Sinds begin 2018 is uw webmaster vrijwilliger bij de Miljoenenlijn (ook bekend als Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij), een museumspoorlijn in het Nederlandse heuvellandschap. Winter na winter werd gehoopt op voldoende sneeuw voor een fotorit, maar op een kleine fotosessie in 2021 na bleef het geduldig afwachten op de kans om een échte fotorit aan te bieden aan geïnteresseerden. Tot daar op 20 januari 2023 om 17u07 plots verandering in kwam: onze coördinator techniek stuurde één foto vanop zijn terras in Simpelveld. Een snapshot van een dik sneeuwtapijt met daarin een duimstok die 9cm diep in de sneeuw zat. Plotsklaps gingen de vrijdagavondplannen van “rustig relaxen” naar “sneeuwrit morgen, haalbaar of niet?”
Meteen werden érg veel Whatsapp-berichtjes rondgestuurd: “mogen we dit doen?”, “zijn de baanvakken gewoon in dienst?”, “kunnen we de 2215 als trekkracht gebruiken?”, “Marco, wil jij rijden?”, “Jasper, wil jij rangeren?”. Om 20u35 was de laatste maar érg belangrijke toelating binnen: de 2215 zou beschikbaar zijn. Oef!
Parallel werden mails rondgestuurd naar mogelijke deelnemers want ja, de diesel staat niet bepaald goedkoop en we moesten wel minstens uit de kosten geraken… Veel mensen reageerden al snel dat ze al andere verplichtingen hadden. Logisch, zo kort op voorhand. Maar… Er kwamen toch ook de nodige toezeggingen binnen. Iets na 21u was al duidelijk dat de rit kon plaatsvinden en kon het plan ook op de Fotopagina Toeristische Miljoenenlijn worden aangekondigd. Alleen… Daar waar een draaiboek voor een fotorit normaal gedurende weken (soms maanden) op punt wordt gesteld, moest het nu binnen enkele uren klaar zijn. Dus: gauw werd de uitgebreide lijst met fotopunten in het archief opgerakeld en werd snel een lijstje met te bezoeken fotopunten opgesteld.
Uiteindelijk bleken er toch 9 aanmeldingen te zijn. Eén deelnemer kwam zelfs met een Lada Niva en had dus zijn eigen fotomotief bij! Om halftien waren machinisten Willem en Marco al bezig met de langsgroeven aan de stallingsloods sneeuw- en ijsvrij te maken. Tegen 11u konden leerling-seinhuiswachter Demiano en uw webmaster starten met het vrijmaken van de centraal bediende wissels. Terwijl we daar mee bezig waren, werden we gerustgesteld toen we het karakteristieke gerochel van de 2215 aan de andere kant van het emplacement hoorden. Voor Demiano was dit wellicht een van zijn pittigere leermomenten als toekomstig seinhuiswachter: het meest ingesneeuwde wissel had wel een halfuur aandacht nodig om normaal bedienbaar te zijn.
Ondertussen tikte de klok onverbiddelijk door: met de deelnemers hadden we om 13u aan het station afgesproken, maar om 12u40 waren we nog altijd bezig met het laatste wissel. De 2215 rangeerde tot bij ons en met vereende krachten werd ook dat wissel volledig bedienbaar gemaakt. De 2215 rangeerde vervolgens voor de reeds gereedstaande goederenwagens en met nauwelijks tien minuutjes vertraging konden we richting Schin op Geul vertrekken. Al meteen waren onze deelnemers dolenthousiast. Er lag dan ook écht een mooi sneeuwtapijt! Tussen 13u10 en 19u konden we ten volle genieten van de 2215 met haar goederentrein in bijzonder fraaie winterse landschappen.
Rond 19u20 stond de 2215 weer in de loods. In de kantine vatte collega-vrijwilliger Diederik het allemaal samen in één zin: “Dave, je glundert, dat zegt genoeg!”. Daar was geen woord van gelogen. Wat was dit een knap staaltje teamwork. Op zo’n moment kan uw webmaster enkel maar héél fier zijn om als vrijwilliger actief te zijn bij de Miljoenenlijn. Bijna onwaarschijnlijk dat tussen die ene foto met duimstok in de sneeuw en de foto bij dit bericht maar 24u en 40 minuten zaten. Dankjewel collega-vrijwilligers, teamleiders, coördinatoren plus onze chef-veiligheid dat we dit samen klaarspeelden!
Moest het beginnen te kriebelen als vrijwilliger actie te worden bij de Miljoenenlijn, surf dan zeker eens naar Vrijwilligerspagina Miljoenenlijn!
