Had u uw webmaster enkele jaren geleden gezegd dat hij tien keer in China op stoomtreinjacht zou trekken, dan had hij u waarschijnlijk voor gek verklaard. Toch was het in december 2007 zo ver. Het beloofde ook een echte jubileumreis te worden met enkele schitterende hoogtepunten. Enerzijds kwam het management van de Jitong-spoorlijn met de aankondiging dat ze tussen Kerstmis en Nieuwjaar dagelijks een fotogoederentrein met 2 QJ's over de beruchte Jingpeng-pas zouden laten rijden. Anderzijds had uw webmaster de toelating op zak om de stoomrevisiewerkplaats "Jinzhou 701" te bezoeken, een voormalige geheime militaire werkplaats in een uitgehouwen grot (!!) diep in een berg. Hier worden nog altijd stoomlocomotieven gereviseerd in pure James Bond-stijl, een bezoekje dus meer dan waard.
De twee hoofddoelen van deze jubileumreis werden vervolgens ingepland in een volledige tour die uw webmaster zou leiden langs Yuanbaoshan, Jingpeng, Pingzhuang, Jinzhou 701, Nanpiao, Meihekou en Huludao. Echter: enkele weken voor het vertrek bleek dat de JS'en in Huludao uitgerangeerd waren. Snel werd Huludao toen vervangen door Beipiao, een andere plek in de buurt. Was dit al een voorproefje van wat uw webmaster te wachten stond? Blijkbaar wel, want na een kalm bezoek aan Yuanbaoshan ging het ook rond Jingpeng goed mis. Dat er de eerste dag niet veel te fotograferen viel doordat die dag hoofdzakelijk benut werd voor een grootste openingsceremonie met een authentieke Mongoolse muziekgroep vond uw webmaster nog niet eens zo erg. Dat het weer de nacht erna echter volledig omsloeg en het de andere drie dagen van zijn aanwezigheid van kwaad naar erger ging, dat was er wel over... Zeker als hij terugdacht aan al die fantastische dagen met stralend weer aan de pas...
Na een wat pover bezoek aan Pingzhuang (veel gewacht, weinig gezien) leidde het naar de Jinzhou 701-werkplaats. Hier ging de ellende aan een recordtempo voort: ze hadden net de revisie van een stoomlocomotief afgerond en zouden pas enkele dagen later aan de volgende twee locomotieven beginnen. Er was dus niets te zien in de werkplaats/grot, die vanwege energiebesparingen dan ook niet verlicht was. Te Nanpiao ging het ook al niet zoals gehoopt: ze hadden net een vierde diesellocomotief ontvangen, waaruit duidelijk werd dat stoomtractie hier ook ten onder aan het gaan is. Bovendien was het erg rustig en waaide er een bijzonder storende wind die de stoom dikwijls voor de trein uit deed waaien.
Ondertussen had uw webmaster echter opgevangen dat het smalspoornet te Huanan plots terug actief was na een lange periode van rust. Met enkele duwtjes in de goede richting door collega-hobbyisten besliste uw webmaster dan een bezoek aan Meihekou en Beipiao te laten vallen in het voordeel van Huanan. Vooraf had hij serieuze schrik dat het ook daar weer zou mislopen en dat na een lange omweg het smalspoorlijntje net weer zou zijn stilgelegd, maar deze schrik was duidelijk ongegrond. Gedurende vier dagen heeft uw webmaster de C2's die op dit lijntje dienst doen langs alle kanten gefotografeerd. Deze vier dagen hebben dan ook de hele reis, die verder een complete ramp was, gered. Uw webmaster is zo enthousiast over deze plek dat hij overweegt om er in de toekomst een hele week naartoe te trekken.
Dus u vroeg zich af wat de titel van deze reportage betekende?
|
|
Een fotootje bij wijze van proloog: bij aankomst te China moet je altijd de nodige papieren invullen voor je dit fantastische land in mag. Maar ja, iedereen maakt al eens fouten en zo ook op dit "reglement" achterop de aankomstkaart, waarop onder andere staat vermeld dat "buitenaarde wezens niet in China mogen werken zonder toestemming van de lokale overheid". Zouden ze toch niet gewoon "buitenlanders" willen bereiken met deze regel? Juist ja, "foutje" :-)
|
Yuanbaoshan
Enkele jaren geleden is uw webmaster al een paar keer op bezoek geweest in Yuanbaoshan. Hij vond het toen al geen toplocatie, maar het lag makkelijk bereikbaar op weg naar Jingpeng. Bovendien hebben de JS'en hier als enige in China nog grote windleiplaten, hetgeen ze het potsierlijke uiterlijk van een "mini-QJ" geeft. Uw webmaster wilde spoorweggids Tina in Chifeng bezoeken op weg naar Jingpeng en samen met haar maakte hij vervolgens een korte uitstap naar Yuanbaoshan. Hoewel er minder stomers dienst deden dan enkele jaren geleden, reden er toch nog twee JS'en, net genoeg om ons enkele uren te "entertainen".
