Het laatste stoombastion

Dit moet zo ongeveer de eerste fotoreis zijn geweest waar uw webmaster met enige tegenzin aan begon... Niet omdat hij twijfelde aan de fotografische mogelijkheden, al helemaal niet omdat hij opzag tegen de koude. Wel omdat hij tijdens deze reis waarschijnlijk voor de allerlaatste keer stoomtractie in volle glorie zou beleven. Het was immers voorzien dat enkele maanden na zijn bezoek, de openluchtmijn van Sandaoling zou overschakelen op vrachtwagens om de kolen te transporteren. Al tijdens de reis werd duidelijk dat er toch twijfels waren over het omschakelen naar vrachtwagens: de openluchtmijn zal binnen enkele jaren uitgeput zijn, wat grote investeringen niet meer rechtvaardigt. Uiteindelijk zou in maart 2017 (een dikke 2 maanden na het bezoek uit deze reportage) toch het geweldige nieuws volgen dat enkele maanden eerder nog zo onwaarschijnlijk leek: de stoomlocomotieven zullen nog minstens een jaar extra blijven rijden!

Uw webmaster kon deze reis afleggen in het gezelschap van zijn vrouw Lingling, die enkele keren fantastische vertaalhulp bood (zie verderop in deze reportage). Ook collega-hobbyist Ameling Algra was ter plekke, zodat we regelmatig met elkaar konden optrekken.

Met veel enthousiasme kijkt uw webmaster terug op deze reis, want ondanks de aanvankelijk droevige bijklank kon stoomtractie weer op haar best worden beleefd. Opnieuw kon uw webmaster een stoomlocomotief fotograferen terwijl hij op de achtergrond nog een of twee andere locomotieven hoorde rijden. Bijna te mooi om waar te zijn dat deze show blijkbaar nog eventjes mag blijven voortduren.

° 27/12/16
Groen licht voor de JS8197! Anders dan tijdens het vorige bezoek van uw webmaster (zie Stoomveteranen in Sandaoling), reden de meeste beladen kolentreinen niet naar Xuanmeichang, maar wel naar Jianmiexian. De eerste twee dagen van dit bezoek stond er tijdens de ploegwissel in Dongbolizhan ook telkens een beladen trein klaar die direct na die ploegwissel verder zou rijden naar de losplaats in Xianmeichang. Ook tijdens het derde bezoek aan Sandaoling kon uw webmaster zo weer opnames maken die helemaal anders waren dan tijdens vorige bezoeken.
Doordat deze trein zo'n 20 minuten voor zonsopgang vertrok in Dongbolizhan, koos uw webmaster er bewust voor om de rest van de ploegwissel te laten vallen en meteen achter de beladen trein naar Jianmeichang aan te gaan. Dit bleek geen foute keuze :) Hoewel de machinist er nog even de spanning inhoudt, doordat hij niet meteen doorheeft dat het sein al even op veilig staat, vertrekt hij uiteindelijk nog net op tijd om op deze plek samen met de opkomende zon te worden gefotografeerd. De toon voor een bijzonder spectaculaire vijfdaagse is meteen gezet!
Het lossen van de kolentreinen in Jianmeixian gaat doorgaans redelijk vlot. Daarom wacht uw webmaster op de terugrit, om zo een glintshot met de opkomende zon te kunnen maken. Dit plan loopt redelijk hard mis als de zon al snel achter de sluierwolken verdwijnt. Toch is uw webmaster niet ontevreden met deze zwartwit-opname van de JS8197 met haar lege kolentrein naar Xikeng in dit desolate landschap.
We zetten koers naar Yijing, waar de JS8053 assisteert bij het laden van een set kolenwagens. De zon blijft nog achterwege, maar toch is het geen hondenweer als dit sfeerbeeldje kan worden gemaakt.
