Iedere locomotief komt ooit aan het eind van zijn oorspronkelijke loopbaan. Voor de meeste locomotieven volgt op dat moment verloedering, gevolgd door sloop. Sommige exemplaren vinden echter nog een nieuwe bestemming, waar ze nog een levensduurverlenging krijgen. Italië is daar een bekend voorbeeld van: van verschillende buiten dienst gestelde reeksen dieselloc's van de NMBS zijn er exemplaren actief in dit mooie land aan de Middellandse zee.
Al jaren droomde uw webmaster ervan een bezoek aan Italië te brengen om het ex-NMBS-materieel (en dan specifiek de diesels) te fotograferen maar door allerlei redenen kwam het er maar niet van. Toen er in 2004 echter 51-ers in Italië actief werden, werd een reis naar dit paradijs voor afgedankt NMBS-materieel een absolute must. Via vrijwilligerswerk bij het TSP werden geleidelijk aan contacten opgebouwd met de vriendelijke mensen van Ventura. In juli 2004 was het dan eindelijk zo ver en de resultaten van deze zeer lonende reis worden hieronder getoond.
Paola is de officiële thuisbasis van de firma Ventura die meteen de grootste Italiaanse eigenaar van ex-Belgische dieselloc's is. Het was dan ook de logica zelve dat we hier onze rondreis door het zuiden van Italië zouden aanvangen. Terwijl meestal de locomotieven wijd verspreid door Italië rondrijden, hadden wij bijzonder veel geluk aangezien de overgrote meerderheid van de locomotieven tussen Paola en Lamezia aan het werk waren ten behoeve van spoorvernieuwingswerkzaamheden. Dit liet ons toe in nauw contact met de verantwoordelijken van Ventura onze foto's te maken, waarvoor uiteraard onze welgemeende hartelijke dank.
Het is zo onderhand wel bekend: uw webmaster loopt nogal wild van de sterkste diesels die de NMBS in dienst gehad heeft: de reeks 51 van Cockerill. Hoewel er midden 2004 nog maar 2 51-ers in Italië aanwezig waren, moest hij er toch naartoe om ze te in hun nieuwe inzetplaats te fotograferen. Na 2 schitterende dagen te Paola leek het al moeilijk dt succes nog te evenaren. Bij onze aankomst te Caltagirone, de tijdelijk uitvalsbasis van de 5122 en de 5135, werd meteen duidelijk dat we ook hier fotografisch onze slag konden slaan. Waar we een dubbelsporige geëlektrificeerde spoorlijn verwachtten, werden we getrakteerd op een enkelsporig diesellijntje in een schitterend heuvelachtig landschap. De vakantie kon niet meer stuk...