De 6077 in Limburg, een thuiswedstrijd

Na enkele jaren in een doornroosjesslaap te zijn beland werd de 6077 in 2006 weer gereactiveerd voor lijndiensten. Toen enkele TSP'ers vervolgens op het idee kwamen om met deze loc op 6 mei 2006 haar vroegere werkterrein in Limburg nog eens te bezoeken (de 6077 verbleef lang in depot Hasselt) was uw webmaster direct vragende partij om deze rit te organiseren. Deze rit zou immers plaatsvinden in zijn achtertuin en met de motivatie met een leuke trein een aantal van zijn vroegere favoriete fotopunten nog eens te bezoeken met een groter publiek ging hij aan het werk. De voorbereiding van deze rit verliep op (trein)wieltjes: echt iedereen wilde meewerken hetgeen alles nog vlotter deed verlopen dan verwacht. Toen uiteindelijk ook het weer enorm bleek mee te vallen, stond niets het verloop van deze rit nog in de weg.



Voor uw webmaster was dit tot nu toe de meest ontspannen rit die hij voor het TSP georganiseerd heeft. In tegenstelling tot sommige andere ritten (zie onder andere het verslag ivm de afscheidsrit met de 91'ers in het Gentse) verliep deze rit zonder noemenswaardige problemen en daar wil hij iedereen die bij de planning en de uitvoering heeft meegewerkt héél hard voor bedanken. U als lezer van deze website wenst hij even veel plezier bij het bekijken van de foto's als hijzelf had bij de voorbereiding van deze rit.
Net voordat uw webmaster 's morgens aan de zo vertrouwde werkplaats te Schaarbeek arriveert, ziet hij de zon schuchter door de wolken breken. Zichzelf overtuigend dat dit moment toch voorbij zal zijn eer hij aan de werkplaats arriveert vervolgt hij rustig zijn weg. Des te groter is natuurlijk zijn verbazing als even later diezelfde zon de wolken nog steeds niet echt heeft weggebrand. Snel wordt het fototoestel bovengehaald en wordt deze foto van de 6077 voor haar stam K-rijtuigen gemaakt alvorens naar Brussel te vertrekken om daar een horde fotografen op te pikken.
Twee uur later wordt tijdens de rit van Brussel-Zuid naar Neerpelt een eerste echte fotostop gehouden. Op aanraden van collega-hobbyist Lars stoppen we tussen Herentals en Olen aan deze brug over het kanaal Bocholt - Herentals. Onder een stralende zon wordt de machtige 6077 met haar trein voor de eerste keer door zo'n 200 enthousiaste fotografen op de gevoelige plaat vastgelegd.
In Neerpelt kunnen we dankzij de fantastische medewerking van het stationspersoneel enkele fotostops maken met de 6077 en enkele goederenwagens voor het vervoer van legertanks die hier uitgeweken staan. Zo kan dan ook deze eerste opname aan seinhuis II gemaakt worden van de "6077 die met een goederentrein komende van Hamont het station binnenrijdt". Een scène die 20 jaar eerder eerder regel dan uitzondering was...
Een omgeving die wel wat veranderd is, is de eigenlijke stationsbuurt. Verdwenen zijn de lampisterie, het toiletgebouw, de lage perrons en de waterkranen voor de diesellocomotieven. Gebleven is het ondertussen geklasseerde stationsgebouw dat wel een nieuwe kleur heeft gekregen. Hoewel hierdoor deze foto uiteraard niet echt authentiek meer oogt, geeft ze wel een interessant tijdsbeeld als we ze met foto's van vroeger gaan vergelijken.
Ook aan de andere kant van het station bevindt zich nog een Saxby-seinhuis: blok 4. Uiteraard wordt ook hier even haltgehouden met de 6077, correctie: 210.077, met haar stam goederenwagens. Duidelijk zichtbaar is dat dit seinhuis groter is uitgevoerd dan seinhuis II aan de andere kant van het station. Een historische logica is hier niet echt voor aangezien er aan weerskanten van het station een splitsing van twee spoorlijnen was. Fotografisch is dit natuurlijk des te interessanter...