Zo'n twee uur later is de trein in Yijing beladen. Vlak voor het vertrek arriveren er plots twee westerse dagjestoeristen die duidelijk niks van treinen kennen. Hun Chinese gids regelt met de machinist dat die de trein slippend zal laten vertrekken met de cilinderspuiers wagenwijd open. Na een lange tijd te hebben gewacht, lijkt de opname van uw webmaster nu om zeep, wat uiteraard tot de nodige ergernis leidt. Die ergernis slaat echter snel om in een nieuwe fotomogelijkheid, als de trein door de "spielerei" van de machinist op de helling voorbij de mijn tot stilstand komt. Snel gaat uw webmaster enkele honderden meters verderop staan, op een punt waar de locomotief normaalgezien geen tractie meer geeft. Daardoor kan met het nodige inzoomen deze opname gemaakt worden van de JS8053 die haar beladen kolentrein "over de bult" richting Nanzhan trekt.
Omdat er de komende uren niet veel beweging meer wordt voorspeld aan de ondergrondse mijnen van Yijing en Erjing, besluit uw webmaster om naar de openluchtmijn te gaan. Hij heeft hier al erg veel foto's in zonnige omstandigheden, dus besluit hij heel bewust om in het grijze weer net dat soort opnames te maken die anders niet lukken door de slechte zonnestand. Zo wordt al snel de JS8081 gefotografeerd als deze met een beladen kolentrein van Xikeng naar Jianmeixian de helling opbuldert. Net op het goede moment zorgt de zon voor een kleine dosis tegenlicht die de rookpluim een schitterend contrast bezorgt.
Wat later bevinden we ons aan de noordelijke rand van de gigantische openluchtmijn, als de JS8167 met een beladen kolentrein van Xikeng naar Xuanmeichang passeert. De zon doet verwoede pogingen om door te breken, maar de wolken winnen vandaag het pleit. Ooit zou uw webmaster niet blij zijn geweest met deze lichtomstandigheden. Vandaag de dag profiteert hij hiervan om wat meer alternatieve foto's te maken. Op die manier levert een bezoek aan Sandaoling steeds weer andere opnames op en blijft het de moeite om terug te komen naar deze fantastische plek.
° 28/12/16
We beginnen onze tweede dag in Sandaoling met dezelfde locomotief als degene waarmee we gisteren de dag afsloten: de JS8167. We zien deze locomotief bij aanvang van het blauwe uur, in schitterende lichtomstandigheden. Wat een sfeervolle manier om de dag te starten...
De ploeg van de JS8197 zal wel wat morren, want pas tijdens de pauze voor de ploegwissel komen ze toe met een beladen kolentrein uit Xikeng. Om de pech compleet te maken, is er een probleem met een (elektrisch bediende) wissel, waardoor ze lang aan het inritsein moeten wachten. Ter hoogte van het rechtse sein zie je trouwens een mechanieker aan het werk om het euvel te verhelpen.
Na de ploegwissel in Dongbolizhan, wordt koers gezet naar Nanzhan, want van daaruit zal er spoedig een zware lege kolentrein met 2 locomotieven naar Erjing vertrekken. Bij aankomst in Nanzhan wordt de JS8314 net naar de voorkant van de trein gerangeerd, waarbij we nog snel deze silhouetopname kunnen maken voor we onze fotopositie naast de lijn gaan zoeken.
De "weg" van Nanzhan van Erjing is die naam eigenlijk niet waardig: een karrenspoor met putten van een halve meter diep. Onze taxichauffeur moet dan ook de grootste moeite doen om niet vast te rijden. Ondertussen horen we achter ons de JS'en al hard werken en zien we de trein naderen. Halfweg de lijn wordt snel postgevat en kunnen we genieten van het schouwspel als de JS8314 en de JS8053 (als opdrukloc) met vereende krachten een lange stam lege kolenwagens van Nanzhan naar Erjing brengen.
