Aangenaam zomerweer, mag het een keer?

Voor deze negende Chinareis opteerde uw webmaster ervoor een aantal reeds eerder bezochte spoorlijnen opnieuw te bezoeken. Uw webmasters' metgezel Frederik zag dit gelukkig goed zitten en dus trokken ze in juli 2007 drie weken samen door China. Na vier dagen te hebben doorgebracht in smalspoorparadijs Shibanxi, werd koers gezet naar Ganshuï. Na een bezoek aan de kopermijn hier vlakbij werd nog verder naar het zuiden doorgereisd voor een bezoek aan de karstbergen. Na een dagje dieselvertier rond Hechi werden drie dagen doorgebracht aan de spoorlijn Sancha - Luocheng. Vervolgens zetten we koers naar Beijing om de Chinese Muur, toeristenmagneet bij uitstek te bezoeken. Na deze fotografische rustdag was Yanzhou aan de beurt, waar we de laatste grote inzetplaats van QJ's konden bezoeken. Na nog een dagje smalspoorgeweld, te Xingyang deze keer, kwamen we in Pingdingshan terecht waar we, met een twintigtal stomers in dienst, onze reis eindigden.



Deze reis werd getypeerd door naar Chinese normen opvallend draaglijk zomerweer. Hoewel het nog dikwijls bijzonder warm was, werden de recordtemperaturen van 2006 gelukkig niet meer bereikt. Ook met de hoeveelheid nattigheid in volle regenseizoen viel het goed mee. Hoewel het regelmatig bewolkt was, was het dus toch een pak aangenamer weer om het verplichte urenlang wachten op die ene trein door te brengen. Want gewacht, dat werd er...

Na negen Chinareizen begint uw webmaster wel te ervaren dat het niet gaat blijven duren met stoom in China: de lijst met interessante inzetplaatsen van stoomtractie wordt kleiner, bovendien heeft uw webmaster de meeste nog interessante plekken wel bezocht ondertussen. Dit is stof om rustig over na te denken dus u als lezer zal in de toekomst vanzelf nog wel merken hoe vaak uw webmaster nog naar het verre China zal trekken. Dit is echter zorg voor later. Met even veel enthousiasme als anders wenst uw webmaster u immers ook nu weer veel lees- en kijkplezier bij dit verslag.

Shibanxi

Op nauwelijks drie uur tijd in zowel een Boeing als een stoomtrein gezeten hebben, dat kan enkel in China. Direct na aankomst in Chengdu (u weet wel, de stad van de panda's) zakten we af naar Shixi, waar we een stoomtrein naar Bagou namen. Dit laatste dorpje bezorgt je zonder meer een teletijdsmachine-ervaring: buiten de stoomtreinen en een zeldzame motor langs de spoorlijn is er geen gemotoriseerde vorm van transport mogelijk. Er zijn immers geen wegen! Alles en iedereen moet dus gebruik maken van het stoomtreintje dat vier maal per dag op en af pendelt tussen Shixi en de steenkoolmijn van Huangcunjin, enkele kilometers voorbij Bagou. Een bezoek aan deze spoorlijn is echt een unieke ervaring die zelfs voor niet-spoorwegliefhebbers een aanrader is. Immers: wie droomt er niet van eens ver weg te zijn uit ons westers drukke bestaan. Vergeet dus al die clichévakantieparadijzen, ga naar Shibanxi!

Buiten het leven op en naast de rails werden nog een aantal extra foto's gemaakt die hopelijk toelaten u de ongerepte schoonheid van deze streek te laten zien. U vindt deze reportage op de volgende link: Het leven naast het spoor.

