Gulasz en Taigatrommels

Zo'n vier jaar na uw webmasters' eerste bezoek aan Hongarije, had hij in 2007 terug de kans om dit heerlijke land met haar sympathieke inwoners te bezoeken. Voor de foto's van het eerste bezoek is het wellicht wachten totdat uw webmaster met pensioen is over veertig jaar, maar aangezien hij sinds 2005 probeert zijn foto's binnen een afzienbare tijd na het maken ervan te publiceren, ziet u nu wel deze foto's van zijn tweede reis naar dit sympathieke land.

Hongarije is op toeristisch gebied natuurlijk enorm bekend van het Balaton-meer. Maar ook op andere gebieden is het een bijzonder charmant land. Op spoorweggebied blijven na het verdwijnen van de Bolle Neuzen (reeks M61) de even spectaculaire Taïgatrommels (M62) rondrijden. Hiervan was het grootste deel in 2007 net van een nieuwe motor voorzien. Hoewel de heerlijke sound van deze van oorsprong Russische diesels daarmee natuurlijk verdwenen is, kan uw webmaster de nu extra aangebrachte grijze band op de zijkant van de loc toch ten zeerste waarderen.

Buiten de Taigatrommels werden natuurlijk nog enkele andere materieeltypes gefotografeerd. Tijdens het wachten op goederentreinen konden we sowieso niet om de kleine motorwagentjes van het type Bzmot heen. Deze motorwagens rijden braaf hun diensten zonder daarbij echt populair te worden bij ons, hobbyisten. Dit komt wellicht doordat je ze dus overal ziet... Maar: net dat maakt ze tegelijkertijd net zo typerend. Hongarije is nog zo een land waar bijna ieder dorpje wel aan een lokaal spoorlijntje ligt. Pure "Nevenbahnromantik" dus. Verder rijden er (voornamelijk in het doorgaande reizigersverkeer) nog diesels van de reeks M41. Hoewel deze locomotieven een vrij somber uiterlijk hebben, maakt hun sound en de daarbij horende rookontwikkeling héél veel goed.

Genoeg geschreven nu, tijd voor een fotografische rondreis langs enkele Hongaarse diesellijnen...

