Als kind raakte uw webmaster al gefascineerd door de foto"s van stomertjes in verre landen. De foto van zo"n locomotiefje die midden in de nacht een knalrode vonkenregen uitbraakt, stond jarenlang op zijn netvlies gebrand. Ooit, op een dag, zou hij ook dit soort foto"s maken... Jaren heeft het geduurd, maar in 2010 was het eindelijk zo ver. Ondertussen wist uw webmaster immers dat deze foto"s op Java, een Indonesisch eiland, gemaakt werden en kon hij zelf deze kleine maar charmante stomertjes gaan opzoeken.
Nog steeds worden in meerdere suikerraffinaderijen op Java dergelijke kleine stoomlocomotiefjes gebruikt om het pas gekapte suikerriet naar de fabriek te brengen. Meestal beperkt de actie zich tot rangeringen rond de fabriekspoorten, maar hier en daar kon uw webmaster ook ritten fotograferen van/naar de suikerrietvelden. Dit soort vervoer is vandaag de dag sowieso al een zeldzaamheid, maar wat deze reis helemaal tot een unieke ervaring maakte, is het gegeven dat deze locomotiefjes stuk voor stuk een Europese oorsprong kennen. Doordat Java een voormalig Nederlandse kolonie is, vinden we hier nog vele stomers van firma"s met ronkende namen als Orenstein & Koppel, Du Croo & Brauns en Jung terug. We zagen zelfs nog een Belgische Couillet, wat dit voor zover bij uw webmaster bekend tot de laatste Belgische stomer in de actieve dienst maakt!
Los van het prachtige smalspoorgeweld, is Java ook gewoon een geweldig land om te bezoeken: de palmbomen brengen je in een geweldige vakantiestemming en de supersympathieke mensen geven je overal een welkom gevoel. U leest het al: Java heeft op uw webmaster indruk nagelaten. Hopelijk is dit ook bij u het geval na het lezen van deze reisreportage...
De eerste bezochte suikerraffinaderij was direct een klepper van formaat: te Sragi doen immers nog een zevental stomers van verschillende types dienst. De treinen rijden nagenoeg allemaal geduwd, met de schoorsteen tegen de trein, maar dit kan de pret niet drukken. De actie is immers vrij spectaculair door de bochtige ligging van het spoor en de zware treinen. Dubbeltractie is geen uitzondering en zelfs een trippeltractie kon worden gefotografeerd! Ontsporingen zijn, net zoals in de andere suikerraffinaderijen op Java, de normaalste zaak ter wereld.
Tasik Madu heeft als suikerraffinaderij last van een serieuze identiteitscrisis: enerzijds is er het harde werk met stoommachines, suikerriettreintjes en de typische geur van een suikerraffinaderij. Anderzijds bevindt zich op (!) het terrein van de raffinaderij een pretpark waar je in het weekend als toerist o.a. een ritje kan maken in een toeristisch treintje achter een van de smalspoorlocjes. U kan wellicht al raden op welk deel van de fabriek uw webmaster zich concentreerde tijdens de twee dagen dat hij deze raffinaderij bezocht...
Sudhono ligt op een busrit van enkele uren van Tasik Madu. Omdat we op 24 juli nog wat tijd over hadden, besloten we ook door te reizen naar deze kleinere raffinaderij. Het was een dubbeltje op zijn kant of we hier een stoomloc in dienst zouden treffen: volgens reisverslagen van collega-hobbyisten gebeurt dit dan weer wel, dan weer niet. We troffen helaas de optie "dan weer niet" want de enige rijvaardige stomer stond onder een afdak afgesteld. Gelukkig kregen we toch toestemming om de prachtige ouderwetse raffinaderij in avondlicht te bezoeken, waardoor het bezoek toch nog serieus de moeite waard werd.
Kanigoro, een raffinaderij net buiten Madiun, had tijdens ons bezoek slechts één stoomloc in dienst: loc 11. Deze Orenstein & Koppel uit 1922 is naar Javaanse normen nog relatief "jong", maar draagt natuurlijk al de nodige gebruikssporen op haar oude lijf. De raffinaderij zelf hebben we hier niet bezocht, dus we houden het bij deze raffinaderij op beelden van spoorse zaken.
Aan de andere kant van Madiun vinden we nog een andere raffinaderij: Purowdadi. In deze suikerraffinaderij doen dagelijks twee stomertjes dienst, ook hier verzorgen ze het vervoer van suikerriet tussen de laadinstallatie en de raffinaderij zelf. Erg fotogeniek is de vakwerkbrug die zich vlak voor de raffinaderij bevindt, vandaag de dag een van de bekendste fotomotieven voor suikerrietstoom op Java.
En jawel, vlakbij Madiun vinden we nog een derde suikerraffinaderij: Rejosari. In deze raffinaderij doen vooral diesellocjes dienst, maar er zijn nog wel enkele stomertjes rijvaardig. Een bijzonder exemplaar is loc 10, bijgenaamd "Salak" die wordt aangedreven via een tandwieloverbrenging om zo meer kracht op de wielen te kunnen zetten. Deze loc werd voor de gelegenheid opgestookt omdat ook Rob Dickinson met een groep Engelse spoorwegliefhebbers op deze 26e juli 2010 deze locatie bezocht.
