Depotsfeer in Daban

Een stoomdepot blijft toch iets speciaals... De vele stoomlocomotieven die er rustig staan te sissen, het geratel en gepuf van een stoomkraan, de spoorlieden, de ene nog zwarter dan de andere, die tussen de stomende mastodonten wandelen, allemaal dingen die zo eigen zijn aan deze trefpunten van spoorwegnostalgie.



Een stoomdepot heeft karakter, er gaat een zekere sterkte van uit. Er moet gewerkt worden want de stomers die nu aandacht krijgen moeten zo dadelijk weer de baan op met hun zware lasten.

Een stoomdepot heeft aantrekkingskracht op veel fotografen, gewoon, omdat het een stoomdepot is.
Bij het binnen wandelen van het depot wordt de aandacht direct naar de QJ6978 getrokken, die met zijn grote opschriften op de rookkast direct de aandacht trekt. De grote rechtopstaande plaat zegt ons dat deze locomotief altijd de beste is. De ronde opschriften vermelden 2 slogans: "wij werken met een doel" en "wij leren van ons voorbeeld". Nobele slogans al bij al maar voor uw webmaster toch vooral een inspirerend fotomotief als de QJ hier het depot binnenrijdt.
Bij binnenkomst word je overvallen door het gevoel dat je jaren teruggaat in de tijd. Een stoomkraan in actie, een handvol QJ's die aandacht krijgen. Wat een sfeer in dit depot dat in feite maar goed tien jaar oud is.
Aan de losput kan de machinist zijn locomotief schouwen om hem zo dadelijk te kunnen overdragen aan zijn collega's die er meteen weer mee op pad zullen gaan. Ondertussen is de stoker fier het sierschild met het nummer van hun loc QJ6778 aan het oppoetsen.
Als men klaar is de locomotief te schouwen en te poetsen is het wachten op het teken om naar de stoomkraan te rijden die de locomotief zal bevoorraden. De machinist en de stoker genieten van enkele minuten welverdiende rust. Ondertussen blinken de zonet opgepoetste nummers weer fier op de zijkant van de loc. Deze mensen zijn nog trots op hun locomotief en terecht!
Ietsje later is het zo ver en wordt de QJ6778 bevoorraad door stoomkraan 5209. Onder luid gesis en geratel van de oude maar hard werkende stoomkraan wordt de QJ6778 gevoed met een verse portie steenkool die later op de dag weer via de kolenschop de vuurhaard in zal verdwijnen.
Ondertussen zijn er nog enkele QJ's binnengekomen en staan de onderhoudssporen vol. Het depot draait op volle toeren, het fototoestel van uw webmaster ook...
Aan de loods waar het lopend onderhoud aan de QJ's gebeurt, wacht de QJ6808 tot het zijn beurt is. Zo van opzij vallen weer de enorme afmetingen op van deze enorme krachtpatser.
Vooraleer binnen de ketel volledig wordt uitgespoeld (een proces dat bij JiTong met een loc onder druk om de paar weken gebeurt), krijgt de QJ6808 ook buiten al wat aandacht van enkele werknemers. Voor een goederenloc heeft een QJ echt wel enorme wielen, getuige de grootte ervan tegenover de chinees die erlangs wandelt.
In de loods zelf wordt er onderandere aan de QJ6630 gewerkt. Via een typisch voor stoomlocomotieven gebruikelijk procédé wordt een complete as naar beneden gelost waarna men aan de lagers kan om die het noodzakelijke onderhoud te geven. Dit procédé was ook in West-Europa vroeger gebruikelijk maar is nu natuurlijk helemaal uitgestorven aangezien onze locomotieven allen draaistellen hebben.
Aan de bevoorrading blijft het ondertussen een komen en gaan van locomotieven. Tijd dus voor een nieuwe overzichtsfoto met links de QJ6978 en een onbekende soortgenoot, ernaast verder de QJ6986 en de QJ6905.
Vanaf de overkant van de sporen ziet dit overzicht er weer helemaal anders uit doordat nu ook een reeks buiten dienst gestelde locomotieven op de foto zichtbaar zijn (rechts). Ondertussen is ook QJ7143 (tweede loc van links) zijn broertjes komen vervoegen bij een welverdiende rustpauze.
De rust voor de QJ6625 is weer voorbij: na de noodzakelijke watername zal hij naar het station rijden om daar een trein naar Chabuga aan te pikken. Maar niet voor hij nog eventjes gefotografeerd wordt uiteraard.
Aan de andere kant van het depot wacht de QJ7030 na zijn kolenbevoorrading om te worden gedriehoekt. De grote kolenbek is daarbij natuurlijk een dankbaar fotomotief in combinatie met de knappe stomer.
Afronden doen we met een overzichtsfoto van het depot Daban, gemaakt vanaf een pagode een beetje verder. Duidelijk te zien is het contrast tussen het depot en de stad Daban zelf. Een stad die groot is geworden door de JiTong-spoorlijn en zijn QJ's. Een stad die niet meer hetzelfde zal zijn eens de cilinderslagen niet meer tegen de huizen weergalmen.
Index