De Bocqspoorweg in 1956

Toen uw webmaster in de zomer van 2007 door een Nederlandse stoomliefhebber werd benaderd om met de P8 van het TSP een tweedaagse op de Bocqspoorweg te organiseren, ging hij hier direct met plezier op in. De eisen van de cliënt lagen uw webmaster wel: er moest een volledig historisch verantwoorde trein op de rails verschijnen, waarbij er ook aandacht mocht zijn voor enkele oldtimer-auto's. Bovendien zouden er slechts een vijftigtal deelnemers worden toegelaten en zouden fotostops worden herhaald tot iedereen tevreden was. Kwaliteit boven kwantiteit dus, net zoals uw webmaster het graag heeft. Gekozen werd voor de periode ietsje na de tweede wereldoorlog, 1956 om precies te zijn. De keuze voor deze periode was logisch, aangezien de locomotief en de rijtuigen op die manier geen grote cosmetische veranderingen moesten ondergaan. Uw webmaster moet ook wel bekennen dat hij een serieuze boon heeft voor de jaren '50 van de vorige eeuw...



Plannen uitzetten is een ding, ze realiseren is iets anders... Buiten de (achter de P8!) net iets minder mooie sleep M2's, was het onmogelijk een historische stam rijtuigen te vinden: GCI-rijtuigen of L-rijtuigen op de Bocqspoorweg krijgen was helaas onmogelijk, de K-rijtuigen van de NMBS waren in revisie en de K-rijtuigen van het TSP zelf hebben aluminium ramen, waardoor ze ook niet historisch verantwoord zijn in combinatie met de P8. Gelukkig kon het StoomCentrum Maldegem redding bieden: ze konden 2 M1-rijtuigen verhuren, maar aangezien de klant minstens 3 rijtuigen vroeg waren we er nog niet helemaal... De oplossing bestond uit het versneld opknappen van een M1-rijtuig door het TSP zelf. Het TSP was al bezig met het restaureren van 2 M1's voor inzet op de Bocqspoorweg en voor 1 rijtuig diende dit nu sneller als voorzien te gaan.

Al bij al was het dus een hele onderneming dit evenement georganiseerd te krijgen, waarbij uw webmaster echt iedereen wil bedanken die het mee tot een succes heeft gemaakt. Of uw webmaster zelf nog eens aan een dergelijke onderneming wil helpen? Ja hoor, maar dan liefst toch eentje met iets minder werk :-)

° 13/04/08
Zaterdagmorgen begint onze rit onder sublieme lichtomstandigheden. Als te Sovet de 64.169 met haar M1's de enthousiaste fotografen voor de eerste maal passeert, is uw webmaster toch wel wat fier dat hij mee deze trein op de rails heeft gezet.
Nabij Sovet ligt de Bocqspoorweg in een weidelandschap, hetgeen natuurlijk uitnodigt tot het innemen van verschillende standpunten in dezelfde omgeving. We laten de 64.169 dus nog een keertje passeren met haar trein naar Dorinne-Durnal tot groot jolijt van de aanwezige stoomliefhebbers.
Te Senenne flirt het Bocq-riviertje met de gelijknamige spoorweg. De spoorlijn kent hier een bochtig karakter met enkele leuke fotomotieven. De grote buitenbocht nabij de autostrade is een heerlijk motief dat je vanuit verschillende standpunten kan gebruiken om de toeristische treinen te fotograferen. Zo ook tijdens onze fotorit, als de 64.169 met haar trein naar Dorinne-Durnal een van haar vele schijnvertrekken maakt.
Terwijl dat de P8 bevoorraad wordt in het stationnetje van Dorinne-Durnal, maken we van de gelegenheid gebruik om ook de 202.020 even met een trein van Purnode naar Dorinne-Durnal te vereeuwigen. Heerlijke spoorwegnostalgie vlak aan de tunnel van Durnal, die bovendien nog eens historisch verantwoord is ook :-)
Hetzelfde punt vanuit vogelperspectief... Echt veel plekken van waar je de Bocqspoorweg vanop afstand kan fotograferen, zijn er niet. Echter: de punten die er zijn, zijn dan ook wel écht de moeite.