° 23/12/07
|
|
Na een rangering aan de wagenwerkplaats kan dit staatsieportret van de JS6245 gemaakt worden, waarbij ze fier pronkt met haar grote windleiplaten. Let ook even op de extra decoratie boven de rookkastdeur en de stuurpost. Op deze manier krijgt een JS toch een opvallend ander uiterlijk.
|
|
Soms lijkt de tijd toch stil te blijven staan. Net zoals tijdens uw webmasters' vorige bezoek aan Yuanbaoshan rijdt de dagelijkse gemengde personen- en goederentrein nog steeds met dezelfde dienstregeling van Yuanbaoshan naar Fengshuigou. Met een stoere rookpluim nadert hij hier het station van Gongyizhan.
|
|
Na het bezoek aan Yuanbaoshan wordt op de terugweg naar Chifeng nog snel gestopt te Hongmiao, waar nog twee SY's dienst blijken te doen in een lokale steenkoolmijn. Met dank aan het vriendelijke locpersoneel, dat de SY1585 even op de juiste plek zet, kan deze foto gemaakt worden van de stomer in het laatste avondlicht.
|
Stoomfestival op JingPeng
Uw webmaster had na het verdwijnen van de machtige QJ's in dagelijkse dienst op de Jingpeng-pas nooit gedacht hier ooit nog eens terug te keren. Toen echter bleek dat er een stoomfestival op de pas georganiseerd werd, net terwijl hij in China zou zijn, leek het hem wel een leuk idee om terug QJ's aan de pas te fotograferen, ook al ging het dan niet om "echte" stoomtreinen. Helaas liep het niet helemaal zoals hij gehoopt had. Het management van de Jitong-spoorlijn (de spoorlijn waarlangs de Jingpeng-pas gelegen is) had weliswaar hard haar best gedaan door 2 QJ's die al op de schroothoop stonden terug in een rijvaardige toestand te brengen. Ja, ze zagen er zelfs authentiek uit, op enkele details na. Het weer was echter dé grote spelbreker... Dit werd elke dag slechter, zodat tegen de laatste dag standaardfotografie gewoon onmogelijk werd. Dit in schril contrast met vorige bezoeken toen uw webmaster het schitterendste weer voorgeschoteld kreeg. Sja, het kan verkeren...
° 24/12/07
|
|
De eerste dag wordt besteed aan een grootse openingsceremonie, zoals het de Chinezen betaamt. Ok, van standaardfotografie komt er niet veel in huis op die manier, maar 't is toch wel leuk te ervaren dat men nu zelfs in China begint door te krijgen dat het belangrijk is een deel van hun industriële erfgoed te bewaren. Zo staan de QJ7119 en de QJ7038 dan ook met hun fotogoederentrein van JingPeng naar Daban in het eerstgenoemde station te wachten tot de openingsceremonie voorbij is.
|
|
Een uniek sfeermoment: terwijl op de achtergrond de QJ7119 staat te sissen, speelt een Mongoolse muziekgroep traditionele Mongoolse muziek. Hier krijgt uw webmaster nu echt kippenvel van...
|
|
Na het officiële startschot van het stoomfestival gebeurt datgene wat uw webmaster niet meer verwacht had ooit terug mee te mogen maken: stoom op de heilige Simingyi-brug! Met een schitterende ondergaande zon (ja, vandaag schijnt ze nog eventjes) als decor rijden de QJ7119 en de QJ7038 met hun fotogoederentrein van Jingpeng naar Daban. Hoeveel keer je dit ook hebt meegemaakt, het blijft een sublieme belevenis op deze plek een stoomtrein te zien en horen rijden!
|
|
Net na zonsondergang bereiken onze twee helden Shangdian, het bovenste punt van de pas. De voor de gelegenheid gedecoreerde QJ7119 en de QJ7038 mogen nog een kilometertje zwoegen, waarna het bergaf gaat tot Daban. Al bij al een sfeervol einde van de eerste dag.
|
° 25/12/07
|
|
Kerstmis 2007 was voor uw webmaster een witte kerst, maar wellicht eerder door de mist dan door de sneeuw. Hij probeert er toch maar het beste van te maken als de QJ7038 en de QJ7119 van Daban naar Jingpeng rijden met hun fotogoederentrein. We zien ze hier te Yuzhoudi, op zo'n 15km van de voet van de pas. Toch gaat het ook hier al goed bergop, getuige de stoere rookpluimen die uit de loc's ontsnappen.
