Poolse klassiekers

De zomer van 2021: de tweede zomer in coronatijden. Daar waar uw webmaster en zijn ega in 2020 beslisten om er niet op uit te trekken, kriebelde het nu toch serieus om eens even de zinnen te kunnen verzetten. Er werd voor een veilig reisdoel gekozen: Polen. De coronacijfers waren er veel lager dan in België en bovendien was zijn echtgenote al langer geïnteresseerd om weer eens naar Centraal-Europa te trekken.

Deze reis was dus geen pure fotografeerreis, maar met enige planning op voorhand konden wel meerdere treinen worden gefotografeerd. In het voorjaar werd bekend dat de spoorlijn van Chabówka naar Nowy Sącz geëlektrificeerd zou worden en dat de zomer van 2021 de laatste kans zou zijn om de jaarlijkse toeristische ritten over deze enorm knappe berglijn te fotograferen. De reis werd dan ook zodanig gepland dat deze treinen gedurende twee weekends konden worden gefotografeerd. Verder werd ook het fraaie smalspoorlijntje naar Sochaczew naar Wilcze Tułowskie bezocht aangezien ook hier in het toerstisch seizoen treinen met stoomtractie rijden. "For old times' sake" werd ook een bezoek aan Wolsztyn gebracht. Vooral om enkele vrienden terug te zien, maar ook rond dit bekende stadje konden al bij al nog leuke foto's worden gemaakt. Maandenlang na afloop van de reis bleek overigens dat de elektrificatiewerken rond Chabówka minstens een jaar werden uitgesteld. Afwachten of de nieuwe startdatum wel zal worden gerespecteerd. Uw webmaster zou er alleszins niet rouwig om zijn indien hij de erg knappe berglijn naar Nowy Sącz daardoor nog eens in haar volle glorie mag beleven.

Helaas zorgde een hoop gedoe met de huurauto door een fout bij de bank voor erg veel stress tijdens en zelfs ver na deze reis. Bijzonder jammer, zeker in coronatijden waarin een zorgeloze vakantie écht wel deugd had kunnen doen. Fotografisch was deze reis gelukkig wel een regelrecht schot in de roos. En ach, vrouwlief ziet het alvast helemaal zitten om nog eens naar Polen terug te keren in de toekomst :-)

° 06/08/2021
Voor de eerste dag van deze reis staat een bezoek aan de museumsmalspoorlijn van Sochaczew naar Wilcze Tułowskie gepland. Helaas regent het pijpenstelen. In Hamont zeggen ze dan lichtjes ironisch: "het hèèt mèr iejene kiejer gerègend"" (oftewel "het heeft maar één keer geregend"). Sja, het weer kunnen we nog niet op voorhand plannen. Gelukkig heeft zelfs dit weer zijn charme; in het depot van Sochaczew ziet het opstoken van de Px29-1704 er alvast erg sfeervol uit.
Voorafgaand aan de achtervolging van de trein naar Wilcze Tułowskie werd het traject al verkend om de nodige fotopunten te kiezen. Het stationnetje van Sochaczew Miasto (wat zich laat vertalen als Sochaczew-Centrum) leek daarbij de ideale stek voor een eerste foto. We zien de trein hier bij het optrekken na de passage van een drukke overweg, waarbij het voormalige stationsgebouw wordt gepasseerd.
Bij smalspoorlijnen is het doorgaans niet zo spannend om treinen in te halen, zeker niet wanneer er wegen in de buurt van de spoorlijn liggen. Enkele kilometers verderop ligt het dorpje Chodaków waar we de trein opnieuw fotograferen.
In de buurt van Brochów rijdt de trein door het bos. Bij smalspoorlijnen betekent dat doorgaans dat er weinig plek is voor een foto waarop de trein goed in beeld komt. Dat is hier niet anders, maar deze dennenappels zorgen toch voor een origineel motief.
Op de vorige foto leek het wat minder hard te regenen doordat de trein in het bos werd gefotografeerd. Niets is echter minder waar: de hemelsluizen blijven volledig geopend... In de buurt van Brochów-Kolonia wordt toch weer een poging gewaagd om de trein te fotograferen.
Onderweg was al te zien hoezeer de ramen bewasemden door het regenweer. Aangekomen in Wilcze Tułowskie blijkt een wagen vol met kinderen te zitten. Om de paar minuten kunnen ze zo een nieuwe tekening maken op de ramen, dat moet je hen natuurlijk geen twee keren zeggen!
° 07/08/2021
Een dag later bevinden we ons een pak zuidelijker in Polen, namelijk aan de fantastische spoorlijn van Chabówka naar Nowy Sącz waar ieder zomerweekend toeristische ritten worden ingelegd. Voor uw webmaster is dit de zesde keer dat hij hier op bezoek komt en de eerste (!) keer dat hij eens geen Ty2 treft. Daar is hij écht niet rouwig om. Minutenlang lijkt het nog mis te gaan lopen voor deze eerste foto, want een grote stapelwolk blijft voor de zon hangen. Op onverklaarbare wijze breekt de wolk echter open op het moment dat de trein al tot op 150m is genaderd. We zien de OKz32-2 met een toeristische trein van Chabówka naar Kasina Wielka bij passage van de fraaie Maria-Magdalenakerk van Rabka Zdrój.
