandacht en die komt er direct aan op het moment dat de SY0791 met haar reizigerstrein van Sijing naar Sanjing rijdt. We zien haar hier enkele kilometers voor Yijing, helaas met gesloten regelaar, maar temidden van winterpracht op zijn puurst.
|
|
Dankzij een bijzonder behulpzame taxichauffeur (mét politiesirene!) kunnen we deze trein meermaals inhalen. Zo zien we hem hier bij het verlaten van Erjing (mijn 2), nog steeds op weg naar Sanjing uiteraard. De afwezigheid van de zon is in de ogen van uw webmaster eigenlijk niet eens zo storend bij deze opname door het contrast tussen de zwarte loc in de spierwitte omgeving.
|
|
De SY0791 gaat echt wel met alle aandacht lopen tijdens uw webmasters bezoek aan deze spoorlijn want als hij terug te Yijing arriveert na een uurtje te hebben rondgehangen in de mijn te Sanjing, is deze loc net met een aantal kolenwagens aan het rangeren. Dit leuke brugje, compleet met riksja, smeekt gewoon om wat aandacht. Wie is uw webmaster om dat te negeren.
|
|
In de namiddag is het weer zover en mag de SY0791 weer met een reizigerstrein op pad. We zien haar hier bij het verlaten van Sijing. Ondertussen staat de SY1564 rechts af te wachten wanneer ze ook deftig op de foto mag. Mja, niet dus want uw webmaster verkiest een goede ouderwetse treinachtervolging langs het 20 km lange traject naar Sanjing :-)
|
|
Voorbij Erjing volgt de spoorlijn gedurende meerdere kilometers de weg naar Zhonghe. Een leuk fotopunt vinden is dan ook een uitdaging. Toch is uw webmaster niet ontevreden van dit punt, waarbij de weg wel zichtbaar is, maar toch zeker geen storende rol speelt.
|
|
Dankzij een heel goede wegenkennis van de jonge taxichauffeur kan enkele kilometers verderop de trein nog eens worden gefotografeerd, met als enig decoratief element de boom die tevens dienst doet als elektriciteitsmast. En toch vindt uw webmaster net deze foto dat net ietsje extra hebben dat hem goed genoeg maakt om op deze site geplaatst te worden. Gekke smaak zegt u? Ach ja, je moet dan ook een beetje gek in het algemeen zijn om ruim 8000km van huis in de sneeuw achter stoomtreinen te gaan jagen...
|
|
Bij aankomst op het eindpunt te Sanjing blijkt ineens hoeveel reizigers er eigenlijk op deze trein zaten. Wat ook wel leuk is, is dat dit station een heuse perronoverkapping heeft. Voorwaar een erg zeldzame luxe voor dergelijke landelijke stationnetjes in China!
|
|
Vijf minuten later (!) is de locomotief alweer omgelopen en vat hij de terugrit naar Sijing aan. Of ze een remproef genomen hebben? Uw webmaster betwijfelt het. Efficiënt is het alleszins. Ondertussen nemen we met deze glintshot afscheid van de kleine maar fijne mijnspoorweg van Meihekou. Weer een spoorweg voor het lijstje "plaatsen waar uw webmaster terug naartoe wil".
|
Het laatste echte QJ-bastion: Yanzhou
Tijdens de zomerreis van 2006 had uw webmaster na enkele mindere ervaringen rond Pucheng en Guiyaozi het gevoel dat het eigenlijk over en uit was met de QJ's... Hier heeft hij toch zijn mening moeten herzien, want in de maanden na zijn terugkeer in België verschenen ineens meerdere verslagen van een bijna vergeten inzetplaats: Yanzhou. Wellicht was deze plek vroeger helemaal niet populair door het relatief saaie landschap. Wie echter ooit een QJ heeft zien en horen rijden beseft waarom iedereen nu zelfs in vlak land op QJ's gaat jagen. Interessant detail aan de QJ's rond Yanzhou is dat er meerdere exemplaren met hoge windleiplaten rondrijden, een variant van de QJ's die uw webmaster nog niet op foto had. Naar Yanzhou dan maar!
Rond Yanzhou waren er tot nu toe 2 werkplekken van QJ's bekend: de Yanzhou Coal Mine Group industrial Company met zenuwcentrum rond Dadongzhan en de Zibo Coal Mining Company rond Dongzhuan. Met een naar het Chinees vertaalde vragenlijst kon uw webmaster nog een derde inzetplaats toevoegen: een recent geopende wasserij ten westen van Yanzhou die ook wordt uitgebaat door de eerstgenoemde firma. Het beloofde dus een spectaculaire tweedaagse te worden!
° 06/01/07
|
|
Ook deze dag begint wéér eens met veel mist... Je zou er voor minder moedeloos van worden. Als de QJ7126 dan ook nog eens los van Dadongzhan naar Fucun voorbijrijdt, zijn alle elementen aanwezig voor wat je zou kunnen beschrijven als "een slecht begin van de dag". Nu ja, van de vier loc's die vanuit Dadongzhan worden ingezet is dit de enige met hoge windleiplaten en het is dus toch nog een mini-meevaller dat deze loc gewoon dienst doet.
