Langs een Nederlands zijlijntje



We maken een tijdreis naar 1957... Een naamgenoot van uw webmaster en ook al even gek van treinen (wat is de kans?) gaat een weekend logeren bij Rinus Visser, een ver Nederlands familielid dat in Apeldoorn woont. De goede man zijn buur is machinist bij de NS en zal de dag erna met een zogenaamde stukgoederentrein van Apeldoorn naar Eerbeek rijden. Deze bedieningstrein zal op verschillende stationnetjes langs de lijn stoppen om losplaatsen te bedienen. De jonge hobbyist, sowieso al dolenthousiast dat hij in de verre Veluwe op vakantie mag, springt een gat in de lucht als de machinist hem voorstelt om mee te rijden van Apeldoorn tot Beekbergen. Omdat de jonge hobbyist natuurlijk ook terug bij zijn achteroom moet geraken, wordt afgesproken dat diens fiets (een Batavus, uiteraard nog met trommelremmen!) in een van de wagons zal worden geladen tussen Apeldoorn en Beekbergen. Op die manier kan de jonge hobbyist na zijn grote avontuur weer terug naar Apeldoorn fietsen.



Het zou een speciale dag worden, want terwijl er doorgaans maar erg weinig verkeer is op de zogenaamde koningslijn, zou de jonge spoorwegliefhebber van de ene verrassing in de andere vallen. Zijn achteroom kon er minder mee lachen, want de jonge hobbyist vergat de tijd helemaal uit het oog en arriveerde pas in het donker terug in Apeldoorn, met een zware donderpreek en zonder eten naar bed tot gevolg. Jaren later wordt het verhaal natuurlijk (wat aangespekt met sappige details) boven gehaald op familiefeestjes, zo werd ook het plan opgevat om de foto's op deze website te plaatsen met het verhaal van die bewogen dag.