Kaart van Azië

asiamap


















  China

°Reisverslagen
De grote ontdekkingsreis

In april 2003 maakte uw webmaster met het Duitse reisbureau Farrail een eerste groepsreis door het noorden van China. We begonnen met een bezoek aan de woestijnlijn Daba-Guyaozi. Ook de woestijnlijn Wuhai-Jilantai, die anderhalve maand later reeds verdieseld werd, verdiende een bezoekje. Een van de hoogtepunten was een bezoek aan de minder bekende spoorlijn naar Zhungeer die enkele maanden later ten prooi zou vallen aan de elektrificatiedrang van het moderniserende China. Na een kort bezoek aan de smalspoorlijn te Dahuichang werd doorgereisd naar de fantastische JiTong-lijn met de wereldberoemde JingPeng-pas om deze reis af te ronden.

Het grote avontuur: alleen door China

Gebeten door het China-virus werd al snel beslist een tweede reis naar dit immens mooie land te maken. Deze reis gebeurde niet meer met een reisorganisatie, maar op eigen houtje. Dat dit geen verkeerde gok was, blijkt uit de fotoreportage. Het begon al direct met een zeer groots spektakel bij het slag-tipping te Baotou. Hier bleef het echter niet bij want ook de fantastische JingPeng-pas werd in het putje van de winter bezocht met temperaturen tot -25°C. Hierna waren ook het smalspoorlijntje van Dahuichang en de staalfabriek van Handan aan de beurt. Deze reis werd afgerond met een bezoek aan de geweldige steenkool-regio te Pingdingshan.

4 weken stomend door China

Twee maanden zomervakantie, het uitgelezen moment om er eens stevig tegenaan te gaan. De reis begon met een bezoek aan Tongchuan waar nog juist enkele JF'en dienst deden op de lijn naar Wangshiwa. Vervolgens werd koers gezet naar de pas ontdekte smalspoorlijn te Yinghao, waarna kolenparadijs Pingdingshan aan de beurt was. Hierna leidde de reis naar het zuiden waar de smalspoorparel Shibanxi bezocht werd. Via een zeer korte tussenstop aan de smalspoorlijn te Weiyuan werd naar Hechi, temidden in sprookjesachtig karstgebergte, gereisd. Hierna ging het per vliegtuig en per trein noordelijk waar het stoomparadijs JingPeng en het depot van Daban bezocht werden. Om af te ronden in schoonheid werd tenslotte Yuanbaoshan bezocht.

Met het tsp naar het land van de draak

Voor het TSP organiseerde uw webmaster een groepsreis naar het verre China. Samen met 14 enthousiaste spoorwegliefhebbers bezocht hij het staalfabriek van Benxi, de steenkoolmijnen rond Yuanbaoshan en werd vervolgens doorgereisd naar de ultieme stoomplek op Aarde: JingPeng. Van daaruit ging het naar het depot van Daban en het traject Daban-Lindong om dan terug te keren naar Beijing waar we de "7 februari"-wagonfabriek bezochten. Hierna bezochten we een tweede staalfabriek, Handan, waarna het steeds weer indrukwekkende stoomgeweld te Pingdingshan aan de beurt was. Afronden deden we met klein materieel dat uitblinkt in grootsheid: het smalspoorlijntje te Yinghao.

Van sublieme stoom naar pijnlijke droom

Voor het tweede jaar op rij werd een grote zomerreis doorheen China gepland. Ditmaal trok uw webmaster helemaal alleen doorheen China hetgeen hem intenser dan ooit tevoren met de plaatselijke bevolking in contact bracht. Helaas verliep de reis wat anders dan gepland door een dom voorval... Uiteindelijk werden nog de smalspoorlijnen rond Dahuichang en Xingyang bezocht, alsook de normaalspoorlijnen Pucheng-Baïshui, Hekou Nan-Liujiaxia, Haishiwan-Yaojie en Ganshui-Qinqihai. U bent slechts één druk op de knop verwijderd van de details rond deze vijfde reis naar het laatste stoomparadijs.

