Winters dieselplezier

Bij aanvang van de 21e eeuw was het voor dieselliefhebbers in België nog erg simpel om na sneeuwval leuke foto's van zware dieseltreinen te maken. Hoewel de Athus-Meuselijn en lijn 42 ondertussen onder de draad hingen, was het traject tussen Montzen en Aken-West nog steeds niet geëlektrificeerd. Je kon er dan ook prat op gaan, dat je bij sneeuwval hier niet de enige spoorwegliefhebber was.

Los van het leuke landschap en de fantastische brug van Moresnet, had je ook nog eens de nodige variatie qua locomotiefreeksen: vanuit Duitsland bezochten de 225'en en de Ludmilla's (241'en) deze spoorlijn. Vanuit Kinkempois werden de 55'ers veelvuldig ingezet, vanuit Hasselt en Antwerpen mochten de stoere 51'ers dagelijks hun kunsten tonen. In Montzen was nog een 82'er gestationeerd voor het nodige rangeerwerk en als je echt veel geluk had, kon je 62'ers met een speciale trein fotograferen.

Op 1 februari 2003 zette uw webmaster dan ook koers richting deze regio, waar vlak daarvoor een mooi laagje sneeuw was gevallen. Omdat de geweldige 51'ers ondertussen hun laatste maanden beleefden, zou hij zich vooral op de inzet van deze krachtpatsers concentreren. Helaas waren er enkele treinen afgeschaft, maar gelukkig wist hij dit tijdig en werd er beslist om 's namiddags een dienst met de 5105 van Gemmenich tot Hasselt te achtervolgen per auto. Daar werd de dag in schoonheid beëindigd met een bezoek aan de Werkplaats DieselTractie, waar maar liefst 5 51'ers (een derde van de op dit moment nog ingezette exemplaren...) terug te vinden waren.

Vandaag de dag is het maar moeilijk te geloven dat al deze opnames op één dag konden worden gemaakt. Gelukkig zijn er de bewijzen nog en kunnen die op deze pagina met u worden gedeeld.

