Dat de Kempen tijdens de krokusvakantie van 1991 met een wit sneeuwtapijt werd bedekt, kwam voor uw webmaster schitterend uit. De reeks 2400 van de NS zou enkele maanden later buiten dienst gaan en nu kreeg hij de kans om ze in de sneeuw te fotograferen met het dagelijkse "stukgoederentreintje" van Weert naar de zinkfabriek van Budelco. Hij was duidelijk niet de enige... Alle dagen kwamen er Nederlandse hobbyisten naar Budel afgezakt met hetzelfde doel: die schitterende locomotieven tussen de armseinen in de sneeuw fotograferen. Of zoals het wat later zo frappant werd beschreven in een gerenommeerd Nederlands spoorwegtijdschrift: "2400-bedevaartsoord Budel".
Door de koude temperaturen, werkte de losinstallatie in de zinkfabriek niet naar behoren. Hierdoor reden de Belgische zinkertstreinen erg onregelmatig. De uit Duitsland afkomstige "meggentrein" kon ook slechts moeizaam gelost worden, waardoor de geloste wagens in kleine delen met het stukgoederentreintje werden meegestuurd i.p.v. als bloktrein. De Huckepack-trein van Neuss naar Zeebrugge reed ook nog enkele maanden langs Budel. Enkele maanden later zou dankzij een dom kortzichtig beleid van onze Belgische politiek de trein langs Montzen worden omgeleid, waardoor de IJzeren Rijn als dusdanig niet meer in dienst was en het nu, zoveel jaren later, een onmogelijke opgave lijkt om terug goederentreinen over deze ooit zo belangrijke goederenas te laten rijden.
De foto's in deze reportage werden gemaakt met het kleine fototoestel van "huize Habraken". De foto's vertonen hierdoor een nogal korrelige indruk, waardoor uw webmaster een tijdje heeft getwijfeld of hij ze wel online zou plaatsen. Uiteindelijk werd beslist dit toch te doen, omdat ze een mooi sfeerbeeld schetsen over deze reeds lang vervlogen periode uit de spoorweggeschiedenis.
|
° 12/02/91
|
|
We beginnen deze reportage met de 5181 die met de tweede beladen zinkertstrein van de dag arriveert in Budel. Enkel de hoofdseinarm toont de veilige stand, want de trein zal worden binnengenomen op spoor 2, van waar het als rangeerbeweging naar de zinkfabriek verder gaat. Aangezien de zinkertstreinen vanuit de Antwerpse haven naar Budel reden, waren het nagenoeg altijd locomotieven van Antwerpen-Dam die deze zware treinen sleepten. De 5181 was hierbij samen met de 5177 een opvallend vaak geziene gast.
|
|
Na aan de overgavesporen met de 5181 te hebben gekruist, kan de 5154 haar lege zinkertstrein weer naar Mol en Antwerpen slepen. Na het obligate praatje met de seinwachter, sluit deze de overwegbomen en zet hij het sein op veilig. Met haar typische lage gebrom zoekt de 5154 de Belgische bodem weer op en passeert daarbij het inritsein kant Hamont.
|
|
Wat later klinkt in het seinhuis het vertrouwde belletje: de stukgoederentrein uit Weert is op komst. Nadat traditiegetrouw eerst de rookpluim zichtbaar wordt, wordt iets later ook het gele front van de 2418 zichtbaar. Meteen sluit de seinwachter de overweg, zodat de rangeringen kunnen beginnen. Doordat Budel met zwart-witte seinpalen is uitgerust, worden de seinarmen niet bediend voor rangeerbewegingen. De seinarm van spoor 1 blijft dan ook netjes in de stand "onveilig" terwijl de 2418 met haar stukgoederentreintje richting Hamont optrekt om zo dadelijk via wissel 1 weer op te duwen naar spoor 2. Na het openen van de overwegbomen, klimt de rangeerder achterop de laatste wagen en duwt de 2418 haar last richting de overgavesporen van de zinkfabriek.
|
|
Meer specifiek duwt de 2418 haar last tot achter de overgavesporen van de zinkfabriek. Ondertussen heeft het locje van de zinkfabriek immers haar wagens gebracht en kan de 2418 er zo tegen rijden. Nu moet de rangeerder gewoon de ene sleep loskoppelen en de andere set wagens aankoppelen. Na het nemen van een remproef, kan de 2418 haar nieuwe last weer naar het station terugduwen.
|
|
Deze nieuwe samenstelling zien we op deze foto... Door problemen aan de losinstallatie van de zinkfabriek, worden de wagens van de eenmaal per week rijdende Meggentrein in stukken afgevoerd. Vandaag vertrekken er 3 van deze wagens, naast 3 wagens naar Akzo Delfzijl en een viertal Ferrywagens die naar de Rotterdamse haven zullen rijden.
|
|
Voorbij het inritsein kan Hamont liggen de pedalen die de eerste overweg in België doen sluiten. Alleen relatief korte treinen kunnen dus via wissel 1 van spoor 2 naar spoor 1 worden omgezet. Het lukt allemaal net en de seinwachter is daar niet rouwig om. Anders zou hij met de fiets naar de Weertse zijde van het emplacement moeten rijden om daar de ontspoortong en wissel 3 om te leggen, vervolgens in het seinpostje wissel 4 elektrisch te bedienen om de trein dan rechtstreeks van spoor 2 naar Weert te kunnen laten vertrekken. Na die passage moet alles weer in omgekeerde richting gebeuren, zodat de lege zinkertstrein de aansluiting van de zinkfabriek kan verlaten. Uw webmaster prefereert deze rangering om een hele andere reden: dit levert weer extra fotomogelijkheden op!