° 10/07/07
Een vakantieverblijf te Shibanxi impliceert een leven op het ritme van de zon. Die komt in de zomer op rond 5u en gaat weer onder rond 20u. Het gezegde "ochtendstond heeft goud in de mond" gaat dus zonder meer op rond Shibanxi, zeker als je weet dat de eerste reizigerstrein vertrekt om vijf uur 's morgens. We zien deze trein hier op weg naar Huangcunjin, net na een korte stop te hebben gemaakt te Xianrenjiao.
Terwijl de reizigerstrein haar weg naar Huangcunjin vervolgt, wandelen twee Belgen naar dit fotopunt in een grote bocht te Caiziba. Terwijl de machinist van loc 14 de remmen lost om de afdaling naar Shixi te vervolgen, genieten de twee spoorwegliefhebbers ten volle van het zicht op dit treintje in de zalige omgeving. Het gebouw op de achtergrond is trouwens het station <-> hospitaal. Hoe moeten zieke of gewonde Chinezen anders immers op de ambulancetrein wachten? Ja, echt alles gebeurt hier per spoor, geloof het of niet...
Een halfuurtje later stoomt de dagelijkse steenkooltrein naar de kolenmijn van Huangcunjin tegen de helling op. Sleepkracht is loc 10 die zelfs met deze lege trein toch het beste van zichzelf mag geven. We bevinden ons hier vlakbij het punt van de vorige foto, dat zich grotendeels achter de bomen links bevindt. Hoe scherp deze bocht is blijkt wel uit het feit dat je in het midden van de foto rechts het verdere verloop van de spoorlijn kan zien. Verdere uitleg bij het akoestische genot ter plekke is dan ook volstrekt overbodig zeker?
De zon breekt door! Dat is een klein wonder te Shibanxi, waar het door de extreem hoge vochtigheidsgraad meestal nogal grauw oogt. Snel wordt zo'n vijf kilometer in de helaas niet-olympische discipline "bielzen-lopen" afgelegd zodat de C2 14 met de tweede reizigerstrein naar Huangcunjin kan worden gefotografeerd aan de gesloten kolenmijn van Jiaoba.
Zo'n halfuurtje later passeert dezelfde loc ons weer met de trein terug naar Shixi. Je zou het niet direct zeggen, maar dit heerlijk stukje brousse bevindt zich op slechts vijfhonderd meter van het dorpje Jiaoba. Ja, voor een jungle-ervaring ben je te Shibanxi zeker aan het juiste adres. Met dank aan de bestuurslieden van destijds die ervoor hebben geopteerd hier een spoorlijn aan te leggen ipv een hoop beton.
Nou vooruit dan, tijd voor een clichéfoto :-) Deze foto van de weer naar Huangcunjin rijdende reizigerstrein met C2 14 is immers genomen op het bekendste punt van de lijn nabij Jiaoba. Waarom zou dit punt nu toch zo populair zijn? Geen idee... Spijtig dat de zon het ietwat laat afweten, maar we gaan niet klagen na de al meer dan succesrijke eerste dag in het smalspoorparadijs. Overigens hangen achteraan de trein nog twee goederenwagens met levensmiddelen voor Bagou, het grootste dorp langs de lijn. Juist ja, er waren geen wegen...
Alles behalve cliché is dit punt hoog boven het kleine dorpje Jiaoba. Na een extreem zware klim van een uur bij al even extreme temperaturen vonden we uiteindelijk dit fantastische overzicht van het dorpje Jiaoba tussen de rijstvelden tegen de heuvelflanken op. Is dit genieten? Oh ja, er passeert "toevallig" ook net een nu wel heel klein smalspoortreintje van Shixi naar Huangcunjin. Wie zoekt die vindt ;-)
° 11/07/07
Ook de tweede dag begint weer met een erg stevige ochtendwandeling. Net na het opgaan van de zon wordt bewezen dat ook in Shibanxi ochtendstond goud in de mond heeft, bij het passeren van de eerste reizigerstrein van Shixi naar Huangcunjin. Ook vandaag mag C2 14 weer haar kunstjes tonen, iets waar ze duidelijk geen moeite mee heeft. Zouden de machinisten de lijn nog niet door en door van buiten kennen, dat men toch signalisatieborden langs de lijn plaatst? Of zou dit dan toch zijn om de foto's van uw webmaster op te fleuren? Lelijk zijn ze alleszins niet.
Terwijl de smalspoorstomer het resterende traject naar Huancunjin over en weer rijdt, wandelen twee stoomliefhebbers een eindje richting het beginpunt van de lijn. Op zo'n 2 km voor Mifengyan wordt het stilletjesaan tijd om een fotopunt voor de terugkerende reizigerstrein naar Shixi te zoeken. Ter hoogte van deze over de sporen hangende bamboescheuten moesten we niet lang twijfelen. Het treintje lijkt maar heel klein, zo tussen al dat natuurschoon.
Na ons te hebben bevoorraad bij de plaatselijke winkeltjes aan het keerstation te Mifengyan wordt weer een kleine kilometer richting Bagou gewandeld om daar in een wat Europees aandoende omgeving de tweede reizigerstrein naar Huangcunjin te fotograferen. "Een paar scheppen kolen op het vuur en de fotografen zijn weer tevreden" moet de stoker gedacht hebben.
Vlak na de reizigerstrein verlaat een ander "spoorvoertuig" het station van Mifengyan richting Caiziba: deze twee Chinezen zijn druk bezig met een verhuis, getuige de lorrie beladen met meubels. Rara, waarom fluiten de stoomlocjes zo vaak tijdens de ritten over deze spoorlijn?
Neenee, het gaat niet regenen :-) Enkele Chinezen hebben hun paraplu omgetoverd tot parasol om zo aan de bakkende zon te ontsnappen. Ondertussen gaat het werk op loc 14 gewoon door: we zien haar hier tijdens het omlopen in het keerstation te Mifengyan. Deze frontwissel neemt maximaal 3 minuten in beslag! Nu ja, een remproef moet er natuurlijk niet genomen worden aangezien de trein toch geen remleiding heeft :-) Over enkele ogenblikken zal de C2 14 met de reizigerswagens op de achtergrond haar weg naar Shixi vervolgen. Tijd voor uw webmaster om weer enkele flesjes water leeg te drinken...
Enkele uren later laat het regenseizoen toch even van zich horen: de lucht wordt nog zwoeler als anders, op het ondraaglijke af. Loc 14 vlucht hier te Jiaoba nog net voor de eerste donderslagen uit met deze reizigerstrein op weg naar Huangcunjin.
° 12/07/07
Het typische scenario: na urenlange stortbuien en helse bliksemschichten begint de nieuwe dag met erg betrokken weer. Bij aankomst van de eerste reizigerstrein van de dag te Mifengyan is het net licht genoeg om loc 14 te fotograferen, voordat deze vliegensvlug omloopt en met haar trein weer naar Shixi vertrekt.
Zo'n anderhalf uur later komt ook de dagelijkse lege steenkooltrein aan te Huangcunjin. Ook vandaag neemt loc 10 de honneurs weer waar. Hoewel het licht ten tijde van deze opname wel bijzonder moeilijk was, besliste uw webmaster toch maar om deze foto op zijn website te plaatsen. Immers: de sfeer van het verdampende water in de lucht na de hevige regenval de voorbije nacht spreekt boekdelen over hoe broeierig de situatie ter plekke was.
Tijd voor een middagwandeling naar Bagou. Onderweg wordt "toeval oh toeval" nog eventjes deze foto gemaakt van loc 14 met de tweede reizigerstrein van de dag naar Huangcunjin. We zien deze trein hier bij het verlaten van Bagou, het dorp uit de tijd van toen... Hoe dit dorpje er in detail uitziet kan je ervaren in de volgende reportage: Het leven naast het spoor.
Na een heerlijke maaltijd in het plaatselijke viersterrenrestaurant (qua kwaliteit van het eten toch), zetten we terug koers naar Huangcunjin. Onderweg worden we verrast door een tweede goederentrein naar de plaatselijke steenkoolmijn. Gelukkig vinden we snel een plaatsje bij de uitrit van Huangcunjin voor de terugrit want de trein is wel erg snel vertrekkensklaar: al een kwartiertje later is de beladen trein met loc 10 weer op de terugweg naar Shixi.
Drukte te Huangcunjin als de derde reizigerstrein van de dag aankomt op haar eindbestemming. Het is niet even druk als in het station van Beijing Xi, maar anderzijds valt het toch op dat voor dit kleinschalige reizigersverkeer er toch een redelijk aantal reizigers de trein zullen nemen. Toch zullen ze nog heel eventjes moeten wachten op het omlopen van loc 14.
Let op de details: terwijl op de voorgrond een Chinese "kompel" zijn zonet geloste mijnkarretje in de richting van de mijn duwt, loopt op de achtergrond loc C2 14 om. Een leuke toevalstreffer met andere woorden :-)
Avondspits in Bagou: terwijl de laatste trein van de dag naar Huangcunjin het station binnenrolt, houden de dorpsbewoners zich gereed om hun hebben en houden op en van de trein te laden. Het leven kan toch zo eenvoudig zijn...
° 13/07/07
De laatste dag in dit smalspoorparadijs wordt doorgebracht in de buurt van het keerstation te Mifengyan, waar ook een aantal leuke fotopunten liggen. Moment van stress: deze door loc 10 gesleepte extra toeristentrein stopte 200m voor ons standpunt vanwege werken aan het spoor. Dit duurde ruim een uur, op zich niet zo'n ramp, ware het niet dat in China de zon erg hoog staat en ze daardoor bijzonder snel draait. Goed te zien aan de schaduwen links van het spoor is dat deze doorkomst net op tijd gebeurde, toch is het een erg leuke foto geworden die uw webmaster graag met u deelt.
Bijzonders sfeervol is dit moment als de stoker van C2 14 net een verse lading steenkool op het vuur gooit, tijdens een ritje met de tweede reizigerstrein van Shixi naar Huangcunjin. De combinatie van de rokende stoomloc, de typische kleine wagentjes, de rijstvelden en de typische Zuid-Chinese boerderij maakt deze foto voor uw webmaster tot de leukste opname van deze reis. Kwestie van smaak? Maakt u dat zelf maar uit...
Waar loopt die ton met dat Chineesje heen? :-) Veel kan de dappere man toch niet zien, laat ons dus maar lopen dat hij snel thuis is.
Jaja, we bevinden ons nog altijd in China! Heerlijk toch, die grote bananenplanten naast het spoor. We zien C2 10 hier tijdens de terugrit met een speciale toeristentrein tussen het keerstation van Mifengyan en Shixi.
Waarom zijn de bananen krom? Na het zien van deze foto zou het antwoord duidelijk moeten zijn :-) De plaatselijke fruitboer vond het in elk geval geweldig dat we zijn bananenplant kwamen fotograferen. Binnen de twee minuten kwam hij ons enkele trossen druiven aanbieden uit zijn wijngaard. Hoe zou de gemiddelde Belgische boer reageren als we op zijn domein een plant stonden te fotograferen?
Door de extra toeristentrein in de voormiddag kan de dagelijkse goederentrein pas in de namiddag de lijn op. We zien deze trein bij het verlaten van de fotogenieke tunnel voorbij Mifengyan in de richting van Huancunjin. Trekpaard van dienst is ook nu weer loc 10. Of dit nu een lege steenkooltrein of een beladen baksteentrein is? Sja, moeilijke vraag... Immers: op weg naar de kolenmijn te Huangcunjin worden de wagens benut om een lading bakstenen te vervoeren voor een in aanbouw zijnd huis langs het spoor.
Relatieve drukte aan het smalspoorlijntje: minder dan een uur later passeert immers ook loc C2 14 met de derde reizigerstrein naar Huangcunjin. We bevinden ons slechts enkele honderden meters voorbij het vorige fotopunt, getuige de hoge rotswand op de achtergrond. Met deze foto ronden we ook meteen dit tweede bezoek aan het smalspoorparadijs af. Vier dagen aan dit kalme lijntje: op voorhand leek het zo lang, achteraf blijkt het veel te kort...