|
|
Een uurtje later hebben de QJ's al aardig wat hoogte gewonnen, als we ze terugzien te Daba, een klein dorpje aan de oostzijde van de pas, net voordat ze de tunnel induiken die hen in Shangdian doet belanden. Dat was het dan ook meteen voor deze tweede grijze dag, want de terugtrein van Jingpeng naar Daban reed pas toen het al donker was...
|
° 26/12/07
|
|
De derde dag begint stoer als de QJ7038 en de QJ7119 goed hun best doen om uw webmaster en de talrijk opgekomen Chinese fotografen op een mooie show te trakteren. De zon mag dan al niet schijnen, het contrast tussen de stoom en de donkere lucht op de achtergrond heeft toch wel iets.
|
|
In Galadesitai komt de zon er toch lichtjes door. Aangezien dat het toch maar een waterzonnetje is dat doorbreekt, besluit uw webmaster om aan het experimenteren te slaan. Een ideale plek hiervoor is deze bekende rivierbrug, waar de zon net boven de QJ7038 en de QJ7119 staat als die het beste van zichzelf geven op weg naar Jingpeng.
|
|
Vele kilometers verderop, te Simingyi, bevinden we ons al aan de andere kant van de pas en mogen de QJ's zich dus naar beneden laten rollen tot Jingpeng. Vanuit deze hoek is goed te zien dat deze fantastische brug in een hoek van bijna 90° ligt. De QJ's voelen zich hier uiteraard direct terug thuis na enkele jaren van afwezigheid. Hetzelfde geldt overigens voor uw webmaster ;-)
|
|
Gewoon stoer, het drijfwerk van een QJ! We zien hier de middelste as van de QJ7038. Hoe u direct kan zien dat het de middelste as is? Wel, het belangrijkste kenmerk is dat deze as bij een QJ geen flens heeft, om zo makkelijker door bochten te kunnen rijden. Sja, gigantische loc's vereisen nu eenmaal speciale maatregelen.
|
|
Iedereen fotografeert op zijn eigen manier :-) De bekende Chinese fotograaf Wang Fuchun, uw webmaster is trots dat hij hem toch al enkele keren heeft mogen ontmoeten, blijft trouw zweren aan zijn antieke fotocamera. Voor uw webmaster is die camera nu weer net antiek genoeg om samen met de QJ7038 vereeuwigd te worden. Ter info: als u ooit het boek "Chinese on the train" van deze fotograaf kan bemachtigen, aarzel dan geen seconde. Voor uw webmaster is dit de ultieme fotografische weergave van hoe het er in China op en rond de treinen aan toe gaat.
|
° 27/12/07
|
|
De laatste dag rond Jingpeng is het weer regelrecht troosteloos. Gewone fotografie is dan ook onmogelijk, dus uw webmaster opteert voor wat alternatievere fotografie. Al bij al vindt hij dit sfeerbeeld van de nabij Sandi passerende QJ's 7038 en 7119 nog wel iets hebben, hoewel het natuurlijk niet bepaald om een standaardfoto gaat.
|
|
Een ander sfeerbeeldje ontstaat als onze twee stoomhelden enkele pony's doen opschrikken. We bevinden ons nog altijd in Sandi, waar het spoor een bocht van 180° maakt rond het dorp. Zouden de bewoners hier ook zo verzuurd reageren op een passerende trein? Enfin, hoewel uw webmaster met andere opnames naar huis had willen gaan, vindt hij dit toch nog wel een waardige afsluiter van dit wat onverwachte bezoek aan de Jingpeng-pas.
|
Pingzhuang
Eigenlijk stond een bezoek aan Pingzhuang helemaal niet zo hoog op het verlanglijstje van uw webmaster. De enige reden dat uw webmaster er terecht kwam is dat hij 's avonds vanuit het nabije Chifeng een trein naar Jinzhou moest nemen en dat hij anders op weg van Jingpeng naar Jinzhou een hele dag stoomgeweld zou missen. Al bij al heeft deze plek (zoals uw webmaster dus al verwachtte) op stoomgebied geen goede indruk nagelaten. Op het netwerk dat de ondergrondse mijnen bediende was maar weinig actie te beleven en die actie werd dan nog vergald doordat er fotografisch maar weinig goede mogelijkheden waren. In de openluchtmijn reden er voornamelijk in de ex-DDR gebouwde elektrische krokodillen en die waren een pak interessanter dan de stoomlocomotieven een beetje verderop. Dat was voor uw webmaster dan ook een vreemde gewaarwording: voor de allereerste keer in zijn hobby-carrière vond hij elektrische tractie interessanter dan stoomtractie. Schande :-))
° 28/12/07
|
|
Na vele uren rondwandelen krijgt uw webmaster eindelijk een interessante trein in het vizier: aan de kolenwasserij staat de SY1052 gereed met een lange gemengde goederentrein naar het CNR-overgavestation te Pingzhuang Nan. Helaas heeft de machinist een lui dagje en stelt het vertrek niet veel voor. Heeft uw webmaster daar twee uur (...) op staan wachten?