Daar waar de treinachtervolging gisteren nog aan een gezapig tempo plaatsvond, is dat vandaag wel even anders. De trein rijdt zo'n 40km/u wat nog meevalt, maar het wegverkeer is dramatisch toegenomen sinds uw webmasters' laatste bezoek aan deze spoorlijn. Nog nét op tijd wordt het tweede fotopunt in de buurt van Rabka Zaryte bereikt.
We verhuizen naar Mszana Dolna. Uw webmaster neemt plaats aan de uitritseinen kant Chabówka, maar de drone wordt de lucht in gestuurd, zodat de trein zonder veel moeite al wat eerder kan worden gefotografeerd. De stomer doet ondertussen goed haar best om de pittige helling voor het station te overwinnen.
Tijdens het maken van de vorige foto kon uw webmaster al genieten van de stampende cilinderslagen van deze erg knappe tenderlocomotief. Een beetje tegen zijn verwachting in, blijft de locomotief optrekken tot aan zijn standpunt. Bovendien gooit de stoker net op het juiste moment enkele scheppen kolen op het vuur, ideaal!
De Nederlandse spoorwegliefhebber Alex Everts vergezelde uw webmaster enkele dagen van deze reis. 's Avonds voor de eerste fotodag rond Chabówka toonde Alex dit fotopunt dat uw webmaster nog niet kende. De foto beschreef echter niet precies waar het was. Google Maps leerde ons dat het eigenlijk enkel in de buurt van Przymiarki kon zijn. Die veronderstelling klopte. Het sprak voor zich dat we hier zeker zouden gaan staan voor een kopse foto. De koe was niet gepland en dus werd op het laatste moment beslist om een wat alternatieve foto langs de schaduwzijde te nemen. Wellicht niet volgens de" 30°-van-voren-regel" voor een standaard treinenfoto, maar uw webmaster vindt het toch wel iets hebben. Verderop in deze reportage ziet u trouwens nog het standaardmotief van deze stek. Het geluidsspektakel was trouwens fantastisch: al ruim vijf minuten op voorhand konden we de imposante OKz32 horen stampen voordat ze ons passeerde! Nog een kwartier hard zwoegen en de trein zal Kasina Wielka, haar bestemming, bereiken.
Op zondag rijdt er ook een toeristentrein met dieseltractie van Nowy Sącz naar Chabówka. Om die reden besluiten we op zaterdag al naar fotopunten te gaan zoeken op het traject van Nowy Sącz tot Dobra koło Limanowej, aangezien uw webmaster daar nog nooit een auto-achtervolging heeft gedaan. We laten de terugrit van de stoomtrein dan ook vallen, geen ramp aangezien die rit toch met tender voor en grotendeels bergaf plaatsvindt. Dat we tijdens die zoektocht nabij Podłopień een Russische Vladimirets T-30 tegenkomen, is natuurlijk mooi meegenomen.
In de namiddag achtervolgen we de tweede slag van de Okz32 van Chabówka naar Kasina Wielka. De zonnestand is hierbij wel een grote uitdaging... In Mszana Dolna lukt het ons toch om een eerste redelijke foto te maken bij het vertrek van de toeristentrein in de richting van Kasina Wielka.
Door de stevige klim vanuit Mszana Dolna kunnen we de trein relatief gemakkelijk inhalen. In Wojtasie hebben we voldoende afstand gewonnen en wordt na het parkeren van de auto dan snel op goed geluk de berm naast het spoor gevolgd. Van een meevaller gesproken!
In Kasina Wielka is er een ruime pauze voorzien voor het omlopen en watername van de stomer. We hebben dan ook ruim de tijd voor het maken van enkele sfeerfoto's. De stoker van de Okz32 heeft er alvast niets op te tegen om te worden gefotografeerd. Dziękuję bardzo!
Voor de terugweg vatten we post in Mszana Dolna. Je zou het niet zeggen op deze foto, maar we bevinden ons vlakbij het centrum van dit stadje. De trein steekt hier de rivier Porębianka over en zal vervolgens aan het station aankomen.
Van de stop in het station wordt handig gebruik gemaakt om de trein weer in te halen. We wachten de fraaie "Okzetka" weer op aan het voorsein kant Chabówka. Links onderaan zie je aan het gedruppel dat de stoker zonet de injecteur heeft geopend, waarmee water uit de reservoirs naar de ketel wordt gepompt.
De trein rijdt gezapig verder, waarbij we hem nogmaals in kunnen halen. Aan de uitrit van Rabka Zaryte is het tijd voor de laatste foto van vandaag. Dit blijkt geen foute keuze: met een bijzonder stoere rookpluim vertrekt de OKz32-2 uit dit kleine stationnetje. De telegraafmasten met bijzonder veel draden spreken tot de verbeelding. Bijzonder jammer dat heel de antieke entourage langs deze spoorlijn door de nakende elektrificatie dreigt te verdwijnen.
° 08/08/2021
De volgende dag begint erg grijs. Jammer, want daardoor valt de fotografische score van de eerste stoomtreinrit van Chabówka naar Kasina Wielka wat tegen. In de buurt van Wojtasie kan gelukkig toch een redelijke foto worden gemaakt van de hard zwoegende OKz32-2 met haar trein.
Na de pech bij de ochtendstoomtreinrit, wagen we onze kansen bij de zondagse toeristische dieseltrein van Nowy Sącz naar Chabówka. Bij de eerste fotolocatie in Chomranice breekt de zon net terug door. Nu ja, hier had dat ook niet gehoeven... Gelukkig biedt zwart-wit fotografie vaak een oplossing voor minder goede lichtomstandigheden.