Minimumtemperatuur, maximumsfeer

Na de minder fortuinlijke zomerreis in China die eindigde met een "maandje ziekenhuis" kon uw webmaster in december 2005 gelukkig zijn traditie van winterreizen naar oorden met stoomtractie verder zetten. Net zoals de voorbije jaren werd gekozen voor China. Waarom? Sja, fotografisch gezien spreekt deze reportage wellicht voor zich. Toch wilde uw webmaster ook voor zichzelf zo snel mogelijk terug naar China om het hoofdstuk “ongeval” mentaal te kunnen afsluiten. Hiervoor is er echt geen betere manier denkbaar dan bij ijzig koude temperaturen te mogen genieten van het fenomeen "stoom"!

Land van duizend gezichten

Met de motivatie om terug de fantastische karstbergen te bezoeken, werd ook in de zomer van 2006 een reis naar het prachtige China gemaakt. Hoewel de rookpluimen in de winter natuurlijk veel spektaculairder zijn, biedt ook de zomer kansen voor leuke foto's door de omgeving die dan een pak kleurrijker is. Dit laatste was tijdens deze reis zeker het geval: met bijna perfect weer gedurende de hele reis kwamen de dikwijls fabelachtige landschappen pas echt tot hun recht en dat terwijl in België op dat moment alle records qua hoeveelheid regen verbroken werden...

De winter ge-mist?

De titel van deze reportage vormt een woordspeling op de weersomstandigheden tijdens uw webmasters winterreis naar China rond de jaarwisseling 2006-2007. Deze editie was op gebied van het weer immers een vreemde gewaarwording: als je -30°C en zonnig weer verwacht is het het een aardige domper op de feestvreugde als je temperaturen net onder het vriespunt en mist voorgeschoteld krijgt gedurende meerdere dagen. Toch is ook deze reis gemiddeld genomen weer heel goed geweest, met name door het bezoek aan de openluchtmijn te Zhalainuer waar alle stoomregisters werden opengetrokken. Buiten Zhalainuer werden ook Jixi, Meihekou en Yanzhou bezocht. Al bij al was het toch nog een geslaagde editie. Alleen vraagt uw webmaster zich nu af of hij in het verleden gewoon niet té hard verwend is geweest...

Aangenaam zomerweer, mag het een keer?

Een goed recept moet je niet veranderen en dus ondernam uw webmaster ook in 2007 weer een zomerreis naar China. Voor een keertje was het eens niet overdreven warm. Nu ja, warm is het altijd wel in China, maar de monstertemperaturen van de voorbije jaren werden toch niet meer bereikt. Dit maakte het reizen toch een pak aangenamer. En gereisd werd er: er werden zes stoomlocaties bezocht plus een lijn met imposante diesellocomotieven. Al bij al werd er weer veel fotografisch materiaal bijeen gesprokkeld, die traditiegetrouw weer in een reisverslag gebundeld werden.

Verwacht het onverwachte

Tijdens deze tiende Chinareis liep zo ongeveer alles anders dan verwacht, zowel in positieve als negatieve zin. Van de origineel opgemaakte planning bleef uiteindelijk niet heel veel meer over, zoveel werd er in de directe aanloop naar de reis en tijdens de reis zelf bijgestuurd. Het eerste deel van de reis leidde uw webmaster naar Yuanbaoshan, Jingpeng, Pingzhuang, Jinzhou 701 en Nanpiao. Op deze plekken werd hij dag na dag gekweld door tegenslagen op allerlei vlakken. Toch werd deze reis uiteindelijk nog een succes, dat slechts te danken was aan vier buitengewoon succesvolle dagen langs het smalspoorlijntje te Huanan.