|
|
Kijk, dat is nog eens een stoere elektrische locomotief... De machinist van loc 59 steekt net zijn hoofd uit het raam om te zien of hij zijn trein al mag opdrukken. Ondertussen is een kolenraper naar van de wagens gevallen steenkool op zoek.
|
|
Nog een fotootje van dezelfde locatie, waarbij de aandacht mag uitgaan naar de begeleiderswagen rechts. Niets speciaals zegt u? Toch wel: kijk maar eens naar het dak :-) De rangeerder heeft hier de beschikking over een mechanisch seintje om aan de machinist duidelijk te maken of hij met zijn trein mag vertrekken.
|
|
Op deze foto ziet u de begeleiderswagen nogmaals, ditmaals met het seintje in de stand veilig. Van flexibele seingevers gesproken...
|
|
Ondertussen gaat de zon onder. Ironisch genoeg is dit het enige moment van de dag dat uw webmaster ze gezien heeft. Nu ja, het geeft alleszins een leuk sfeerbeeld, in combinatie met de snuit van loc 42.
|
|
Een voordeel van de grijze lucht is dat het zelfs na zonsondergang niet snel echt donker wordt. Zo kan uw webmaster toch nog een halfuurtje blijven fotograferen en maar goed ook, want in de openluchtmijn is het nu een komen en gaan van treinen. Zo zien we hier loc 62 een beladen kolentrein opdrukken naar een van de keerstations een beetje verderop. Die stations zijn nodig omdat de sporen in een zigzagvorm uit de mijn leiden. Dit ver-klaart natuurlijk ook meteen het gebruik van de begeleiderswagens: stel je eens voor dat de locomotief tijdens een rit door de mijn tot 5 keer toe van front zou moeten wisselen...
|
|
Enkele minuten later wordt de voorgaande trein al gevolgd door loc 86 die nu op haar beurt een trein opduwt. Let zeker eens op de houten bovenleidingspalen. Ja, zo kan zelfs elektrische tractie uw webmaster bekoren :-)
|
De revisiewerkplaats Jinzhou 701
Trouwe lezers van de Chinaverslagen op deze website hebben het vorig jaar wel gemerkt: uw webmaster was niet supertevreden van zijn eerste bezoek aan de spoorlijn Sancha-Luocheng. Voor een herkansing was er weinig hoop: in februari 2007 werd immers op internet gemeld dat de lijn de maand erna verdieseld zou worden bij een overname door de nationale spoorwegmaatschappij CNR. Doordat hier echter geen bevestiging van kwam, besliste uw webmaster het er toch op te wagen en naar deze spoorlijn af te zakken om te zien wat er nog te fotograferen viel. Mirakel: koning stoom had zijn rijk nog niet prijsgegeven! Ineens leken de drie dagen die voor een bezoek aan deze lijn gereserveerd waren te kort. Dit had uw webmaster bijna niet meer durven te hopen...
Een brave titel voor een bijzondere plek in het Chinese spoorweglandschap... Immers: het gaat hier om een voormalige geheime werkplaats, diep in een berg uitgehouwen, die voor het Chinese leger bij een invasie nuttige diensten zou bewijzen. Echter: invasies bleven uit en dus startte men met "gewone" revisies van stoomlocomotieven. Toen enkele jaren geleden spoorwegliefhebbers deze werkplaats ontdekten, was het "geheime" karakter er natuurlijk helemaal vanaf, maar het spektakel bleef. De hele werkplaats heeft door haar ligging in een berg immers een hoog James Bond-gehalte. Met het nodige geregel kon uw webmaster deze werkplaats toch bezoeken. Helaas liep het op het laatste moment mis in de details: bij onze aankomst was men net klaar met de revisie van een stomer en men zou pas enkele dagen later, te laat natuurlijk, met de twee volgende revisies starten. Hierdoor was de grot dus donker en verlaten, wéér een tegenvaller tijdens deze reis waar alles mis scheen te lopen.
° 29/12/07
|
|
Op weg naar Jinzhou 701 vinden we nog een werkplaats van een hele andere grootteorde in de vorm van een ezelpitstop :-) Met enkele banden en een katrol wordt de hele ezel gewoon "omhoog gekrikt" tot zijn poten de grond niet meer raken, waarna men diens hoeven kan vervangen. De hele operatie duurt 15 minuten. Overigens, wees gerust: het dier leek tijdens het omhoog krikken toch niet af te zien van deze op het eerste zich nogal ruwe manier van werken.
