Spektakel rond Trier

Zo om de paar jaar wordt er door het Ministerium für Wirtschaft, Verkehr, Landwirtschaft und Weinbau Rheinland-Pfalz een grote "plandampf" georganiseerd: op enkele spoorlijnen wordt er een intensieve dienstregeling gereden met stoomlocomotieven, hier en daar aangevuld met historische diesel- en elektrische locomotieven.

Van 28 april tot 1 mei 2018 werd op die manier de omgeving van Trier in stoom gehuld. Voor kameraad Joeri Vanvaerenbergh en uw webmaster was dit de ideale gelegenheid om nog eens een paar dagen te gaan fotograferen. Ook onze vrouwen en zelfs uw webmasters' Chinese schoonmoeder konden mee, want de Eifel is natuurlijk ook voor niet-spoorwegliefhebbers een erg mooie streek. We bleven logeren bij koermeester Marc, een olijke spoorman met het hart op de juiste plaats. Daardoor was het niet enkel overdag, maar ook 's avonds dikke fun. Alleen het afgaan van de wekker deed serieus pijn 's morgens...

Een ietwat vreemde keuze van de organisatie was om de interessantste treinsamenstellingen enkel op geëlektrificeerde spoorlijnen te laten rijden. Uw webmaster heeft zich desondanks geconcentreerd op de niet-geëlektrificeerde en bijzonder mooi gelegen spoorlijn van Trier naar Gerolstein. Op 30 april (een semi-werkdag die tussen het weekend en 1 mei geklemd zat) werd er niet met stoom naar Gerolstein gereden en daarom besliste uw webmaster om die dag met zijn familie de toerist uit te hangen en tussendoor enkele foto's van de 103 113-7 te maken. Die loc reed op deze dag met een set TEE-rijtuigen van Trier naar Brohl en terug. Door weloverwogen keuzes te maken in het eigenlijk veel ruimere aanbod aan speciale ritten, kon uw webmaster gedurende 4 dagen een beeld oproepen van treinverkeer dat zomaar in de jaren '70 had kunnen plaatsvinden.

° 28/04/18
We vliegen er meteen stevig in, wanneer in de morgen van 28 april de 01 202 met een reizigerstrein van Trier naar Gerolstein passeert. Na een nachtrust van nauwelijks vier uur deed het pijn toen de wekker afging. Op het moment dat we echter worden getrakteerd op een dergelijk mooie doorkomst is dat leed natuurlijk snel vergeten. Wat een rookpluim!
Dankzij een goede lijnkennis van kameraad Joeri kunnen we de trein nog inhalen én op een leuk punt fotograferen. We zien de 01 202 dan ook een tweede keer in de nabijheid van Usch. De zon is nog maar net boven de heuvels komen piepen, maar de rookpluim is toch al een pak minder spectaculair. Toch blijft het een fraai zicht.
Enkele uren later bevinden we ons aan de zuidelijk uitrit van Kyllburg, waar we op een goed verborgen voetgangersbrugje de mooie 74 468 met een reizigerstrein van Gerolstein naar Trier opwachten. Zou de eigenaar van het witte huis een spoorwegliefhebber zijn?
Ook de 78 468 wordt weer ingehaald. We zien haar hier in zijaanzicht passeren voorbij Kordel in de richting van Trier. Hoe dit punt er langs de andere kant uitziet, kan u zien op de volgende foto.
Een van de clichépunten van de lijn is deze buitenbocht ten zuiden van Kordel. We kunnen hier genieten van de V200 033 die met een reizigerstrein van Trier naar Gerolstein passeert. Deze loc viel in voor de 01 202, maar uw webmaster moet eerlijk bekennen dat hij niet rouwig is om deze onvoorziene treinsamenstelling die bijzonder authentiek oogt.
In het station van Densborn staat nog een oude goederenloods die een schitterend motief biedt om de V200 033 nog een tweede keer te fotograferen.