De kopermijn te Xiaoyutuo

Men zegt wel eens: alle goede dingen bestaan uit drie... Zo ook het aantal bezoeken dat uw webmaster aan de regio Ganshuï gemaakt heeft. Dit is dan ook een bijzonder leuke regio met veel fotomogelijkheden. Helaas is de actie met stoom vrij beperkt, maar toch nog voldoende om minstens een korte stop in te lassen op deze plek. De trouwe bezoekers van deze site weten natuurlijk dat uw webmaster nog een andere reden heeft om in Ganshuï halt te houden. Het deed dan ook weer enorm deugd om enkele goede kennissen nog eens een bezoekje te brengen.

° 14/07/07
Net voordat de zon het voor bekeken houdt, vertrekt de SY0514 met een lange stam kopererts- en steenkoolwagens vanuit Maliutan naar Xiaoyutuo. De knallende cilinderslagen van de SY zijn een streling voor het oor. Hoewel dat de trein niet beladen is, mag de loc toch goed haar best doen door het lichtjes stijgende profiel van de lijn, maar vooral door het kruisen van verschillende wissels hier aan de uitrit van Maliutan.
° 15/07/07
Een dagje later begint de show met een losse rit van Maliutan naar Xiaoyutuo. De spoorlijn volgt op dit traject een klein bergriviertje, waardoor dit soort leuke opnames te maken zijn van de andere zijde van het water. Stomer van dienst is ook vandaag weer de SY0514.
Net voor de aankomst te Xiaoyutuo wordt de loc nog een tweede keer gefotografeerd op deze rivierbrug. Op de achtergrond zie je een deeltje van de koper- en steenkoolopslag van de mijn.
Als dit geen vakantiefoto is... Tijdens een rangering in de broeiende hitte rijdt de SY0514 over deze overweg, waar een Chinees met een goed beladen brommer even moet wachten tot de stomer gepasseerd is. Oh ja, vanaf nu kent u meteen ook het Chinese symbool voor "stop" :-)
Na het onvermijdelijke getreuzel komt er eindelijk echt beweging in de zaak als de SY0514 met enkele lege koperertswagens rangeert. Over contrast gesproken: op het wat verwaarloosde gebouw achter de loc prijkt de onvermijdelijke reclame voor "China Mobile", een van de plaatselijke GSM-providers.
Na het beladen van de koperertstrein gaat het richting Maliutan, slechts enkele kilometers verderop. We zien de trein hier bij het vertrek vanuit Xiaoyutuo bij de overweg aan de uitrit van het station. Hoe sober de mensen hier leven blijkt wel uit de woning rechts van de locomotief...
Na het achterlaten van de koperertswagens te Maliutan is de SY0514 los naar Ganshuï vertrokken om daar een sleep lege kolenwagens op te pikken. Het is nu een hele tijd wachten op de terugrit naar Xiaoyutuo, hetgeen pas in de namiddag geschiedt. Het wachten wordt echter beloond als het dan eindelijk zo ver is: in een fantastische omgeving met dit bergriviertje en de bijpassende vallei stoomt de SY0514 met haar trein naar Xiaoyutuo uw webmaster voorbij.
° 16/07/07
Vandaag begint de dag met een kleine verrassing: de SY0514 wordt de lijn opgestuurd om een werkwagen op te pikken, waarmee de plaatselijk dienst baan onderhoud aan het verrichten is. We zien de SY0514 hier aan de "buitenwijken" van Xiaoyutuo.
Een kwartiertje later is de wagen aangekoppeld en gaat het weer richting Xiaoyutuo. De man op de tender heeft het goed gezien: na de zware arbeid geniet hij hier wellicht van enige afkoeling tijdens dit ritje.
Over naar de orde van de dag: na de terugrit met de werkwagen mag de SY0514 met een beladen koperertstrein van Xiaoyutuo naar Maliutan rijden. Met enkele mooie heuvels op de achtergrond passeert deze stomer hier uw webmaster die zo waardig afscheid neemt van dit korte maar daarom niet minder mooie spoorlijntje.

