Ontspannen in SloveniŽ

Al jarenlang leefde vaag het plan om eens naar SloveniŽ te trekken. In dit land rijden nog fraaie diesellocomotieven en er liggen enkele zeer fotogenieke spoorlijnen. Doordat andere landen nůg leuker leken, kwam een reis naar SloveniŽ er maar niet van. In BosniŽ-Herzegovina, Kosovo en ServiŽ had uw webmaster al kennisgemaakt met de "Kenedi": diesellocomotieven van de reeks 661. In ServiŽ had hij ook al de iets jongere "Regan" van de reeks 664 gefotografeerd. Dat smaakte naar meer en zo kwam SloveniŽ langzaam maar zeker steeds meer op de radar.

Qua vakantiegevoel is SloveniŽ een erg gemakkelijk land om te bezoeken: er wordt in Euro's betaald, veel mensen spreken een mondje Engels of Duits. Voor spoorwegliefhebbers is het bovendien een plezier om hier te fotograferen want doorgaans word je overal met open armen ontvangen en doorgaans mag je vrij hard je gang gaan in het maken van je foto's. Als je (zoals uw webmaster) het accent op het fotograferen van goederentreinen legt, kan SloveniŽ wel een uitdaging vormen want meerdere treinen rijden eerder onregelmatig. Ach, ook dat heeft weer voordelen, want met voldoende geduld passeert er wel een goederentrein op het juiste moment van de dag bij dat fotopunt dat je zo graag wil hebben.

Deze reis werd afgerond met een "specialleke": aan de elektriciteitscentrale van Ljubljana wordt nog een vuurloze stoomlocomotief ingezet. Dankzij de gewaardeerde hulp van een lokaal spoorwegpersoneelslid kon deze locomotief in actie worden gefotografeerd. Zo kwam deze eerste reis naar SloveniŽ met een hoogtepunt tot haar einde.

į 04/04/22
We starten in het dorpje Plave. Tijdens het wachten op de eerste goederentrein van deze reis, passeert een boer op zijn Universal 640 aan deze boom in bloei. Uw webmaster zou wel gek zijn om daar geen foto van te maken ;-)
Een halfuur later wordt vanop hetzelfde standpunt (maar iets meer naar rechts gedraaid) deze foto gemaakt wanneer de 664-18 met een goederentrein van Nova Gorica naar Anhovo een voormalige spoorwegwoning passeert. De trein bestaat uit beladen kolenwagens en lege cementwagens voor een grote cementfabriek. Vlak achter uw webmaster is een ploeg baanwerkers bezig met het vervangen van dwarsliggers, hun veiligheidsman kondigde de passage van deze trein tot op de minuut nauwkeurig aan. Handig!
Enkele uren later bevinden we ons in het station van Štanjel (dit station ligt eigenlijk in het gehucht Kobdilj). De zon laat het helaas afweten, maar met twee locomotieven voor een goederentrein van Nova Gorica naar Sežana, is dit klassieke motief toch het tonen waard. De 664-108 mag de nodige tractie leveren, de 664-107 rijdt in opzending mee. Later op de dag zullen er immers enkele goederentreinen in de tegenrichting volgen.
Dť klassieker in de buurt van Nova Gorica is zonder enige twijfel deze boogbrug in Solkan. Op weekdagen rijdt het vervoer naar/van de cementfabriek in Anhovo over deze brug. Zo passeert hier iedere namiddag ergens rond 15u een beladen cementtrein van Anhovo naar Nova Gorica. Soms (zoals vandaag) worden er ook lege kolenwagens met deze trein vervoerd. Sleper van dienst is de 643-042. Deze locomotief is als rangeerlocomotief in Nova Gorica gestationeerd, maar komt ook wel eens de lijn op. Het geoefende oog ziet natuurlijk meteen dat deze locomotief een zusje van de Franse reeks 63400 is.