In Mürlenbach vinden we de Betradaburg die sowieso al schitterend is, maar ook mooi mee in beeld kan worden genomen bij passerende treinen. Het bekendste motief (voor treinen naar Gerolstein) zie je wat verderop in deze reportage. Voor een trein naar Trier besloten we een andere plek te zoeken waar we de burcht mee in beeld konden krijgen. Die alternatieve mogelijkheid bood zich bovenop een heuvel. Deze Irish Highland stier dacht er het zijne van. Samen met een broertje staat het beest in deze weide te grazen. Volgens de eigenaar zijn het tamme beesten, maar het blijven natuurlijk toch stieren. Terwijl uw webmaster twijfelde of hij de weide in zou gaan, werd de lucht steeds maar grauwer. Zo loste het probleem zichzelf op, we moesten dichter tegen het spoor gaan staan om nog een redelijke opname te kunnen maken.
Die opname werd uiteindelijk aan het stationnetje van Mürlenbach gemaakt. We zien de V200 033 met een reizigerstrein van Gerolstein naar Trier rijden. Niet helemaal de opname die uw webmaster aanvankelijk in gedachten had, maar achteraf is hij toch blij met deze foto.
° 29/04/18
Het weerbeeld blijft ook de tweede dag erg wispelturig. Soms biedt dit ook geweldige fotomogelijkheden, zoals hier in Kordel wanneer na een "drash national" de heuveltoppen worden omgeven door waterdamp terwijl de zon verwoede pogingen doet om door te breken. Hopen maar dat het er nog zo fraai uitziet wanneer de 78 468 met haar trein van Trier naar Gerolstein passeert. En jawel: tien minuten later is het eindelijk zo ver en trakteert de Pruisische dame ons ook nog eens op een rookpluim om U tegen te zeggen. Soms zit echt alles mee!
Maar soms zit ook alles tegen... Een uurtje later wachten we dezelfde trein op aan dit bekende motief bij de Betradaburg in Mürlenbach. Bij aankomst aan dit punt scheen de zon nog, maar wanneer de stomer een kwartiertje later passeert, staat uw webmaster zonder paraplu in de gietende regen. Ach ja, "you can't win them all"...
Rond de middag mag de 01 202 nog eens de lijn naar Gerolstein op. Doordat de zon verstoppertje speelt achter een pak sluierwolken, besluit uw webmaster voluit voor tegenlicht te gaan, iets wat geen foute gok blijkt wanneer de trein passeert in exact de juiste lichtomstandigheden voor dit fotopunt. Voor de 01 202 is dit evenement trouwens een uitstapje naar "die Heimat": ze is tegenwoordig ondergebracht in de Zwitserse vereniging "Verein Pacific 01 202".
In Birresborn kan uw webmaster de bloemetjes buitenzetten wanneer de 01 202 aan zo'n 80km/u passeert. Hoewel de foto rust uitstraalt, is dat in werkelijkheid wel even anders: we staan hier naast een buslading Japanners die gewapend met telelenzen en drones de trein in beeld brengen. Grappig detail: een van hen wordt door uw webmaster herkend van zijn laatste bezoek aan Sandaoling (China).
Collega-hobbyist Joeri merkt terecht op dat we in Kordel nu toch al wel redelijk veel standaardfoto's hebben gemaakt en hij wil op zoek naar een alternatief fotopunt. Op zich is die opmerking terecht, de reden dat we telkens in Kordel uitkomen ligt dan ook vooral in het feit dat je vanaf die omgeving treinen gemakkelijk kan achtervolgen en dus twee keer kan fotograferen. Maar goed, wij dus op zoek naar een alternatief fotopunt en dat wordt gevonden in de vorm van dit rivierbruggetje. Het ziet er al leuk uit wanneer we 20 minuten voor de verwachte doorkomsttijd arriveren. Plots ontstaan erg onverwacht deze sluiers boven het riviertje en zo kan de 78 468 bijzonder sfeervol worden vastgelegd wanneer ze met een trein naar Erdorf passeert.