In Pisarzowa ligt een bekende wachterswoning naast het spoor. Bij een Fotorit tussen Chabówka en Nowy Sącz kon uw webmaster hier ook al een foto maken. Daarom wordt deze keer voor een drone-opname gekozen, zodat de omgeving meteen wat meer in beeld kan worden genomen dan tijdens de fotorit.
We schuiven op naar het station van Tymbark waar we de SM42-1031 met haar trein naar Chabówka weer opwachten. Het zou overigens zomaar kunnen dat de naam Tymbark een belletje doet rinkelen, want in dit stadje wordt de gelijknamige frisdrank in verschillende smaken geproduceerd.
Tijdens onze zoektocht naar fotopunten van gisteren, werden in het dorpje Podłopień twee toffe overwegen vlakbij elkaar ontdekt. Omdat we aan de ene overweg al een fraaie Russische tractor konden fotograferen, wordt de dieseltrein nu aan de tweede overweg opgewacht. De zon doet wat lastig, maar al bij al wordt het toch een toffe opname met de SM42-1031 in de hoofdrol.
In Skrzydlna bevindt zich deze verlaten halte aan de rand van een groot woud. Veel authentieker krijg je het anno 2021 niet meer en dus wordt de trein ook hier opgewacht. Een gezin kwam naar de passage van de trein kijken, alleen dreigde papa midden in ons motief met zijn GSM de trein filmen. Niet ideaal... Gelukkig kon uw webmaster hem overtuigen om bij ons post te vatten. Zo had hij ongetwijfeld ook een leukere opname (niet tegen de zon in!) en leverde het ons dit fraaie extraatje van enkele kinderen die naar de machinist zwaaiden.
Gelukkig rijdt de trein niet te snel, want na het vorige fotopunt moeten we een serieus eind omrijden om weer aan het spoor te geraken. Dankzij de goede voorbereiding van een dag eerder staan we toch op tijd aan dit erg fraaie fotopunt in Przymiarki.
Enkele uren later is het weer tijd voor stoomtreingeweld. De OKz32-2 mag immers voor de tweede keer vandaag van Chabówka naar Kasina Wielka rijden. We fotograferen de trein ruim een kilometer voor het station van Mszana Dolna. De trein vertraagt hier omwille van een benodigde toelating om het inrijsein te mogen passeren. Toch gooit de stoker weer een lading kolen op het vuur want om in het station te geraken moet nog een helling worden overwonnen.
Vervolgens zakken we terug af naar de "buitenwijken" van Rabka Zdrój om daar de dieseltrein van Chabówka naar Nowy Sącz op te wachten. In uitdagend tegenlicht wordt de SM42-1031 met haar fraaie trein gefotografeerd.
Stel het je voor: op deze spoorlijn is er geen regulier verkeer meer... Toch vindt iedere zondag in het station van Mszana Dolna een kruising plaats tussen de twee toeristentreinen! We zien de OKz32-2 met de laatste trein van dit weekend van Kasina Wielka naar Chabówka bij de kruising met de dieseltrein naar Nowy Sącz. Fantastisch dat dit in Polen allemaal gewoon nog kan!
Omdat we nog een autorit voor de boeg hebben, wordt besloten de dieseltrein niet verder te volgen en de terugrit van de "Okzetka" nog een laatste keer te fotograferen. Het vertrek vanuit Rabka Zaryte was gisteren al de moeite en dus wordt vandaag voor een lichte variant gekozen. Ook nu doet de stoker weer goed zijn best. Het witte vest van de middelste dame mocht achteraf wel de was in :-)
° 09/08/2021
Met een (helaas overleden) schoonvader die mijnwerker was in China, moest uw webmaster niet eens hard zijn best doen om vrouwlief te overtuigen van een wel erg aparte toeristische bestemming. In het dorpje Kłodawa ligt immers een zoutmijn in normaal bedrijf die ondergrondse rondleidingen aanbiedt. Nee, we hebben het hier niet over de overbekende zoutmijn van Wieliczka. De "Kopalnia Soli Kłodawa S.A." is een commercieel bedrijf met actieve mijnbouw, waar enkele keren per dag rondleidingen plaatsvinden op 600m diepte. Op deze foto ziet u alvast hoe landelijk deze mijn is gelegen. Uw webmaster kan een bezoek meer dan aanbevelen, zolang u er tenminste een stevige autorit voor over hebt, want echt centraal ligt deze zoutmijn niet.
De rondleidingen vinden volledig in het Pools plaats, dus reken er niet op dat je veel gaat verstaan van de ongetwijfeld professionele uitleg van de gepensioneerde gidsen die deze rondleidingen geven. Voor geïnteresseerden in mijnbouw biedt deze plek echter een unieke inkijk in deze bijzondere industrie, met als bijkomend voordeel dat niet alles zo stoffig is als in een steenkoolmijn. De route voert grotendeels door een niet-actief deel van de zoutmijn, maar in het begin en op het einde zit je in het deel dat nog in bedrijf is. Een ideaal moment om realistische fotos van een mijn in exploitatie te maken! Op deze foto bevinden we ons in de hoofdgang naar een van de schachten; die schacht bevindt zich achter ons. Naast een elektrische mijnloc zien we enkele mijnwerkers die naar hun werkplek wandelen.