Omdat we nog wat tijd over hebben, besluiten we nog een ander fotostandpunt in te nemen nabij het stationnetje van Purnode. De 202.020 voelt zich helemaal in haar element na haar motorrevisie, als ze met haar sleep M1-rijtuigen de eerst van drie tunnels tussen Purnode en Dorinne-Durnal verlaat.
Als de P8 eenmaal bevoorraad is, zetten we terug koers naar Sovet om van daaruit in stappen naar Purnode te rijden. Ondertussen is ook een Citroën Traction gearriveerd om aan het bekende landelijke overwegje enkele opnames te maken die recht uit de jaren vijftig konden komen.
Als ietsje later de zon schuchtere pogingen doet om weer door te breken, kunnen we nog een tweede foto maken langs de zuidzijde van de spoorlijn. De M1-rijtuigen misstaan allerminst achter onze stomer van Pruisische afkomst.
Vanop de brug van de E411 te Senenne heb je een zeer mooi zicht op de Bocqspoorweg die tussen de bomen en een boerderijtje her en der doorslingert. Doordat het zonet geregend heeft levert deze passage een mooie witte rookpluim op. Erg he? :-)
We hebben het programma met de fotopunten zo uitgekiend dat er tijd genoeg is om alle fotostops meermaals te herhalen. Ook hier duikt (volkomen toevallig uiteraard) ook weer de Citroën Traction van enkele beelden geleden op.
Voor een keertje gaat eens niet de trein maar deze antieke Citroën met de hoofdrol lopen. Dit is zonder enige twijfel een van de mooiste en meest typerende auto's uit de jaren '50. In die tijd had men toch duidelijk meer kaas gegeten van design dan in deze barre tijden van steriliteit...
Na het fotografeergeweld met de Citroën Traction en de P8 is het hoog tijd om onze P8 met haar M1's weer helemaal in de hoofdrol te plaatsen. Dit kan perfect aan de uitrit van het stationnetje te Dorinne-Durnal, waar we twee leuke, typische Ardeense, bruggetjes mee in beeld krijgen.
Het fotopunt bij uitstek langs de Bocqspoorweg is natuurlijk de inrit aan het station van Purnode. Helaas blijkt het niet bepaald een vanzelfsprekendheid om dit punt goed op foto te krijgen: plots opzettende bewolking gooit roet in het eten, maar liefst een uur moeten we wachten op enkele kleine opklaringen. Als vervolgens dan telkens de opklaring net weg is tegen het moment dat de trein komt, is het helemaal nagelbijten. Net voordat de schaduwen echt té lang worden, lukt het ons toch nog om net op het juiste moment de trein te laten passeren. Oef!
Na het wat moeilijkere verloop van de fotostop te Purnode, breekt de lucht weer volledig open als we aan de tunnel van Durnal op een doorkomst van de 64.169 met haar M1's wachten. In een prachtig avondlicht kan deze fotostop worden doorgevoerd, de zon gaat er duidelijk weer helemaal voor!
In een tegenlicht van de betere soort staat de 64.169 op spoor II van station Dorinne-Durnal te genieten van een kleine pauze voor ze met haar omnibus vanuit Ciney naar Yvoir verder rijdt. Althans, zo zou het in 1956 geweest zijn. Anno 2008 heeft onze P8 eventjes water genomen en wordt ze nog snel gesmeerd voordat ze richting Purnode mag rijden voor de laatste fotostop van de dag.
Die laatste fotostop is een van uw webmasters' favoriete punten langs de Bocqspoorweg: dit bruggetje met stoere rotspartij op de achtergrond is echt een droomplek om een stomer te fotograferen. Enig minpunt is dat de zon pas na 18u30 goed staat, maar dat mag met een fototrein natuurlijk geen probleem zijn. De truc bestaat er dan ook in zo lang mogelijk te wachten totdat de zon redelijk staat, maar de trein op tijd te laten aankomen, net voordat de schaduwen onderaan in beeld een probleem worden. Of dit op deze opname gelukt is, maakt u zelf maar uit.