In Erjing wordt meteen stevig gerangeerd: de JS8314 zet zich klaar om een set wagens naar Yijing op te duwen, terwijl de JS8053 beladen kolenwagens op het vertrekspoor plaatst, om die vervolgens naar Nanzhan te brengen. Tijdens deze rangeringen kan deze opname gemaakt worden als de JS8053 (links) de JS8314 passeert.
Enkele uren later is het beladen van de kolenwagens in Yijing klaar en kan de JS8314 aan de rit naar Nanzhan beginnen. Het emplacement in Yijing is zo ingericht dat de treinen zich (achteruit) zachtjes bergaf onder de laadinstallatie door kunnen laten rollen. Nu is de trein echter beladen en moet hij bergop vertrekken. De stomer mag dus even zijn best doen om de trein in beweging te krijgen, wat meteen een leuke opname oplevert.
Net zoals gisteren, wordt ook vandaag na de actie aan de ondergrondse mijn van Yijing koers gezet naar de openluchtmijn, waar de processie van beladen kolentreinen steeds maar verder gaat. Zo zien we de JS8225 halfweg tussen Ba'erzhan en Kengkouzhan met een beladen kolentrein van Xikeng naar Jianmeixian.
° 29/12/16
Een nieuwe dag, een nieuwe ploegwissel in Dongbolizhan. Aan het primitieve perron van dit station staat de JS8167 klaar voor vertrek als "reizigerstrein" naar Ba'erzhan voor de arbeiders die hun shift zullen aanvatten. Het blauwe uur is zonet begonnen: in de lucht zijn al net de contouren van de wolken herkenbaar.
Aan het westelijke uiteinde van het emplacement in Dongbolizhan vinden we de JS8081 (links) en de JS8197 (rechts) terug. Beide locomotieven blijven gekoppeld met hun lege kolentrein. De JS8197 wordt nog gesmeerd, terwijl de JS8081 al aan het water nemen is en dus spoedig haar dienst aan kan vatten.
In bijzonder mooie lichtomstandigheden wordt postgevat in de buurt van Ba'erzhan. Laat die eerste beladen kolentrein maar snel komen! Uw webmaster is bijzonder tevreden als het zover is en de JS8197 met een trein naar Xuanmeichang passeert. Het is bijna windstil, waardoor de stevige rookpluim netjes achter de trein opstijgt. Stoom in Sandaoling op zijn best...
Enkele minuten later arriveert de JS8167 met een lege kolentrein vanuit Dongbolizhan. Het personeel mag vlak na de aanvang van hun dienst al eventjes pauzeren, want het is wachten op de JS8081 met haar beladen trein naar Jianmeixian. Een dik kwartier later is het zover en zo kan deze mooie parallel van stomers in de actieve dienst gefotografeerd worden.
We schuiven enkele honderden meters op tot aan het stationnetje van Ba'erzhan, waar we de JS8167 opnieuw zien. De rustpauze is duidelijk voorbij als de locomotief haar trein van Xikeng naar Jianmeixian sleept. Bij het passeren van de laatste wissel ging de vulling vol open, waardoor de zware cilinderslagen tot in de wijde omgeving hoorbaar zijn.
De donkere lucht op de achtergrond (veroorzaakt door een briesje dat een hoop stof doet opwaaien), biedt een fantastisch contrast met de witte rookpluim van de JS8197. Deze locomotief heeft de grootste moeite om haar beladen trein van Xikeng (op de achtergrond) naar Xuanmeichang te slepen. Links zie je trouwens nog net de rookpluim van de JS8081 die assisteert bij het beladen van een andere kolentrein.
In Xikeng worden op twee manieren kolentreinen beladen: op de achtergrond worden via een laadinstallatie grote brokken steenkool in kolenwagens gestort, op de voorgrond zien we hoe de gigantische kraan met nummer 421, deze kolentrein belaadt. Deze machine wordt door 2 personen bediend, er zijn telkens 4 scheppen steenkool nodig om een wagen te vullen. Dit hele proces neemt minder dan een halfuur in beslag voor de ganse trein!