Zoals eerder aangekondigd, zouden er nog twee goederentreinen van Sežana naar Nova Gorica rijden. De eerste trein is een facultatief rijdende beladen staaltrein, gesleept door de 664-108. Deze trein zal op de goederenkoer van Nova Gorica worden gelost, waarbij de staalrollen op vrachtwagens worden overgeladen. Op de achtergrond zie je "Rihemberk", een burcht uit de 13e eeuw.
Na de doortocht van de tweede goederentrein richting Nova Gorica (waarvan de opname helaas wat onscherp was), gaat het terug richting dat laatstgenoemde station. Het moet blijkbaar vooruit gaan, want de 664-108 staat alweer klaar voor deze beladen cementtrein van Nova Gorica naar Sežana. Twee foto's hoger was nog te zien hoe de 643-042 o.a. deze wagens naar Nova Gorica sleepte. Voor het vervolgtraject is een locwissel geen overbodige luxe: het gaat stevig bergop en een 664 heeft natuurlijk best wel wat meer vermogen dan een 643.
į 05/04/22
De volgende dag belooft rustiger te worden qua goederenverkeer rond Nova Gorica en dus wordt meteen koers gezet richting Podmelec. We bevinden ons aan de voet van de Alpen en het aantal doorgaande wegen is erg beperkt. Om die reden rijden er dagelijks meerdere autotreinen zodat bestuurders de kronkelende bergwegen kunnen vermijden. De eerste trein rijdt helemaal van Nova Gorica naar Bohinjska Bistrica, wellicht vooral omdat zich in dat eerste station het machinistendepot bevindt. Sleper van dienst is meestal de 644-020. Deze locomotief is een van de weinige overgebleven exemplaren van deze serie. De bijnaam voor de reeks 644 is "Spanka", aangezien ze in Spanje werden gebouwd. Overigens: zoals bij meerdere foto van autotreinen in deze reportage te zien zal zijn, reed de trein gewoon leeg. Dat is in de zomer wel even anders...
De tegentrein wordt opgewacht aan deze erg fraaie brug in Postaja. Postaja betekent station en is eigenlijk gewoon een gehucht van het dorpje Most na Soči, eindbestemming van deze autotrein die afkomstig was uit Bohinjska Bistrica. Het moet gezegd: voor deze opname had uw webmaster bijzonder veel geluk met de zon. De dreigende wolken op de achtergrond geven de foto nog een extra leuk karakter.
De autotrein blijft de hele dag over en weer rijden naar Bohinjska Bistrica om zo de auto's door de Kobla- of Wocheinertunnel van maar liefst 6.327,3m lang te slepen. Sommige treinen rijden eenmaal door de tunnel nog verder door, de middagtrein doorkruist enkel de tunnel en stopt meteen in Podbrdo. We zien de vertrouwde "Spanka" met haar autotransporttrein van Bohinjska Bistrica naar Podbrdo aan het zuidelijke tunnelportaal en een van de seinhuizen van het eindstation.
De seingever is erg vriendelijk, dus een foto van het gestel in het seinhuis is snel geregeld. Het toestel is van Oostenrijkse makelij, dit type kan op veel plekken in voormalig JoegoslaviŽ worden bewonderd.
De volgende autotrein vanuit Bohinjska Bistrica rijdt weer door naar Most na Soči. Uw webmaster besluit hem op te wachten in het gehuchtje Kuk, net voorbij Podbrdo. Hoewel de foto leuker was geweest met wat zon, is uw webmaster toch tevreden met het resultaat.
Omdat de zon het helemaal voor bekeken lijkt te houden, wordt gekozen voor fotopunten die normaal nooit goed in de zon zitten. Bij eerdere passage over de weg diep in de vallei, had uw webmaster deze wachterswoning nabij Kuk gezien. Die verdiende nader onderzoek. Na een korte maar pittige klim werd dit fotopunt gevonden, nu was het enkel nog een kwestie van wachten op de passage van de volgende autotrein. De passage van de 644-020 met haar trein stelde allerminst teleur!