° 14/04/08
Een dag later staat de 64.169 met de schouw in de andere richting om weer een aantal andere motieven mogelijk te maken. Helaas is de zon de grote afwezige, maar na het succesverhaal een dag eerder kan het weekend eigenlijk al niet meer kapot. Uiteindelijk... Dat ook slecht weer sfeervol kan zijn wordt bewezen met deze foto gemaakt te Sovet, als de P8 met haar stam M1'en een eerste schijnvertrek richting Ciney houdt.
Kwalitatief is deze foto alles behalve de beste foto op deze website. De enige reden dat uw webmaster hem toch geplaatst heeft, is de sfeer van vroeger die deze foto opwekt. Net door die mindere kwaliteit krijgt hij immers de indruk dat deze foto "uit vroegere tijden" stamt. Het overwegje te Sovet, waar deze foto genomen is, zal alleszins nog niet te hard zijn veranderd in al die jaren...
Dezelfde plek, een heel andere foto... Aan de andere zijde van het spoor is het licht duidelijk toch ietsje beter, als de 64.169 weer eens lustig richting Ciney voorbij puft. Het voordeel van het koudere weer is natuurlijk een mooie witte rookpluim, hoewel daar op deze foto jammer genoeg niet zoveel van te zien is door de al bijna even lichte lucht. Het kan verkeren in ons belgenlandje...
Te Senenne kunnen we beter profiteren van de mooie witte rookpluim door het bos op de achtergrond. Voordat deze foto genomen wordt, krijgt uw webmaster toch even de rillingen van de zware cilinderslagen die door het bos weergalmen als de machinist zijn trein in beweging brengt.
Op dit punt in de buitenbocht te Senenne zijn er echt verschillende mogelijkheden en dus wordt van een volgend schijnvertrek ook nog een opname getoond. Bijzonder sfeervol op deze foto is toch hoe de rookpluim mooi boven het spoor blijft hangen, waardoor de scherpe bocht natuurlijk extra geaccentueerd wordt.
Terwijl de P8 water neemt te Dorinne-Durnal vertrekt de 202.020 met een stam M1's naar Purnode. We zien haar hier aan de uitrit van de tunnel van Durnal. Heel eventjes komt zelfs de zon erdoor.
Op hetzelfde punt, maar dan in de andere richting gezien, zien we de P8 met de stam M1'en van Purnode naar Ciney rijden. Doordat de trein net op het goede moment passeert, kunnen we gebruik maken van een kleine opklaring, hetgeen toch direct een betere belichting geeft.
Vanuit vogelperspectief valt weer maar eens de prachtige omgeving op waarin de Bocqspoorweg zich situeert. Het blijft genieten om de 64.169 haar sleep M1's te zien (en horen!) slepen op dit heerlijke stuk Belgische spoorwegarcheologie.
Toevalligerwijs raakte uw webmaster enkele weken voor het plaatsvinden van dit evenement in gesprek met een NMBS'er die thuis nog een Peugeot Légère uit 1939 bezat. Bij navraag bleek hij zeker interesse te hebben om naar de Bocqspoorweg af te zakken om daar samen met de P8 te paraderen. Het enthousiasme van de toffe bestuurder blijkt wel uit het feit dat hij tijdens de week voor het evenement nog op zoek is gegaan naar een originele nummerplaat uit de jaren '50, de periode waarin ons evenement zich situeerde. Geweldig toch? De auto zelf mag er ook wezen, toen werden er tenminste nog degelijke ontwerpen afgeleverd!
Ter afronding van dit voor uw webmaster bijzonder aangename evenement volgt deze vertrekscène van de 64.169 met haar M1's vanuit Dorinne-Durnal naar Ciney. Of de chauffeur van de Peugeot Légère iemand is komen afzetten aan het station is niet duidelijk, maar zijn auto staat alleszins prachtig naast de vertrekkende P8. Uw webmaster kijkt alvast uit naar een herhaling van een dergelijk evenement, het was een plezier om een authentieke fotorit in België mee op poten te helpen zetten. Wie weet in de toekomst...
Index