De revisie van een stoomlocomotief

Elke locomotief, van welke tractievorm ook, heeft regelmatig onderhoud nodig. Zeker voor stoomlocomotieven is dit het geval en dit onderhoud is erg doortastend. Om de paar jaar krijgt een stoomlocomotief een grote revisie: hij wordt dan bijna tot de laatste schroef of klinknagel uit mekaar gehaald. Het mag duidelijk zijn dat dit een heus spektakel is om waar te nemen. Op 26 en 27 juli 2007 kon uw webmaster tijdens een bezoek aan de werkplaats van Tianzhuang langs de kolenspoorweg rond Pingdingshan een aantal foto's maken van de revisie van de JS8061. Omdat het hem wel leuk leek u een beter beeld te geven van de omvang van zo'n revisie werd beslist deze foto's samen te voegen tot een aparte reportage.

Ja, het is menens... Na van haar ketel, stuurpost en wielen te zijn beroofd, schiet er van de JS8061 niet veel meer over buiten dit frame. Zelfs daaraan wordt nog het nodige werk verricht...
Rrrrrr, uw webmaster heeft eindelijk zijn ideale vrouw gevonden: een Chinese arbeidster die stoomlocomotieven repareert :-)) Helaas heeft ze meer oog voor de reparaties in het cilinderblok van de JS8061 dan voor haar aanbidder die haar dan maar gewoon even op foto zet :-)
Neenee, niet omdat het nog steeds diezelfde vrouw is, maar wel omdat dit echt wel een leuke sfeeropname is, verschijnt er nog een tweede fotootje van de laswerken aan het cilinderblok in deze reportage. Dit soort foto's zijn overigens bijzonder lastig te maken: eerst en vooral moet je de foto maken op het moment dat er even gelast wordt. Bovendien hangt de te gebruiken sluitertijd ook nog eens fel af van de intensiteit van de lasboog. Nog zo'n voordeel van digitale fotografie: uit de ruim 20 gemaakte opnames was dit duidelijk de beste. De rest kon dus gewoon gedelete worden.
Een beetje verderop in de werkplaats staat de stoomketel van de JS8061. Duidelijk te zien aan de markeringen op de vuurkist is dat er al veel metingen zijn verricht naar de technische staat van de ketel. Ook zijn er al een massa steunbouten (bouten die de binnen- wand aan de buitenwand van de ketel bevestigen) verwijderd.
Blijkbaar is men nog niet klaar met het verwijderen van alle steunbouten. Deze Chinees is alleszins druk bezig om met een snijbrander nog een aantal slechte exemplaren los te branden. Dat uw webmaster graag zo'n sfeerbeeldjes digitaliseert is de evidentie zelve natuurlijk.
Als de arbeider van de vorige foto zijn arbeid even stopzet, maakt uw webmaster daar handig gebruik van om zelf gewapend met camera en statief in de vuurkist te kruipen. Zo kan hij deze opname maken van de ketel in de richting van de plek waar zich normaalgezien de vlampijpen bevinden. Deze vlampijpen worden vervangen tijdens een grote revisie aangezien ze relatief snel slijten.
Wedden dat er voor deze locomotiefonderdelen geen handige gebruikershandleiding bestaat naar analogie met het monteren van meubelen gekocht bij een bekende Scandinavische meubelgigant? Uw webmaster herkent de meeste onderdelen wel, maar of hij ze ook correct op hun plaats zou krijgen?
Her en der in de werkplaats liggen onderdelen van de JS8061 verspreid. Op een werkplatform vinden we de beplating van de stoomdom en de oververhitters van de ketels. Op de bouwplaat valt te lezen dat de loc in 1987 in Datong is gebouwd. Uw webmaster kan u trouwens nog meegeven dat de douane best wel vreemd opkijkt als je op het vliegveld verschijnt met zo'n 10 ruim kilo wegende bouwplaat :-)
We wandelen nog wat verder en komen dan nog dit rondslingerende loopwiel tegen. Dergelijke loopwielen worden gebruikt om de rijeigenschappen van een stoomloc te verbeteren, want door de relatief star gemonteerde drijfwielen hebben stoomlocomotieven sowieso al de neiging om je helemaal doorheen te rammelen tijdens de rit... Voorwaar geen overbodige luxe dus, zo'n loopwiel.
De andere wielen bevinden zich helemaal achteraan in de werkplaats en zijn ondertussen al afgedraaid (terug rond gemaakt) met de wielendraaibank. Het laat zich raden dat het driewielertje op de voorgrond niet dient om de kinderen van de arbeiders bezig te houden :-)
Index