Vervolgens wordt koers gezet naar het kruisingsstation van Grahovo ob Bači, waar op een gewone reizigerstrein van Bohinjska Bistrica naar Nova Gorica wordt gewacht. Veel van de stellen die hiervoor gebruikt worden, zitten onder de graffiti. We hebben echter geluk: treinstel 814-108+813-108 is nagenoeg vrij van deze pest en laat zich gewillig fotograferen bij aankomst in het station.
Terwijl de laatste autotrein van Most na Soči naar Bohinjska Bistrica de trip aanvat, doet de zon nog verwoede pogingen om even door te breken. Ze zit al achter de bergen maar zorgt wel voor een sfeervol licht om de dag mee af te ronden.
į 06/04/22
Een nieuwe dag, een nieuwe kans... Of deze scholieren dat ook denken, is natuurlijk maar de vraag. Even de sporen oversteken is alleszins geen probleem in Nova Gorica, ook al betekent dat een wandeling tussen de locomotieven door. We zien links de 664-108, achteraan in het midden de 664-113 en rechts de buiten dienst gestelde 664-118.
Rond halfacht komt de boel op gang en gaat de 664-108 los rangeren. We zien deze 'Regan' naast een mechanisch rangeersein. Dit sein lijkt echter nooit meer te worden gebruikt, de seingevers beveiligen de rangeerbewegingen met vlaggen.
Een blik in het seinhuis dat op de vorige foto zichtbaar was. Best wel een fraai gestel! Dit seinhuis ontvangt zijn commando's van de stationschef in het stationsgebouw, zoals zes foto's verder te zien is.
Vandaag wordt uw webmaster enorm hard verwend! In het mooiste ochtendlicht rijdt er een lange en zware goederentrein van Nova Gorica naar Sežana. Deze trein is dermate zwaar dat achteraan de trein ook een opdruklocomotief meerijdt. De trein wordt (op de buik liggend!) opgewacht op een bruggetje aan halte Steske. De snelheid van de trein bedraagt hier nog zo'n 50km/u, maar zal snel terugvallen tot zo'n 10km/u. De achtervolging kan beginnen!
Minder dan een kilometer voor Štanjel bevindt zich dit fotopunt met een fraaie bakstenen brug op de achtergrond. Het ideale punt om de 664-113 met haar goederentrein (en onzichtbaar de 664-108 als opdruklocomotief) op te wachten. De erg lange trein bestaat uit gesloten goederenwagens met cementproducten afkomstig uit Anhovo en de staalwagens die eergisteren naar Nova Gorica werden gebracht om daar te worden gelost. Uw webmaster is oprecht onder de indruk van het kabaal dat deze locomotieven produceren. Voor degenen die nog AFB's op de Athus-Meuselijn hebben geweten: deze Regan's zijn nog een tikkeltje luider!
In het station van Štanjel stopte de trein even voor het afkoppelen van opdruklocomotief 664-108, die vervolgens weer naar Nova Gorica terugkeerde. Van hieruit gaat het bergaf richting Sežana en kan de 664-113 het dus wel alleen af. Op dit deel van de lijn is het best wel een uitdaging om fotopunten te vinden, doordat de lijn deels ingegraven ligt en sowieso grotendeels een woud doorkruist. Met de drone valt er toch iets van te maken in de omgeving van Kopriva. Op de heuvel rechts achteraan op de foto is nog net Štanjel zichtbaar.
Enkele uren later gaat het feest gewoon door! Er is immers nog een tweede goederentrein aangekondigd en die moet natuurlijk ook worden gefotografeerd. De opdruklocomotief van de vorige trein heeft na terugkeer in Nova Gorica een tweede goederentrein aangehaakt en sleept die vervolgens op zijn eentje naar Sežana. In fantastisch mooi licht passeert de trein Branik. Uw webmaster staat hier aan de voet van de burcht die hoger in deze reportage al te zien was als achtergrond voor een trein in de andere richting.
