Op 15 oktober 2005 vond de laatste TSP-rit van 2005 plaats. Bestemming was uw webmasters' vroegere favoriete regio om 51'ers te fotograferen: Henegouwen. Voor een die-hard 51-liefhebber als uw webmaster was het een waar genot eindelijk weer eens een 51 te fotograferen in de provincie waar hij tot 2002 zo dikwijls op fotojacht ging. Verder was het de afscheidsrit voor het traject Leuze - Frasnes-lez-Anvaing, het enige Waalse overlijfsel van lijn 86 die ooit Basècles-Carrières via Leuze en Oudenaarde met De Pinte verbond. Als zelfs dat nog niet genoeg is, blijft er nog het feit dat deze treinsamenstelling min of meer historisch verantwoord reed in deze regio: vroeger reden de 51'ers immers ook met K-rijtuigen over de nog niet geëlektrificeerde lijn 94 van Brussel naar Rijsel. Een reportage op deze site kon dan ook niet achterblijven.
|
|
We starten de dag aan het bekende inritsein van Tertre. In subliem ochtendlicht zien we de 5183 die met een stam K-rijtuigen poseert. Wie goed kijkt, zal zien dat het uiteinde van de seinarm recht is en geen ronde plaat bevat. Dit wil zeggen dat het om een driestandensein gaat. Ooit zal het dus wel de positie "vrij baan" (seinarm recht omhoog) hebben getoond, maar op dit moment wordt die stand helaas niet meer gebruikt. Toch blijft het een fraai zicht om de stoere 51'er naast dit mechanische sein te zien.
|
|
Na een parallel van de 5183 met de 5941 in het station van Tertre wordt naar Villerot gereden, waar dit kleurrijke tafereeltje ontstaat van de 5183 op het mooie Henegouwse platteland. Schijn bedriegt echter, want op de achtergrond pronken hoog de chemische installaties die de bestaansreden vormen van deze industriële aansluiting waar de verschijning van een reizigerstrein zeer uitzonderlijk is.
|
|
Enkele uren later begint het hoofdprogramma als de 5183 arriveert te Frasnes-lez-Anvaing en direct poseert voor het oude stationsgebouw dat ondertussen een nieuwe bestemming heeft gevonden als suikermuseum. Dit laatste is natuurlijk niet zo vreemd als je weet dat in Frasnes een grote suikerfabriek gehuisvest is.
|
|
Na het omlopen van de 5183 wordt nog een foto gemaakt van de volledige trein die klaar staat voor de terugrit naar Leuze. Voor de allerlaatste keer zal zo dadelijk een reizigerstrein uit Frasnes-lez-Anvaing vertrekken, een verhaal dat begon op 1 september 1861 en dat 150 jaar later eindigt...
|
|
Enkele kilometers voorbij Frasnes wordt een eerste fotstop op de lijn gemaakt. Het decor is onder andere het mooie kerkje rechts en natuurlijk het prachtige glooiende Henegouwse landschap. Hoe warm het deze dag midden in oktober is, mag wel blijken uit het feit dat bijna alle schuiframen in de trein geopend zijn.
|
|
Wat verderop wordt ook halt gehouden aan deze schitterende brug uit de tijn van toen... Je waant je haast terug in de heerlijke periode voor 1984 toen er van De Croo en zijn ellendige IC/IR-plan nog geen sprake was.
|
|
Aangezien we toch tijd genoeg hebben, wordt ook van bovenop de brug een foto gemaakt van de 5183 met zijn K-rijtuigen. Wie het zalige Henegouwse landschap nog niet goed kende, werd er wellicht vanzelf verliefd op tijdens deze rit. Uw webmaster is een van die mensen die al veel langer een warm hart toedraagt aan deze regio, maar dat had u wellicht al wel begrepen :-)
|
|
Een boogscheut verder bevinden we ons te Grandmetz, waar nogmaals de hele trein leegstroomt voor een fotootje van de 5183 met haar afscheidstrein voor lijn 86. Binnenkort kan je op deze plek wellicht per fiets van dit landschap genieten aangezien men deze spoor wil omvormen tot een zogenoemde RaVel (=Réseau autonome des voies lentes, een netwerk van wandel- en fietspaden, veelal op beddingen van oude spoorlijnen).
|
|
Een klassieker: het kleine overwegje te Grandmetz... We zien de 5183 hier aan het aankondigingssein van deze overweg staan in de binnenbocht die zo typerend is voor deze plek. Weemoedig denkt uw webmaster terug aan de tijd dat hij hier de 5146 met een trein met meststoffen fotografeerde...
|
|
Net voor het station van Leuze hebben de organisatoren van deze rit goed hun best gedaan door de berm geheel van struiken te ontdoen. Met een schitterende vierkantshoeve en de nodige koeien op de achtergrond is deze fotostop echt wel de mooiste manier om afscheid te nemen van deze fantastische spoorlijn... Zoals altijd is het een trieste gebeurtenis als een spoorlijn sluit, maar voor de deelnemers van deze TSP-reis is dat afscheid tenminste in stijl gebeurd.
|
|
Vanuit Leuze gaat het via Ath naar Ghislenghien over de oude bedding van lijn 94. Het traject Ath-Ghislenghien van deze lijn werd in 1985 immers gedegradeerd tot industrielijn 287 bij het rechttrekken van lijn 94, vooruitlopend op haar elektrificatie die in 1986 werd afgerond. Natuurlijk werd het oude traject op enkelspoor gebracht maar dit volstaat om net zoals vroeger een 51'er met K1-rijtuigen in Ghislenghien te krijgen. Door een van onze TSP-medewerkers wordt dit feit extra in de bloemetjes gezet door een van zijn oude tractoren van stal te halen voor een ontmoeting zoals in de tijd van toen.
|
|
Ook de hoofdwachter van onze trein is erg enthousiast over de oude tractor die plots in het station van Ghislenghien opduikt. Wie de persoon in kwestie kent, weet dat hij niet vies is van een frats. En zo zit boer Charel ineens compleet met "oordoppen" op de tractor. Van een identiteitscrisis gesproken :-)
|
|
Ondanks dat de schemering al aan het invallen is, wordt nog snel een laatste fotostop gemaakt te Meslin l'Evêque. We lijken jaren terug te gaan in de tijd met deze foto van een 51'er met K-rijtuigen die zo weer van Brussel naar Rijsel zou kunnen rijden. Heerlijke tijden herleven...
|
|
In het laatste avondlicht spoedt de 5183 zich weer naar Schaarbeek, waar traag maar gestaag zal worden verder gewerkt aan de restauratie van deze stoere Cockerill. Meteen wordt het rijseizoen voor het TSP afgesloten voor 2005, en hoe! Echt een ongelooflijke dankjewel aan de organisatoren Philippe en Serge voor de organisatie van deze rit, dit uiteraard met een knipoog naar de weergoden die het feest compleet maakten.
|
Index
|