DF7D's rond Hechi

Voor de eerste keer in negen Chinareizen heeft uw webmaster er bewust voor gekozen een dagje op diesels te gaan jagen. Dit had meerdere oorzaken: enerzijds had hij behoorlijk veel zin om een degelijke fotoreportage in de karstbergen te maken, iets wat met de beperkte inzet van stoom in deze omgeving niet echt meer lukt. Verder is uw webmaster ook een grote fan van de DF7D's: gelede diesellocomotieven van eind jaren '90 die nochtans een pak ouder aandoen. Tenslotte was deze uitstap een ideaal moment om gewoon eens langs een drukke spoorlijn te staan tussen al het lange wachten op die ene trein per dag door. Hij heeft dus helemaal geen spijt van deze keuze, zeker niet met de gedachte in het achterhoofd dat het traject waar de foto's genomen werden korte tijd erna buiten dienst zou worden gesteld. Tijdens dit bezoek werd immers druk gewerkt aan een nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn die de oude lijn ietsje later zou gaan vervangen.

° 17/07/07
Terwijl we afstappen van de reizigerstrein die ons van Ganshuï naar Hechi vervoerde, wordt de dienstdoende DF7D afgelost door deze DF4D 3996, die de benodigde pk's voor de verdere reis naar Liuzhou zal leveren. Terwijl het locomotiefpersoneel (3 man!) zich voorbereidt op deze rit proberen de vele verkopers op de achtergrond hun waren te slijten aan de honderden treinreizigers die net zijn gewekt door de trein-DJ (jawel!) die weer goed van katoen gaf.
Een uurtje later wordt dit eerste fotopunt te Beiya ("bij u" op zijn Aaaaantwaaaarps?) bereikt, waar we direct worden verwend in de vorm van deze goederentrein. Slepers van dienst zijn de DF7D's 0145 en 0030. Nog enkele kilometers en ook zij zullen worden afgelost door een DF4D die het veel vlakkere traject naar Liuzhou voor zich zal nemen.
Een kwartiertje later (!) horen we al een tegentrein naderen. Ditmaal mogen de DF7D's 0045 en 0023 van wat fotografische aandacht genieten als ze met deze kolentrein van Hechi naar Guiyang rijden. Overigens is de tweede loc niet in dienst: deze wordt slechts ingeschakeld voor de echt hevige momenten tijdens de rit. Oftewel: hoe een extra machinist goedkoper is dan de verspilde liters brandstof. U denkt toch niet dat de Chinezen dit voor het milieu doen?
En jawel... Na een halfuurtje komt er wéér een goederentrein door. Ditmaal is het weer een trein van Guiyang naar Hechi, gesleept door de DF7D's 0060 en 0148. Deze locomotieven zijn even oud als onze Belgische 77'ers. Snapt u nu waarom uw webmaster liever in het buitenland gaat fotograferen?
"Jou storen ze toch ook niet als je in bad zit" moet zo ongeveer hetgene zijn wat dit rund hier denkt. Sorry Bella, maar dit sfeerbeeldje kon uw webmaster echt niet onopgemerkt voorbij laten gaan...
De kleine stationnetjes langs de lijn dienen vooral om de vele doorgaande treinen te laten kruisen, de lijn is immers enkelsporig. Toch stoppen er ook enkele treinen in dit station: gemengde goederen- en reizigerstreinen die op deze manier de kleine dorpjes langs de lijn met de buitenwereld verbinden. Op deze foto zien we een van die zeldzame treinen, gesleept door de DF7D's 0130 en 0149 bij een tussenstop langs het enige perronspoor tijdens de rit van Guiyang naar Hechi.
Zoals bij de bovenstaande foto al vermeld werd, moeten vele treinen te Beiya uitwijken om met andere treinen te kunnen kruisen. Zo zien we hier de DF7D's 0020 en 0031 die met hun goederentrein van Guiyang naar Hechi even halt houden bij de plaatselijke onderstationschef. De parasol links op het perron dient als afdak voor diezelfde spoorman: hier mag hij fier zijn vlag omhoog houden bij de passage van doorgaande treinen.
Enkele minuten later is het zover, als de trein van de vorige foto kruist met de DF7D's 0148 en 0060, die los van Hechi naar Guiyang rijden. De frontseinen van de DF7D 0020 branden al, ten teken dat de trein dadelijk zal vertrekken en zo meteen een korte tunnel kan induiken.
Karstbergen puur! Uw webmaster vindt het zeer moeilijk dit typische landschap op één foto te vatten, maar op deze foto lijkt dat toch te zijn gelukt. U ziet hier immers het typische Karstlandschap: een vlakke vallei die volledig is omringd met sublieme karstbergen. Oh ja, er loopt nog een spoorlijn door ook :-) Komt dat even goed uit om de DF7D's 0007 en 0046 te fotograferen die zich met een goederentrein van Guiyang naar Hechi spoeden.
Tegen de avond aan wordt nog even deze foto gemaakt van de DF7D's 0053 en 0009 die een lege kolentrein van Guiyang naar Hechi slepen. Let trouwens nog eventjes op het grote embleem dat deze loc's fier op hun front dragen: je herkent hierin een afbeelding van de "Verboden Stad". Zie je bij ons al 77'ers rondrijden met het logo van het atomium op het front? Een beetje meer fierheid op ons landje zou nochtans niemand schaden, maar ja...
Voor we naar onze volgende bestemming doorreizen, wordt nog even deze sfeerfoto gemaakt van deze Chinees met een typisch Zuid-Chinees gevlochten hoedje. Jammergenoeg ruimen deze oerdegelijke en zeer typische hoedjes langzaamaan het veld voor modellen die veel meer westers aandoen. Sja, houd dat maar eens tegen he...

Sancha - Luocheng

Trouwe lezers van de Chinaverslagen op deze website hebben het vorig jaar wel gemerkt: uw webmaster was niet supertevreden van zijn eerste bezoek aan de spoorlijn Sancha-Luocheng. Voor een herkansing was er weinig hoop: in februari 2007 werd immers op internet gemeld dat de lijn de maand erna verdieseld zou worden bij een overname door de nationale spoorwegmaatschappij CNR. Doordat hier echter geen bevestiging van kwam, besliste uw webmaster het er toch op te wagen en naar deze spoorlijn af te zakken om te zien wat er nog te fotograferen viel. Mirakel: koning stoom had zijn rijk nog niet prijsgegeven! Ineens leken de drie dagen die voor een bezoek aan deze lijn gereserveerd waren te kort. Dit had uw webmaster bijna niet meer durven te hopen...