Deze trein is een pak lichter en rijdt dus minder traag (snel kan je het niet noemen) de helling naar Štanjel op. Ternauwernood wordt de trein nog ingehaald tegen dat deze het station passeert. Uw webmaster haast zich naar het viaduct ten zuiden van het station om daar te genieten van weer een fraaie doorkomst van de 664-108 met haar goederentrein. Eerlijk? Uw webmaster vindt dit punt nog leuker dan het standaardmotief aan de uitrit van de tunnel. Of zou het feit dat er nu wťl zon is zijn mening beÔnvloeden?
Tijd om terug te rijden naar Nova Gorica en te polsen naar de plannen voor de rest van de dag. Al snel wordt duidelijk dat het best is om te focussen op de cementtrein van Anhovo naar Nova Gorica. De stationschef spreekt goed Duits en leert al snel dat uw webmaster seinhuiswachter en leerling-treindienstleider bij de Nederlandse Miljoenenlijn is. Hij gaat dan ook al snel akkoord om aan zijn werkstek te worden gefotografeerd. Het bedieningspaneel voor hem dateert (zoals hij het zelf zei) "uit de tijd van Tito", de blokkast achteraan dateert nog uit de tijd dat de Oostenrijkers hier met de plak zwaaiden. Zoals eerder beschreven, worden met dit toestel commando's aan de seingever aan de zuidkant van het emplacement gegeven. Achter uw webmaster staat nog een computer voor het ingeven van de effectieve vertrektijden (ja, ook in SloveniŽ worden die centraal gemonitord), maar zelfs als die in beeld had gekund, was het geen meerwaarde voor deze klassiek uitziende foto.
Moet het nog gezegd dat vandaag ťcht een topdag is? Mooi volgens dienstregeling passeert de 664-113 met de dagelijkse bedieningstrein van Anhovo naar Nova Gorica. De trein bestaat uit lege kolenwagens en (onzichtbaar op de foto) beladen cementwagens. Deze brug heeft een boogoverspanning van 85 meter en is daarmee de langste stenen boogspoorbrug ter wereld! Kijk zeker ook even naar het witte gebouw bovenop de heuvel, daar wordt morgen nog een foto genomen.
Na aankomst in Nova Gorica wordt de 664-113 meteen naar het depot gedirigeerd. We zien haar naast de 664-108 (rechts) die vervolgens naar het station rangeert.
Net op tijd realiseert uw webmaster zich dat het enige stel zonder graffiti (814-108+813-108 ) van Nova Gorica naar Jesenice gaat vertrekken. Snel wordt koers gezet richting Avče, waar deze erg fraaie boogbrug ligt. In sfeervol tegenlicht passert het treinstel mooi op tijd aan dit motief dat hoog op het verlanglijstje voor deze reis stond.
Met het besef dat vandaag al ťrg lonend was, wordt verder gereden naar Postaja nabij Most na Soči. Na wat rondkijken wordt gekozen voor dit punt aan het bekende viaduct om een autotransporttrein uit Bohinjska Bistrica op te wachten. Keurig op tijd passeert "Spanka" 644-020 met haar trein. De trein is bijna leeg, toch verhuist uw webmaster meteen naar het station om het ontladen te fotograferen.
Het enige voertuig op de trein is deze fraaie Valpadana 9585. Moderne auto's fotograferen zegt uw webmaster maar niks (hoewel sommige lezers wellicht zullen denken dat die er ook ooit oud uit gaan zien), maar zo'n klassieke tractor, da's andere koek.
Vaak is het in bergachtig gebied niet eenvoudig om te spelen met de laagstaande zon, maar als het dan lukt... Tijdens de zoektocht naar een geschikt fotopunt voor de laatste dagelijkse autotransporttrein van Most na Soči naar Bohinjska Bistrica, krijgt uw webmaster dit fotopunt te Podmelec in het vizier. Het tegenlicht ziet er enorm veelbelovend uit... Nog twintig minuten voor de trein komt, dat zou nog net moeten lukken met de ondergaande zon. Met een gezonde dosis zenuwen wordt het moment van passage afgewacht. Mooi op tijd is in de verte het aanzwellende gejank van de GM-motor te horen. Kippenvelmoment... Klikklikklikklikklikklikklik en de buit is binnen! Met het besef dat dit een fantastische dag was, kan de terugrit naar het hotel in Nova Gorica worden aangevat.