Vlak na aankomst in Gemmenich komt de eerste trein al uit Aken-West naar beneden rollen. Sleper van dienst is de 241 802-8, die samen met 4 speciaal omgebouwde exemplaren van deze illustere reeks, tussen Aken en Montzen pendelt. Deze inzet zal uiteindelijk maar enkele jaar duren en kan in die periode uiteraard op zeer veel belangstelling van spoorwegliefhebbers rekenen. Uw webmaster is uiteraard niet ontevreden om deze stoere Russische diesel met haar trein vanop het beroemde bruggetje in Gemmenich te fotograferen.
Wat later breekt de zon volledig door wanneer de 5504 met een korte maar nog steeds dure lading BMW's van Aken-West naar Montzen rijdt. Het verhaal is de meeste lezers wellicht bekend, maar let zeker ook even op de seinen die op dit traject "omgekeerd" staan t.o.v. de rest van België. Men rijdt hier immers op rechterspoor in tegenstelling tot de rest van België waar men uiteraard links rijdt. Machinisten worden hieraan herinnerd door de tegengestelde vormen van de seinen.
In het station van Montzen zelf heeft de 8223 een speciale taak: rangeren met Amerikaans wapentuig om de vrede te gaan brengen in Irak (IS kregen we er achteraf voor in ruil...). Die invasie zou goed anderhalve maand later beginnen, waardoor er in deze periode behoorlijk veel dergelijke transporten door België rijden. Zou het nu nog zo gemakkelijk zijn om in een vormingsstation dergelijke transporten van dichtbij te fotograferen?
Een "specialleke": behoorlijk uitzonderlijk komen de Merelbeekse 6328 en 6322 met een containertrein over de brug van Moresnet gereden. Dit is ab-so-luut geen gewone situatie: de reeks 62/63 is sowieso al relatief zeldzaam op deze lijn (wegens te licht) en diensten uit Merelbeke tot in Duitsland zijn quasi onbestaande. Vermoedelijk gaat het hier dus om een dienst met aflos in Hasselt of Aarschot?
Deze twee loc's verdienen natuurlijk nog wat extra aandacht als ze met de tegentrein in Gemmenich passeren. Hoewel uw webmaster vandaag liever wat meer 51'ers op lijn 24 zou hebben gefotografeerd, is hij toch ook niet ontevreden met deze uitzonderlijke vangst.
Na het nodige geduld is het zover, als de 5105 met een vaste zaterdagse dienst naar/van Aken-West rijdt. We zien de locomotief hier met een containertrein van Aken-West naar Hasselt. Het valt op dat de locomotief nog aan het optrekken is, dit is op dit punt niet echt de gewoonte in deze rijrichting.
Aangezien dit vandaag de enige dienst met een 51'er is, gaan we uiteraard in de achtervolging. In Montzen wordt de trein eventjes uitgeweken, wat ons tijd genoeg geeft om de stoere 5105 nogmaals te fotograferen. Sindsdien is de situatie in Montzen er overigens niet op verbeterd... Dit station is nog maar een schaduw van zichzelf, doordat er bijna alleen nog maar doorgaande goederentrein zijn sinds de elektrificatie van het traject tussen Montzen en Aken.
Door de gladde wegen besluiten we om op gemakkelijke fotopunten te gaan staan om de trein te fotograferen. In Montzen werd snel het telefoonnummer van de machinist gevraagd, zodat we exact weten waar de trein zich bevindt. Op deze manier weten we dat we nog op tijd in Berneau zijn, waar na een kwartier wachten de 5105 met haar containertrein voorbij gerold komt.
Een dik uur later is in Hasselt de 5105 losgekoppeld van haar goederentrein en naar de Werkplaats DieselTractie (WDT) gereden. De locomotief mag hier even pauzeren in het goede gezelschap van de 5101 en de 5143. Ondertussen is het beginnen sneeuwen, wat zeker de nodige extra sfeer toevoegt aan deze opname.
Ook de 5185 staat op het werkplaatsterrein, maar in tegenstelling tot de andere exemplaren, staat deze locomotief koud afgesteld. Hier zal spoedig verandering in komen, want door de sneeuwval is het uiteraard vriesdienst en dan is het bij reglement verplicht om alle diesellocomotieven te laten warmdraaien.
Ook de 5122 is uitgenodigd voor het feestje en is zich al goed aan het bezuipen met... diesel. Uw webmaster bekent: wat mist hij de typische sfeer uit deze periode... Ongelofelijk dat dit allemaal voorbij is.
Na het tanken, wordt de 5122 aan de loods gestald. Zo krijgen we deze mooie opstelling van de 5101 (met daarachter onzichtbaar de 5143), de 5105 en natuurlijk de 5122. Zo komt een van de meest sfeervolle opnames tot stand die uw webmaster ooit van deze stoere diesels heeft gemaakt.
We ronden deze bijzonder succesvolle winteruitstap af nadat de 5185 het illustere gezelschap voor de loods vervoegt. Dit levert dit mooie portret op van de eerste locomotief uit deze reeks en een van de laatste exemplaren. Uw webmaster heeft dit moment aan de WDT Hasselt erg intens beleefd, na jaren stevig jacht te hebben gemaakt op deze prachtige locomotieven, is het duidelijk dat hun inzet nu bijna op hun einde loopt. Het zou meteen de laatste keer zijn dat hij zoveel rijvaardige 51'ers bij mekaar heeft gezien. In de sneeuw dan nog...


    Video-opnames in de sneeuw

5105 passeert, met een containertrein van Aken-West naar Hasselt, het dorpje Gemmenich, 1 februari 2003.
Opstarten en rangeren van de 5185 op het werkplaatsterrein van Hasselt tijdens het blauwe uur, 1 februari 2003.
Index