Semboro was de enige suikerraffinaderij waar we geen toelating kregen om onze foto"s te maken. Net voor ons bezoek waren de regels veranderd en sindsdien moest er plots schriftelijke toelating gevraagd worden via het hoofdbureau in Surabaya, enkele honderden kilometers verderop. Sja, we hebben onze fotografeersessie dan maar beperkt tot de diesels die tot buiten de fabriekspoort reden. De vuurloze stomers die op het terrein dienstdeden, hebben we helaas niet gezien.
Op de voorlaatste dag van juli bevinden we ons nog wat oostelijker op het eiland. We vatten onze ronde langs een aantal suikerraffinaderijen aan te Asembagus. In principe zou er hier nog een stomer in dienst zijn, maar net op de dag van ons bezoek stond de loc af te koelen en te wachten op onderhoud. Gelukkig was er nog het een en ander te zien in en rond de raffinaderij en zo konden we er toch nog een leuke dag van maken.
De meest tot de verbeelding sprekende suikerraffinaderij is zonder meer die van Olean. De reden daarvoor is dubbel: tot enkele jaren geleden reden de treinen naar en van de suikerrietvelden ook gewoon met stoomtractie (iets wat tegenwoordig ook hier zeer uitzonderlijk is geworden). Verder werkt bijna de volledige (!!) suikerraffinaderij op stoomtractie. Er gaan dan ook stemmen op om deze raffinaderij in haar geheel op de Unesco-erfgoedlijst te zetten. En terecht!
Op de eerste dag van augustus staat een tweede bezoek aan Asembagus op het programma. De groep van Rob Dickinson heeft hier vandaag twee speciale ritten georganiseerd en dat mogen we niet laten schieten. Vanuit de raffinaderij vertrekken er enkele spoorlijnen naar de suikerrietvelden. Een andere spoorlijn leidt naar het haventje van Jangkar, waar afgewerkte producten op de boot worden geladen. Helaas is het daar verboden om te fotograferen, maar we gebruiken wel een van de wagonnetjes van dit transport voor de eerste fotorit, waardoor een klein maar erg knap fototreintje ontstaat. In de namiddag wordt hetzelfde stomertje gebruikt om een suikerriettrein te gaan afhalen. Java zoals het moet zijn...
Na het bezoek aan Asembagus nemen we direct de bus naar Probolinggo, van waaruit het per minibus naar het dorpje Bromo gaat. Hier arriveren we rond halfeen "s nachts voor een korte nachtrust. Rond 3u "s nachts moeten we immers uit de veren om te voet een berg op te klimmen om zonsopgang aan de vulkaan Bromo te mogen aanschouwen. In het pikkedonker en zonder kaart nemen we op goed geluk paadjes die ons in de juiste richting lijken te brengen. Ze gaan alleszins goed omhoog... Tegen halfzes zijn we eindelijk boven. Hier staan er een hoop minibusjes van toeristen die de luxeoplossing boven de totaalervaring verkozen. Terwijl we uitpuffend de laatste meters naar het uitzichtpunt willen afleggen, klinkt ineens overal rond ons de bekende tongval van dat ene volkje dat je echt overal ter wereld tegenkomt: "haaalllloooooooowww, hoe gaaaaat "ie". Gelukkig stralen de foto"s wel de rust van de omgeving uit :-)
Vervolgens wordt de raffinaderij van Merican bezocht. Deze ligt wat uit de richting, maar is toch de moeite waard doordat de laatste Mallet-smalspoorloc ter wereld hier actief is. We hebben geluk: de loc is in actie! Maar ook de andere twee locjes mogen er best wel wezen, zoals al snel zal blijken uit de volgende foto"s. Het spoornet zelf stelt hier niet zoveel meer voor: vanaf de overslagplaats waar het suikerriet van vrachtwagens op de smalspoorwagentjes wordt geladen, draait het spoor eigenlijk in een grote boog om de raffinaderij heen. De totale lengte is dan minder dan een kilometer. Toch biedt ook deze raffinaderij weer een aantal leuke fotopunten.
De voorlaatste raffinaderij die we bezoeken is er eentje om U tegen te zeggen: op het moment dat wij op bezoek zijn, zijn er maar liefst 7 locomotieven in dienst, waardoor het samen met Sragi (helemaal in het begin van deze reportage) de actiefste raffinaderij is qua gebruik van stoomlocomotieven. Leuk aan deze raffinaderij is ook dat er nog echte veldritten worden uitgevoerd met stoomtractie. Het minpunt is dan weer dat de terugritten van de beladen treinen bijna altijd na zonsondergang plaatsvinden, zo ook bij ons bezoek. Toch beklagen we ons allerminst dat we deze raffinaderij hebben bezocht, zoals al snel zal blijken uit de foto"s.
We ronden onze rondreis langs de verschillende raffinaderijen af in Pangka. In deze raffinaderij bevindt zich nog een Belgische locomotief die nog af en toe wordt ingezet, wat een bezoek voor ons tot een must maakt. Verder is van deze raffinaderij ook bekend dat de locomotiefjes vaak met bagassus (suikerrietpulp) worden gestookt, waardoor "s nachts heuse vonkenregens ontstaan. Zo kunnen we deze reportage van een voor uw webmaster bijzonder boeiende reis afronden in stijl :-)