We rijden snel door naar Erdorf, waar deze trein haar bestemming bereikt. Door wat vertragingen van reizigerstreinen in de normale dienst op het grotendeels enkelsporige traject moet de 78 468 enkele keren wachten op kruisende treinen en hebben we uiteindelijk meer tijd om een fotopunt te zoeken dan aanvankelijk gedacht. Tijdens het wachten op de trein hebben we daardoor zelfs tijd om tussendoor nog wat reeën te fotograferen.
Uiteindelijk is het toch zo ver en zien we de 78 468 vlakbij de inrit van Erdorf. De zon staat al te laag om de trein te belichten, maar dat mag de pret niet drukken. Wie vindt het ree dat zich niks aan lijkt te trekken van de voorbijrijdende stoomtrein? Hint: zoek links van de bufferbalk.
Uw webmaster vindt de 78 468 een erg fraaie locomotief. Tijdens het omlopen in het station kan de locomotief rustig van dichtbij worden gefotografeerd. En dan te zeggen dat deze locomotieven in België als type 97 reden, maar er geen enkel type bewaard is. Spijtig.
Enkele minuten later wordt de terugweg van Erdorf naar Trier aangevat. We zien de 78 468 bij een gezapig vertrek. De lijn ligt immers bergaf richting Trier, dus even rustig aanzetten is voldoende om de trein op snelheid te krijgen.
Snel rijden we naar Mürlenbach in de hoop dat we nog op tijd zijn voor de 52 8195-1 met een reizigerstrein van Gerolstein naar Trier. Een beetje tegen onze verwachtingen in lukt dit plan nog ook. Zo kunnen we bij poging 2 dan toch een foto vanaf de heuvel nemen met de Betradaburg mee in beeld. De stieren van gisteren bevinden zich onderaan in de weide en hebben niet door dat uw webmaster zich op hun territorium bevindt. Missie geslaagd en we hebben er zelfs geen kleerscheuren aan overgehouden.
° 30/04/18
Zoals al in de inleiding van deze reportage werd beschreven, rijden er op 30 april een pak minder stoomtreinen. Het mooie traject naar Gerolstein werd zelfs helemaal niet bereden. Tijd om het geweer van schouder te veranderen: uw webmaster gaat vandaag met de familie op stap, maar kan tussendoor toch enkele foto's van de 103 113-7 maken met een reizigerstrein van Trier naar Brohl en terug. We zien deze trein op de bekende brug van Bullay, terwijl de zon verwoede pogingen doen om door te breken. Terloops: de volgende keer dat u een Moezel-wijntje drinkt, kan u zich afvragen of de oorspronkelijke druiven toevallig op deze foto staan.
De burcht Eltz is sowieso een bezoek waard, zeker wanneer schoonmoeder in de buurt is en ze wat plaatselijke cultuur wil opsnuiven. Deze burcht ligt midden in de natuur en werd gebouwd vanaf 1157. Ze is nog grotendeels in oorspronkelijke toestand en is al die tijd in handen geweest van de gelijknamige familie. Uw webmaster heeft er geen aandelen (helaas), maar kan een bezoek toch ten zeerste aanbevelen wanneer u in de buurt bent.
En zo belandt uw webmaster toevallig op een fotopunt dat achteraf erg bekend blijkt te zijn... Immers: hij was gewoon de lijn aan het afrijden met het voornemen om op het eerste mooie fotopunt de 103 op de terugweg naar Trier op te wachten. En zo geschiedde... De stoere dreigende lucht op de achtergrond maakt het geheel af.
Doordat de 103 113-7 aan elk groter station langs de lijn moet stoppen, lukt het uw webmaster zelfs om deze trein nog in te halen. Dat kon je in de dagelijkse dienst trouwens wel vergeten, met een locomotiefreeks die toen snelheden van 200km/u haalde. Nu lukt het echter wel en zo wachten we de trein nog een tweede keer op te Salmtal.
° 01/05/18
Op 1 mei is het weer volop stoomtreingeweld wat de klok slaat. We besluiten om voor de eerste trein een fotopunt in de buurt van het stationnetje van Auw an der Kyll te zoeken. Enkele dagen eerder zag uw webmaster een bocht die misschien wel mogelijkheden bood en jawel, na wat zoeken werd dit fotopunt gevonden. Al van in de verte horen we de 52 8195-1 met een trein naar Gerolstein naderen, een genot voor oog en oor. Zo loont dat vroege opstaan toch!
