Spoorlijn 128 een eeuw jong

Dat het TSP een museumvereniging is met een breed actieterrein is alom bekend. Buiten het restaureren van materieel en het uitbouwen van een museum in St.Ghislain is er natuurlijk het onderhoud en de uitbating van lijn 128. Deze laatste spoorlijn wordt langzaam maar zeker terug opgeknapt en in dienst gesteld vanaf Ciney richting Yvoir. Ten tijde van deze reportage was het deeltraject Dorinne-Durnal - Purnode net heropend, wat een schitterende verlenging vormde op het al enkele jaren weer berijdbare traject Ciney - Dorinne-Durnal.

Dit feit op zich was natuurlijk al een reden om te feesten. De hoofdreden vormde echter het honderdjarige bestaan van deze spoorlijn, waarvan de aanleg werd afgerond op 1 juni 1907. Dit gebeurde in aanwezigheid van de net bij het TSP aangekomen 64.169 alsook de 29.013 van de NMBS tijdens een groots feestweekend op 30 juni en 1 juli 2007. 's Zaterdags werd vooral aan de fotografen gedacht met een speciale fototrein die op de mooiste plekjes van het traject halt hield. 's Zondags werd een strakke uurdienst tussen Ciney en Purnode op poten gezet, waardoor de massaal opgekomen toeristen deze lijn konden (her)ontdekken.

Jammergenoeg was 's zaterdags de zon niet echt van de partij. 's Zondags (what's in a name) lagen de kaarten gelukkig helemaal anders, waardoor net toen de betere foto's gemaakt konden worden. Hoewel ook de ex-CFL 1603 enkele malen gefotografeerd werd op leuke plaatsen, heeft uw webmaster ervoor geopteerd het bij de stomers te houden om deze reportage beter aaneensluitend op te bouwen.