In de vroege namiddag staat de zon wat minder gunstig in de openluchtmijn en dus besluit uw webmaster naar Jianmeixian te wandelen. Onderweg, in Nanquan, haalt hij deze oudere dames in. Je kan alleen maar raden welke verhalen over de vroegere bewoners van het gesloopte dorp links ze allemaal te vertellen hebben...
Een beetje onverwacht ziet uw webmaster stoom door de verluchtingsroosters van de locomotiefwerkplaats ontsnappen. Hij besluit een kijkje te gaan nemen en dit blijkt de juiste keuze, als hij de JS8190 vindt die blijkbaar wordt opgestookt. Deze locomotief zal straks in dienst komen en de fakkel overnemen van de JS8225, die koud zal worden afgesteld voor klein onderhoud.
De werkplaats bevindt zich slechts enkele honderden meters van de losplaats in Jianmeixian. Terwijl uw webmaster de JS8190 fotografeerde, miste hij net de JS8167 die een beladen kolentrein naar die losplaats opduwde. Wel is hij op tijd voor de ledige terugrit naar Xikeng. Deze trein wordt gefotografeerd op het enige punt waar de trein gesleept i.p.v. geduwd wordt: de bocht voorbij de laadplaats. Op de achtergrond zie je helemaal achteraan nog 2 rookpluimen van stoomlocomotieven aan de losplaats van Xuanmeichang. Links van de locomotief zie je nog net een deel van het locomotievenkerkhof, waar ondertussen zo'n 30 stoomlocomotieven hun ongewisse toekomst afwachten.
Nadat de JS8167 met haar lege kolentrein vanop de vorige foto een keerwissel bereikt heeft, zal ze haar trein opduwen richting Xikeng in de openluchtmijn. Treinen die opgeduwd worden: uw webmaster heeft het er niet zo voor. Maar goed, als door de lage zonnestand een zogenaamde "glintshot" gemaakt kan worden, dan is dat natuurlijk een leuk motief dat hij niet mag laten schieten...
Ondertussen heeft de JS8190 de werkplaats verlaten en wacht ze op een uitwijkspoor op verdere instructies. Ze staat net op de juiste plek om ook van deze dame op leeftijd een glintshot te kunnen maken.
Uiteindelijk beslist men om de JS8190 eerst in te zetten voor rangeringen met pas gerepareerde kolenwagens, voor ze de normale dienst ingaat. Om de een of andere reden slepen zelfs die rangeringen erg lang aan, waardoor de stomer tijdens het blauwe uur onder deze erg fotogenieke portaalkranen kan worden gefotografeerd.
Geen tractievorm kan de schoonheid van stoomtractie evenaren... Nadat de JS8225 de weg naar de werkplaats gevonden heeft, mag de JS8190 de bijbehorende kolentrein overnemen. Deze beladen kolentrein stond klaar in Jichangzhan om de laatste paar honderd meter naar Jianmeixian af te leggen. Ondertussen is het echter tijd voor de ploegwissel en dus wordt beslist om het geheel weer (bergop en geduwd) naar Dongbolizhan te sturen! Hierdoor moet de locomotief zo hard werken dat er gloeiende kolengensters mee uit de schouw vliegen. Wat een sfeermoment...
° 30/12/16
"Business as usual" als in Dongbolizhan de nieuwe dag start. We zien de JS8167 bij het vertrek als "reizigerstrein" voor de arbeiders richting Ba'erzhan. Het gebouw rechts is het seinhuis van waaruit het treinverkeer in heel Dongbolizhan geleid wordt.
Grand Canyon of Sandaoling? Hoewel (of misschien eerder "omdat"?) vlak na zonsopgang die zon nog niet meteen volledig doorbreekt, krijgen we een schitterend lichtspel op de grote zandpartijen die langzaamaan afbrokkelen aan de randen van de openluchtmijn. Hoog tijd dus voor een sfeerbeeldje!