Al bij al verliep dit tweede bezoek aan deze spoorlijn een pak vlotter dan de eerste poging. Het weer was niet super, maar de treinen waren dat wel. Al bij al vond uw webmaster dit de mooiste spoorlijn in heel China die anno 2007 nog met stoomtractie werd uitgebaat. Hoewel dat er maar een treinpaar per dag reed en die trein dan nog eens moeilijk in te halen was, bleek deze spoorlijn echt een pareltje te zijn, temidden van karstbergen van de mooiste soort. U gelooft het nog steeds niet? Wel, overtuig uzelf dan maar met deze foto's...

° 18/07/07
We beginnen onze zoektocht naar stoom langs deze spoorlijn met een bezoek aan de meststoffenfabriek te Quanling. Hier verzekert de SY0371 de lokale rangeringen in de fabriek. Vorig jaar kwam het er niet van deze locomotief te fotograferen, dus daar moest dringend verandering in komen. We zien haar hier tijdens een pauze in de zengende hitte.
Ietsje later komt de SY0371 weer tot leven als ze een zonet beladen wagen moet gaan oppikken. We zien haar hier tussen de sublieme installaties van deze fabriek met een ietwat minder fris geurtje.
Wat later beginnen we aan het echte werk: hoog in de bergen nabij Sanhe komt de JS8374 voorbij gedenderd met de dagelijkse goederentrein van Sancha naar Luocheng. Voor dit soort foto's reist uw webmaster graag 9000km. Alleen die zon he...
Een uurtje later zit het werk er alweer op en bevindt de JS8374 zich in het depot. We zien haar hier in het gezelschap van de JS8284, die koud afgesteld staat. Vorig jaar was het net deze tweede JS die toen het werk voor haar rekening nam.
Op weg naar het hotel rijden we door de meest verbluffende landschappen. Terwijl luxetoeristen fortuinen uitgeven om enkele honderden kilometers verderop een van de vele boottochten in Guilin te maken, geniet uw webmaster van dit gratis uitzicht u aangeboden door Moeder Natuur en een taxichauffeur dit hier even stopte om dit prachtige uitzicht te tonen.
Dat noemen ze nu eens een dreigende hemel... Sja, het is regenseizoen voor iets he ;-) Het zal u vast niet verwonderen dat het een halfuurtje later aan het gieten was zoals het een zichzelf respecterend onweer in het regenseizoen betaamt.
° 19/07/07
De volgende dag begint met een bezoek aan het station waar de JS8374 met een reeks goederenwagens rangeert ter hoogte van een schitterende goederenloods. Nog volledig authentiek huren diverse ondernemingen hier opslagplaats van waaruit ze de goederenwagens beladen, geweldig om dit alles van dichtbij te mogen meemaken.
Na de rangeringen te Luocheng vertrekt de trein richting Sancha om daar aan het hoofdnet van de nationale spoorwegen na het afzetten van deze wagens een nieuwe lading goederenwagens op te pikken. Onderweg wordt er wel nog gestopt te Chayezhan, waar voor een aantal fabrieken (onder andere de gisteren bezochte meststoffenfabriek) goederenwagens in of uit de trein gerangeerd worden. Zo ver is het echter nog niet op deze foto, waarop we de dagelijkse goederentrein net vanuit Luocheng zien vertrekken.
Een halfuurtje later heeft de goederentrein Chayezhan bereikt en wordt na een korte pauze werk gemaakt van het in en uit de trein rangeren van een aantal goederenwagens. Dat dit stationnetje toch wel wat vervoer kent, behoeft geen betoog gezien de hoeveelheid goederenwagens op de foto.
Zo'n JS is toch echt wel een erg mooie stoomloc... Ok, een QJ is indrukwekkender, maar wat esthetiek betreft spant een JS toch duidelijk de kroon. Reden genoeg dus om nog een foto te tonen van de nu los rangerende JS8374 in het station van Chayezhan.
Na de rangeringen te Chayezhan is de JS8374 doorgereden naar Sancha, waar ze ondertussen een nieuwe lading goederenwagens gekregen heeft. We zien haar hier te Xiatun net na het oversteken van een plaatselijke rivier tijdens de terugrit naar Luocheng.
Na een lange taxirit arriveren we te Xinjin, waar we zo'n twee kilometer moeten wandelen tot aan een fotopunt. Deze wandeling kent twee "hoogtepunten": de ontmoeting met deze leuke lorries waarmee een ploeg spoorleggers naar Luocheng rijden en een wolkbreuk van de ergste soort. Kletsnat wandelen we echter voort naar het beoogde fotopunt om uiteindelijk nog anderhalf uur op de trein te moeten wachten... We hadden dus ook lekker droog in de taxi kunnen blijven wachten...
Brrrr, wat een licht... En toch: de show die de JS8374 hier levert maakt de lange wachttijd en zelfs onze natte kleding na de wolkbreuk goed. Bijna tien minuten zijn de cilinderslagen van de JS hoorbaar voordat hij uw dolenthousiaste webmaster voorbijrijdt. Eventjes lijkt het er nog op dat de trein daadwerkelijk gaat stilvallen, maar hij raakt net boven. Waren de lichtomstandigheden maar even goed als de stokerskunsten van het dienstdoende personeel...
Voelt u de bui ook al hangen? Juist ja, dan maar heel snel naar de taxi terugstappen in de hoop dat we niet nog eens zo'n douche over ons heen krijgen...
Na de terugkeer te Luocheng wordt met een bulldozer op een zijspoor de JS8374 van verse kolen voorzien. Zo kan dit staatsieportret van de loc gemaakt worden met op de achtergrond een typische karstberg. Een ding staat wel vast: je ziet aan de loc dat hij gebruikt wordt :-)
Na de tender te hebben gevuld kan het rangeerwerk beginnen. En werk dat is er: de aangevoerde trein is relatief lang en bovendien staan de wagens totaal in de verkeerde volgorde. Nu, dat vinden de aanwezige fotografen uiteraard niet erg want zo valt er een hoop te rangeren, zoals op deze foto als de JS8374 een aantal goederenwagens op een zijspoor oppikt na ze daar eventjes aan de kant te hebben gezet in een poging de wagens in de juiste volgorde te krijgen.
° 20/07/07
De derde en laatste dag begint met een typisch vleugje regenseizoen: doordat de luchtvochtigheid de 100% benadert begint het plots wat te druppelen. Net op dat moment vertrekt de JS8374 met de dagelijkse trein van Luocheng naar Sancha. We zien deze trein hier te Xinjin tussen de rijstvelden en de karstbergen. Sja, al bij al heeft het nog wel iets...
Anderhalf uur later bevindt de trein zich aan de andere kant van de lijn. We zien hem hier de heerlijke rivierbrug oversteken die Xiatun met Sancha verbindt. Met de baggerboot op de voorgrond kan je hier terecht van een "baggerplaat" spreken.
Onvoorstelbaar: de zon breekt door! Ja, dit durfden we al niet meer te hopen... Gelukkig komt de JS8374 met de terugtrein van Sancha naar Luocheng net op het goede moment doorgereden te Chayezhan zodat deze opname een onverwacht succesje oplevert. In elk geval is het een leuke manier om het treinengedeelte van dit tweede bezoek aan deze heerlijke spoorlijn af te sluiten.
Net voordat we richting Liuzhou vertrekken om daar het vliegtuig naar Beijing te nemen, maken we nog even tijd om dit typische beeld te vereeuwigen van een boerin die met een rund langs de weg op zoek is naar voedsel voor het nu al niet magere beest. Moeilijk zichtbaar door de resolutie van deze foto: de bewuste vrouw lacht hier een ganse rij gouden tanden bloot. Het is weer eens wat anders :-)