Wondermooi tot op het laatst

Doordat uw webmaster de voor zomerweer interessante bestemmingen allemaal uitvoerig gefotografeerd had, besloot hij zich vanaf 2008 te concentreren op winterreizen naar China. Rond de jaarwisseling 2008-2009 trok hij dus weer naar China en dit was geen slag in het water: deze reis was een doorslaand succes met erg veel stoomtreinen in actie. De meeste aandacht ging naar plaatsen waar stoomtractie accuut bedreigd was: de openluchtmijn van Zhalainuer en de kolenstad Jixi. Verder werd ook het smalspoornetwerk te Huanan kort bezocht.

Reis van uitersten

Doordat het aantal interessante actieve stoomlocaties anno 2009 weer wat lager lag dan het jaar ervoor, moest uw webmaster grote afstanden overbruggen om de nog dienstdoende stomers te kunnen fotograferen. De hoofddoelen waren het in het verre westen gelegen steenkoolnetwerk van Sandaoling en het smalspoorlijntje rond Huanan in het noordoosten van China. Om het programma te vervolledigen werden ook enkele andere plekken bezicht: Sankou - Yamansu, Jixi en Beitai. Hoewel het op sommige momenten door het slechte weer of de afwezigheid van treinen onmogelijk was om redelijke foto's te maken, werd op andere momenten een niveau bereikt dat uw webmaster al even gemist had. Of: hoe deze titel op meerdere gebieden helemaal van toepassing is voor deze reportage...

It ain't over till the fat lady sings

Een nieuwe winter, een nieuwe China-reis... Toch is het maar de vraag hoe lang deze traditie nog in ere zal worden gehouden, want het aantal stoomlocomotieven in dienst wordt nu wel erg laag... Deze reis was er dan ook weer eentje van afscheid nemen: Jixi en Yanzhou werden wellicht voor het laatst bezocht. Buiten enkele eerder bezochte plaatsen (Pingzhuang, Yuanbaoshan en Beitai) werd toch ook nog een "nieuwe" bestemming bezocht: Diaobingshan. Af te wachten valt nu wat er in het komende jaar op stoomgebied weer zal gebeuren. Naast enkele plekken die onherroepelijk zullen sneuvelen, is er namelijk ook een project om een tiental QJ's te reactiveren. Zouden er dan toch nog bisnummers komen na de reis die bij aanvang gebrandmerkt stond als uw webmasters' laatste China-reis? De toekomst zal het uitwijzen...

De verboden vrucht: smalspoor te Rongshan

Hoewel uw webmaster na zijn vorige Chinareis naar huis keerde met het gevoel dat dit wel eens zijn laatste stoomsafari naar China kon zijn, worden er nu toch nog verlengingen aangebreid. Ondertussen heeft hij immers een Chinese vriendin en dan gaan er ineens deuren open die vroeger gesloten bleven... Een van die deuren is het smalspoornet van Rongshan dat tot voor kort voor buitenlanders sowieso verboden terrein was. Nadat een eerste Duitse groep spoorwegliefhebbers het pad al een beetje effende met een officiële toelating, was uw webmaster wellicht de eerste Europese bezoeker die individueel deze spoorlijn bezocht. Het was een érg lonend bezoek dat naast de fotografische buit ook een diepmenselijke indruk naliet, door de verbaasde blikken van veel Chinezen die voor het eerst in hun leven een buitenlander zagen.

Stoomveteranen in Sandaoling

Enkele jaren na zijn eerste bezoek, heeft uw webmaster Sandaoling opnieuw bezocht. In tegenstelling tot zijn eerste en erg moeizame bezoek, was deze tweede poging een regelrecht schot in de roos. Gedurende zes dagen konden de 10 dienstdoende stoomlocomotieven op verschillende locaties van het mijnnetwerk worden gefotografeerd onder een helblauwe lucht. Zowel de openluchtmijn als de ondergrondse mijnen en de kolenwasserij werden meermaals bezocht, waarbij er maar één constante viel op te merken: het was echt druk tijdens ons bezoek! De enige plek waar het rustig was, was de werkplaats. Dit was helaas een duidelijk signaal dat ook in Sandaoling de stomers geen lang leven meer beschoren zijn.


