Opvallend bezoek in Neerpelt

In de jaren '90 werden er op het goederenspoor tussen Neerpelt en Weert (Nl) regelmatig extra reizigerstreinen ingelegd. De bekendste treinen waren natuurlijk de jaarlijks terugkerende "Teutenexpress'en" die op TreinTramBusdag tussen Neerpelt en Weert reden, maar er waren nog andere bijzondere ritten. Eind september vindt in Weert jaarlijks een van de grootste kermissen van Nederland plaats. Daarom organiseerde de stad Weert op 23 en 24 september 1995 een Kermisexpress om bezoekers vanuit Belgisch Noord-Limburg naar Weert te vervoeren.

Bijzonder was dat voor deze pendelritten ruim 40 jaar oude DE2's werden gebruikt. Dit is meer dan waarschijnlijk de enige keer dat dit materieeltype in Neerpelt kwam. Om het dan maar meteen goed te doen, werd op zaterdag gebruik gemaakt van de DE2 179 en reed op zondag de DE2 178. Doordat het om kermisritten ging, begonnen de ritten pas in de namiddag, maar reed men tot net voor middernacht. Ruim de helft van de ritten vonden daardoor in het donker plaats, bovendien was het behoorlijk grijs weer. Desondanks konden toch een aantal interessante opnames worden gemaakt.

į 23/09/95
De eerste rit op zaterdagnamiddag wordt in Neerpelt gefotografeerd. Na aankomst van de DE2 179 wordt dit stel langs het stationsgebouw gefotografeerd. Als je niet beter weet, zou het zomaar dagelijkse dienst kunnen lijken... Ruim zestien jaar eerder, op 7 april 1979 pauzeerden de DE3's 140 en 141 al eens op ditzelfde spoor, toen ging het om een rondrit van de NVBS (Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen).
Hoe vaak bestaat de kans om een Nederlandse DE2 naast Belgische trekduwtreinen met 62'ers te fotograferen? De dienstregeling van de Kermisexpress is zo opgesteld dat er aansluiting wordt gegeven op het normale Belgische reizigersverkeer. Op deze foto zien we de DE2 179 pauzeren, terwijl ook een InterRegio-trein uit Antwerpen-Centraal arriveert. Deze trein wordt geduwd door de 6240.
Deze parallel mogen we uiteraard niet laten liggen. Met dank aan de treinbestuurders om de frontseinen correct te doen branden. Links zien we de DE2 179 na de eerste aankomst vanuit Weert. In het midden zien we de 6240 na aankomst met een IR-trein uit Antwerpen-Centraal. Helemaal rechts zien we de 6294 die op haar beurt gereed staat om met een IR-trein naar Antwerpen-Centraal te vertrekken.
Vlak voordat de DE2 naar Weert vertrekt, verhuist uw webmaster uiteraard richting Seinhuis II. Langs dit als monument geklasseerde Saxby-seinhuis komt het Nederlandse treinstel maar al te goed tot zijn recht.
Helaas betert het omgevingslicht er niet bepaald op... Aan de bruggen over het Kanaal Bocholt-Herentals wordt desondanks het stel opgewacht voor haar tweede slag naar Neerpelt. De trein bevindt zich hier uiteraard op de enige overgebleven brug op het traject van de IJzeren Rijn. De linkerbrug maakte vroeger deel uit van de spoorlijn naar Valkenswaard en Eindhoven. Vandaag de dag ligt er een fietspad op de linkerbrug en hangt er bovenleiding op het traject naar Hamont.
In een typisch Belgische setting vertrekt de DE2 179 opnieuw naar Weert. We zien het stel aan de overweg nabij Seinhuis II. Deze overweg zal uiteindelijk begin 2013 vervallen bij grote infrastructuurwerken aan het emplacement. Op 25 oktober 2013 zullen daarbij ook de beide Saxby-seinhuizen buiten dienst worden gesteld. Zover is het op deze foto gelukkig nog niet: anno jaren '90 heeft het emplacement van Neerpelt nog steeds haar authentieke uiterlijk, waardoor het bij spoorwegliefhebbers erg geliefd was.
De overige ritten van vandaag rijdt uw webmaster mee in de stuurpost van de DE2 179, deze ritten vinden toch in het donker plaats. Enkel op de eindpunten kunnen er daardoor nog foto's worden gemaakt. Met toestemming van het NS-personeel kan uw webmaster voor het vertrek van de laatste rit naar Neerpelt deze opname maken in het verder kalme station van Weert. Een sluitertijd van 30 seconden zorgt ervoor dat ook de gloed van de kermisattracties mooi uitgelicht wordt.
į 24/09/95
Een nieuwe dag, een andere DE2. Vandaag maakt de DE2 178 het mooie weer. Nu ja, voor deze ene foto althans. We zien het stel hier op de Belgisch-Nederlandse grens, op weg van Weert naar Neerpelt. Triviaal weetje: een machinist met standplaats Eindhoven mocht deze ritten rijden, wat opvallend is, aangezien Eindhovense machinisten normaal niet met DE2's reden.
Zo'n anderhalf uur later zien we dezelfde DE2 aan de aansluiting met de hoofdlijn van Maastricht naar Eindhoven. Duidelijk te zien op deze foto is dat de spoorlijn naar Eindhoven hier een stevige bocht maakt, wat te verklaren is doordat de IJzeren Rijn enkele tientallen jaren eerder werd aangelegd.
We schuiven op naar Hamont, waar ruim veertig jaar na beŽindiging van het normale reizigersverkeer nog altijd een perron aanwezig is. Dit weekend komt dit goed van pas, want ook hier stopt de Kermisexpress. We zien machinist Hennie kijken of de laatste reizigers zijn ingestapt, vooraleer hij de trein in beweging kan brengen richting Weert. Het gebouwtje rechts heeft na de sloop van het grote stationsgebouw in 1975 nog even dienst gedaan voor de verkoop van tickets en abonnementen van de NMBS. Op de deur en het raam rechts hangt reclame voor deze Kermisexpress en de Teutenexpress die een week later zal rijden. Het gebouwtje bestaat nog altijd, maar huisvest tegenwoordig (what's in a name?) frituur De Statie.
Ook vandaag pendelt de trein weer lustig door eenmaal dat de duisternis is ingevallen. We zien de DE2 178 aan het perron van spoor 1 in Neerpelt. Het personeel geniet ondertussen van een korte pauze in 't Perroneke, een bijna berucht cafetaria bij het Kempisch spoorwegpersoneel.
Afronden doen we naast de kermis in Weert. Ons neusje van de zalm staat klaar voor de laatste slag naar Neerpelt. In deze vorm zou de Kermisexpress een eenmalig initiatief blijven. Vier jaar later zal er voor de tiende editie van de Teutenexpress tijdens het kermisweekend overdag wel vier maal een stoomtrein van Neerpelt naar Weert pendelen. Inhoudelijk wordt dat echter een ander verhaal.
Index