Enkele uren later rijdt ook de 78 468 met een trein van Trier naar Gerolstein. Wederom vatten we post in de buurt van Kordel en opnieuw heeft de zon moeite om door de wolken te breken. Sommige dingen lijken zelfs na 4 dagen in de Eifel al traditioneel. We gokken erop dat we een zacht tegenlicht gaan krijgen en vatten met dat idee post in de S-bocht aan de inrit van het station. Dit blijkt een juiste gok; de mooie witte rookpluim is de kers op de taart.
Ook in Sankt Thomas is de zon er niet goed uit of ze nu wel of niet gaat doorbreken. De belichting had wat mooier gekund, maar we zullen maar blij zijn met het streepje zon dat de trein belicht op het moment dat de 78 468 met haar trein naar Gerolstein passeert.
Op 1 mei wordt de meiboom geplant. Deze traditie wordt in ere gehouden in Duitsland, zoals op deze opname in de buurt van Usch. Met wat smeerstoom passeert de 78 468 op weg van Gerolstein naar Trier dit met paardenbloemen bezaaide veld.
Deze oude houtzagerij in Usch is nog steeds in dienst, maar ze samen met een trein in beeld brengen, blijkt toch simpeler gezegd dan gedaan. Na veel zoeken en rondwandelen blijkt dit fotopunt de beste kans op een mooie opname op te leveren. Met een streepje zon wordt het geheel nog net iets mooier op het moment dat de 01 202 met een trein van Trier naar Gerolstein passeert.
Na al dat stoomtreingeweld hebben we tijd voor een uitje naar de spoorlijn tussen Trier en Koblenz. Op deze lijn bevindt zich immers het bekende hangviaduct van Pünderich. Na de passage van de 01 202 hadden we net tijd genoeg om naar dit viaduct te rijden en hier de 103 113-7 met een trein van Koblenz naar Hetzerath te fotograferen langs de Moezel.
Na de passage aan het hangviaduct denken we tijd genoeg te hebben om een fotopunt te zoeken voor de tegentrein van Hetzerath naar Koblenz. Niet dus... De zon staat erg lastig en op die punten waar ze "niet al te slecht staat", blijkt er telkens wel iets mis te zijn, waardoor er geen degelijke foto gemaakt kan worden. Met de moed der wanhoop crossen we op het laatste moment een weide in, in de hoop dat we daar iets met de trein kunnen. De zon zou hier totaal fout staan, maar het ziet er niet uit dat ze snel gaat doorbreken. Nauwelijks dertig seconden na aankomst op deze plek horen we het typische gesuis in de rails al. Oef, net op tijd, maar de buit is wel binnen!
We keren nog even terug naar de spoorlijn tussen Trier en Gerolstein voor de laatste foto van deze geslaagde vierdaagse. We wilden al een tijdje een van de erg mooie tunnelportalen langs deze lijn in beeld brengen, maar tot nog toe wilde dit maar niet lukken: bij vorige pogingen stond er telkens wel een modern storend element in beeld. Voor deze laatste trein besluiten we voluit te gaan voor een mooie foto met een tunnelportaal. Joeri herinnerde zich vaag dat er zich in de buurt van Speicher wellicht nog enkele fraaie portalen zouden bevinden. Wij dus op zoek, maar het lijkt weer niks te gaan worden: de portalen die we zien, zijn eerder gewoontjes. Net op het moment dat we op zouden gaan geven, komen we een Duitse spoorwegliefhebber tegen bij zo een minder fraai portaal en die zegt ons dat de achterkant van een andere tunnel vlakbij wél echt de moeite is. Wij dus naar daar en jawel, het blijkt het mooiste portaal van de hele lijn te zijn! Met nog zo'n 15 minuten te gaan genieten we rustig van dit schitterende portaal alvorens de 78 468 met haar reizigerstrein van Trier naar Erdorf passeert. Wat een afsluiter van deze vierdaagse!
Index