Op 24 december 2008 bracht uw webmaster een bezoek aan de werkplaats van de mijnspoorweg te Zhalainuer. Bij vorige bezoeken vond uw webmaster deze werkplaats niet en nu bleek ook waarom: ze ligt in het midden van de stad, ver weg van de mijnspoorweg zelf. Het geduld werd bij dit bezoek gelukkig beloond: het gebouw is eigenlijk véél te laag om onder druk staande stoomlocomotieven te stallen. Als men een van de aanwezige locomotieven stookt, vult de hele werkplaats zich binnen enkele seconden met een combinatie van stoom en roet. Fotograferen is op dat moment onmogelijk, aangezien je geen hand voor ogen ziet. Als die rook vervolgens begint op te trekken, krijg je in de hall een fantastisch lichtspel van zonnestralen in de stoom. De ideale basis voor een sfeervolle fotoreportage... Helaas zal uw webmaster's eerste bezoek aan deze werkplaats ook meteen zijn laatste geweest zijn: enkele maanden na zijn bezoek wordt immers afscheid genomen van stoomtractie in Zhalainuer...
|
|
Dit is het zicht dat uw webmaster krijgt, luttele seconden na het binnenkomen in de werkplaats... Terwijl er onderhoud gebeurt aan de koud staande SY0867 en de opgestookte SY3005, heeft de zon vrij spel en zetten haar stralen de beide stomers in de schijnwerpers.
|
|
Uw webmaster houdt het in de werkplaats met moeite enkele uren uit aangezien al het stof in de lucht snel op zijn adem slaat. Uit respect voor de arbeiders die elke dag in deze omgeving moeten werken mag een fotootje van deze helden dan ook niet ontbreken.
|
|
Op de vorige foto's leek het nog wel mee te vallen met de hoeveelheid stof, maar deze foto bewijst het tegendeel. Voor de foto's is het natuurlijk een prachtzicht, maar om hier nu iedere dag te moeten werken...
|
|
Jaja, ze bestaan: stoomlocomotieven met een achteruitkijkspiegel :-) De SY0867 wordt hier in het zonnetje gezet terwijl een arbeider onderhoud uitvoert aan de stoomdom (het hoogste punt van de ketel, waar zich de klep bevindt die de stoom al dan niet naar de cilinders leidt).
|
|
Ook de SY1450 staat rustig te roken in de werkplaats. Een lasser is bezig met het repareren van een voettrede. Wellicht is de loc ergens onzacht in aanraking gekomen met een hindernis langs het spoor? Sfeervol is het alleszins...
|
|
Beton, stoom en staal... De ideale ingrediënten voor een alternatieve vakantie :-)
|
|
Ook in de rookkast moeten al eens reparaties gebeuren en dus heeft een arbeider zich via de nauwe opening aan de rookkastdeur naar binnen gewerkt om enkele lekken aan vlampijpen dicht te lassen. Dit is wellicht de meest voorkomende reparatie aan stoomlocomotieven: door de hoge druk in de stoomketel (zo'n 15 bar) willen de lassen tussen de vlampijpen en de ketelwanden wel eens lossen. Natuurlijk zit niemand te wachten op een ketelontploffing, dus tijdig repareren is de boodschap.
|
|
Nog eentje om het af te leren... Ook de SY3005 krijgt immers onderhoud en deze loc wil natuurlijk ook wat fotografische aandacht. Met spijt in het hart verlaat uw webmaster deze werkplaats, met de wetenschap dat hij dit schouwspel niet meer kan herbeleven...
|
Index
|