Her en der zijn er zijgangen met sporen van/naar de verschillende delen waar zout wordt ontgonnen. Terwijl de gids rustig zijn uitleg doet, heeft uw webmaster alle tijd om enkele fotos te maken. Het moet gezegd: de gids en de tweede begeleider zijn héél begripvol voor de wens van uw webmaster om rustig zijn fotos te maken. Af en toe blijft hij een beetje "hangen" op een plek om geen andere toeristen in beeld te hebben. Het kan allemaal zonder morren. Bijzonder prettig en wéér een argument om een bezoek aan deze aparte toeristische locatie van harte aan te bevelen.
In het toeristische deel staan op meerdere plekken machines opgesteld om te duiden hoe het ontginnen in zijn werk gaat. Deze opstelling toont aan hoe met een graafmachine blokken zout of puin in de mijnwagentjes terecht komen.
Tijd om terug 600m omhoog te gaan. Uiteraard gebeurt dit met de normale mijnwerkerslift aan de snelheid van 6m/s. Een hele belevenis :-) Terwijl we onze beurt afwachten, moeten we wachten op het laden van enkele mijnwagentjes waarbij we regelmatig kunnen genieten van de typische belsignalen. De betekenis van de verschillende codes zie je op het grote zwarte bord boven de liftdeuren.
Na ongeveer 20 minuten te hebben gewacht, belt onze gids terug naar boven om te vragen wanneer het onze beurt is. Uw webmaster is ten tijde van deze opname bezig met het opknappen van enkele telefoontoestellen voor museumspoorlijn "Miljoenenlijn". Sommige toestellen lijken technisch hard op het rechtertoestel, één exemplaar komt zelfs uit een Nederlandse steenkoolmijn. Fijn om dit soort toestellen hier dan ook tegen te komen. Bij deze laatste foto uit deze zoutmijn is een dikke dankjewel aan de toffe gids en zijn assistent dat ook méér dan op zijn plaats!
° 10/08/2021
Uiteraard is een reis door Polen niet volledig zonder een bezoek aan Wolsztyn. Hoewel uw webmaster de authentieke sfeer van twintig jaar eerder mist, wil hij hier toch enkele dagen doorbrengen. Niet enkel voor de stoomtreinen, maar eigenlijk vooral om enkele goede vrienden te kunnen weerzien. Lang verhaal kort: twee nachten lang wordt goed doorgezakt, wat best wel een pittige combinatie is met opstaan om 5u30 om de ochtendtrein van Wolsztyn naar Leszno te fotograferen. Vrouwlief wenst hem veel succes en draait zich nog eens om ;-) Ach, de Poolse kater is het helemaal waard wanneer de Pt47-65 met haar reizigerstrein vlak na zonsopgang aan de halte van Nowy Widzim vertrekt.
De lijn van Wolsztyn naar Leszno is een uitdaging om treinen te achtervolgen, aangezien de wegen de spoorlijn niet bepaald goed volgen. Gelukkig is er in Nowa Wieś Mochy een kruising met een moderne namaaktrein, waardoor de stoomtrein een tijdje moet blijven wachten. Uw webmaster had al van tevoren beslist om aan de uitrit richting Leszno te gaan staan. Doordat de wolken spelbreker zijn, besluit hij op het laatste moment echter om aan de zuidkant van het spoor te gaan staan. Deze spoorlijn gaat binnenkort moderne beveiliging krijgen. Begrijpelijk, maar doodzonde voor spoorwegliefhebbers die dit soort idyllische plaatjes dan gaan moeten missen.
In Włoszakowice wordt de trein nog een laatste keer gefotografeerd. Door de frisse ochtend braakt de Pt47-65 een stoere rookpluim uit. Heel even voelt het weer net als twintig jaar geleden, toen deze sfeer aan alle spoorlijnen rond Wolsztyn normaal was... Zouden deze seinen trouwens ooit recht hebben gestaan?
De draaischijf van Leszno is nog in dienst, maar de opsplitsing in meerdere spoorwegmaatschappijen is ook in Polen een feit, met dank aan onze "vooruitziende" politici. Daardoor zit er voor de Pt47-65 niets anders op dan tender voor terug te rijden naar Wolsztyn. Dat is geen zicht natuurlijk... Er wordt dan ook niet zwaar in de achtervolging gegaan, maar rustig van de sfeer genoten in Błotnica. We zijn daardoor goed op tijd in dit dorpje, waardoor we rustig de sfeer kunnen opsnuiven. Na de passage van een plastic ding wacht deze fietser geduldig totdat de overweg weer is opengedraaid, het leven zoals het (nog even...) is.
We blijven rustig afwachten tot uiteindelijk een fluitsignaal de komst van de Pt47-65 aankondigt. De slagbomen worden dichtgedraaid, waarna rustig wordt afgewacht totdat de trein vanuit Błotnica vertrekt. Bewust wordt voor een wat langere sluitertijd gekozen om wat meer dynamiek in de foto te krijgen, het ziet er uiteindelijk erg sfeervol uit wanneer de sneltreinlocomotief de overweg passeert.
Na een laat ontbijt in het hotel wordt de achtervolging van de tweede slag naar Leszno ingezet. We starten in de buurt van het dorpje Adamowo, waar deze seinbrug te vinden is. Ze draagt het waarschuwingssein van Wolsztyn op de spoorlijn van Nowa Sól naar Wolsztyn. Dit vormt natuurlijk een erg fraai motief voor de Pt47-65 met haar reizigerstrein naar Leszno.
In Nowa Wieś Mochy loopt uw webmaster naar de pomp. Letterlijk dan toch, want deze vormt een leuke bijvangst voor de vertrekkende Pt47-65. Helaas moeten we het doen zonder stoere rookpluim, "you can't win them all".