° 21/01/23
|
|
's Morgens wordt nog even langs Eys gereden om wat fotomogelijkheden te controleren. Aan de vijfsprong "Aan de dieke eek" (oftewel "Bij de dikke eik") moét gewoon even worden gestopt voor een sfeerbeeldje in de ochtendnevel. Hoewel uw webmaster deze sfeer enorm waardeert, vindt hij het toch ook weer niet erg dat de lucht snel grijs kleurde voor de fotorit begon. Dat maakte de keuze van de fotopunten véél gemakkelijker en doordat het koud genoeg bleef, bleef de sneeuw op sommige plaatsen ook op de bomen liggen.
|
|
Nadat de wissels en langsgroeven van de overwegen sneeuwvrij werden gemaakt, kan de 2215 voor de nog gereedstaande goederentrein op spoor 4 worden geplaatst. Qua lengte zou de volledige trein zeker imposant zijn geweest, maar er wordt bewust voor gekozen om een historisch verantwoorde goederentrein te slepen. Dat is alleen voor de eerste zeven goederenwagens het geval en dus worden enkel die wagens meegenomen. Even lijken oude tijden te herleven, als er weer eens een lange goederentrein tussen de armseinen in het Simpelveldse station kan worden gefotografeerd.
|
|
Uitrijsein D4 is bij de vrijwilligers van seinwezen en machinisten wat "exotisch" in die zin dat het niet zo vaak wordt gebruikt. Immers: spoor 4 is geen perronspoor en dus wordt het enkel voor lege ritten of goederentreinen gebruikt. Die treinen rijden uiteraard niet zo vaak. Nog exotischer is dat dit sein sinds enkele jaren een seinarm van het type '32 heeft. De brilplaat van die seinarm is helemaal anders dan de bekendere seinarmen van het type '37. De seinarm zelf is ook ietsje langer dan bij de modernere (nu ja...) variant. Samen met Engels wissel 23AB vormt dit sein een fraaie locatie om de fotogoederentrein te fotograferen. En zo geschiedt...
|
|
Aan het inrijsein wordt ook weer even gestopt. Via een zandweggetje wat verderop wandelen de deelnemers naar de trein en vermijden zo dat heel de scène verknoeid wordt met voetstappen in de sneeuw. Gaaf ook dat het dermate koud is dat de sneeuw gewoon op het dak van enkele goederenwagens blijft zitten.
|
|
Ook aan het voorsein wordt weer gestopt. De spoorlijn naar Schin op Geul ligt hier mooi vrij van begroeiing, waardoor de reizigers (en vandaag de fotografen!) hier kunnen genieten van de omgeving. Let zeker ook op de sneeuw op de rails, een droom voor de gelukkigen die er snel genoeg bij konden zijn.
|
|
In Eys bevindt zich een erg bekend punt aan de zuidkant van de spoorlijn. Langs de noordkant is er ook een fraai uitzichtspunt op de spoorlijn. Alleen... Op dagen met goed weer is de zonnestand hier een pittige uitdaging. Vandaag hebben we daar nu niet bepaald last van. Bovendien volgen we de trein met enkele auto's en dus zijn we niet gebonden aan locaties vlakbij de spoorlijn. Het ideale moment dus om naar dit relatief veraf gelegen uitzichtspunt te rijden en daar enkele opnames van een klein treintje in een besneeuwd landschap te maken.
|
|
Enkele meters verderop passeert de trein het stationnetje van Eys. Ook daar wordt weer een foto gemaakt natuurlijk. Miljoenenlijn-vrijwilliger en stationsbewoner Johan baat samen met zijn vrouw Harriët een B&B uit in het station, wie weet een ideetje voor een verblijf in het Limburgse heuvelland? Op rijdagen tijdens het toeristische seizoen stopt de trein alvast recht voor de deur :-)
Uw webmaster merkte ter plekke op dat dit toch een van de fraaiste locaties van Nederland is, waarop een van de deelnemers hem prompt vroeg of hij dat zei omdat het zoveel op België lijkt. Niet geheel onwaar, want de achterste heuvels liggen wel degelijk al in België :-)
|
|
Na het omlopen in Schin op Geul is het hoog tijd voor de terugweg, want in de winter wordt het natuurlijk erg snel donker. We besluiten de trein op te wachten aan de Fromberg, op het stuk tussen Schin op Geul en Wijlre. Hier bevinden er zich enkele erg knappe motieven, bovendien is de spoorlijn hier dubbelsporig: een zeldzaamheid in museumland. Bij het naderen van de trein wordt eerst deze drone-opname gemaakt.