° 30/06/07
Het feestgebeuren begint voor uw webmaster met het fotograferen van de overbrenging van de 29.013 en diens pas opgeknapte M2-rijtuigen. We zien dit convooi bij het naderen van Pécrot op lijn 139, stipt op tijd om 7u01. Door het frisse weer ontbreekt zelfs de witte roopluim niet. Zo hebben we het graag!
Na aankomst te Namen wordt de 29.013 los naar Ronet gestuurd om daar gekeerd te worden m.b.v. de plaatselijke driehoek achter de vroegere tractiewerkplaats. Laat u trouwens niet misleiden door de aanwezige bovenleiding: het gebruik van dit spoor is herleid tot een absoluut minimum. Dit driehoeken had dan ook veel weg van een heuse ontroestingsrit.
Vele uren later kan eindelijk een eerste foto gemaakt worden van de 29.013 op lijn 128. Gelukkig wordt het lange wachten beloond met een streepje zon, als de 29.013 met haar sleep M2's poseert aan de eerste tunnel voorbij Dorinne-Durnal in de richting van Purnode.
Uiteindelijk wordt Purnode bereikt waar na een fotostop met enkel de 29.013 de fotografen worden achtergelaten om in Dorinne-Durnal de 64.169 voorop de trein te plaatsen. Met deze dubbeltractie wordt vervolgens deze spectaculaire doorkomst te Purnode verwezenlijkt.
° 01/01/07
De tweede dag van het feestweekend begint al direct een pak zonniger met deze ledig materieelrit van Dorinne-Durnal naar Ciney. Nog enkele cilinderslagen en de 29.013 bevindt zich op het hoogste punt van de lijn te Gemenne.
Ietsje later mag de 29.013 dan voor het eerst vandaag een goed bezette trein van Ciney naar Dorinne-Durnal brengen, alwaar de 64.169 de 29.013 zal aflossen voor de laatste kilometers naar Purnode. Zo ver is het echter nog lang niet als de 29.013 hier uw webmaster voorbijrijdt in de bosrijke omgeving tussen Braibant en het bekende overwegje te Gemenne. Het oude hectometerpaaltje maakt het teletijdmachine-gevoel compleet.
Na locwissel te Dorinne-Durnal is het dus aan de 64.169 om het ritje van Dorinne-Durnal naar Purnode te verzekeren. Met dank aan de machinist van de 64.169 om goed van katoen te geven ter hoogte van de verzamelde fotografen. Helaas joeg de 64.169 met haar gebulder net even de zon weg...
Onder een wel bijzonder dreigend wolkendek verzekert de 29.013 een volgende slag van Ciney naar Dorinne-Durnal. Met dank aan de mensen van het historisch patrimonium van de NMBS die tot groot jolijt van de Belgische spoorweghobbyisten een volledige stam M2's in het groen hebben oopgeknapt. Deze historisch volledig verantwoorde samenstelling is echt een lust voor het oog op een prachtig punt als hier te Gemenne.
Op hetzelfde punt als waar een dag eerder de 29.013 werd gefotografeerd, wordt toch ook de 64.169 nu vereeuwigd. De ligging van deze spoorlijn maakt haar ongetwijfeld tot een van de mooiste in ons belgenlandje. Heerlijk toch dat ook dit soort foto's nog gemaakt kunnen worden in tijden waarin bij "gewone" treinen strakke functionaliteit het enige is wat nog telt.
Vanop de autostrade Namen - Luxemburg heb je een schitterend zicht op de Bocqvallei en natuurlijk de Bocqspoorweg. Deze kans kunnen we niet onbenut laten om een foto te maken van de 29.013 met een trein van Ciney naar Dorinne-Durnal. Met "dank" aan de 2 fotografen die op een derde fotograaf stonden te jouwen maar zelf weigerden een paar meter achteruit te gaan om zo uit ons beeld te staan. Eerder uitzonderlijk werd deze foto dan ook lichtjes bijgewerkt op uw webmasters' PC thuis.
Volledig onverwacht blijkt dat we enkele kilometers verderop de 29.013 alweer hebben ingehaald, door diens stop in het station van Spontin. Dankbaar wachten we haar dan ook weer op te Spontin-Sources in de bekende bocht te Spontin-Sources tussen de tunnel en de overweg. Een welgemeende dankjewel trouwens aan de stoker voor de leuke rookpluim!
Na aankomst te Dorinne-Durnal, onder het toeziend oog van de vele tevreden bezoekers, laat de 29.013 haar trein achter om de 64.169, een nog oudere telg van de stoomfamilie, de laatste kilometers naar Purnode te laten afleggen. Overigens vindt uw webmaster het geweldig dat de 29.013 enkele jaren na de revisie te Meiningen nu eindelijk toch weer een ietwat afgeleefd uiterlijk begint te krijgen. Een vuile stoomlocomotief is immers het ultieme bewijs dat ze nog rijdt :-)
Een korte wandeling later bevinden we ons in de tunnel ietsje voorbij het station van Dorinne-Durnal, richting Purnode. We hoeven niet lang te wachten op de 64.169 die hard werkend de tunnel komt ingebulderd. Uw webmaster bevindt zich hier op een veilige afstand in een van de zijgangetjes van de tunnel, maar eerlijkheidshalve vermeldt hij er toch maar bij dat hij dit moreel eigenlijk over 't randje vindt...
Een uurtje later zien we de volgende trein alweer van Dorinne-Durnal naar Purnode rijden. Ditmaal bevinden we ons aan het portiek van de tunnel van Purnode, terwijl de 64.169 nog maar net de tunnel van Lèche verlaten heeft. Op dit gedeelte liggen er maar liefst 3 tunnels vlak na mekaar, waardoor zo natuurlijk een van de meest kenmerkende plekjes langs lijn 128 ontstaan is.
Na de rit van zaterdag hebben uw webmaster en diens metgezellen nog een uur lang naar fotopunten gezocht tussen Dorinne-Durnal en Purnode. Het mooist gevonden fotopunt is zonder meer deze doorkijk ongeveer halfweg tussen deze twee stations. Hoewel de zon hier nooit helemaal ideaal staat, wilden we het er toch op wagen voor de laatste trein naar Purnode met de bijbehorende foto als resultaat. Kijk, zo heeft uw webmaster ze dus graag...
In het laatste avondlicht wordt door enkele TSP'ers nog snel deze parallel op poten gezet van de 29.013 die met haar M2's van Ciney naar Schaarbeek terugrijdt en de 64.169 die "volkomen toevallig" te Braibant staat te wachten. Deze foto is natuurlijk het uitgelezen moment om de ploeg van lijn 128 te bedanken voor het organiseren van dit feestweekend, alsook het knappe werk dat ze verrichten om deze lijn toeristisch uit te bouwen. Een woord van dank gaat zeker ook naar de mensen van het historisch patrimonium bij de NMBS voor hun hulp die bijgedragen heeft tot het welslagen van dit weekend.
Index