Door corona is het anno 2021 onmogelijk om in het depot te blijven slapen. Jammer, maar geen ramp. Vervelender is dat je normaal 's avonds geen fotos meer mag nemen op het depotterrein. Gelukkig wilde vriend en fotograaf Tomasz een bevriende medewerkster van het parowozownia (stoomtreindepot) contacteren om via haar een toelating te regelen. Uw webmaster had vanuit België enkele spots meegenomen en die zouden hier van pas komen :-) Tot zover het plan... Polen zou Polen niet zijn als men niet was vergeten om een en ander door te geven aan de dyspozytor (koermeester) met avonddienst. De ene "kurva" (dit wordt maar niet vertaald...) volgde de andere: we hadden niks te zoeken op het depotterrein, we moesten overdag terugkomen... Tomasz bleef gelukkig kalm en vroeg hem om zijn kennis te bellen. Ondertussen gingen we rustig verder met het opstellen van de spots, want het blauwe uur duurt natuurlijk niet lang. Uiteindelijk kwam alles in orde en werden we beloond met dit fantastische zicht.
Snel worden de spots verzet, om zo wat meer motieven te kunnen fotograferen tijdens het blauwe uur dat nu in volle gang is. De Pt47-65 heeft vandaag haar laatste dienst gereden vooraleer te worden afgesteld voor regulier onderhoud. Ze blijft echter nog een nacht onder stoom, om in actie te kunnen komen indien de pas opgestookte Ol49-69 het zou laten afweten tijdens haar eerste dienst.
Vanuit het draaischijfhuisje is het zicht ook niet slecht. Wel jammer van de OSB-platen aan de binnenkant. Dit kan je maar moeilijk historisch correct noemen ;-)
Vroeger was het een heel normaal zicht om meerdere locomotieven onder stoom te hebben op het depotterrein. Vandaag hebben we gewoon bijzonder veel geluk dat zowel de Ol9-69 als de Pt47-65 staan te sissen op het buitenterrein.
Er wordt ook nog even handig gebruik gemaakt van het tegenlicht van de spots. Op deze manier lijkt het depot plots terug heel actief :-) Van links naar rechts zien we de voorkant van de reeds lang buiten dienst gestelde Ty1-76, in het midden de Pt47-65 en rechts de Ol49-69. Op de achtergrond is ook nog de TKt48-143 (als monument aan de ingang van het depot) zichtbaar.
We ronden de avondfotosessie af met deze detailfoto van het drijfwerk van de Ol49-69. Hierna kunnen we met Tomasz en zijn broer Piotr terug naar de dames waar we verder gaan met de barbeque die we even hadden onderbroken voor de fotosessie. Voor de tweede nacht op rij zou er veel worden gedronken en weinig worden geslapen :-) Ach ja, je ziet niet alle dagen oude bekenden terug.
° 11/08/2021
Met een houten kop waar die van gisteren jaloers op zou worden, staan we om 6u 's morgens weer langs het spoor. Opnieuw is het geen weer voor een tegenlichtopname, maar de lage zonnestand geeft zo mogelijk een nog scherper licht dan gisteren. Deze strobalen nabij Nowy Widzim vormen de ideale locatie voor de Ol49-69 met haar trein van Wolsztyn naar Leszno. Het idee was een redelijk normale frontale opname, maar achteraf blijkt deze "glintshot" van de wegrijdende trein toch net iets spectaculairder.
Vandaag heeft de zon vrij spel en dus wordt er opnieuw op het vertrek in Nowa Wieś Mochy gemikt. Dit blijkt absoluut geen foute keuze :) Toevallig staat er een paard met kar voor de gesloten overweg, waardoor het feest helemaal compleet is. Enkele storende balustrades werden "weggeshopt" om zo de sfeer helemaal authentiek te krijgen.
Hoewel we terug in de achtervolging willen gaan, wordt toch nog snel deze foto van de boer op zijn paard met kar gemaakt. Sfeertje!
Gelukkig wordt Włoszakowice ook vandaag tijdig bereikt. We kiezen voor dit standpunt aan de erg fraaie houtzagerij voorbij het station. Er zijn ergere plekken om een stoomtrein te fotograferen ;-)
Voor de "tender voor-rit" naar Wolsztyn wordt weer op sfeer gemikt. In Nowa Wieś Mochy bevindt zich aan beide zijden van het station een handbediende overweg. De oostelijke overweg hadden we nog niet in beeld gebracht en dus is de keuze snel gemaakt. Bijzonder jammer dat ook hier de sfeer binnenkort plaats zal maken voor op afstand bediende seinen, zonder twijfel vergezeld van kaartenautomaten in plaats van kwalitatieve dienstverlening voor de reizigers...
Terug in Wolsztyn wordt de Ol49-69 meteen naar het depot gedirigeerd om daar te worden bevoorraad met vers water en kolen. Uiteraard wordt het drijfwerk ook gesmeerd en wordt de locomotief technisch gecontroleerd zodat ze klaar is voor de tweede slag naar Leszno. Voor uw webmaster is dit na twintig jaar nog altijd een relatief vertrouwd beeld: De Ty1-76 staat nog altijd op dezelfde plek en ook aan de installaties is er niet veel veranderd. Gelukkig niet zichtbaar op deze foto is echter hoe proper alles rond de ringloods is geworden. In alle eerlijkheid vindt uw webmaster dat maar niks: het haalt enorm veel van de authentieke beleving weg. Of het daadwerkelijk meer toeristen oplevert? Twijfelachtig, want die kwamen vroeger ook al...