|
|
De smidse van onze ezelpitstop is al even primitief: een vuur, een hamer, een tang en een aambeeld moeten volstaan om nieuwe hoeven te maken. Jaja, ook dit is China 7 maanden voor aanvang van de olympische spelen :-)
|
|
Over naar de Jinzhou 701-werkplaats dan, hoewel daar dus niet veel van te zien is... Helaas moet uw webmaster het doen met de JS8162 (loc van de werkplaats) die hier de pas gereviseerde SY1682 (van een staalfabriek te Lingyuan) voor zich op duwt. Wat een ontgoocheling na al het voorbereidende werk om deze werkplaats te bezoeken.
|
|
Gelukkig is het nog aanwezige personeel zo vriendelijk om uw webmaster toch aan enkele interessante beelden te helpen. Zo hebben ze de JS8162 even gedriehoekt op het werkplaatsterrein, kwestie van toch enig soelaas te bieden. Ach, al bij al biedt dit nog wel een leuk beeldje zolang je er niet bij nadenkt wat er in de berg rechts te fotograferen zou zijn geweest.
|
De kolenspoorweg van Nanpiao
Na de koude douche te Jinzhou 701 werd direct koers gezet naar Nanpiao, een kolenspoorweg enkele kilometers verderop. Uw webmaster wilde deze spoorweg al jaren bezoeken, maar het paste nooit in zijn planning. Nu dus wel en dat was net op tijd / net te laat. Wat bedoelt hij hier nu weer mee? Wel, de spoorweg had net een vierde diesel gekocht, maar die werd nog niet echt ingezet. Helaas kwam dit wellicht omdat er relatief weinig verkeer was. U raadt het al: ook hier ging de tragedie die deze tiende Chinareis overschaduwde gewoon door. Nu, er leek een kentering in te komen, want los van de pech dat er maar weinig verkeer was heeft uw webmaster hier toch enkele leuke opnames kunnen maken. Het landschap rond Nanpiao is immers erg spectaculair en dan primeert voor uw webmaster toch de kwaliteit boven de kwantiteit.
° 29/12/07
|
|
Een sfeerbeeldje om mee te beginnen: op een reizigerswagen van de kolenspoorweg hangen de ijspegels aan de afbladderende verf. Aan de roestplekken op het rijtuig herken je direct dat het om een wagen van een privémaatschappij gaat, bij de staatsspoorwegen zou dit ondenkbaar zijn. Nu ja, het straalt alleszins sfeer uit en daar gaat het om bij uw webmaster.
|
|
Om het Jinzhou 701-mes nog eens rond te draaien in de wonde, komen we te Xiamaozi de DF4B1691 van de nationale spoorwegen tegen als hij de JS6307 en de SY1092 naar de beruchte werkplaats overbrengt. Leuk, ware het niet dat het werkplaatspersoneel ons al verwittigd had dat ze pas enkele dagen later met de revisie van deze locomotieven zouden beginnen. Ja, uw webmaster had duidelijk geen slechter moment kunnen kiezen voor een bezoek aan deze werkplaats. Gelukkig is er nog de SY1092 op de achtergrond, die zo dadelijk met een reeks lege kolenwagens zal gaan rangeren.
|
|
Het station van Xiaomiaozi bestaat in feite uit twee delen. Terwijl we ons op de vorige foto nog in het gedeelte van de nationale spoorwegen bevonden, is deze foto gemaakt in het gedeelte van de mijnspoorweg. Beide delen hebben "uiteraard" aparte seinhuizen, stationspersoneel enzovoorts... Verschilpunt is dat ten tijde van uw webmasters' bezoek enkel de mijnspoorweg nog een reizigersdienst aanbood. Zo zien we hier dan ook de SY1478 met een trein van Hungjia naar Linghai vertrekken uit het grootste station langs de mijnspoorweg.
|
° 30/12/07
|
|
Een dag later bevinden we ons al vroeg in hetzelfde station. Een halfuurtje voor zonsopgang vertrekt dezelfde SY van de vorige foto met een lege kolentrein naar Linghai. Op de achtergrond rangeert ook nog de SY1299, kwestie van het helemaal mooi te maken. Ochtendstond heeft vandaag bijna letterlijk goud in de mond (of is het in de lucht?).
|
|
Een uurtje later vinden we de SY1299 aan de plek waar de locomotieven gesmeerd worden. Dit silhouet van de stuurpost in combinatie met de waterkolom schreeuwt gewoon om gefotografeerd te worden.
|
|
Een paar uur later begint het echte werk als de SY1299 een beladen kolentrein van Xiaomiaozi naar de elektriciteitscentrale te Shaguotun mag brengen. Interessant detail is dat de centrale hier op de achtergrond ligt. Inderdaad: de trein rijdt eerst door naar Hongshila, waar de loc van front wisselt en dan via het aansluitspoor naar de centrale zelf rijdt. Dit spoor is net links van de trein zichtbaar.
