De smalspoorlijn Sroda - Zaniemysl in Polen was in 1999 de eerste plek waar uw webmaster smalspoorstoom in dagelijkse dienst mocht meemaken. Ja, terwijl in Wolsztyn de bekende mengelmoes tussen museum en dagelijkse dienst op volle toeren draaide, was het rond Sroda nog 100% authentiek om een stoomlocomotiefje met enkele smalspoorwagentjes over het lijntje naar Zaniemysl te zien hobbelen.
Over naar de zomer van 2007 nu: ondertussen is het smalspoorlijntje gesloten voor dagelijks verkeer, maar de gemeente Sroda heeft het toeristisch potentieel van het lijntje ingezien en dus rijden er tijdens de zomer weer geregeld smalspoorstomers hun ritjes naar Zaniemysl, net zoals vroeger. Ter ere van het 105-jarig bestaan van het ruim 10km lange overblijfsel van het vroeger veel grotere smalspoornetwerk rond Sroda werd op 26 augustus 2007 een festival georganiseerd waar bij 2 stomers, Px48'en, werden ingezet. Terwijl de ene met een reizigerstrein op pad ging, mocht de andere met een goederentreintje de lijn berijden. Rara welke trein uw webmaster en diens reisgezel Hans het hardst interesseerde?