Op 29 september 1959 bezoekt de NS-directie met de zogenaamde "Kameel" (het directierijtuig van de Nederlandse Spoorwegen) de ringlijn Goes - Hoedekenske -
's-Heer Arendskerke - Goes op uitnodiging van de lokale besturen. In de buurt van deze lijn wordt immers een grote haven gepland: de toekomstige "Sloehaven". De regionale overheid wil samen met de Nederlandse Spoorwegen bekijken hoe de haven best ontsloten kan worden. Enkele jaren later, op 2 september 1964, zal Koningin Juliana de Sloehaven openen. Voor treinverkeer is het nog wachten tot 1966, wanneer de "sloelijn" in gebruik wordt genomen. Deze lijn volgt grotendeels het tracé van de ringlijn tussen 's-Heer Arendskerke en Nieuwdorp.
Naast de naam "ringlijn" heeft de spoorlijn die in deze reportage wordt getoond nog een andere bijnaam: de "Bietenlijn". De reden achter die naam laat zich raden: in het najaar worden vanaf de diverse laadstations langs deze lijn bieten vervoerd naar de verwerkingsfabriek van de "Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken" in Roosendaal. Hoewel het vervoer langzaamaan tanende is, zal het uiteindelijk toch nog tot december 1971 duren vooraleer het goederenvervoer op de ring- of bietenlijn wordt gestaakt. Op dat moment blijft enkel de sloelijn voor commercieel vervoer over. De ondertussen opgerichte "Stoomtram Goes-Borsele" (SGB) zal echter spoedig daarna haar toeristische ritten tussen Goes en Hoedekenskerke opstarten. Later verandert de naam in "Stoomtrein Goes-Borsele" en zal ook Baarland overigens weer worden bereikt.
Uiteraard krijgt de "Kameel" de hoofdrol in deze reportage. Toch zal ook het andere vervoer aan bod komen dat op deze unieke dag kon worden gefotografeerd. Dat vele jaren later, namelijk op 29 september 2018, exact dezelfde treinen worden ingelegd tijdens de dieseldagen van de SGB, is uiteraard puur toeval.
Helaas was uw webmaster nog lang niet geboren in 1959. Als hij dat wel was, zou hij al zijn spaarcenten hebben uitgegeven om in België de laatste stoomlocomotieven in actie te hebben kunnen beleven. Dat deze foto's op 29 september 2018 alsnog gemaakt konden worden, is dan ook te danken aan de vrijwilligers van de Stoomtrein Goes Borsele die hun jaarlijkse dieselweekend organiseerden, dit alles in samenwerking met de enthousiastelingen van Het Spoorwegmuseum, de Stichting Museum Materieel Railion en de Vereniging tot Behoud van Spoormaterieel Haarlem die dit evenement bezochten met schitterend gerestaureerd materieel. Een welgemeende dankjewel aan al deze mensen voor het geboden spektakel is zeker op zijn plaats! Ook de oldtimereigenaars die bereid werden gevonden om met hun fraaie modellen te komen poseren, verdienen een bloemetje. Hun aanwezigheid vormde zonder meer de kers op de al erg fraaie taart!