Tijdens een grotere stoomtreinsafari door Zuid-Afrika (zie: Voor elke oplossing een nieuw probleem) konden hier en daar ook wat diesellocomotieven worden gefotografeerd. Doordat deze foto's snel tussendoor werden gemaakt en vaak op totaal verschillende plaatsen, is er niet altijd veel samenhang tussen de opeenvolgende opnames. Ze zijn wellicht toch het tonen waard, om die reden werden ze in deze minireportage gebundeld.
|
|
Op de spoorlijn van Bloemfontein naar Kimberley rijden nog maar enkele goederentreinen per dag. Reizigersverkeer is er al lang niet meer... In Petrusberg is het op 18 juli 2024 even een drukte van belang wanneer stoomlocomotief 25NC 3437 met een fotogoederentrein naar Kimberley moet wachten op een kruising met zo'n reguliere goederentrein. In schitterende lichtomstandigheden rollen de 45 018 en de 45 017 door het station met een beladen mangaanertstrein van een grote mijn in Mamatwan naar East London waar de erts op een zeeschip overgeladen zal worden.
|
|
Een dag later zien we hetzelfde locomotiefpaar met een lege mangaanertstrein de andere richting uit rijden. De trein passeert hier aan een gemoedelijke snelheid het voormalige station van Bosvark. Transnet, de infrabeheerder van de Zuid-Afrikaanse spoorwegen wilde overigens hier onze fototrein laten kruisen met de mangaanertstrein. Van het voormalige uitwijkspoor rechts blijven echter enkel de dwarsliggers nog over...
|
|
Dezelfde dag bezoeken we het knapste motief op de spoorlijn van Bloemfontein naar Kimberley: de brug over de Modderrivier in de buurt van Perdeberg. Dit vormt een ideale plek om een beladen cementtrein van Delportshoop (cementfabriek Ulco) naar Maseru (Lesotho) te fotograferen. Voor de derde keer op minder dan 24u krijgen we de 45 018 en de 45 017 in beeld. Overigens zullen deze locomotieven in Bloemfontein worden afgekoppeld. Een dag later zal een andere locomotief de rit naar Lesotho vervolledigen.
|
|
Op 20 juli bezoeken we het depot van Bloemfontein om daar de aankomst van een van de stoomlocomotieven van de stoomtreinsafari te fotograferen. Uw webmaster heeft echter minstens even veel interesse in de normale diesellocomotieven, want hoe vaak krijgt hij de kans om een Zuid-Afrikaanse werkplaats te bezoeken? Op deze foto komt de weekendrust mooi in beeld met achter elkaar de locomotieven 45 004, 45 001 en 45 019. Op het spoor daarnaast staat verderop ook de 34 625.
|
|
Op 22 juli 2024 is Transnet er weer eens in geslaagd om er voor ons fotoprogramma een zootje van te maken door het laattijdige regelen van een pilot voor onze stoomtrein die in Thaba'Nchu stof staat te vergaren. Gelukkig krijgen we toch nog iets leuks te zien in de vorm van de 34 020 die met een beladen cementtrein van Delportshoop (cementfabriek Ulco) naar Maseru (Lesotho) rijdt. Deze locomotief heeft de trein overgenomen in Bloemfontein.
|
|
Enkele uren later is de cementtrein in Lesotho omgewisseld tegen een set lege wagens. We zien de 34 020 op de terugrit naar Bloemfontein tijdens de passage van het dorpje Westminster. In Bloemfontein zal deze locomotief haar plek wederom afstaan aan twee modernere locomotieven.
|
|
De stoomtrein staat met een te lage druk stil op enkele kilometers voor Tweespruit. De cementtrein wordt dus in Tweespruit opgehouden, waardoor de machinist tijd heeft voor een middagmaal in stijl. Sfeermomentje!
|
|
Net zoals het personeel op de cementtrein, wachten ook de aanwezige fotografen rustig af wat er gaat gebeuren. Deze dames trekken er zich allemaal niet veel van aan en steken de sporen over die het centrum van Tweespruit van de metalen hutjes aan de overkant scheiden.
|
|
Een uur later heeft het personeel op de stoomlocomotief de hoop opgegeven om de druk nog in orde te krijgen. Om die reden worden de cementwagens naar het zijspoor gerangeerd, waarna de 34 020 de pechvogels kan gaan depanneren. We zien de cementtrein tijdens deze rangering, wat een moment van ongelofelijk veel actie inhoudt voor dit doorgaans ingedommelde stationnetje.
|
|
Op 26 juli 2024 wachten we met de stoomtrein in Marseilles weer maar eens op de aankomst van de pilot. Dan rijdt de dagelijkse beladen cementtrein naar Lesotho toch véél klokvaster. Ook vandaag mag de 34 020 weer aan de slag met deze zware trein. De arbeiders van de nabijgelegen veevoerfabriek hebben een pauze en roken een sigaretje terwijl de trein rustig door het station rijdt. Wat verderop ligt de aftakking van de lijn naar Lesotho van de vroegere hoofdlijn naar Kimberley en Ficksburg. Die laatste lijn kent geen regulier verkeer meer, maar zal zo dadelijk met meerdere dagen vertraging door onze stoomtrein worden bereden. Ach ja, gelukkig dat de fraaie dieseltreinen af en toe toch voor wat meer actie zorgden op momenten dat het weer eens lang wachten was.
|
Index
|