|
|
Tijd voor een kleine versnapering: overal in Noord-China kom je verkopers van gesuikerde zure appeltjes tegen. Los van het feit dat die appeltjes buitengewoon lekker zijn, zijn de rijdende "winkeltjes" met deze appeltjes dikwijls erg fotogeniek. Voor de prijs moet je het trouwens niet laten: voor een stokje met een tiental appeltjes vraagt men 1 Yuan of zo'n 10 eurocent.
|
|
Toevalligerwijs passeert de SY1299 te Fulongshan, net op het moment dat uw webmaster hier door het station wandelt op weg naar Hongshila. Komt dat even goed uit :-) Hoewel uw webmaster graag wat meer struikjes had verwijderd is het toch een leuk sfeerbeeldje hier de SY1299 te zien passeren met een trein van Xiaomiaozi naar Sanjiazi terwijl hij het fotogenieke seinhuis en de obligate seingever met vlaggen passeert.
|
° 31/12/07
|
|
De laatste dag rond Nanpiao begint wederom te Xiaomiaozi, waar de SY1092 net gesmeerd wordt. Door een trage sluitertijd te gebruiken ontstaat dit sfeerbeeldje van de machinist dit tijdens het smeren volledig in stoom gehuld wordt.
|
|
Doordat het lastig is om op voorhand te weten wanneer er ergens een trein naartoe rijdt, wacht uw webmaster in Xiaomiaozi totdat er actie in de zaak komt. Als dit uiteindelijk gebeurt, vindt hij enkel een gemotoriseerde riksja om naar het beoogde fotopunt 5km verderop te rijden. Helaas staat de zon daar nog veel te laag en nu is het wachten op een nieuw vervoersmiddel. Dit komt uiteindelijk in de vorm van een mini-taxi (driewieler) waarmee hij de tien kilometer naar Weizigou aflegt. Daar toegekomen kan hij nog net de binnenrijdende SY1092 met een lege kolentrein fotograferen.
|
|
Nog een sfeerbeeldje van dezelfde trein: bij het voorbijrijden kan immers deze glintshot gemaakt worden terwijl een spoorlegger op pad is om te zien of de spoorbreedte nog overal klopt. Een beetje verderop houdt de seingever geïnteresseerd uw webmaster in de gaten. Pikant detail: tien minuten eerder had uw webmaster aan dezelfde seingever gevraagd hoe laat deze trein zou komen. De seingever wist echter van niets, zoals wel vaker het geval is in China. Hij bleef dus volhouden dat er geen trein onderweg was, tot het verlossende telefoontje dat hij een aantal wissels moest gaan verleggen.
|
|
Na de nodige rangeringen wordt de SY1092 nog even van een lading verse kolen voorzien m.b.v. de laadinstallatie die ook voor het vullen van de kolenwagens gebruikt wordt, wat wel goed gezien is van de Chinezen! Nadien kan uw webmaster de loc nog een laatste keer fotograferen bij het verlaten van Weizigou op weg naar Sanjiazi. Moest het u nog niet zijn opgevallen: bovenop de rookkast prijkt een prachtig schild met onder andere een hamer en sikkel, typisch symbool voor het nog altijd heersende communisme.
|
|
Te Zaojiatun is er van stevige stoomactie helaas geen sprake. Nu ja, de BJ3248, een naar Chinese normen erg oude dieselloc uit de jaren '80, mag er ook wel wezen. De letter "BJ" staan trouwens voor Beijing, hetgeen nog extra gevisualiseerd wordt met de frontplaat die de "Verboden Stad" moet voorstellen.
|
|
In de namiddag laat de zon het helaas wat afweten, maar dit mag de pret niet bederven. als ter afronding van dit bezoek aan Nanpiao de SY1092 nog opduikt met een kolentrein van Xiaomiaozi naar Sanjiazi. De herder heeft meer oog voor zijn kudde schapen, al bij al toch een heerlijk motief samen met de stoomtrein.
|
Derde keer, goede keer: Huanan in actie!
Na tijdens de zomer van 2006 al eens zelf te hebben vastgesteld dat Huanan niet actief was en in de daaropvolgende winter via kennissen te hebben gehoord dat Huanan wederom niet reed, had uw webmaster er niet veel rekening meer mee gehouden dit nochtans zeer interessante kolenspoorlijntje nog te kunnen bezoeken. Hier kwam plots verandering in toen na maanden van summiere activiteit eind december Huanan weer volop in actie kwam. Onder de aanmoediging van een Chinese spoorweggids en enkele Britse spoorwegliefhebbers die dit smalspoorlijntje juist bezocht hadden, besloot uw webmaster zijn plannen drastisch om te gooien en het er maar op te wagen. Dit hield wel "eventjes" een omwegje van zo'n 1400km in... Gelukkig bleek de lange reis niet voor niets: terwijl de rest van de reis al bij al toch maar erg magertjes was verlopen, keerde nu het tij op een manier die uw webmaster niet voor mogelijk hield.
