Af en toe zijn er motieven die zich beter in zwart-wit laten fotograferen dan in kleur. Je kan werken met een hoger contrast, soms oogt een opname ook gewoon ouder op deze manier. Hoewel uw webmaster graag in kleur fotografeert, vindt hij zwart-wit vaak in de juiste omstandigheden toch net dat ietsje meer bieden.
De meeste opnames uit deze reportage werden in Zimbabwe gemaakt. De bijzonder vriendelijke mensen in dit door economische moeilijkheden geteisterde land, hebben een diepe indruk gemaakt op uw webmaster. Zoals u in deze reportage zal zien, blijven ze goedlachs. Iets wat niet vanzelfsprekend is als je hun verhalen hoort... Helemaal op het einde van deze reportage worden nog enkele opnames uit Botswana getoond, omdat ze in deze volledige zwart-wit reportage gewoon het beste tot hun recht komen. Tijd om de chrominantie even achter ons te laten en ons volledig te concentreren op luminantie!
|
|
We vliegen er meteen stevig in wanneer op 22 juli 2016 deze stokers poseren op de Class 14A 512, een fraaie Garratt-locomotief. Deze locomotief mag twee keer per week de lijn op met toeristen die willen genieten van de zonsondergang aan de fabelachtige Victoria-watervallen. De loc blijft hierbij ruim een uur aan de spoorwegbrug nabij de watervallen staan; tijd genoeg dus om deze stoere mannen op de foto te zetten.
|
|
Vier dagen later wandelen we naar het station van Victoria Falls, waar we op het perron dit koppel tegenkomen naast de gereedstaande reizigerstrein die zo dadelijk naar Bulawayo zal vertrekken. Nee, dit is geen museumtrein! De rijtuigen zijn nochtans wel die status waardig...
|
|
Van een fraaie wisselstraat gesproken! Alle wissels liggen in de juiste stand, zodat de 15A 395 op 28 juli 2016 kan rangeren in het station van Thomson Junction. De spoorlijnen in een groot deel van Afrika maken gebruik van kaapspoor (spoorbreedte van 1067mm), wat overeenkomt met de spoorbreedte van veel van onze tramlijnen. Afgezien van de aslast van onze tramsporen zou een mens toch al eens durven wegdromen...
|
|
Enkele uren laten wordt dezelfde Garratt nog eens gefotografeerd voor de bijzonder fotogenieke wasserij van Hwange. Uw webmaster heeft ondertussen vele tientallen steenkoolmijnen bezocht, maar deze mijn gaat toch met afstand lopen met de titel van "meest stofferige steenkoolmijn ooit".
|
|
Omdat het zo mooi is... Wanneer de 15A 395 met een reeks kolenwagens onder de wasserij passeert, kan uw webmaster het echt niet laten om nog een opname te maken.
|
|
Een dag later (op 29 juli 2016) zien we de 15A 395 's morgens bij het verlaten van het depot. We vliegen ineens jaren terug in de tijd, zo authentiek is deze omgeving. Veel mooier wordt het echt niet anno 2016!
|
|
De veiligheidshelm is modern, de rest iets minder. Deze arbeider haalt het stof uit de wissels en zorgt er zo voor dat de wisseltongen dus keurig aansluiten. Geen te onderschatten job in deze extreem stoffige omgeving. We bevinden ons overigens aan de oostkant van de wasserij, wat toch een heel ander zicht oplevert dan de westzijde waar we gisteren stonden.
|
|
De Garratt in Hwange is zeker niet continu aan het werk. Er is dus tijd genoeg om af en toe een statische opname te maken, zoals deze foto, die op 30 juli gemaakt werd, van een van de drijfwielen dat weerspiegeld wordt in een plas water.
|
|
Wat later komt er toch wat leven in de zaak wanneer de 15A 395 voorafgaand op een volgende inzet klein onderhoud krijgt op het depotterrein. Een arbeider heeft een stevige klus met het aandraaien van enkele bouten op een van de 4 kruiskoppen van de Garratt.
|
|
Tijd voor een ritje aan boord van de 15A 395. De machinist bedient hier de vacuümrem van de Garratt. Dit systeem dat ooit erg populair was in Groot-Brittannië komen we als gevolg van de kolonisatie nu nog altijd tegen in landen als Zimbabwe en Zuid-Afrika.
|
|
Na het ophalen van een lege kolentrein in Thomson Junction hangt de machinist moe maar voldaan uit zijn machinistenhuis. Nog een uurtje rangeren en hij kan gaan genieten van een dagje rust. Meteen nemen we afscheid van het kolenbastion in Hwange en haar fantastische personeel. Dit bezoek was écht een geweldige belevenis!