°Alternatieve fotografie in China
JingPeng anders

Tijdens zijn derde bezoek aan de steeds weer inspirerende JingPeng-pas wilde uw webmaster ook met wat "andere" minder voor de hand liggende resultaten naar huis komen. In deze reportage ziet u de resultaten van deze soms extreme belichtingen en alternatieve invalshoeken.

Depotsfeer in Daban

Het grootste depot ter wereld van waaruit nog stoomlocomotieven werden ingezet bevond zich lange tijd te Daban. Op het hoogtepunt vonden hier ruim 50 QJ's hun thuisbasis! Het spreekt dat zo'n depot een uitnodiging op zich is voor het maken van sfeerbeelden in zwartwit. Vandaar deze aparte mini-reportage, gemaakt op 27 augustus 2004.

Eind van de rit

Tijdens het hierboven voorgestelde depotbezoek aan Daban werd ook het locomotiefkerkhof te Daban bezocht. Hier werden op dat moment meerdere QJ's gesloopt die soms slechts enkele maanden ervoor aan de kant waren gezet. Ondanks de moedeloze sfeer die van zo'n kerkhof en de niets ontziende snijbranders uitgaat, vindt u hier enkele foto's van dit trieste schouwspel.

Werken bij -28°C

Ook in de beruchte Inner-Mongoolse winters gaat het werk gewoon door. Alleen al uit respect voor hen die deze koude dag in dag uit trotseren worden in deze rubriek een aantal sfeerbeelden van de JiTong-spoorlijn bij temperaturen tot -28°C getoond. Trek uw warme vest dus maar aan en geniet van deze ijskoude reportage.

Stoomsfeer snuiven te Pingdingshan

Een van de meest chaotische maar tegelijkertijd ook meest charmante stoombastions die China nog rijk is, vinden we rond Pingdingshan. In deze stad die haar bloei dankt aan de kolenmijnen vinden we nog een depot waar dagelijks de locomotieven bevoorraad worden, maar waar ook grote revisies worden uitgevoerd. Dat dit depot ook begin 2005 nog bruiste van stoomsfeer, wordt in deze reportage aangetoond.

People at work

Dat stoomtractie veel onderhoud vergt is algemeen geweten. In deze reportage wordt dit onderhoud in beeld gebracht: van het stoken op de loc tot het kuisen van hare majesteit. Ook andere taken zoals het repareren van een wagen of het beveiligen van een overweg komen aan bod. Zeker in de zomer als de temperatuur buiten oploopt tot meer dan 40°C is het geen vanzelfsprekendheid dit werk allemaal te blijven uitvoeren. Tijd dus voor een fotografisch eerbetoon aan hen die het voor een schamel loontje van zo'n 100 euro per maand toch telkens weer waar maken.

Een jaar eindigen in schoonheid

De zonsondergang op 31 december 2006 was er eentje die uw webmaster nog héél lang zal heugen. Als enige fotograaf in de gigantische openluchtmijn te Zhalainuer was hij er immers getuige van een fabelachtig schouwspel toen de zon afscheid nam van weer een jaar vol stoomplezier. En wat een afscheid... In een rode gloed van zonlicht weerkaatsend tegen de gigantische roopluimen van ruim 20 SY's maakte uw webmaster een van zijn meest intense fotografische momenten ooit mee. Niet een beetje fier presenteert hij u dan ook deze reportage met de treffendste opnames van zijn vuurwerk op oudejaarsavond.

Het leven naast het spoor

Tussen het wachten door op die paar treinen per dag maakt uw webmaster graag een wandeling door de erg sfeervolle dorpjes langs het spoor. Dit is dikwijls een regelrechte teletijdmachine-ervaring: iedereen leeft nog op straat, in sommige streken in China zijn er nog bijna geen auto's in de dorpjes te vinden. Voeg hier nog een bezoek aan een lokale steenkoolmijn aan toe en we hebben zeker en vast genoeg materiaal voor een reportage die voor een keer eens niets met spoorwegen te maken heeft.