° 12/08/07
Zo'n 12u na het vertrek vanuit België kunnen we in het depot van Szombathely genieten van enkele uitrustende Taigatrommels onder een wel erg dreigende hemel. Zo zien we hier de M62 308, een gemoderniseerde Taigatrommel, die zo de toon zet voor enkele dagen puur dieselplezier.
° 13/08/07
De volgende morgen begint met een bezoek aan deze halte te Sorkifalud. De ooievaars (!) boven op hun nest verroeren zelfs niet als de Bzmot 191 met twee bijwagens van aan deze halte komende van Szombathely richting Nagykanizsa verder rijdt.
En daar is onze M62 van twee foto's terug weer: we zien hem een dagje later los van Szombathely naar Zalaszentiván rijden. Hij passeert hierbij de wel erg landelijk gelegen halte Szentléránt.
Te Oszkó bevindt zich een stevige helling. Om deze reden wordt er achteraan de zwaardere treinen van Zalaszentiván naar Szombathely een opdruklocomotief toegevoegd vanaf het stationnetje voor deze helling. We zien zo de M62 326 een trein richting Szombathely opdrukken (deze foto is dus langs de achterzijde van de trein genomen). Vooraan de trein hangt de M62 313, maar die krijgt het duidelijk niet alleen voor mekaar.
Taigatrommel puur! Te Kermendollár (een dorpje dat geld waard is?) is het heerlijk genieten als de M62 331 met een transitgoederentrein van Košice in Slovakije naar Hodoš in Slovenië rijdt. Heerlijke diesels toch he...
Aan de uitrit van het kruisingsstation Zalaszentiván is het heerlijk vertoeven: om het halfuur passeert er wel iets: is het geen motorwagen, dan is het wel een M42 met een langere reizigerstrein of, zoals in dit geval, een M62 (de 326) met een goederentrein naar Zalaegerszeg. Hoewel de rookpluim niet meer even indrukwekkend is als die van een Taigatrommel in niet-gemoderniseerde toestand, is hij toch nog duidelijk zichtbaar.
Te Zalaszentiván werd de M62 331 van de staaltrein 2 foto's hoger ingeruild tegen de M62 321, die de trein verder naar Slovenië zal vervoeren. Helaas speelt de zon even verstoppertje als de trein ons hier voorbijrijdt net voorbij het dorpje Vorhota.
Met gezwinde spoed gaan we vervolgens in de achtervolging om dezelfde trein nog eens te kunnen fotograferen aan de uitrit van deze tunnel te Nagyrákos. Duidelijk te zien is dat dit deel van de spoorlijn naar de Sloveense grens recent werd gemoderniseerd, dit gebeurde met steun van de Europese unie. Uw webmaster is blij dat er dan toch nuttige dingen met zijn belastinggeld gebeuren :-)
° 14/08/07
Een dagje later passeren we tijdens onze zoektocht naar fotopunten deze burcht te Sümeg. Uiteraard verdient dat een korte pauze, zodat we onze benen eens kunnen strekken bij het aanschouwen van dit schitterende bastion. Hoewel deze burcht slechts op 500m van het spoor af ligt, is het onmogelijk hem als achtergrond bij een spoorwegopname te gebruiken. Men is er "natuurlijk" weer in geslaagd om net op dié plek waar het mogelijk zou zijn geweest enkele hoogspanningspylonen neer te planten... Jammer natuurlijk.
Te Ukk lijkt het wel alsof de arbeiders van de MAV (want zo heet de plaatselijke nationale spoorwegtrots) plots het werk hebben neergelegd. Uren duurt het eer er eens iets anders passeert dan wéér een Bzmot... We moeten dus tevreden zijn met de M61 313 die dan nog los (...) van Celldömölk naar Zalaszentiván rijdt. Enfin, tijd voor een wat alternatievere zijopname dan maar.
Weer enkele uren later, net als uw webmaster het voor bekeken wil gaan houden te Ukk, verschijnt dan toch de M41 2125 op het appel met de internationale trein "Citadella" van Budapest-Déli naar Ljubljana (Slovenië). Hmmm, stel het je voor in België: anno 2008 nog eens een gesleepte internationale trein fotograferen op een niet-geëlektrificeerd zijlijntje...
De spoorlijn van Ukk naar Zalaszentivan ligt in een heerlijke landelijke omgeving. Dit is natuurlijk de ideale omgeving om nog eens enkele motorwagens te fotograferen, zoals de Bzmot 338 die met twee bijwagens deze spoorlijn berijdt. Het wordt voorwaar nog een lange trein op deze manier :-)
° 15/08/07
Onze laatste dag in Hongarije wordt ook weer opgefleurd door de M62 326 die toch wel erg haar best doet om ons overal te volgen. Ditmaal zien we haar met een goederentrein van Hodoš in Slovenië naar Zalaszentiván in de buurt van Zalacséb. Wat een zalig land om treinen te fotograferen is Hongarije toch: hier kan je tenminste nog echte goederentreinen met zware diesels fotograferen. Ja, dat alles slechts op een dagje rijden vanuit België!
Dankzij wat lijnkennis die we de voorbije dagen hebben opgebouwd, kan dezelfde goederentrein enkele malen worden ingehaald. Tijd genoeg dus om deze tweede foto te maken in Zalaszentgyorgy. De hier bereden spoorlijn is zoals hoger vermeld gerenoveerd met subsidies van de Europese commissie. Gelukkig heeft die niet als tegeneis gesteld de spoorlijn ook direct te elektrificeren :-)
Net na het fotograferen van de vorige goederentrein, komen we te Pózva ook de niet gemoderniseerde M62 120 tegen die met een korte houttrein het al bijna even korte traject van Zalaegerszeg naar Zalaszentiván aflegt.
Hehe, een foto uit Bagod "begot" :-) Enkele foto's terug zag u al een foto van de internationale trein "Citadella" van Budapest-Déli naar Ljubljana (Slovenië). Uiteraard rijdt deze trein in de twee richtingen en hier ziet u dan ook de tegentrein naar Budapest-Déli, gesleept door de M41 2114.
Dat het zelfs met de internationale treinen in Hongarije niet zo'n vaart loopt, mag wel blijken uit deze tweede foto van dezelfde trein. Het is op zich al opmerkelijk dat we deze trein konden inhalen, maar er is nog iets anders dat zou kunnen opvallen als u deze foto met de vorige vergelijkt: de locomotief bevindt zich nu aan de andere kant van de stam rijtuigen! Inderdaad, deze trein rijdt niet rechtstreeks van Slovenië naar Budapest, maar maakt eerst een omweg via een korte spoorlijn naar Zalaegerszeg, waar dan wel van front gewisseld dient te worden, enkel en alleen voor deze ene stop.
Na enkele uren geduldig wachten worden we verwend door de M62 308, die met een sublieme goederentrein van Nagykanizsa naar Szombathely het station van Zalaszentiván door rijdt aan een snelheid waar de internationale trein van daarnet nog een puntje aan kon zuigen. Hoewel deze foto er totaal anders uitziet dan de vorige foto, bevinden we ons nu in feite gewoon aan de andere kant van dezelfde overweg...
Wow, een stoom-, euhm, dieseltrein! Kyoto ligt erg ver van Hongarije en dus tellen die normen hier blijkbaar niet... De dader is de M41 2105 die met een reizigerstrein van Szombathely naar Zalaegerszeg rijdt. De loc is zonet te Zalaszentiván van front gewisseld en rijdt nu de laatste 20 kilometer tot haar eindbestemming. Ja, ze houden wel van frontwisselingen, de Hongaren :-)
Dezelfde loc, maar met een andere trein... Na aankomst van de vorige trein te Zalaegerszeg, werd die direct gevolgd door de internationale trein "Citadella" van Budapest-Déli naar Ljubljana. Zoals al eerder werd beschreven, moet deze trein na aankomst te Zalaegerszeg van front wisselen. Blijkbaar heeft men daar echter de dienstdoende locomotief van de trein gehaald, want het is de M41 2105 (die een uur eerder met de bovenstaande trein op weg was) die het verdere traject tot aan de Sloveense grens voor haar rekening mag nemen en dus ook zo te Nagyrakos passeert.
Een droomtrein op een droomplek! Als afsluiter op ons bezoek te Hongarije wordt deze M61 321 met de min of meer vast rijdende staaltrein van Košice (Slovakije) naar Hodoš (Slovenië) gefotografeerd. Jongens, wat een knappe omgeving om een Taigatrommel of Sergej te fotograferen... Met zo een afronder krijgt uw webmaster natuurlijk alleen maar meer zin om nog eens naar dit sympathieke land terug te keren :-)
Index