In een relatieve anonimiteit rijden er in Bosnië-Herzegovina nog altijd enkele stoomlocomotieven in de actieve dienst. Zoals op de meeste overblijvende locaties met stoomtractie worden ze ook hier gebruikt om pas gedolven kolen te vervoeren. Hoewel ten tijde van deze reportage (april 2011) nog slechts 5 steenkoolmijnen gebruik maken van stoomtractie, is er toch nog wat variatie te zien: 4 steenkoolmijnen zijn voorzien van normaalspoor, een laatste steenkoolnetwerk is zelfs voorzien van smal- en normaalspoor. In totaal zijn er nog 5 locomotieftypes actief, hoewel je een serieuze dosis geluk moet hebben om meer dan 3 types actief te zien tijdens één reis.
Los van de stoomlocomotieven is er ook op gebied van diesel- en elektrische tractie een en ander te beleven. Bij de diesellocomotieven spreken met name de 661'en ("Kennedy's") tot de verbeelding, de fans van het geluid van Bolle Neuzen zullen snel begrijpen waarom. Bij de elektrische treinen zijn het niet zozeer de locomotieven die tot de verbeelding spreken, maar wel de landschappen waar deze treinen langs rijden. Dit komt nog aan bod in een volgende reportage over Bosnië.
Eigenlijk is het onterecht dat er niet meer spoorwegliefhebbers naar Bosnië trekken: de oorlog met Servië is toch alweer een tijdje voorbij en als westerse toerist behandelt men je hier met respect door de steun die we hen gegeven hebben tijdens die oorlog. Veel Bosniërs spreken ook Duits of Engels (hier en daar spreekt er zelfs eentje Nederlands!) doordat ze tijdens de oorlog tijdelijk naar onze contreien zijn gevlucht. Als je openstaat voor hun verhaal, zullen ze je ook vertellen welke miserie die oorlog teweeg heeft gebracht en hoe ze hun toekomst nu zien. Eerlijkheidshalve moet wel vermeld worden dat men ons meerdere keren gevraagd heeft of we Nederlanders waren. De val van Srebrenica, waarbij de Nederlandse blauwhelmen de stad niet konden beschermen tegen de oprukkende Serviërs en waarbij ruim 8.000 Bosnische moslims werden vermoord, heeft diepe wonden nagelaten...