De laatst gefotografeerde slag naar Leszno verloopt eerder moeizaam... Bij twee van de drie fotolocaties schuiven er wolken voor de zon. In Włoszakowice kunnen we met wat geluk toch nog eindigen in schoonheid. Met een stoere rookpluim geeft de Ol49-69 goed van jetje. Al bij al is dit korte bezoek aan Wolsztyn zo weer erg geslaagd te noemen.
° 12/08/2021
Een dag later staat wat klassieker toerisme op het programma met een bezoek aan de fraaie stad Wrocław. Terwijl vrouwlief kan uitslapen, is uw webmaster echter vroeg uit de veren om een wel heel bijzonder monument te fotograferen. Aan de Plac Strzegomski staat immers de Ty2-1035 als "Pociąg do nieba" (de trein naar de hemel). Uw webmaster moet bekennen: hij vindt het echt wel iets hebben, zeker in het achterhoofd houdend dat er in Polen nog een heel aantal locomotieven van deze reeks overleven in de diverse musea.
Met de drone levert dit monument al helemaal unieke fotos op. Deze foto alleen al was het vroege uur van opstaan méér dan waard. Missie geslaagd, tijd om terug naar het hotel te wandelen en na een goed ontbijt de rest van de stad te gaan verkennen.
° 14/08/2021
Enkele dagen later bevinden we ons weer in de streek rond Chabówka voor een laatste weekend gevuld met stoomtrein- en dieselgeweld. Bij het verkennen van enkele bijkomende fotopunten werd even een stop gemaakt in Rabka Zaryte om nog net op tijd deze foto te maken van een boer op zijn Ursus C-330M. Een uur eerder regende het nog pijpenstelen, met veel opstijgend vocht op de achtergrond tot gevolg. Genieten!
Een uurtje later bevinden we ons vlakbij het vorige standpunt en opnieuw duikt er net op het juiste moment een tractor op. Aan dit overbekende fotopunt met wachterswoning is zo ineens het plaatje compleet wanneer de OKz32-2 met een toeristische trein van Chabówka naar Kasina Wielka passeert. Voor deze foto mocht de zon even niet te hard schijnen. Missie méér dan geslaagd!
Na een stevige inhaalbeweging wordt nog net op tijd een overweg vlakbij een houtzagerij in de buurt van Raba Niżna bereikt. Tijd voor een bijkomende actiefoto van de "Okzetka" met haar fraaie trein naar Kasina Wielka. De voormalige overwegwoning op de achtergrond maakt het plaatje compleet.
Er wordt opnieuw koers gezet naar de fraaie S-bocht in het dorpje Przymiarki. Vorige week werd voor een tegenlichtopname met koe gekozen, deze keer wordt voluit het standaardmotief in beeld gebracht. Wat is het op dit punt genieten om de tenderlocomotief minutenlang te horen zwoegen! Als u het niet gelooft, scroll dan zeker verder naar de video-opname onderaan deze reportage.
Na aankomst is het tijd om de tenderlocomotief rustig te bewonderen. Wat een stoer bakbeest is de Okz32 toch! Tussendoor worden ook wat sfeerfoto's genomen, waarbij de meeste personeelsleden van de trein er gelukkig niets op tegen hebben om te worden gefotografeerd.
Nadat de tenderlocomotief water heeft genomen, mag ze haar plaats opeisen aan de voorkant van de trein. Meteen valt ook op dat de rijtuigen tot in de kleinste details authentiek zijn.
Nog wat later is het weer zover en kan de trein de terugrit naar Chabówka aanvatten. De spoorlijn gaat hier steil bergaf, dus een stoere rookpluim werd sowieso niet verwacht. We zullen het dus met de geopende cilinderspuiers moeten stellen, maar ook dat levert een fraai zicht op.
Na het maken van de vorige foto verliep de dag plots heel wat moeizamer: ellendige files en bewolking op de verkeerde momenten zorgden voor een hoop gedoe. We maken dus een sprong naar de tweede terugrit van Kasina Wielka naar Chabówka. We bevinden ons terug aan de S-bocht nabij Przymiarki. Ook langs die kant kunnen er toffe foto's worden gemaakt. De dreigende lucht en de kudde koeien maken het plaatje helemaal compleet.
In Mszana Dolna vindt de stoker het duidelijk nog niet bewolkt genoeg. Met een indrukwekkende rookpluim zien en horen we de OKz32-3 dan ook vertrekken. Het zoveelste kippenvelmomentje langs deze bijzonder mooie spoorlijn.
Vorig weekend hoorde uw webmaster twee keer dat ongeveer 500m voorbij het station van Rabka Zaryte de regulateur helemaal werd opengetrokken met de stoomvulling volledig open. Dit verdiende uiteraard nader onderzoek! Wat een plezier om naast het inrijsein effectief een fotopunt met lage zonnestand te vinden en al fotograferend te kunnen genieten van de luide cilinderslagen van de stoere tenderlocomotief. Missie geslaagd!
° 15/08/2021
De misschien wel laatste fotodag ooit langs de spoorlijn van Chabówka naar Nowy Sącz start meteen in schoonheid. Al enkele keren werd getracht om de ochtendtrein tussen Rabka Zdrój en Rabka Zaryte in beeld te brengen. Vandaag lukt het volledig zoals uw webmaster het wil: in de zon én met rookpluim. Het oude huis links en de telegraafmasten vormen dan ook wel erg stoere elementen voor deze foto.