|
|
Na het vertrek van de stukgoederentrein vertrekt de 5181 met haar lege zinkertstrein naar Antwerpen, maar hier heeft uw webmaster geen foto van gemaakt (wellicht had hij het te druk met de overweg en de seinen te bedienen, wat hem oogluikend werd toegestaan door de meeste seinwachters in Budel). De laatste trein van de dag is de naar Neuss terugkerende Huckepack-trein. Meestal passeert deze trein Budel rond 15u15. Ook vandaag is hij keurig op tijd, zodat de seinwachter op een mooi uur naar huis kan vertrekken. Tijdens het laatste jaar dat deze trein langs Budel reed, was het bijna altijd de 215 024-1 die deze trein verzekerde, maar deze week mag haar net iets oudere zusje de dienst uitmaken.
|
° 13/02/91
|
|
Een nieuwe dag, een verse lading sneeuw... Door deze bijgevallen sneeuw is de enige elektrisch bedienbare wissel van Budel (wissel 4) niet meer bedienbaar. Er heeft zich sneeuw tussen de beweegbare delen opgehoopt, waardoor het de seinwachter niet lukt de wissel te draaien. Terwijl hij ter plekke het probleem probeert te verhelpen, is echter de 215 023-3 met de dagelijkse Huckepack naar Antwerpen al "voor de paal gelopen" zoals dat in mooi NS-jargon genoemd werd. De DB-machinist moet behoorlijk vreemd hebben opgekeken om dit sein in de stopstand te zien, dit kwam in de regel nooit voor.
|
|
Omdat de seinwachter er niet in slaagt met zijn beperkt gereedschap (een schop en een borstel) de wissel sneeuwvrij te krijgen, wordt uiteindelijk de dienst Seinwezen gebeld. Deze zit echter in Venlo en het duurt nog wel eventjes vooraleer ze in Budel arriveren. Aangezien de wissel in de afgebogen stand geblokkeerd ligt, besluit de seinwachter dan maar om de Huckepack langs spoor 2 te laten passeren. Zo kan dan ook deze opvallende opname gemaakt worden van de huckepacktrein op een spoor waar hij normaal nooit passeert.
|
|
Na het onverwachte spektakel met de Huckepack is het weer de beurt aan de stukgoederentrein die ook vandaag weer door de 2418 gesleept wordt. Na het afleveren van de wagens van de heenrit, wacht de 2418 een aangename verrassing. Voor de terugrit bestaat haar last immers slechts uit een tweeassige Zs die van Akzo Weert naar Akzo Delfzijl zal worden vervoerd. De vestiging van Akzo Weert (die eigenlijk in Budel-Dorplein lag) werd bediend door het fabriekslocje van de zinkfabriek. Deze wagen is dan ook dwars over het terrein van het zinkfabriek van Akzo naar de overgavesporen gebracht vooraleer door de 2418 te worden opgepikt..
|
|
Met een minimumlast is het gemakkelijk rangeren natuurlijk... Doordat de Huckepack noodgedwongen over spoor 2 is gepasseerd, liggen de rails van spoor 1 er nog besneeuwd bij. Daar zal de 2418 eens even verandering in brengen!
|
|
2400 puur! Na een "bakkie troost" beklimt de meester zijn werkpaard weer en na een draai aan de controller braakt de 2418 haar karakteristieke rookpluim uit als teken dat de reis naar Weert begint. Uw webmaster heeft nog steeds een serieuze boon voor het typische motorgeluid van deze sympathieke locomotiefjes, dat werd geproduceerd door hun snelloopmotor (1500 toeren per minuut).
|
° 14/02/91
|
|
Ook op Valentijnsdag gaat het werk gewoon door. We zien de 215 023-3 met haar Huckepack richting Antwerpen aan het unieke armsein op spoor 1. Speciaal aan dit sein is immers dat het nog een seinarm heeft van het type "1932", dit is onder meer te zien aan de iets langere seinarm. Dit is de laatste seinarm van dit type die nog in dienst is ten tijde van deze opname.
|
|
Op de vorige foto deed de zon al verwoede pogingen, maar wat later breekt ze voluit door als de 2502 een korte maar leuke lading oppikt aan de overgavesporen. Terwijl rangeerder Rudi de remproef gaat nemen, bedient de meester op de bok even de controller tot groot jolijt van de aanwezige fotografen.
|
|
Wat later is er weer tijd voor koffie in het seinhuisje. Ondertussen profiteert uw webmaster van de pauze om nog even dit staatsieportret van de 2502 met haar stukgoederentreintje naar Weert te maken. Vandaag de dag zou hij deze opname wat meer van opzij gemaakt hebben, maar al bij al is het toch nog een leuke opname en wordt ze dus toch maar op deze website geplaatst. Meteen zijn we ook aan het einde van deze reportage die voor uw webmaster (en wellicht ook voor sommige lezers) erg leuke herinneringen oproept.
|
Index
|