In Nova Gorica wordt nog even het station bezocht om te kijken of er toevallig nog goederentreinen klaarstaan voor vertrek. Dat blijkt niet het geval, dus wordt de gelegenheid benut om wat sfeerfoto's te maken in de fraaie stationshal. Tijd voor een welverdiende pint en een goede nachtrust.
į 07/04/22
Opstaan met het besef dat de dag niet zo spectaculair kan worden als gisteren, lastig... Toch wordt met verse moed de jacht op stoere diesels verder gezet. We vliegen er meteen goed in met de dagelijkse cementtrein van Nova Gorica naar Anhovo. Enkele dagen geleden had uw webmaster dit punt bovenop de heuvel al eens bezocht. Helaas speelde toen het licht niet mee en is het ook bij poging twee nog spannend. Toch is uw webmaster tevreden met deze foto van de 664-113 met haar lege cementtrein op de grote boogbrug te Solkan. De huizen en bergen op de achtergrond liggen overigens al in ItaliŽ.
Meteen na de vorige foto wordt koers gezet richting Anhovo. Daar ging het afkoppelen blijkbaar zo snel, dat de 664-113 al los terug richting Nova Gorica is vertrokken bij aankomst van uw webmaster. Hij moet daarom tevreden zijn met de 732-009 die met de aangevoerde cementwagens richting de fabriek rangeert.
Het belooft echt een moeizame dag te worden... Toen deze morgen de goederentrein van Nova Gorica reed, vertrok parallel een goederentrein naar Sežana. Na koers te hebben gezet richting Prvačina (een van de kruisingsstation op de spoorlijn naar Sežana), weet het personeel daar te zeggen dat die locomotief los terug zal rijden. Balen... Gelukkig (?) valt tenminste dit gedecoreerde stootjuk voor een van de seinhuisjes te fotograferen ;-) Op de achtergrond zie je nog net de "Cerkev Brezmadeěne Device Marije" (kerk van de onbevlekte maagd Maria) in het dorpje Gradišče nad Prvačino.
's Namiddags gaat het niet echt veel beter. Terwijl de voorbije dagen de beladen cementtrein van Anhovo naar Nova Gorica na 15u reed, ziet uw webmaster hem vandaag onderweg naar het gewenste fotopunt al een uur vroeger passeren. Met het nodige gefoeter wordt geprobeerd de trein in te halen. Werkelijk nťt op tijd staat hij opnieuw aan dit bekende fotopunt aan de Solkanbrug. Hij troost zich met de gedachte dat de foto van drie dagen geleden zonder zon werd genomen.
Ook vandaag wordt nog doorgereden richting het spectaculairste deel van de lijn, zo'n 60km van Nova Gorica. In Koritnica wordt een toffe locatie gevonden aan een baanwachterswoning. De sympathieke bewoonster kijkt vanop het bankje voor de woning toe hoe uw webmaster de 644-020 met haar trein naar Most na Soči passeert.
In afwachting van de trein werd ook de drone de lucht in gestuurd. Vlak achter uw webmaster bevindt zich immers een van de moeilijkst fotografeerbare viaducten van de lijn. Tenminste: vanaf de begane grond... Vanuit de hoogte kijken we ver over de toppen van de bomen naar de autotransporttrein die stapvoets de brug overschrijdt.
Bij de autoritten tussen Most na Soči en Podmelec zag uw webmaster al enkele keren een fraaie baanwachterswoning hoog op de baandam. Dat verdiende nader onderzoek... Aangezien de zon toch niet meewerkte, zou dit een ideaal punt zijn voor de laatste autotransportrein naar Bohinjska Bistrica. Zo gezegd, zo gedaan... De foto levert uiteindelijk geen standaardopname op, maar straalt wel de typische sfeer langs deze fantastische spoorlijn uit.