Hoewel de zon nog niet helemaal optimaal staat, is de dienstregeling tussen Neerpelt en Mol ruim bemeten en houden we dus toch maar een fotostop aan het vroegere station van Balen-Wezel. Het is moeilijk voor te stellen dat op exact deze plek ruim tien jaar geleden nog een vijftal sporen lagen ivm een aansluiting van het glas producerende bedrijf Glaverbel. Terwijl de kasseien er wat verlaten bij liggen, heeft de natuur immers al een stuk van haar territorium teruggewonnen.
Als uw webmaster bij overleg met het stationspersoneel de omlopende 6077 ziet passeren, moet uiteraard snel dit fotootje gemaakt worden van de loc naast deze overwegwoning. Gelukkig niet zichtbaar op deze foto is het gedrocht in aanbouw dat binnenkort het oude station onder de slopershamer doet verdwijnen. Uw webmaster vraagt zich hardop af of de NMBS ook architecten mét diploma in dienst neemt...
Zó gaat het er dus aan toe tijdens een TSP-rit :-) Terwijl enkele buurtbewoners zich vergapen aan het onverwachte spektakel, doen onze fotograferende reizigers goed hun best om de 6077 vast te leggen voor het nageslacht.
Na de bekende schreeuw "achteruit/reculer" kunnen ook de mensen die graag wat meer landschap in beeld hebben hun foto van de 6077 met haar K-rijtuigen maken. Geweldig, deze hernieuwde kennismaking met de heerlijke reeks 60... De originele schildering doet het toch bijzonder goed op deze veel te vroeg terzijde gestelde reeks.
In Leopoldsburg moeten we eventjes wachten op de passage van de reizigerstrein naar Hasselt. Na deze trein (of is het tram?) hebben we echter alle tijd voor een aantal fotostops dus daar wachten we met alle plezier eventjes op. Zeker als we zo op de koop toe deze foto kunnen maken van de 6077 aan het knap gerestaureerde station van deze belegerde stad.
Tijd voor het échte werk: op het dubbelsporige traject tussen Beringen en Zolder worden een maximum aan fotostops georganiseerd, waarmee meteen de pracht van dit traject geaccentueerd wordt. Voor uw webmaster en vele anderen is het een blij weerzien met deze bekende fotoplek aan de terrils van Beringen-Mijnen als hij de 6077 met haar speciale trein fotografeert. Wie vindt de extra 2 PK op de foto?
"Onbekend maakt onbemind"? Onzin natuurlijk, hetgeen wellicht wordt bewezen met de fotostop op dit punt bij Beringen-Dorp dat voor de overgrote meerderheid van onze reizigers totaal niet bekend was. Uw webmaster voegt er eerlijkheidshalve wel aan toe dat hij dit punt ook maar ontdekte bij de voorbereiding van deze rit en dat hij nog altijd betreurt dat hij het niet ontdekt heeft in de tijd dat hier de 62'ers en 51'ers nog dagelijks passeerden...
Hoe spring je creatief om met het feit dat voor de vorige foto slechts een minderheid van de groep tegelijk de bewuste foto kon maken? Wel, je laat de mensen die hun foto al hebben 300m verder wandelen om zich daar voor een volgende foto klaar te zetten. De vorige foto werd gemaakt vanop het kleine voetgangersbruggetje, zichtbaar net onder de grotere brug met de rode reling. Voor deze foto bevinden we ons net voorbij de vroegere halte Beringen-dorp. Wanneer zou hier de vorige reizigerstrein zijn gestopt?
Een fotopunt zoals uw webmaster ze echt heel erg graag heeft: dubbel spoor, bossen en natuurlijk dieseltractie! Deze factoren zijn allemaal aanwezig op dit punt vlak voor Heusden. Met dank aan de NMBS (technisch gezien ondertussen Infrabel) om net op het mooiste traject van de lijn Hasselt-Mol het dubbel spoor in dienst te houden!