Enkele minuten voor de passage van de trein aan het vorige punt werd de drone de lucht in gestuurd. Vlak na het maken van de foto werd dan ook snel naar de afstandsbediening gegrepen, zodat deze tweede foto gemaakt kan worden. Wat is het toch fantastisch om een stoomtrein in dit ruwe landschap te fotograferen.
Meteen wordt de achtervolging weer ingezet. Uw webmaster heeft nog enkele minuten over voor dit punt aan de bekende overwegwoning. Die tijd blijkt goed van pas te komen, want plots verschijnt de eigenaar van een authentieke Polski Fiat 126P die zijn oldtimer samen met de stoomtrein wil fotograferen. Samen kunnen we nog net op tijd deze typisch Poolse oldtimer op de juiste plek zetten om daarna deze foto te maken.
Zondagmorgen, in het zeer katholieke Polen zitten de meeste bewoners van Mszana Dolna in de kerk van de heilige Michała Archanioła, zeker op Maria Hemelvaart . De stoomtrein moet echter de klim aanvatten en dus zal de misviering ongetwijfeld even worden verstoord door de knallende cilinderslagen van de stoere Okz32-2.
Iets verderop langs de lijn bevindt zich deze erg fraaie overwegwoning met bijbehorende noodbunker uit een donker verleden op de voorgrond rechts. De stoker van de Okzetka mag hier hard aan het werk, want de stomer is bezig aan een kilometerslange en erg pittige beklimming. Het geluidsspektakel is grandioos. Enkel hiervoor loont een bezoek aan deze knappe spoorlijn!
Hierna wordt meteen richting Chomranice gereden waar de SM42-1031 wordt opgewacht. Net zoals vorige week rijdt deze locomotief met een toeristische trein van Nowy Sącz naar Chabówka. De trein rijdt aan een gezapig tempo, maar het gaat hier hard bergop en dus wordt goed tractie gegven.
Zo'n 15km verderop, in de buurt van Pisarzowa, wordt de trein opnieuw opgewacht. Onder het motto "het moeten niet altijd 30°-van-voren-opnames zijn" wordt de telelens bovengehaald en wordt de trein in de bocht gefotografeerd. Leuk weetje: hoewel deze trein hoofdzakelijk van oost naar west rijdt, is het dankzij het bochtige verloop van de spoorlijn op een aantal plaatsen toch mogelijk om ook de neus van de locomotief in de zon te fotograferen.
In Piekiełko stoppen al een hele tijd geen normale reizigerstreinen meer, maar het stationsgebouw staat nog fier overeind. Samen met de oude lantaarnpalen en de waterpomp is deze locatie een pareltje om de toeristische trein naar Chabówka te fotograferen.
Dit fraaie viaduct in de buurt van Dobra koło Limanowej vormt een pittige uitdaging om te fotograferen, doordat het steeds meer ingegroeid zit. Met de drone lukt het gelukkig nog net om de SM42-1031 met haar trein te fotograferen.
Terwijl de trein het hoogste punt van de spoorlijn passeert, moet uw webmaster en eindje omrijden om weer aan het spoor te geraken. In Kasina Wielka (waar kennen we dit dorpje ook alweer van?) staat aan de oostzijde van het emplacement nog een erg fraai seinhuis. Laat dat nu toevallig een ideale plek zijn om de historische dieseltrein te fotograferen...
We blijven de dieseltrein achtervolgen tot Chabówka. In Mszana Dolna zien we echter de OKz32-2 met haar trein op een overweg staan. Al snel worden de vermoedens bevestigd: enkele uitgestapte reizigers vertellen dat er een aanrijding met een auto is gebeurd... Gelukkig is er enkel materiële schade, maar het is wel wachten op de afloop van het politieonderzoek. Uw webmaster heeft geen zin om de ramptoerist uit te hangen en besluit dus verderop langs de lijn, in Rabka Zaryte, te wachten op de dingen die komen gaan. Uiteindelijk blijkt de SM42-1031 met haar trein op te dagen én kan deze scène ook nog net tijdens een opklaring worden gefotografeerd. De trein zit een pak voller, dus dus de reizigers van de stoomtrein zijn ongetwijfeld overgestapt op deze trein.
Omdat er nu relatieve zekerheid is dat ook de Okz32-2 op eigen kracht met haar rijtuigen naar Chabówka zal rijden, besluit uw webmaster om aan dit fotopunt in Rabka Zdrój de stoomtrein op te wachten. Een halfuurtje later blijkt dit de goede keuze: zonder reizigers passeert de onfortuinlijke stoomtrein richting Chabówka. Hoewel de zon achter de wolken verstopt blijft, is uw webmaster erg tevreden met dit sfeerbeeld dat zomaar tientallen jaren geleden gemaakt had kunnen zijn. Blijft natuurlijk de vraag of de namiddagrit wel nog zal doorgaan...
Voor een aanrijding laat de Poolse bemanning zich niet kennen! Met wat vertraging rijdt dus ook de namiddagtrein naar Kasina Wielka. De OKz32-2 wordt hier gefotografeerd op een rivierbrug in de buurt van Mszana Dolna. De trein wordt nog even achtervolgd, maar dat levert geen spectaculaire fotos meer op. Dan maar terugrijden voor de dieseltrein...