Op landschappelijk gebied heb je op het hoger gelegen deel van de lijn fantastische fotomogelijkheden, maar er is meer: op sommige plekken hoor je een trein ongeveer drie kwartier lang naderen voor hij je voorbij rijdt. Je zou voor minder de rillingen over je lijf krijgen... Buitengewoon tijdens het bezoek van uw webmaster was ook de hoeveelheid sneeuw: gedurende de dagen voor zijn aankomst was er op sommige plekken langs de lijn tot een halve meter sneeuw gevallen. Om het helemaal af te maken maakt dit smalspoornet als enige ter wereld gebruik van opdrukloc's! Dat dit een prachtig spektakel opleverde spreekt voor zich. Ja, deze vier dagen smalspoorgeweld hebben uw webmasters' tiende Chinareis dan toch nog tot een succes gemaakt.
° 02/01/08
|
|
Het bezoek aan Huanan begint direct spectaculair met de C2 041 die zo meteen zal gaan driehoeken. De fantastische kleuren van de lucht op de achtergrond doen al vermoeden dat het een superdag gaat worden. En of!!!
|
|
Ietsje later vinden we dezelfde C2 in het depot terug. Terwijl de zon opkomt achter de bomen mag de noeste werker van een korte rust genieten. Voor meer foto's van het depot te Huanan kan u hier terecht: Winterse sfeer te Huanan.
|
|
Het feest gaat beginnen! Normaalgezien gaan de C2's maar met maximaal negen kolenwagentjes aan de slag, maar voor een rangering in het station wil men al eens een uitzondering maken. De C2 041 heeft het alleszins geweten als hij hier ruim 20 deels beladen kolenwagens achter zich aan sleurt.
|
|
Nadat een trein bestaande uit 6 lege kolenwagens en een begeleidersrijtuig voor enkele spoorleggers is samengesteld, mag de C2 041 een ritje naar Li Xin maken. De eerste 20km naar Xiahua leiden eigenlijk door een zeer kaal landschap, waar doorgaans niet veel mee aan te vangen is. Als er echter een aantal runderen vrij langs het spoor lopen, is dit natuurlijk een sublieme fotomogelijkheid.
|
|
Stoomtreinen en sneeuw, massa's sneeuw. Veel meer is er echt niet te zien tussen Huanan en Xiahua. En toch is het puur genot om over 20km dit treintje telkens weer voorbij te steken, uit de taxi te stappen, een foto te maken en weer verder te rijden. Sja, je moet wat he, tijdens de vakantie :-)
|
|
Dankzij een tussenstop van ons treintje te Xiahua, kan uw webmaster rustig een plek zoeken voorbij dit dorp. Hij herinnert zich gelukkig nog een heuveltje waar hij in 2006 ook al eens een trein hoopte te fotograferen. Met nieuwe moed en de zekerheid dat er nu wel een trein gaat komen beklimt hij het opnieuw om te genieten van het schouwspel dat hem zo dadelijk geboden zal worden. Ja, de C2 doet duidelijk goed haar best op het traject van Xiahua naar Tuoyaozi. De heuvels op de achtergrond verraden dan ook duidelijk dat het vanaf hier stilletjes aan menens wordt met het profiel van de lijn.
|
|
Na de bagage bij een "hotelletje" (geen douche, geen stromend water, wel 3 maaltijden per dag en een fantastische sfeer voor 10 Euro per nacht) te hebben afgezet wordt een heuvel beklommen om daar een beladen trein van Li Xin naar Huanan op te wachten. Een uurtje later is het zover als de C2 004 het dorpje eventjes uit haar winterslaap wekt. Tuoyaozi is een typisch voorbeeld van een Noord-Chinees dorpje met sobere bakstenen huisjes maar met verder alle faciliteiten die je nodig hebt. Met een massa besneeuwde daken vormt dit dorp alleszins een sublieme achtergrond om een stoomtrein te fotograferen.
|
|
Met een goudkleurige lucht en de C2 011 die met een lege kolentrein op weg is van Huanan naar Li Xin wordt deze eerste fantastische dag aan dit heerlijke smalspoornet beëindigd. Rest enkel nog een heerlijke maaltijd, gevolgd door massa's zelfgebrouwen alcohol van 60°... Uw webmaster zal goed slapen vannacht :-)
|
° 03/01/08
|
|
Doordat het de voorbije dagen zo hard gesneeuwd heeft, is de enige mogelijkheid om van Tuoyaozi naar Li Xin te gaan te voet het spoor te volgen. Vervelend detail: dit station ligt 11km verderop... Helaas blijkt bij aankomst dat er ergens op de lijn een ontsporing gebeurd is en er dus niet veel verkeer plaatsvindt. Pas rond half elf komt er schot in de zaak als de C2 041 met een lege kolentrein van Huanan naar Li Xin de berg opstormt. We zien deze trein hier op het hoogste punt van de lijn. De loc mag gedurende de laatste kilometers naar het stationnetje van Li Xin uitrusten en dat werd tijd, want ze heeft de voorbije uren het onderste uit de kan moeten halen.