į 08/04/22
Opnieuw start de dag met de dagelijke goederentrein van Nova Gorica naar Anhovo, vandaag wordt deze gesleept door de 664-113. Helemaal achteraan op de foto zijn nog net enkele lege cementwagens zichtbaar, maar vooral de beladen cokeswagens met brandstof voor de cementfabriek vallen natuurlijk op. We bevinden ons overigens in Ložice op enkele kilometers van de cementfabriek.
Nadat uw webmaster gisteren te laat in Anhovo arriveerde voor de losse terugrit na het afleveren van de bedieningstrein, zou men hem geen tweede keer liggen hebben. Meteen na het maken van de vorige foto wordt dan ook richting Anhovo gereden om van daaruit met toestemming van de stationschef langs het spoor naar dit bruggetje te crossen. En toch lukt het maar weer nťt: seconden na aankomst op dit fraaie punt verschijnt de 664-113 al in beeld. Oef, de buit is binnen!
Er wordt koers gezet naar Nova Gorica in de hoop dat er daar de komende uren nog wat goederenverkeer zal plaatsvinden. Niet dus... Ach ja, dan maar even van de omgeving genieten. Dat lukt aardig goed wanneer plots deze Zastava Yugo Koral 60 vlak voor de hoofdingang van het fraaie stationsgebouw wordt geparkeerd.
De tamme voormiddag gaat rustig verder. Ach, ook dat heeft zo zijn voordelen, anders zou uw webmaster er wellicht nooit zijn opgekomen om deze foto te maken. De stationschef kijkt of de reizigerstrein naar Most na Soči goed is vertrokken. Normaal zou deze trein naar Jesenice rijden, maar door werkzaamheden is de rit ingekort. Ach, het zal hem wellicht ook worst wezen, de trein is op tijd vertrokken dus zijn werk zit er weer op.
We struinen rustig langs het emplacement, waar deze doorkijk richting het bijzonder fraaie stationsgebouw wordt ontdekt. Op de achtergrond staan de 345 1061 en de 345 1090 van Mercitalia Rail (een subdivisie van de FS) klaar met een goederentrein richting Gorizio. Deze machines zitten echter zo hard onder de graffiti dat uw webmaster weigert ze van dichtbij te tonen.
Enkele uren later is het tijd voor de beladen cementtrein van Anhovo naar Nova Gorica. We bevinden ons op exact hetzelfde punt als deze morgen in Ložice, maar kijken nu in de andere richting. Ditmaal mag de 664-108 de nodige pk's leveren.
Er wordt weer koers gezet naar Most na Soči, maar in het daglicht valt daar niet veel meer te beleven. 's Avonds komt daar verandering in wanneer de autotransporttrein van Bohinjska Bistrica naar Nova Gorica in het station pauzeert. Het is nu even hard werken voor de seingever: na aankomst van deze trein, legt hij een reisweg in over het doorgaande spoor. Daarna fietst hij naar de andere kant van het station, waar een 664 met de beladen cementtrein van Nova Gorica naar Jesenice al voor het inrijsein staat. Enkele minuten later verstomt elk omgevingsgeluid wanneer de treinbestuurder de trein in beweging brengt. De "Regan" moet kilometers ver te horen zijn wanneer hij vanuit stilstand op de helling in beweging komt. Hierna blokt de seingever de trein binnen, legt hij enkele wissels goed en kan de 644-020 met haar autotransporttrein de reis naar Nova Gorica verder zetten. Enkel dit moment was al een reis naar SloveniŽ waard!
