Te Huanan, een klein stadje in Noord-Oost-China, bevond zich in 2008 nog een depot voor smalspoorstomers. Hoewel al vele fotografen de toegang ontzegd werd tot dit depot lukte het uw webmaster de twee dag van 2008 toch om hier enkele foto's te maken. Zouden ze er tegenwoordig een andere mening op nahouden of sliep de plaatselijke manager nog? Geen idee... Voor uw webmaster was het alleszins een meevaller, want dit depot puilde uit van de fotomogelijkheden. Natuurlijk lag dat ook wel een beetje aan de grote hoeveelheid sneeuw die de voorbije dagen gevallen was. In ieder geval sprokkelde uw webmaster genoeg foto's bij mekaar om een nieuwe themareportage, in zwart-wit nog wel, op deze site te plaatsen. Welkom in het depot van Huanan!
|
|
Aan de toegang tot het depot staat de C2 041 ons al op te wachten, smekend om te worden gefotografeerd. Zo een onthaal zou uw webmaster wel aan ieder depot willen krijgen :-)
|
|
De machinist lacht naar een collega omwille van het feit dat hij door uw webmaster op de gevoelige plaat wordt gezet. Zoals de traditie het vereist staat aan smalspoorloc C2 041 alles schots en scheef. Let ook eens op de brok ijs tussen de loc en de tender. Heerlijk toch!
|
|
Tijd voor een detailonderzoek. De wieltjes en de drijfstangen van de C2 041 zijn bedekt met een stevige laag ijs. Dit geeft natuurlijk een heerlijk contrast in combinatie met de zwarte kleur van de loc zelf. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar de loc is gewoon in dienst. Ja, C2's zijn stoere werkpaarden ondanks hun kleine gestalte.
|
|
Een beetje verder op het terrein staat de C2 044. Hoewel de loc onder druk staat, heeft ze blijkbaar toch al een tijdje niet meer bewogen want door lekkend water uit de cilinders hebben er zich ijspegels gevormd die de grond raken. Het personeel weet hier echter wel raad mee: als enkele minuten later de loc in de loods gezet wordt, slaan ze met een hamertje even dit ijs weg, kwestie van alle risico's op beschadigingen aan de loc te vermijden. Zo simpel gaat dat nu eenmaal te Huanan.
|
|
Blijkbaar is er toch een probleempje met de C2 044, want de C2 041 wordt erbij gehaald om de loc in de loods te duwen. Het laat zich raden hoeveel lekken de C2 041 heeft, als je de grote hoeveelheid stoom ziet die uit de loc ontsnapt. Voor het personeel is dit natuurlijk vervelend, voor uw webmaster levert het een extra sfeervolle foto op.
|
|
In de werkplaats bevindt zich ook loc C2 043. Enige verduidelijking bij het nummer op het front: duidelijk te zien is dat er in feite 21043 te lezen valt. Dit stamt uit de tijd dat er vele smalspoornetten in Noord-China waren. In die tijd kregen de loc's uit een bepaalde regio een bijkomende code, 21 in dit geval. Zo, dan weet u dat ook weer :-)
|
|
Ondertussen staat ook de C2 044 op haar plek in de loods, klaar voor enkele kleine reparaties. Twee dagen later werd de loc alweer op de lijn gesignaleerd, als bewijs dat de technici te Huanan weten hoe ze een stoomloc moeten onderhouden. Had u anders verwacht?
|
|
Op het spoor naast de C2 044 krijgt nu ook de C2 041 een plekje in de loods. Met de omringende sneeuw en een heerlijke rookpluim als motief aarzelt uw webmaster geen seconde om deze foto te maken. Onvoorstelbaar dat dit nog steeds kan in het jaar dat enkele duizenden kilometers verderop in hetzelfde land de Olympische spelen worden georganiseerd!
|
|
Hier zie je een van de échte helden van Huanan: het personeel dat hun werkpaarden in optima forma houdt. De machinist is hier bezig een drijfstang van de C2 041 af te stellen zodat de loc een uurtje later weer op pad kan met een trein naar Li Xin.
|
|
Aan de uitgang van het depot staat een ingesneeuwde bestelwagen. Dit vormt natuurlijk het ideale motief om de C2 041 te fotograferen, als deze naar het station rijdt om een trein naar Li Xin aan te haken. Foto's van dat spektakel vindt u hier
|
Index
|