De Chinese muur

Uw webmaster zal het dan maar bekennen: tot zijn negende Chinareis heeft hij nooit de Chinese Muur bezocht... Doordat zijn metgezel voor de eerste keer mee naar China ging en er een ontmoeting met een bevriende Chinese gids (Tina) op het programma stond werd al snel een bezoek aan dit sublieme bouwwerk gepland. En zo gingen we net als tienduizenden andere bezoekers die dag op weg naar Badaling, waar we een stukje van de ruim 6200 km lange muur konden bezoeken.

Willen we dan toch nog maar even kort de historie van deze muur overlopen? Vooruit dan... De muur werd vanaf ongeveer 200 v.Chr gebouwd door de Qing-dynastie. De bedoeling was simpel en efficiënt gedurende honderden jaren: vreemde legers tegenhouden. Pas in 1644 raakten de Mantsjoes voorbij de muur, eigenlijk dan nog de schuld van de Chinezen zelf die het te druk hadden met elkaar het leven zuur te maken. Nu, een bouwwerk dat 1800 jaar nuttig dienst heeft gedaan, het kan toch al tellen ;-) Geheel terecht is dit bouwwerk dan ook in 2007 op de werelderfgoedlijst van de UNESCO geplaatst.

° 21/07/07
Tussen de kantelen van de muur ontstaan leuke doorkijkjes, zoals hier waarbij een deeltje van de over de heuvels kronkelende muur te zien is. Niet zichtbaar op deze foto is hoe steil deze muur op bepaalde delen soms over de bergen heen gaat. De paarden van de wachters destijds zullen het knap lastig hebben gehad om de trappen (!) te overwinnen.
Een standaardopname van de Grote Muur... Onvoorstelbaar dat deze muur zo lang haar diensten bewezen heeft. Hoewel er grote stukken van deze muur in verval zijn, is het toch een mooi begin dat er steeds groter wordende delen worden opgeknapt en opengesteld voor de massaal toestromende toeristen.

Yanzhou

Na een eerste bezoek aan Yanzhou tijdens de voorbije winterreis, werd al snel beslist zo snel mogelijk terug te keren naar deze plek waar nog druk QJ's werden ingezet voor lange en dus zware kolentreinen. Helaas was de zon opnieuw niet van de partij, maar dit weerhield er uw webmaster toch niet van enkele interessante foto's te maken. De timing was trouwens kritisch gekozen: voor de mijnen rond Xining (zie vorige reis) waren we net te laat: hier stonden de QJ's enkel nog op reserve. Voor het grotere systeem rond Zoucheng waren we nog net op tijd: enkele weken later ging het met het aantal dienstdoende QJ's bergaf van vier naar twee, waarbij er dan nog één QJ op reserve bleef staan. Dit tweede bezoek zou dus ook meteen het laatste bezoek aan Yanzhou worden. Nu ja, het werd al bij al nog een afscheid in stijl...

° 22/07/07
Na nodeloos tijd te hebben verloren rond Xining (de loc's bleken toch maar op reserve te staan), wordt koers gezet naar het systeem rond Zoucheng, meer bepaald naar een van de uiteinden van de driehoek nabij Dadongzhang. Na slechts twintig minuutjes hopen en afwachten is het jackpot als de QJ7126 met een wel erg lange beladen kolentrein van Jierzhan naar Dadongzhang rijdt. Gezien de lengte van de trein schatten we dat het om een trein van ongeveer 4000 ton moet gaan. Voor een kort treintje was dit maanlandschap verschrikkelijk geweest, maar nu lijkt het de lengte van de trein nog extra te versterken. Op de achtergrond zie je overigens nog net de kolenwasserij van Nantun.
Na de geleverde dienst is het tijd om de tender van de QJ6814 van verse kolen te voorzien. Dit gebeurt aan het depot te Dadongzhang, met een antieke dieselkraan. Let trouwens ook eens op de verlichtingspaal rechts: men heeft hier duidelijk grote schrik voor onweer :-)
° 23/07/07
Heerlijk toch, de dag beginnen met 4 stomende QJ's in het depot te Dadongzhan. Rechts zien we nog net het front van de QJ3538. Op de achtergrond zien we de QJ7126 gekoppeld met de QJ6814. Daarnaast tenslotte staat nog de QJ6811. Het belooft weer een dag met massa's stoomplezier te worden :-)
De QJ7126 steelt vandaag de show als ze te Baodian opduikt om hier een trein van minstens 4000 ton op te komen pikken. We zien de loc hier naar de eerste helft van de trein toe rijden. Juist ja: de trein wordt dadelijk nog dubbel zo lang!
En de rangeringen kunnen beginnen... Vanuit een seinpaal is dit schouwspel goed te bewonderen en dat doet uw webmaster dan ook met veel plezier. Het blijft toch ook een fantastisch zicht, zo'n QJ...
Na de rangeringen is het zover en kan de ondertussen fameus lange trein naar de elektriciteitscentrale van Diangchan vertrekken. De QJ7126 mag nu haar kunstjes tonen en met zalige cilinderslagen rijdt ze twee vurige fans voorbij. Hoe lang de sleep goederenwagens is, blijkt wel uit het feit dat de trein niet eens volledig op de foto kan... Grandioos!
Doordat uw webmaster ondertussen toch al redelijk wat binnenweggetjes in deze regio kent, kan de trein nog net worden ingehaald. Zo kan dan ook nog deze tweede foto van dezelfde trein naar Diangchan gemaakt worden. De locomotief is nog steeds aan het werk, maar niet voor lang meer: honderd meter verderop bevindt zich het station van Mengsuo en van daaruit gaat het bergaf tot de elektriciteitscentrale.
° 24/07/07
Chinese mist... Uw webmaster heeft het er wel mee gehad: de laatste reizen lijkt het alsof hij meer dan vroeger last heeft van dit verschijnsel. Meestal is die mist nefast voor het maken van leuke opnames maar af en toe zijn er hierdoor net interessantere opnames te maken. Zo ook te Baodian, als de QJ6814 met een zware beladen kolentrein van Xinlongzhen naar Diangchan rijdt.
Wat later bevinden we ons weer te Mengsuo, waar deze Chinees niet weet waar hij het heeft als hij ineens door twee laowei (buitenlanders) gefotografeerd wordt. Is er een vertaler-tolk in de zaal om aan uw webmaster mee te delen wat de teksten op de goede man zijn poort betekenen?
Waar een buiten dienst gesteld spoor al niet voor kan dienen... Deze herder vindt het blijkbaar toch een goede route om zijn schapen naar de weide te leiden. Uw webmaster vindt dit spoor ook wel nuttig trouwens: zo'n rail kan in tijden van grote vermoeidheid verdacht goed als kussen dienen tijdens een dutje, wachtend op de volgende trein op het wat verder liggende (en nog in gebruik zijnde) spoor.
Een schrille fluittoon wekt uw webmaster die enigszins versuft de videocamera opzet en zich klaarzet om een foto te maken. Naarmate de QJ7126 nadert, wint het enthousiasme het van de vermoeidheid en ziet uw webmaster het weer helemaal zitten. Wat wil je ook, met weer zo'n lange en zware kolentrein voor de nooit verzadigde elektriciteitscentrale van Diangchan.
Weer enkele uren slaap later komt eindelijk de QJ6814 met de ondertussen geloste kolentrein op weg van Diangchan naar Dadongzhang voorbijgereden. De slechte lichtomstandigheden creëren ondertussen een wel erg troosteloze sfeer. Net deze sfeer is misschien de ideale afsluiter van wat meer dan waarschijnlijk uw webmasters' laatste bezoek aan Yanzhou is...