|
|
Hier heeft uw webmaster dus het hele eind voor door de sneeuw geploeterd: na aankomst te Li Xin wordt de C2 041 direct gedriehoekt om dan de C2 004 te assisteren die een beladen kolentrein van Li Xin naar Huanan moet brengen. De helling op de eerste 3km voorbij Li Xin is dan ook zo zwaar dat ze een opdrukloc vereist. Het akoestisch spektakel laat zich raden...
|
° 04/01/08
|
|
Ook de volgende dag besluit uw webmaster weer naar Li Xin te wandelen. Onderweg wacht hij echter een trein op te Lazifang, waar zich een hoefijzerbocht bevindt om de trein toe te laten geleidelijk hoogte te winnen. Aan het einde van deze bocht zien we de C2 044 met een lege trein van Huanan naar Li Xin rijden. Voorafgaand aan deze passage hoorden we het locomotiefje maar liefst drie kwartier lang zwoegen op de steile hellingen. Wat een belevenis!
|
|
Een uurtje later is er actie in de tegenrichting met de C2 043 die een beladen kolentrein van Li Xin naar Huanan sleept. De impressionante rookpluim van de C2 044 maakt de opdrukloc (C2 044) helaas onzichtbaar. Ach, zo heeft het ook wel iets :-) Onzichtbaar op de foto is dat een minuut later de trein zou stilvallen op het moment dat de opdrukloc uw webmaster zou gaan passeren. De locjes blijven nu een tiental minuten staan zodat ze voldoende druk kunnen opbouwen om de laatste 500m tot de top van de lijn af te kunnen leggen.
|
|
De strijd gaat verder... Met nog enkele honderden meters te gaan blijft het toch spannend of de C2's na de tussenstop om druk op te bouwen in een keer tot boven raken. Ja, dit is smalspooractie zoals je ze bijna nergens meer vindt...
|
|
Op de terugweg naar Tuoyaozi passeert uw webmaster een maagdelijk wit sneeuwtapijt dat gewoon schreeuwt om wat fotografische aandacht. Snel rekent hij uit dat er binnen het uur een trein van Huanan naar Li Xin moet komen. Ideaal, want zo kan hij rustig het beste punt uitzoeken om het spektakel vast te leggen. Als de C2 011 dan effectief passeert is dit een moment van opperste extase: de cilinderslagen weergalmen tegen de bergflanken terwijl kleine ijskristallen door de lucht zweven. Veel mooier kan het echt niet meer worden...
|
° 05/01/08
|
|
De laatste dag van deze reis besluit uw webmaster in de buurt van Tuoyaozi te blijven. Voor zijn eerste foto van de dag beklimt hij een heuvel die hoog boven het dorp uittoornt. Als hij de top bereikt, hoort hij de C2 011 al naderen met een lege kolentrein naar Li Xin. Ondertussen vergaapt uw webmaster zich aan de smog die boven het dorpje hangt. Voor de duidelijkheid: de grauwe walm op de achtergrond is niet afkomstig van de stoomloc. Aangezien de bewoners van Tuoyaozi voor de verwarming van hun huizen volledig aangewezen zijn op steenkool, is deze smog dagelijkse kost boven dit dorp.
|
|
Zo'n 4 uur later rijdt de volgende lege kolentrein van Huanan naar Li Xin. Voor deze trein wandelt uw webmaster een kilometer richting Li Xin aangezien hij nog een foto met besneeuwde bomen op de achtergrond wil maken. Of dit gelukt is bepaalt u zelf maar bij het zien van deze foto waarop de C2 004 stevig aan het werk is met haar kolentrein.
|
|
Afronden doen we met loc C2 043 die met een beladen trein naar Huanan door Tuoyaozi rijdt. Na het maken van deze laatste foto volgt traditioneel de lange terugweg naar België. Onderweg maakt uw webmaster zich de bedenking dat *als* hij nog de kans krijgt om terug te keren naar Huanan, hij dan best wel een week in dit smalspoorparadijs wil blijven. Liefst met minstens even veel sneeuw :-)
|
Deze reportage heeft voor uw webmaster een extra betekenis aangezien ze werd gemaakt enkele maanden na het overlijden van zijn grootmoeder, Truda Schuurmans. Tijdens deze reis heeft hij uiteraard dikwijls stilgestaan bij hun mooie momenten samen en hoe ze voor hem op veel gebieden een voorbeeld is geweest. Deze reportage is dan ook een postuum eerbetoon. Dag lief omaatje...
|
Index
|