Moest de 6077 kunnen praten, dan zou ze het hier wellicht hebben uitgeschreeuwd: de laatste keer dat ze hier te Houthalen passeerde, lag er namelijk nog een groot emplacement en waren de lijnen Houthalen - Neerpelt en Houthalen - Winterslag nog in dienst. De kale vlakte langs het spoor doet duidelijk nog aan deze tijd denken, maar hoe lang nog? Hoe dan ook, als fotograaf blijft dit zicht op de beboste Kempen bijzonder interessant, zeker als we daar nog eens een stoere Cockerill mee kunnen vereeuwigen.
Tijd voor een kort intermezzo: terwijl de 6077 in het station van Hasselt gaat omlopen, bezoeken we eventjes de werkplaatsterreinen te Hasselt. Omdat uw webmaster niet zo van plastic houdt, laat hij de Werkplaats DieselTractie (WDT) links liggen en blijft hij wat rondhangen bij de vroegere goederenwerkplaats, nu infraloods, waar onder andere de .6317 het mooie weer maakte.
Deze terzijde gestelde 84'ers wachten gelaten hun lot af. Hopen op een mirakuleuze verkoop aan de privé lijkt hier naïef... Spijtig, want het waren best stoere locomotieven om in actie te zien.
Je zal hier maar voor het rood staan... Dat een deel van de werkplaatsterreinen voor de dienst ES (Elektriciteit en Seininrichting) wordt gebruikt zal na het zien van deze foto geen betoog meer hoeven zeker?
Terug naar het stoere Cockerill-geweld :-) Na een vlotte rit Hasselt - Genk-Goederen wordt na frontwisseling naar ALZ vertrokken. Uiteraard wordt te Nieuwdak haltgehouden voor deze klassieker onder de Limburgse fotopunten. Dat de zon maar half en half door de wolken schijnt, mag de pret niet drukken.
Redelijk geruisloos werden in 2005 enkele 82'ers aan Atlantis Cargo verkocht. Deze firma verzorgt op haar beurt de rangeringen bij de Limburgse staalfirma ALZ. Dankzij de vlotte medewerking van een van de beleidsmensen van Atlantis Cargo kon de 8249 aan de fabriekspoort naast de 6077 worden gefotografeerd. Al bij al toch een opmerkelijke ontmoeting op een zonnige zaterdagnamiddag :-)
Om de dag alternatief af te sluiten werd m.b.v. een bus naar de andere kant van het Albertkanaal gependeld, van waar we een totaalfoto konden maken van de 6077 voor de firma ALZ. Als toemaatje zijn toevallig ook de ex-NMBS 8249 en 8246 zichtbaar op de foto. Overigens hadden we bijzonder veel geluk dat we de 6077 tegen een stam rode goederenwagens konden plaatsen: volgens de mensen van Genk-Goederen duiken deze wagens immers enkel nog bij grotere drukte op bij ALZ. Normaal zijn het groene wagens die in combinatie met de 6077 historisch totaal onverantwoord zouden zijn.
Ok, toegegeven: uw webmaster heeft een zwak voor treinen naast het water... De 6077 met haar goederenwagens smeekt dus gewoon om nog wat extra aandacht, zo naast het bekendste kanaal van België. Onderaan deze foto is trouwens te zien dat net op dit punt het Albertkanaal een grote bocht maakt, een van de zeldzamere bochten langs dit voorname binnenwater.
Met deze foto van twee Mustangs naast mekaar ronden we de reportage van deze rondrit door de Kempen af. Na het op zijn plaats terugzetten van de goederenwagens en het aankoppelen tegen de K-rijtuigen kan de lange terugrit naar Brussel aanvangen. Onderweg is er gelukkig nog tijd genoeg om van het heerlijke Cockerill-gepruttel te genieten en zo de dag in schoonheid te beëindigen :-)
Index