Xingyang

Door de grote afstanden tussen locaties met stoom verlies je dikwijls veel tijd om van de ene naar de andere plek te reizen. Hoewel je met de nodige planning veel tijd kan winnen, met name door het gebruik van nachttreinen, blijft het soms toch schipperen. Zo ook de reis van Yanzhou naar Pingdingshan. Er zijn vele rechtstreekse treinen van Yanzhou naar Zhengzhou, maar vanuit deze laatste plek is het nog eens 3u per taxi naar Pingdingshan... Hadden we ons effectief zo verplaatst, dan waren we een belangrijk deel van de dag kwijtgespeeld aan een taxirit. Gelukkig was er een alternatief: het smalspoorlijntje van Xingyang, op 30 kilometer van Zhengzhou. Ideaal dus als overbrugging tijdens de reis tussen twee grotere stoomlocaties!

° 25/07/07
In het depot wordt net de laatste hand gelegd aan wat kleiner onderhoud bij loc C2 07. Al bij al toch wel een pittoresk zicht: dit kleine locje in deze al bijna even kleine werkplaats... Met dank aan de arbeiders die het goed vonden om de toegangsdeur achter de loc te sluiten. Met deze deur open was er echt geen deftige foto te maken...
Als de reparatie van loc 07 in de werkplaats klaar is, rijdt de C2 207 het werkplaatsterrein op om haar zusje buiten te slepen. We zien loc 207 hier in een oase van groen bij het oprijden van het werkplaatsterrein.
Et voila... Loc C2 07 staat buiten en onder het goedkeurend oog van twee werkplaatslieden wordt het vuur in de loc aangestoken. Geloof het of niet: minder dan drie uur later zal de loc al een proefritje maken om te zien of alles weer naar behoren functioneert.
Nou vooruit dan: nog een foto van het clichépunt langs de lijn... We zien loc C2 207 met een beladen kleitrein van de kleigroeve naar de steenfabriek rijden bij het oversteken van de mooie boogbrug halfweg de lijn. Jammer van het grijze weer natuurlijk, maar anderzijds is uw webmaster toch tevreden dat het treintje reed want dikwijls ligt dit vervoer gewoon stil...

Pingdingshan

Als laatste bestemming voor deze Chinareis werd Pingdingshan aangedaan. Dit veeleer op vraag van medereiziger Frederik die eens een heus stoombad wilde ondergaan. Uw webmaster had op voorhand gemengde gevoelens bij deze bestemming doordat hij de vorige keer veel pech had met de paar diesels die overal waar hij heenging uit het niets opdoken. Ditmaal verliep het toch weer wat beter en al bij al is uw webmaster dus erg tevreden met de beslissing om Pingdingshan nog een kans te geven.

Tijdens een bezoek aan de werkplaats te Tianzhuang werden een aantal foto's van de revisie van de JS8061 gemaakt. Om u een beeld te geven van wat zo'n revisie allemaal inhoudt, werden deze foto's gebundeld in een aparte reportage: De revisie van een stoomlocomotief.

