Een smeltkroes van culturen te Sandaoling

In december 2009 bezocht uw webmaster het mijnnetwerk rond Sandaoling. Mede door het slechte weer spendeerde hij redelijk veel tijd in de plaatselijke werkplaats waar men reparaties, maar ook grote revisies aan stoomlocomotieven uitvoert. Hoewel ook een aantal interessante foto's van de stomers in de werkplaats werden gemaakt, wil hij deze reportage toch wijden aan de noeste arbeid die de spoorlieden elke dag verrichten om de locomotieven zo snel mogelijk weer in dienst te krijgen. Immers: net doordat uw webmaster gedurende enkele opeenvolgende dagen deze werkplaats bezocht viel op hoe snel het met die reparaties vooruit ging.



Een punt dat de werkplaats te Sandaoling extra interessant maakt, is dat Chinezen er samen met Oeigoeren (een etnische minderheid) werken. Uw webmaster bezocht deze regio relatief snel na zware rellen die eerder in 2009 waren uitgebroken. Hierbij vielen helaas enkele honderden doden. Gelukkig was daar al niets meer van te merken: iedereen was even vriendelijk en de contacten met uw webmaster waren nog hartelijker dan op andere plekken in China.

° 22/12/09
Zoals aan ongeveer elke spoorwegwerkplaats ter wereld vinden we ook aan deze werkplaats restanten van buiten dienst gestelde treinen terug. Op deze foto zien we het drijfwerk van een verder gesloopte SY. Het valt te betwijfelen of dit frame ooit nog gebruikt gaat worden, maar goed, je weet maar nooit natuurlijk.
In een van de gebouwen van de werkplaats vinden we deze smid die druk bezig is steunbouten voor een stoomketel te vervaardigen op "artisanale wijze". Tijdens dit procédé dwarrelen er regelmatig gloeiende gensters rond en dat is natuurlijk een leuk fotomotiefje.
In de werkplaats is men bezig de JS8188 voor te bereiden op een volledige revisie. Onderdelen die in de weg zitten om met de revisie te starten worden vakkundig verwijderd. Een dag later zou de loc al op de bokken staan!
Twee sporen verder staat de JS8189 af te wachten wanneer ze aan de beurt is voor haar onderhoud. Wacht men op onderdelen of is er niet genoeg personeel voor handen om ook aan deze loc te werken? Feit is alleszins dat er tijdens de bezoeken van uw webmaster aan deze werkplaats totaal niet aan deze loc gewerkt wordt.
"Stilleven te Jichangzhan". Het is altijd heerlijk toeven tussen stoomlocomotieven en hoewel dit "gewoon" een doorkijk tussen twee locomotieven is, vindt uw webmaster deze foto toch een zekere sfeer uitstralen. Reden genoeg dus om hem met u te delen.
Wat minder sfeervol, maar ook typisch voor een werkplaats: op het buitenterrein wacht deze stoomketel van een JS te wachten op nieuw gebruik. Dat de ketel van een JS is (en dus niet van een SY) kan je zien aan de typische verbindingsbuis tussen de dubbele stoomdom.
In een andere hall van de werkplaats rust de ketel van JS8366 op grote bokken zodat arbeiders er langs alle kanten aan kunnen slijpen en lassen. Links van de ketel is trouwens ook het chassis van de loc herkenbaar, ook dat wordt natuurlijk gereviseerd.
In de vuurkist van de JS8366 is een arbeider bezig een aantal slechte steunbouten weg te branden. Aan al de witte cirkels rond de slechte exemplaren te zien heeft hij nog wel wat werk. Toch opmerkelijk dat het reviseren van een stoomketel hier en daar op onze planeet nog altijd dagelijkse kost is.
° 23/12/09
Ook op de tweede dag te Sandaoling wordt omwille van het slechte weer maar weer koers gezet naar de werkplaats. Vandaag krijgt de SY1720 het nodige onderhoud op het spoor waar gisteren de JS8195 nog stond. Blijkbaar moet er aan de stoomdom wat onderhoud gebeuren, aangezien een arbeider het afsluitdeksel gedemonteerd heeft.
Terwijl er in sommige netwerken in China veel te veel locomotieven onder druk staan, is dit in Sandaoling wel even anders: nergens op het netwerk stonden er locomotieven op hun eentje te wachten op een volgende inzet. Nadat de JS6436 onderhoud heeft gehad in de werkplaats vertrekt ze meteen om weer in de actieve dienst mee te draaien.
Ietsje later heeft de JS6208 de plaats van de JS6436 ingenomen. We zien de eerstgenoemde loc nu langs de SY1720 staan, die vandaag de hele dag in de werkplaats is gebleven, maar die nu ook vertrekkensklaar staat. Ondertussen is een arbeider druk met de snijbrander bezig onder het toeziend oog van enkele werkmakkers.
Ook bij de ondertussen opgebokte JS8366 is men met een snijbrander bezig. De loc wordt volledig "gestript" ter voorbereiding van de revisie. Zo komt ook de smeerpomp aan de beurt, die hier vakkundig en zonder steeksleutels wordt verwijderd.
De SY1720 zal zo dadelijk vertrekken en dus wordt de druk weer opgevoerd tot de normale werkdruk. Met net geen 14 bar keteldruk is de locomotief helemaal vertrekkensklaar.
Een van de Oeigoerse arbeiders test nog of de locomotief naar behoren functioneert. De stuurpost is zo feeëriek verlicht dat het misdadig zou zijn deze scène niet te fotograferen. Overigens zit in China, net zoals op van oorsprong Belgische locomotieven, de machinist links.
"Arbeiders komen en arbeiders gaan, maar de communistische propaganda blijft altijd bestaan..." Het moet gezegd: deze slogans stralen toch écht wel kracht uit! Of het nu daaraan ligt is niet geheel zeker, maar feit is dat ze in de werkplaats te Sandaoling écht wel prachtwerk leveren. Hopelijk mag dit zo nog een hele tijd blijven!
Index