|
|
Op de laatste dag van juli 2016 bevinden we ons in het station van Balawayo. Waarom zou je deuren zetten in een land waar het altijd warm is? Een hek dat dicht kan (als men de sleutel vindt) is toch al goed genoeg?
|
|
Vergeet de locomotievenkerkhoven van Monceau of Ronet. This is the real deal: ruim 30 (d-e-r-t-i-g!!) Garratts staan weg te roesten in en rond de vroegere "running shed" van Bulawayo. We vinden hier exemplaren van de Class 14A, 15/15A, 16 en 20. Op deze foto zie je achter elkaar de 14A 517, 14A 515, 16 607 en nog een onbekend gebleven 16. Op het rechtse spoor tenslotte wacht de 14A 514 op de dingen die komen gaan.
|
|
Aan de noordkant van de loods wint de natuur langzaamaan terrein. Tegen wanneer zouden de locs compleet achter het struikgewas verstopt zitten? Op het linkerspoor staan de 15A 400, rechts zien we de 16 371 en de 16 610.
|
|
Wat roest er door het struikgewas? Het is een euhm, een euhm... Class 16. (degenen die niet kunnen volgen zijn véél jonger dan deze stomer)
|
|
Naast de running shed vinden we deze Class 15 in verre staat van ontbinding. Voor de sfeer was een druilerige dag mooi geweest, maar die dagen zijn eerder spaarzaam in Zimbabwe...
|
|
Nog een paar jaar en er worden hier letterlijk stokken in de wielen gestoken!
|
|
We zoeken ons een weg door het hoge struikgewas en komen wat verderop een onbekende Class 15 en de Class 16 614 tegen. Doordat ze dezelfde tenders en cabine hebben (of "hadden" in dit geval?), kijk je best naar de asindeling om ze te onderscheiden. Een Class 15 heeft als asindeling 2-3-2 + 2-3-2 terwijl een Class 16 de asindeling 1-4-1 + 1-4-1 heeft.
|
|
Een dagje later, op 1 augustus, wandelen we nog heel eventjes op hetzelfde locomotievenkerkhof in afwachting van een proefrit die vandaag plaatsvindt. Op deze foto zie je maar liefst 5 Garratts die op het einde der dagen wachten. Enkel de 15 371 (de loc waar uw webmaster even voor tender speelt) kon worden geïdentificeerd.
|
|
Na al de foto's van schrootlocs ziet deze foto er natuurlijk een pak hoopvoller uit: in de onderhoudswerkplaats wordt de Class 15A 414 opgestookt en dat geeft een schitterend lichtspel met de zonnestralen die door de vele rookgaten binnenvallen. Laat je echter niet vangen: zichtbaar op deze foto is Class 16 611, de opgestookte loc staat wat meer naar achteren in de loods.
|
|
Daar staat hij dus! Het personeel is druk bezig met de kolenvoorraad in de tender aan te vullen. Dit gebeurt met tonnen die volgeschept worden met kolen, waarna ze met een grote portaalkraan boven de tender getild worden, waar weer een andere arbeider ze omkapt.
|
|
Enkele uren later zien we de 15A 414 in de running shed. Het personeel treft de laatste voorbereidingen, zodat de loc enkele uren later een proefrit kan maken (zie ook Garratts in actie). Het smeren van het drijfwerk blijft toch een tijdrovende klus bij stoomlocs. Zeker bij een Garratt, waar het dan nog eens "twee voor de prijs van één" is.
|
|
Een dagje later bevinden we ons in het stadje Selebi Phikwe in Botswana. Hier worden nog enkele voormalige Zuid-Afrikaanse stoomlocs ingezet in een mijncomplex waar koper ontgonnen wordt. We zien de LO807 (ex SAR 19D 3341) die zich weerspiegelt in het water. Rechts in beeld zien we ook nog de LO812 (ex-SAR 19D 2689).
|
|
Einde van de dagshift, de arbeiders mogen naar huis. Ondertussen blaast de LO804 (ex-NRZ 19 328) wat rook de lucht in, wat dan weer zorgt voor een schitterend lichtspel.
|
|
Op 3 augustus staan er meerdere diensten met stoom rond Selebi Phikwe op de planning. Op deze foto zien we een aantal geiten het spoor oversteken terwijl de LO807 een pauze neemt om druk op te bouwen. De klim van de verwerkingsfabriek van het gedolven koper naar de mijn van Selebi is immers lang en zwaar. Achter de geiten zien we nog de aftakking naar de mijn van Selebi North. Meer foto's (in kleur) uit Selebi Phikwe vindt u hier: op zoek naar (een) koper
|
Index
|