° 26/07/07
De dag te Pingdingshan begint steevast met de ploegwissel 's morgens in het depot van Tianzhuang. Hoewel het aantal verzamelde stomers iets lager ligt dan enkele jaren geleden, kan je er toch nog altijd een tiental stomers vinden, waarmee dit depot sinds het verdieselen van depot Daban aan de JiTong-lijn de titel draagt van drukste stoomdepot ter wereld. Let zeker even op de kolenrapers die druk aan de weer zijn met het uitzoeken van nog bruikbare slakken, een werk dat toch de armoede van vele Chinezen schetst.
Voor wat een oude stuurpost van een stoomloc al niet kan dienen... Bang voor de regen heeft een arbeider er immers zijn fiets in ondergebracht. Niet zichtbaar op deze foto heeft de oude cabine van QJ6650 nog een andere functie toegewezen gekregen: aanknooppunt voor een wasdraad... Voorwaar geen roemrijk einde!
Vlak voor de werkplaats vindt uw webmaster een van de grootste verrassingen van deze reis: zowel de JS8031 als de QJ6650 (!!!) bevinden zich op het einde van hun revisie. De spoorlieden zijn nog net bezig met de laatste details in orde te brengen. Schitterend, dat dit soort foto's anno 2007 nog steeds gemaakt kunnen worden.
Voordat de locomotieven terug de baan op kunnen, moeten er nog enkele kleine zaken afgewerkt worden. Zo is deze arbeider geconcentreerd bezig de karakters van de locomotiefbouwer op de draaistellen te schilderen. Jaja, het zit hem in de details :-)
Ook het nummer van de loc moet nog geschilderd worden op deze zijkant van de loc. Zo zien we hier de spoorlieden met de mallen aan het werk om de cabine van de JS8031 weer te completeren. Bij het schilderen van de 8 heeft uw webmaster trouwens een bescheiden steentje bijgedragen door hen erop attent te maken dat ze die 8 bijna op haar kop geschilderd hadden :-)
Zo ziet een pas geschilderde stuurpost er dus uit :-) Voor de mensen die niet met Chinese stoomloc's vertrouwd zijn wat extra info: de machinist zit links, hetgeen te zien is aan de Knorr-remkranen en de moderateur (grote hangende handel). De stoomverdeler vinden we ter hoogte van de ruiten, dit is het kleinere handeltje. De vuurdeur is er eentje van het butterfly-type (zoals op onze type 29), Bovenaan de vuurketel zien we nog kranen voor zaken als de aanjager, de luchtpomp, de elektriciteitsgenerator... Aan de stokerszijde tenslotte vinden we rechts onderaan in de vorm van het verdraaibare handeltje nog een van de injecteurs (de andere is onzichtbaar op de foto).
Terwijl de verf nog droogt, wordt de JS8031 al door de JS6253 naar het bevoorradingspunt van het depot gebracht zodat ze klaar is voor haar eerste dienst. Als u goed kijkt, zal u enkele kleinere puntjes van verschil tussen de beide JS'en opmerken :-) Om verder onbekend gebleven redenen blijft de loc vervolgens minstens anderhalve dag in het depot staan, hoewel ze wel al onder druk staat. Jammer natuurlijk, maar gelukkig is er ook nog de pas gereviseerde QJ.
Bij die QJ wordt ook alles in gereedheid gebracht voor een eerste rit. Of die rit er ook van komt blijft nog even onduidelijk door de taalbarrière, maar deze kuisbeurt van het vuur geeft toch al enige hoop... Let trouwens eens op het nummer op de zijkant van de loc: hopelijk gaat het met de inzet van deze loc minder snel bergaf dan met haar nummer ;-)
En ja hoor! Na nog even in het ongewisse te zijn gelaten, klopt uw webmasters' spoorweghart een pak sneller als de QJ6650 dan toch het depotterrein verlaat. We zien de loc hier op het depotspoor in de richting van het vormingsstation rijden. Een officieel moment dus: de loc zal zo dadelijk haar eerste rit na de revisie gaan maken!
Die eerste rit is een proefrit als losse loc van Tianzhuang naar Yikuang (mijn 1). We zien de loc hier bij het vertrek vanuit Shenxi, na daar even een korte dienststop te hebben gemaakt. Typisch detail aan pas gereviseerde loc's in Pingdingshan: de wit geverfde moeren voor op de rookkast. Zo zien we het graag natuurlijk!
Over naar de orde van de dag want er moeten kolen vervoerd worden! Pas bij deze derde poging (en ettelijke uren wachten!) lukt het uw webmaster eindelijk om een trein te kunnen fotograferen vanop een pagodeheuvel langs de lijn naar mijn 4. Het lange wachten wordt nu wel beloond: buiten de JS8068, die de trein sleept, mag ook de JS6429 haar steentje bijdragen bij het opdrukken van de trein. Op de foto zou je het misschien niet zeggen, maar de hellingsgraad van deze lijn is behoorlijk spectaculair: meer dan 30 promille!
's Avonds te Tianzhuang staat de QJ6650 te wachten op haar overbrenging naar Yüzhou, terwijl het personeel dan maar wat kaartspeelt op de tender. Tijdens dit wachten passeren natuurlijk een resem andere treinen, zoals de passagierstrein van Shisankuang (mijn 13) naar Zhongin die wordt gesleept door SY1209.
Met de aantrekkingskracht van een magneet slaagt de QJ6650 er weer in nog enkele malen op foto te worden gezet. Als de zon dan nog eventjes doorbreekt, is het natuurlijk helemaal feest aangezien de verse verf nu de hele loc doet glanzen.
Nog eentje om het af te leren! Ontzagwekkend is het front van een QJ, als je er recht voor staat. Als deze loc aan komt stormen, wil je haar liever niet recht in de ogen (lees: koplampen) kijken :-)
° 27/07/07
's Anderendaags zien we een heel wat minder propere QJ: de 6786 die in de werkplaats van Tianzhuang enkele kleinere reparaties ondergaat. Met een aantal Chinezen rond de loc vallen weer de enorme afmetingen van een QJ op. Gigantisch gewoon, dit beest!
In de namiddag rijdt er al jaren een reizigerstrein van Zhongxin naar Hanzhuangzhan. Doordat dit een vaste trein is die altijd met stoomtractie rijdt, is het natuurlijk een interessant motief. Nu, zoals de politie zou zeggen is een motief alleen niet altijd voldoende. Samen met een leuke omgeving wordt de drang om een foto te maken natuurlijk wel groot genoeg. Een terril en enkele privémijnen in de buurt van Qikuang (mijn 6) voldoen hier perfect aan en dus is dit dé plek om de JS8030 met haar reizigerstrein te fotograferen.
Om deze reis af te ronden breekt net op het goede moment de zon nog eventjes door. We bevinden ons nu te Wukuang (mijn 5) als de JS8068 hier met een goederentrein vanuit Shenxi arriveert. Voor een keer gaat het hem eens niet enkel om kolenwagens: vooraan in de trein bevinden zich immers een aantal ballastwagens voor het onderhoud van het spoor.
Kijk, dàt noemen ze nu met de stoomtrein naar de stad gaan :-) Een sterker contrast is nauwelijks denkbaar met een stoomloc op de voorgrond en de wolkenkrabbers van Pingdingshan op de achtergrond. De bestemming van de trein is wel duidelijk, als de JS8030 hier vanuit Qikuang vertrekt.
Voor de laatste keer deze reis ziet uw webmaster de zon ondergaan in het Rijk van het Oosten. Maar ook in het donker gaat het treinverkeer gewoon door, getuige het inrijsein van Qikuang dat de stand "inrit toegestaan" toont. Zou er nog een laatste verrassing inzitten?
Blijkbaar wel, want zelfs na zonsondergang kunnen nog leuke opnames gemaakt worden. Zo bewijst de SY1209 met de avond-reizigerstrein van Zhongxin naar Hanzhuangzhan die zich bijna perfect weerspiegelt in een vijver nabij Qikuang.
Door snel de sluitertijd te wijzigen, kan bij het voorbijrijden ook nog deze silhouetopname van de SY1209 gemaakt worden. Met een ontstoken lantaarn en de Maan hoog boven de (rook)wolken rijdt de SY1209 nieuwe avonturen tegemoet. Net zoals uw webmaster alweer uitkijkt naar nieuwe spoorwegavonturen...
Index