Werken bij -28°C

Terwijl in onze regionen veel mensen al klagen als het eens een dagje vriest, werken de Inner-Mongolezen de hele winter lang bij temperaturen die een indrukwekkend stuk lager liggen. Deze reportage is bedoeld om een sfeerbeeld te scheppen van de extreme klimatologische omstandigheden waar je als bezoeker aan Inner-Mongolië tijdens de winter mee geconfronteerd wordt. Het is ook een hommage aan de JiTong-werknemers die in deze barre koude plichtsgetrouw een plicht te vervullen hebben om hun goederen op hun bestemming te krijgen.



Om u een idee te geven van de temperaturen waarbij de foto's van deze reportage gemaakt werden: je neemt het verschil tussen een warme zomerdag en een dag in de winter dat het bij ons net vriest. Nu neemt u nog eens datzelfde temperatuursverschil, u doet er een overdosis ijzige wind bij en dan bent u klaar om een echte uitdaging aan te gaan: overleven in de Inner-Mongoolse winter. Neem best een extra paar kousen mee...
Op 29 december 2004 was het einde voor de QJ's over de JingPeng-pas in zicht. Voor de werknemers die te Linxi en JingPeng de QJ's onderhielden betekende dit een dreigende werkloosheid... Deze werknemer laat daar niet veel van merken als hij te Linxi trouw de kolen naar voren schept in de tender van de QJ7040.
Terwijl de onderhoudsploeg de QJ7040 nog van vers water voorziet, controleert de machinist het drijfwerk van zijn QJ7040. Duidelijk zichtbaar op deze foto zijn de gigantische afmetingen van de wielen voor een locomotief die hoofdzakelijk in het goederenverkeer wordt ingezet.
Enkele uren later zien we na binnenkomst te JingPeng de stoker van de QJ6878 naast de roosters van de ketel staan die op dat moment gereinigd worden. De witte schijn op de wielen en de beplating van de ketel is ijs. Ijs op de buitenzijde van de ketel waar het nauwelijks enkele centimeters verder honderden graden warmer is...
Terwijl de JiTong-werknemers druk bezig zijn de QJ6878 klaar te maken voor het vervolg van zijn rit, profiteert uw webmaster van de pauze om enkele leuke details in zwart-wit vast te leggen. Even eenvoudig als fotogeniek is daarbij deze lichtjes lekkende spuiklep. Door het openen van deze klep wordt alle rotzooi die zich in de leidingen bevindt onder hoge druk naar buiten geblazen. Dit produceert een enorme stoomwolk en geluidssterkte die net onder de pijngrens zit.
Op de 40 minuten dat de QJ6878 in het station van JingPeng verbleef, zijn enkele wielen van de tender vastgevroren aan de rails! Dit gebeurde door het weglekken van water uit de tender, water dat bevroren is voor het de grond raakt...
Op 30 december 2004 waren enkele JiTong-werknemers de railbouten in tunnel 2 bij Erdi aan het nakijken en ze eventueel aan het aanspannen. Dit gaf de mogelijkheid dit sfeerbeeldje te maken van in de tunnel waar het opvallend minder koud was dan op de besneeuwde heuvelkammen.
Een laatste sfeerbeeldje werd gemaakt op de eerste dag van 2005. We zien wederom een spuiklep, deze keer aan de stokerzijde van een QJ. Hoewel de locomotief opgestookt is hebben zich toch indrukwekkende ijspegels aan deze klep gevormd. Ja, het kan koud zijn in Inner-Mongolië... Maar is dat niet net een deel van de geweldige entourage waarmee je hier stoom in volle actie kon fotograferen? Enkel degenen die er ooit geweest zijn kunnen vatten waarom uw webmaster die bijtende koude in zekere zin mist in het "warme" België. Onlosmakelijk zijn ze immers met zulke mooie stoommomenten verbonden...
Index