De revisie van een stoomlocomotief

Iets meer naar boven in dit menu vindt u al een reportage over de fantastische sfeer die rond het depot en de werkplaats van Tianzhuang hangen. In die reportage lag de nadruk voor een groot stuk op de mensen achter de machine. In deze extra reportage over de werkplaats van Pingdingshan komt de revisie van de JS8061 aan bod. Uit de foto's zal snel blijken hoe uitgebreid men wel te werk gaat om binnen afzienbare tijd de locomotief technisch weer als nieuw op de baan te brengen.

Winterse sfeer te Huanan

Zelden heeft uw webmaster zo een plotse en hevige fotografeer-kick ervaren als toen hij het smalspoornet te Huanan bezocht. Het depot van dit smalspoorlijntje is niet groot, maar het herbergt een zestal C2's waarvan er tijdens het bezoek van uw webmaster op 2 januari 2008 drie exemplaren onder druk op het depotterrein stonden. Dit liet uw webmaster toe een reeks zwart-wit sfeerbeelden te maken die hij in deze reportage met u deelt.

Niet zomaar een werkplaats

Tijdens de vorige 2 bezoeken aan Zhalainuer slaagde uw webmaster er niet in de werkplaats van de mijnspoorweg te vinden. Bij een derde poging, op 24 december 2008, lukte het wel en kon uw webmaster een aantal opnames maken die hij thuis omzette naar zwart-wit om de sfeer nog te verhogen. U zal merken dat het voor de arbeiders geen pretje is om in deze werkplaats te werken. Qua lichtinval is deze werkplaats echter een pareltje en daarom verdient ze een speciale plek op deze website.

Een smeltkroes van culturen te Sandaoling

Te Sandaoling bevond zich anno 2009 nog steeds een waar stoombastion: ruim 30 stoomlocomotieven van de reeksen JS en SY werden hier nog ingezet voor het slepen van kolentreinen. Natuurlijk moesten deze locomotieven onderhouden worden en dit gebeurde in de werkplaats van Jichangzhan. In deze werkplaats werkten Han-Chinezen en Oeigoeren broederlijk samen aan dat ene doel: locomotieven rijdend houden! Uw webmaster kon het gastvrije onthaal in deze werkplaats ten zeerste waarderen en wijdt dus ook een reportage aan de helden die de stomers rond Sandaoling dag na dag in dienst hielden.


  Indonesië

Zoete stoom op Java

Het is altijd lastig om een geweldige fotoreis in enkele zinnen samen te vatten. Helemaal lastig wordt het om een drie weken durende fotoreis met een enorm aantal gefotografeerde smalstoomlocjes in schitterende omstandigheden te beschrijven. Het is alleszins niet voor niets dat deze reportage de grootste fotoreeks op deze website vormt. Suikerstoom op Java (een van de vele eilanden van Indonesië) biedt dan ook de ideale mix tussen vakantiesfeer en stoomtreinactie.

Spoorwegmusea op Java

Los van de stoomlocomotiefjes in dagelijkse dienst op Java zijn er ook enkele érg knappe spoorwegmuseau actief. In deze reportage worden enkele actieve musea bezocht. Op een erg authentieke manier kan je hier met treinen meerijden die je het gevoel geven jaren terug te gaan in de tijd.

Diesels op Java

Tijdens dezelfde drie weken durende rondreis op Java werden meerdere leuke opnames gemaakt van de knappe diesellocomotieven die op dit eiland rijden. Hoewel het smalspoorlocomotieven betreft, gaat het hier toch om stevige kolossen. De treinen zelf (voornamelijk reizigerstreinen) zijn ook redelijk lang, waardoor er tijdens een reis die zich eigenlijk niet op dieseltreinen richtte toch materiaal genoeg verzameld werd om deze reportage samen te stellen.

Index