|
|
Nadat de QJ7126 een trein van Fucun naar Sankuang heeft gebracht is het wachten op de terugrit na het beladen van die trein. Te Changying wordt een mooi punt gevonden en volgens het stationspersoneel zal de trein nu snel komen. Maar dan staat er ineens een oude flik te mekkeren... Ondanks dat uw webmaster in zijn recht is besluit hij toch maar snel van plaats te veranderen. De trein is immers in aantocht en anders mist hij hem nog. Nog net wordt dit punt bereikt, iets minder mooi maar de trein staat er wel op. De boze flik op de achtergrond trouwens ook :-)
|
|
Met de hulp van een heel goede taxichauffeur wordt de trein nog eens ingehaald. Op een tweede, helaas wat saai punt wordt de trein nog een keer gefotografeerd. De QJ is nog altijd zwaar aan het werk tot groot jolijt van uw webmaster :-) Hij blijft trouwens genieten van het zicht op deze QJ met hoge windleiplaten, een half jaar eerder geloofde hij er immers niet meer in dat hij dit ooit nog zou fotograferen.
|
|
Tegen het einde van de namiddag bevinden we ons in het depot van Dadongzhan waar na het werk de QJ7189 net met verse kolen bevoorraad wordt. Ietwat ontraditioneel gebeurt dit niet met een stoomkraan, maar met eentje die wordt aangedreven m.b.v. een dieselmotor. Als je zo de stoker naast de loc ziet staan, valt toch weer op wat voor een gigantische krachtpatsers deze QJ's zijn.
|
° 07/01/07
|
|
De laatste dag van deze winterreis wordt aangevat ten westen van Yanzhou waar uw webmaster met de hulp van enkele spoorlieden de dag ervoren een nieuwe stoomlocatie ontdekt: een pas geopende kolenwasserij! Ook hier zijn twee QJ's actief, zoals de QJ7188 die zonet een verse lading kolen heeft gekregen en nu weer mag gaan rangeren. Let zeker ook even op het leuke driewielige voertuig waarmee bakstenen werden aangevoerd om de muur links te repareren. Stel je immers voor dat snoodaards steenkool zouden komen stelen op het emplacement...
|
|
Ook de QJ6936 is actief in deze wasserij. We zien haar hier naar het bevoorradingspunt rijden terwijl ze de gigantische splinternieuwe wasserij achter zich laat. Op de achtergrond is trouwens ook de QJ7188 zichtbaar, die met de schoorsteen in de andere richting staat.
|
|
Onvoorstelbaar: tijdens het ritje van de kolenwasserij naar Dongzhuan zo'n 7km verderop, wordt onderweg de op een groen sein wachtende QJ7127 gekruist! Deze QJ behoort tot de Zibo Coal Mining group, de volgende bestemming op de dagplanning van uw webmaster. Als enkele minuten later de machinist de regulateur opent na het op veilig komen van het inrijsein van Yanzhou Xi (overgavestation met de nationale spoorwegen) moet uw webmaster dus maar gewoon afdrukken om wéér een andere QJ op de foto te zetten. Jammer dat de stoompluim wat beperkt blijft, maar je kan niet alles hebben he...
|
|
Die rookpluim wordt royaal goedgemaakt als een uurtje later diezelfde QJ7127 met haar mooie hoge windleiplaten met een volgende beladen kolentrein van Dongzhuan naar Yanzhou Xi rijdt. Uw webmaster is echt onder de indruk van de strakke, zuivere look van deze QJ. Het lijkt wel of hij pas een maand geleden de locomotieffabriek van Datong is buitengereden...
|
|
De laatste uren van deze Chinareis vormen een regelrechte stoomclimax! Terwijl uw webmaster de hard werkende maar helaas in tegenlicht rijdende QJ7190 moet laten schieten, kan hij de QJ6811 met haar lange kolentrein op weg van Xinlongzhuang naar de elektriciteitscentrale van Zouxian fotograferen op dit punt vlak voor een sporendriehoek bij Dadongzhan. Niet zichtbaar op de foto zijn de twintig Chinese politieagenten in gevechtsuitrusting met helmen en knuppels die vanop de goederenwagens (!) blijkbaar de dure kolen tegen "trein-hold ups" moeten beschermen. Onvoorstelbaar!
|
|
Weer tien minuten later passeert ook nog de QJ7126 nog eventjes met een iets bescheidenere kolentrein, op zo'n 200m van waar de vorige foto gemaakt is. Wat een prachtmachines zijn dit toch he... Wat een manier ook om een reis af te ronden: 3 QJ's met goederentreinen op een dik halfuur. Kwijl :-)
|
|
Als uw webmaster terug naar het station van Dadongzhan wandelt, denkt hij dat de show nu wel over is... Net bij aankomst aan het bevoorradingspunt, blijkt de QJ7126 daar echter aan het rangeren te zijn. Snel wordt een sprintje ingezet en is de machinist zo behulpzaam even te wachten tot uw webmaster in positie staat voor deze glintshot. Het geluk kan ineens niet meer op, zo lijkt het...
|
|
Terwijl achter het silhouet van de QJ7126 de zon ondergaat en er een tiental plaatselijke jonge gasten komen kijken naar de vreemdeling die in het station gesignaleerd is, neemt uw webmaster mijmerend afscheid van de QJ's rond Yanzhou. Hopend dat hij hier snel terug kan komen pakt hij zijn spullen in, geeft hij de jongeren en de spoorlieden ter plekke nog enkele foto's en vertrekt hij voor een lange terugrit naar huis. Terwijl hij nageniet van deze geweldige laatste dag vertrekt in de verte de QJ7190 op zoek naar weer een nieuwe lading kolen. Er zijn ergere manieren om een Chinareis te eindigen...
|
Index
|