Het duurt vandaag een tijdje vooraleer de ochtendnevel volledig is opgetrokken. Hierdoor blijven ook de rookpluimen van de stoomlocomotieven goed hangen, iets waar dankbaar gebruik van gemaakt wordt als de JS8197 met de eerste beladen kolentrein van de dag passeert.
Je vraagt je af waar het begrip "stoomtrein" vandaan komt... De JS8081 laat zien wat ze in haar mars heeft als ze een beladen kolentrein van Xikeng naar Jianmeixian sleept. De machinist heeft de cilindervulling volledig geopend, wat meteen ook een subliem geluidsspektakel oplevert.
En zo ziet het er uit nadat dezelfde trein de laatste bocht in de openluchtmijn passeert... Nog even "alles geven" en dan mag de regulateur van de stomer weer dicht. Probeer zo'n foto maar eens te maken met een diesel- of elektrische trein...
Uw webmaster wandelt richting Ba'erzhan, als hij op gegeven moment deze ploeg spoorleggers tegenkomt. De arbeiders tonen een typische Chinese nieuwsgierigheid en ondanks de beperkte kennis van de taal, krijgt uw webmaster toch uitgelegd dat zijn vrouw van Nanjing afkomstig is, wat meteen grote hilariteit oplevert, aangezien een van de arbeiders daar nog een tijd gewerkt heeft. Zoals meestal in China, hebben ze er totaal niks op tegen om te worden gefotografeerd, op het moment dat de JS8190 met een beladen kolentrein passeert.
Na het passeren van de stoomtrein wordt er op het tweede spoor verder gewerkt. Terwijl de voorman aangeeft waar het spoor nog wat opgehoogd moet worden, maakt uw webmaster van de gelegenheid gebruik om nog een sfeerfoto te maken.
We maken een tijdsprong naar de namiddag. De zon weet al even niet zo goed of ze nu wil doorbreken of niet. Uw webmaster beslist daarom een tegenlichtopname te maken van de volgende trein en dit blijkt geen verkeerde keuze als het licht precies goed is om de rookpluim van de JS8167 helder wit te laten oplichten als die haar best doet om een beladen kolentrein uit de mijn te sleuren. Had u de JS8197 op de achtergrond al gevonden? Deze locomotief laat zich met een lege kolentrein naar Xikeng afdalen.
Ein-de-lijk! Op deze website verschijnen uiteraard enkel foto's die volgens uw webmaster het tonen waard zijn. De foto's die hij zo graag had willen hebben, maar die (soms door een onnozel detail) mislukten, die krijgt u uiteraard niet te zien. Veel frustraties over gemiste opnames blijven u op die manier (gelukkig) ook bespaard... Zo'n foto die uw webmaster al véél langer had willen maken, is er eentje waarbij de gloeiende kolengensters uit de schoorsteen van een stomer vliegen tijdens de stevige klim uit de openluchtmijn van Sandaoling. Hij had hier al foto's van gezien (gemaakt door een Chinese fotograaf), maar ondanks overleg met machinisten tijdens zijn vorige bezoek, bleven de pogingen toen hangen in het bekende 'wel willen, maar niet kunnen'. Deze keer werd een hernieuwde poging ondernomen met meer succes, doordat de JS8197 net op het goede moment van Xikeng naar Xuanmeichang rijdt en de stoker net op het goede moment verse kolen op het vuur gooit.