Zelfs voor deze weinige treinen zijn enkele seinhuizen langs de lijn bemand. Reden te meer om de dieseltrein te fotograferen aan de uitrijseinen van Rabka Zaryte. Werkelijk nét op tijd kwamen we hier aan. Zou uw webmaster het niet hebben gezegd, dan had u wellicht niet gemerkt dat het om een paniekshot gaat.
In Raba Niżna is de trein weer ingehaald. De trein kan daardoor nog net op het voorziene fotopunt worden gefotografeerd. Spoorlijnen met telegraafmasten... Ze worden steeds zeldzamer, maar wat zijn ze knap!
Omdat er in Mszana Dolna moet worden gekruist met de stoomtrein, wordt besloten om de stoomtrein op te wachten op de overweg die op de vorige foto nog net zichtbaar was. De vorige 2 pogingen aan deze overweg mislukten, door de beroemde fotowolken. Derde keer is ook vandaag echter goede keer en eindelijk kan de Okzetka aan deze bloemetjes worden gefotografeerd. Het zal meteen ook de laatste keer zijn dat uw webmaster deze locomotief in actie ziet tijdens deze reis. Of uw webmaster de locomotief überhaupt nog ooit rijdend zal fotograferen is eerder twijfelachtig: met de nakende elektrificatie van deze spoorlijn wordt het immers een pittige uitdaging om deze stomer nog aan het werk te zien op een spoorlijn zonder bovenleiding.
We concentreren ons nu nog enkele uren op de dieseltrein. Vlak voor Tymbark zijn de lichtomstandigheden ronduit fantastisch. De trein is al zichtbaar in de verte wanneer er plots een Polski Fiat 126p opdaagt (al de tweede vandaag!). De eigenaar is geen fotograaf, maar is gelukkig meteen enthousiast om zijn wagen met de trein te laten fotograferen. Zo kan voor de tweede keer vandaag precies op tijd zo'n fraaie wagen in beeld worden genomen met een bijpassende trein.
De achtervolging wordt voortgezet en zo komen we weer in Piekiełko uit. Deze keer wordt er geen oldtimer gefotografeerd, maar een familielid van de plaatselijke veestapel. Het tegenlicht wordt hoe langer hoe mooier...
In Mordarka (een deelgemeente van Limanowa) gaat de overweg al ruim op tijd van tevoren dicht. Enkele van de wachtende automobilisten komen dan ook vragen of er iets speciaals gaat passeren. Sja, een trein op dit traject is sowieso al speciaal... Langzaamaan gaat de zon onder. Niet alleen voor deze fantastische fotodag, maar ook voor de nog erg authentieke spoorlijn van Chabówka naar Nowy Sącz.
In Męcina is het tijd voor de laatste foto. Er is nog maar net genoeg licht voor een luchtopname van de vertrekkende trein. Even wordt stilgestaan bij alle toffe bezoeken aan deze spoorlijn, maar dan is het hoog tijd voor de lange terugrit naar het hotel...
De katholieke feestdag Maria Hemelvaart loopt bijna ten einde. Op de terugweg worden toevallig deze zusters Franciscanessen gepasseerd. Uw webmaster trekt de stoute schoenen aan en vraagt of ze voor de Kościół św. Antoniego w Męcinie (kerk van St. Antonius van Męcina) willen poseren. Dit zien ze wel zitten. Uw webmaster is hen hier heel dankbaar voor, wat een sfeervolle manier om deze fantastische dag af te ronden.
° 20/08/2021
Na enkele dagen toerisme in Zakopane en Kraków wordt langzaamaan koers gezet richting Warszawa. Er wordt echter nog een laatste ommetje gemaakt voor wat stoomtreinactie, want vlakbij de Poolse hoofdstad ligt Sochaczew. Daarmee eindigen we deze reis zoals ze begon, namelijk met de smalspoortrein die enkele dagen per week naar Wilcze Tułowskie rijdt. Opnieuw wordt de trein verschillende keren gefotografeerd, maar daar waar het de vorige keer erg hard regende, zorgt een slechte zonnestand in combinatie met half bewolkt weer nu voor andere uitdagingen. Toch worden nog enkele leuke opnames gemaakt, zoals hier in Chodaków waar een opa met zijn kleinkind naar de passerende trein komt kijken. Er zijn van die momentjes die spontaan gebeuren en dan is het kwestie van snel toeslaan...
In Brochów was een boer zijn veld aan het omploegen. Dankzij enkele woordjes Pools en de nodige gebaren begreep hij gelukkig al snel dat uw webmaster zijn tractor naast de trein wilde fotograferen. Ondertussen puft de Px29-1704 met haar trein gezellig verder.
De laatste meters voor eindhalte Wilcze Tułowskie vormen het enige stuk waar de trein volledig goed in de zon rijdt. Alleen blijft het kansberekening of de trein in de zon zal passeren. Uiteindelijk lukt het nét om de trein in de zon te fotograferen op dit fraaie punt. Wederom kan een fotografisch geweldige reis door Polen worden afgesloten. Fantastisch om te zien wat er op stoomtreinvlak allemaal beweegt in dit knappe land!


    Laat de cilinderslagen weergalmen!

Ochtendstond heeft goud in de mond, zo ook wanneer de Pt47-65 net na 6u 's morgens goed van zich laat horen met de ochtendtrein van Wolsztyn naar Leszno. Nowy Widzim, 10 augustus 2021.


Een moment van puur genot wanneer de OKz32-2 de helling tussen Mszana Dolna en Kasina Wielka bestormt! Przymiarki, 14 augustus 2021.


Index