į 09/04/22
Toen uw webmaster gisterenavond de stationschef van Most na Soči ging verwittigen dat hij enkele foto's met belichting zou nemen, vertelde die dat er op zaterdag een goederentrein van Nova Gorica naar Jesenice zou rijden. Op zaterdagmorgen zei een collega-stationschef dat de trein echter niet in het systeem stond... Dan maar rustig gaan ontbijten. Bij het verlaten van het hotel ziet uw webmaster dan toch de goederentrein het station passeren. GDVD... Snel de auto in en aan een rotvaart wordt koers gezet naar Koritnica. Aan het vooraf uitgekozen fotopunt wordt meteen vanaf de auto naar dit viaduct gecrosst. Er is geen tijd meer om helemaal tot aan het viaduct te rennen, maar dat nemen we maar voor lief... Missie net geslaagd om de 664-113 met haar trein naar Jesenice te fotograferen onder een laaghangend wolkendek.
Na het maken van de vorige foto realiseert uw webmaster zich dat de trein meer dan waarschijnlijk aan de kant moet in Podbrdo om daar te kruisen met een naderende reizigerstrein uit de andere richting. Ter plekke blijkt dit effectief het geval en dus is er tijd om de heuvel aan de noordzijde van het station te beklimmen. Na passage van de tegentrein brengt de treinbestuurder zijn trein weer in beweging.
Wanneer uw webmaster nadenkt over een bijschrift bij deze foto lopen hem de rillingen weer over het lijf, denkend aan de koude temperatuur en de gure wind op het perron van Pdbrdo. Ook de stationschef komt pas op het laatste moment naar buiten, zijn blik zegt ook genoeg. Maar ja, na aankomst van de autotransporttrein uit Bohinjska Bistrica moet hij toch ťcht controleren dat de rangering naar de laad- en losplaats correct wordt uitgevoerd.
Uw webmaster had al in veel omstandigheden gefotografeerd, maar een felle hagelbui behoorde daar nog niet bij. Met medeweten van de treinbestuurder ťn de seinhuiswachter wordt dan maar een fotopunt benut dat al even op het verlanglijstje stond: de ingang van de ruim 6km lange tunnel tussen Podbrdo en Bohinjska Bistrica. Overigens is het spoor waarin uw webmaster staat al jaren buiten dienst, voor degenen die zich alsnog zorgen zouden maken.
De 664-113 moet ook nog terugkeren met een goederentrein van Jesenice naar Nova Gorica. Door het wel erg gure weer, stelt de seingever voor om bij hem op het seinhuis te wachten totdat de goederentrein de tunnel nadert. Het duurt dan toch nog bijna 20 minuten vooraleer hij Podbrdo passeert. Perfect, want uw webmaster wil de trein fotograferen aan de brug in Grahovo ob Bači. Die brug ligt op enkele minuten wandelen van een parkeerplek af dus dat moet haalbaar zijn. Zo gezegd, zo gedaan en met minimaal natte kleren kan de 664-113 met een set beladen kolenwagens worden gefotografeerd tijdens de rit van Jesenice naar Nova Gorica.
Iets later is het weer "business as usual" wanneer de 644-020 met een zoveelste autotransporttrein van Bohinjska Bistrica naar Most na Soči rijdt. Deze trein wordt opgewacht aan deze fraaie baanwachterswoning in Bača pri Modreju. De trekdraadpaaltjes en het waarschuwingssein op de achtergrond verraden dat de trein het station van Most na Soči nadert.
į 10/04/22
De laatste dag van de reis start in Most na Soči. 's Nachts staat er een ijzige wind en gaat het vriezen, waardoor uw webmaster op rijm op de bomen hoopt. Die verwachting wordt niet helemaal ingelost, maar zelfs dan start de dag fantastisch wanneer net voor zonsopgang de 644-020 met haar trein uit Nova Gorica arriveert. Na het laden van enkele auto's zal de reis naar Bohinjska Bistrica worden verder gezet. Dit geeft uw webmaster ruimschoots de tijd om een leuke locatie langs de spoorlijn te zoeken.