|
|
Ook vanop de begane grond ziet dit punt er alles behalve slecht uit. Deze foto wordt bewust in zwart-wit getoond: los van het retrogehalte, worden met name de bomen rechts bovenaan op de heuvel zo erg goed geaccentueerd.
|
|
Ook langs de andere kant van het spoor is het hier erg fraai fotograferen. Erg gaaf dat Marco en Jasper het zagen zitten om te assisteren bij deze fotorit, zonder hen waren al deze foto's onmogelijk geweest!
|
|
Het weggetje "Baggelsgats" kronkelt fraai langs het spoor door het besneeuwde landschap. Uw webmaster vindt dit altijd al een fraai fotopunt, maar in de sneeuw komt het wel écht ten volle tot zijn recht!
|
|
Met dank aan vrijwilliger Odin leerde uw webmaster vlak voor deze fotorit dit zijaanzicht kennen. Hoewel het licht even wat lastiger doet, is het toch een fraai zicht om de trein in zijaanzicht te fotograferen op het bruggetje over Baggelsgats.
|
|
De groenploeg van ons museum levert gouden diensten, alleen gebeurt dit vaak ver achter de schermen. In Wijlre hebben ze onlangs dit bekende punt ter hoogte van de Kleinveldjesweg helemaal vrijgesnoeid, daardoor kan de optrekkende 2215 hier erg fraai worden gefotografeerd tijdens de fotorit. Op de achtergrond zijn nog net de uitrijseinen van Wijlre zichtbaar. Wie weet kan op een dag de oh zo fraaie post 1 nog eens worden heropgebouwd?
|
|
Ondertussen wordt het langzaam maar zeker donker, waardoor enkel close-ups nog mogelijk zijn. De halte Eys met het fraaie stationsgebouwtje is daar een ideale setting voor. Ooit stopten hier bedevaartstreinen met pelgrims die van hieruit naar het redemptoristenklooster in Wittem wandelden. Die tijden liggen al ver achter ons. Hoewel... Sommige toeristen stappen hier nog steeds uit de stoomtrein om te voet de omgeving (en het klooster?) te verkennen.
|
|
Aan de bekende bocht van Eys is het al te donker voor het bekende fotopunt bovenin de weide. Geen paniek echter: een van de deelnemers heeft een Lada Niva bij. Deze wagens zijn gebouwd sinds 1977, perfect voor deze treinsamenstelling die zich qua tijdsbeeld in de tweede helft van de jaren '70 situeert. Dat het begint te schemeren draait eigenlijk positief uit voor deze foto: het licht van de koplampen van de Lada reflecteert daardoor mooi in de sneeuw en enkele plassen met smeltwater.
|
|
Een van de deelnemers suggereert dat er van beneden in de weide ook een leuke foto te maken is. Gelijk heeft hij! De sfeer is ontspannen en dus maken we graag tijd om ook deze foto nog even te maken. Geweldig trouwens dat het koud genoeg blijft, zodat gedurende de volledige fotorit de sneeuw op de daken van enkele goederenwagens blijft liggen. Na deze foto zit het "dagprogramma" erop. Tijd om richting Simpelveld te verhuizen om daar de fotospots op te zetten voor enkele avondopnames.
|
|
Een goed jaar geleden werd de overweg aan Post 2 in Simpelveld volledig gereviseerd in de stijl van de jaren '50. De palen voor de knipperlichten en de slagbomen (inclusief hekwerk) werden van de typische schuine rood-witte strepen voorzien. Ook werden de schrikhekken weer van 3 houten planken voorzien, zoals gebruikelijk in die periode. Deze avondopname aan post 2 in Simpelveld stond sindsdien op de planning voor een avondshoot... Alleen had uw webmaster zelfs niet durven hopen dat dit met sneeuw zou gaan lukken. Het is dan ook een eerste klasse genietmomentje wanneer de 2215 met haar goederentrein aan de overweg gefotografeerd kan worden tijdens het blauwe uur!
|
|
Machinist Marco had het héél duidelijk gezegd: "Om 19u moet ik thuis zijn!". Snel worden de lampen dus nog van Post 2 naar het bordessein verhuisd. Na het sneeuwvrij maken van een laatste wissel, kan een rijweg naar Richterich worden ingesteld. Met de rode lichten van de 3 uitrijseinen kant Wijlre op de achtergrond kan de laatste foto van vandaag worden gemaakt. Let zeker ook eventjes op de rangeerlantaarn (van de sporen 1 en 2) die het rangeren toestaat.
Graag wenst uw webmaster nog eens iedereen te bedanken die van ver of dichtbij bij deze rit betrokken was. Echt héél fijn om vrijwilliger te zijn bij een museum waar dit soort snelle acties mogelijk is!
|
Index
|