In werkelijkheid werden er een dertigtal foto's gemaakt van dit spektakel en na lang nadenken heeft uw webmaster besloten er hier toch een tweetal van te tonen, omdat deze twee opnames dan wel hetzelfde effect tonen, maar ze toch een andere sfeer uitstralen. Al bij al was het ook bij deze poging een dubbeltje op zijn kant: de trein leek eerst te vroeg te vertrekken, waardoor het nog te licht dreigde te zijn. Bovendien had de machinist telefonisch tegen vrouwlief gezegd dat ze enkel grote brokken kolen in de tender hadden liggen, wat vorming van gloeiende gensters ook niet echt bevordert. Uiteindelijk kwam het toch in orde en bleek net op het goede moment (zie ook de video onderaan dit verslag) de locomotief ook nog eens op het juiste moment te beginnen slippen, met een nog grotere vonkenregen tot gevolg! Mission accomplished :)
° 31/12/16
Alsof het zo heeft moeten zijn... De stemming kon al niet meer kapot na de laatste opnames van gisterenavond en deze nacht hebben de weergoden er nog een schepje bovenop gedaan: sneeuw! Aan een tergend traag tempo zet de taxichauffeur koers van Sandaoling naar Dongbolizhan, maar niet enkel het verkeer vordert traag. Ook de nacht geeft zich door de dikke bewolking maar traag gewonnen... Zo wordt twee keer negatief toch weer positief en is uw webmaster toch nog op tijd om zijn laatste ploegwissel in Dongbolizhan in de sneeuw mee te maken! De JS8167 (links) en de JS8190 (rechts achteraan) staan uw webmaster al op te wachten. De JS8190 zal trouwens de reizigerstrein verzekeren en zal dus snel richting Ba'erzhan vertrekken.
De JS8167 heeft blijkbaar de ambitie om meest gefotografeerde loc van deze reis te worden, want door haar fotogenieke positie moet en zal ze nog een tweede keer gefotografeerd worden, op het moment dat het blauwe uur op haar hoogtepunt is. Aan de rails is trouwens duidelijk te zien dat de sneeuw nog erg vers is.
Nadat de JS8190 Ba'erzhan bereikt heeft als "reizigerstrein", rijdt ze meteen weer terug naar Dongbolizhan om de nachtploeg naar huis te brengen. We zien haar hier bij het binnenrijden van het eindstation, terwijl de nacht moeizaam plaats maakt voor de dag.
Terwijl de buitenlandse bezoekers genieten van het sneeuwtapijt, is het voor de locale bevolking "werkendag". Deze oude man is al druk bezig om het toegangspad naar zijn huis weer sneeuwvrij te krijgen.
Nadat de eerste treinen naar de laadplaats in Xikeng zijn gereden, begint het langzaamaan op te klaren. Bij de doorkomst van de eerste beladen trein van deze shift is de bewolking nog te dik voor een mooie foto, maar als een dik kwartier later ook de JS8081 met haar trein passeert, kunnen er leuke sneeuwopnames in de zon worden gemaakt.
Wat verderop bevindt dezelfde trein zich in de grote bocht voor Kengkouzhan. Schitterend om de zwarte JS8081 met haar beladen kolentrein zich een weg naar boven te zien banen door het witte sneeuwtapijt.
Met wat vertraging lijkt het verkeer nu toch op gang te komen en zo kan in de buurt van Ba'erzhan deze kruising worden gefotografeerd van de JS8197 die haar lege kolentrein weer in beweging brengt, nadat de JS8190 met haar beladen kolentrein de wissels vrij heeft gemaakt.
Vandaag worden de treinen enkel onder de machinale lader beladen. Dat houdt in dat er minder treinen kunnen rijden doordat er op die manier maar één trein tegelijk beladen kan worden. Gelukkig gaat dat laden erg vlot, waardoor al een halfuurtje nadat de JS8197 zich (zoals op de vorige foto te zien was) naar beneden liet rollen, de trein alweer beladen is. Daardoor kan de locomotief snel weer haar kunsten tonen bij de rit naar Xuanmeichang. We zien haar hier bij het passeren van het stationnetje van Ba'erzhan.