Spoorwegliefhebbers die deze omgeving kennen, begonnen zich misschien al af te vragen of uw webmaster dit overbekende bruggetje in Kneža had overgeslagen. Niet dus :-) Al eerder deze week werd hier een autotransporttrein gefotografeerd, maar toen was het bewolkt. Dit wordt nu ruimschoots goedgemaakt wanneer de Spanka met haar trein naar Bohinjska Bistrica passeert. Boven de bomen ontstaat nevel, het aangevroren ochtenddauw bedekt het gras. Om het plaatje af te maken, reflecteren enkele zonnestralen op de fraaie locomotief. Een geweldige foto om afscheid te nemen van deze formidabel knappe spoorlijn!
Voordat de reis verder wordt gezet, wordt nog even dit sfeerbeeldje gemaakt van deze verlaten ploeg die naast de spoorlijn geparkeerd staat.
De autorit naar Ljubljana voelt hťťl dubbel aan... In zo'n fantastische lichtomstandigheden moeten vertrekken doet pijn, zeker wanneer in de buurt van Bohinjska Bistrica het landschap met vers gevallen sneeuw is bedekt. Anderzijds heeft het een hele goede reden dat uw webmaster enkele uren te vroeg naar Ljubljana vertrekt: hij is immers getipt dat rond 12u een vuurloze stoomlocomotief aan de plaatselijke kolencentrale in actie zal komen. Onderweg wordt wel enkele keren gestopt om wat sfeerbeelden te maken, zo ook in Podporezen waar de omgeving er wel ťrg feŽriek uitziet.
De info dat de vuurloze stoomloc LBV-04 in actie zou komen, blijkt helemaal correct. In een fantastisch zonlicht toont deze dappere rangeerloc zich aan de poort van de "Energetika Ljubljana". Deze locomotief was ooit trouwens een gewone stoomlocomotief, namelijk de 62-657. Met die gedachte in het achterhoofd valt echt wel op hoe hard men deze locomotief destijds heeft verbouwd.
De kolen zouden helemaal uit IndonesiŽ afkomstig zijn! Na het overladen van het zeeschip op de trein volgde transport met een elektrische locomotief vanuit de haven van Koper naar Ljubljana Zalog. Voor de laatste kilometers wordt een "Regan" ingeschakeld. Deze locomotief rangeert eerst een set lege wagens af en plaatst vervolgens een volgende set beladen wagens op het aansluitspoor van de centrale. Eenmaal dat de diesellocomotief de wagens heeft geplaatst, moet het stoomlocje dringend aan het werk: de diesellocomotief zit nu achter de wagens opgesloten bij gebrek aan een omloopspoor. De trein wordt in tweeŽn gekapt en wordt in twee delen naar het losspoor gereden. Hierna kan de diesellocomotief weer terug naar Ljublkjana Zalog en zit het werk erop.
Na vertrek van de diesellocomotief, is het bijna einde dienst voor het personeel. Nog even de papieren in het archief steken en we kunnen naar huis! Heel dankbaar kijkt uw webmaster terug op deze reis: geen enkele keer werd hem bij het maken van zijn foto's zelfs maar een strohalm in de weg gelegd. Wat zijn de mensen in dit land toch ongelofelijk sympathiek. Dit smeekt om een vervolg!


    Luid, luider, luidst...

Op 4 april laat de 664-107 Prvačina achter zich met een beladen schroottrein van Sežana naar Nova Gorica. Op 28 december 2022 zou de mechanische beveiliging hier buiten dienst gaan...


"Spanka" 644-020 passeert met een autotransporttrein de omgeving van Kuk tijdens een rit van van Most na Soči naar Bohinjska Bistrica


Een kilometer voor Štanjel hebben de 664-113 en de 664-108 (opdrukloc) bijna de lange en zware klim vanaf Steske overwonnen met deze goederentrein van Nova Gorica naar Sežana. 5 april 2022.


Na afkoppelen van de opdrukloc van de vorige trein in Štanjel reed deze los terug naar Nova Gorica en pikte deze daar een tweede goederentrein op. We zien deze in Branik.
Passage van de 644-020 met een autotransporttrein van Nova Gorica naar Bohinjska Bistrica in Kneża in de ochtend van 6 april 2022.
Index