Een uur later is het de beurt aan de JS8190 om met een beladen trein van Xikeng naar Xuanmeichang te rijden. Op de een of andere manier voelde uw webmaster aan dat dit wel eens de laatste trein kon zijn, want er het verkeer kwam al heel de dag maar moeizaam op gang en in de tussentijd was er ook geen lege trein maar aangevoerd. Bij navraag in Ba'erzhan werd dit vermoeden bevestigd, wat toch wel even een serieuze domper was aangezien er nu sneeuw lag, maar er geen treinen meer zouden rijden. Snel werd vrouwlief (die in het centrum van Sandaoling aan 't rondkijken was) gecontacteerd met de vraag om eens naar Nanzhan te bellen of er daar nog iets te beleven viel. Dit bleek gelukkig het geval, want er zou een uur later nog een beladen trein van Erjing naar Nanzhan rijden. Op naar de diepe mijnen dan maar...
In Erjing aangekomen, bleken er nog 2 JS'en aan het werk te zijn. De JS6204 was net met een beladen kolentrein uit Yijing gearriveerd, maar stond geblokkeerd aan de inrit van Erjing omdat de JS8366 hier ook aan het rangeren was. Eenmaal dat dit rangeerwerk klaar was, kon de JS6204 met haar beladen kolentrein verder rijden naar Nanzhan. Op deze opname zien we dit vertrek van de JS6204 met haar trein, terwijl de JS8366 verstoppertje speelt.
Tussen Erjing en Nanzhan maakt de spoorlijn een gigantische bocht van net geen 180°. Na de vorige foto kan daardoor ook nog deze opname gemaakt worden van de letterlijk en figuurlijk steeds verder weg rijdende stoomtrein. Een bijzonder sfeerbeeld aan het einde van dit schitterende bezoek, waarbij actieve stoomtractie verder weg dan ooit lijkt.
Zelfs na het vrijmaken van de sectie tussen Erjing en Nanzhan blijft de tweede kolentrein nog redelijk lang in Erjing staan. Eigenlijk komt dit goed uit, want i.p.v. nog een tweede gelijkaardige opname aan het vertrek van de JS6204 te maken, worden de kansen zo steeds groter op een glintshot of een silhouetopname. Tijdens het wachten, neemt de hoeveelheid stof in de lucht langzaamaan toe, waardoor een glintshot niet meer tot de mogelijkheden behoort. Net voor het veranderen van positie en dus om voor een silhouetopname te gaan, maakt uw webmaster deze opname van de wachtende JS8366 met haar beladen kolentrein.
De zon zakt steeds verder, maar de JS8366 geeft voorlopig geen krimp. Je zou bijna gaan denken dat de machinist het perfecte licht afwacht. In dit schitterende licht voor een silhouetopname, ziet uw webmaster voor de laatste keer tijdens deze reis een JS met een beladen kolentrein passeren. Onnodig te zeggen dat dit een bijzonder intens moment is, omdat uw webmaster er op dit moment vanuit gaat dat dit zijn allerlaatste stoomtrein ooit zou zijn in Sandaoling. Gelukkig zal binnen enkele maanden het goede nieuws komen dat de stoomlocomotieven in Sandaoling hun carrière nog wat verlengd zal worden. Uw webmaster droomt al hardop van een volgend bezoek tijdens de winter van 2017/2018.


    Stoomlocomotieven in beweging...

De JS8053 moet hard werken om een beladen kolentrein van Yijing naar Nanzhan in beweging te krijgen. Yijing, 27/12/16.

De JS8167 rijdt met een beladen kolentrein door de openluchtmijn en passeert de JS8081 met een lege kolentrein. Sandaoling, 29/12/16.

De JS8190 heeft de vulling vol open met een beladen kolentrein bij het passeren van een ploeg spoorleggers. Sandaoling, 30/12/16.
Na het beladen met een grote kolenschepper vertrekt (en slipt) de JS8167 met een beladen kolentrein. Sandaoling, 30/12/16.
De JS8190 moet alles geven om met een beladen kolentrein de klim uit de openluchtmijn te maken. Sandaoling, 30/12/16.
De JS8167 zorgt voor vuurwerk bij haar passage met een beladen kolentrein, Sandaoling, 30/12/16.

Index