Driemaal is scheepsrecht en dus trokken Hans Valkenaers en uw webmaster ook in 2009 naar Oost-Europa. Ditmaal werd echter voor een bestemming gekozen die we tot nu toe geen van beiden bezochten: de Oekraïne! Reeds een hele tijd was uw webmaster geïnteresseerd in dit land met haar vele zware diesellocomotieven en ook Hans zag deze bestemming helemaal zitten. De titel "Groene revolutie in de Oekraïne" is enerzijds een knipoog naar de echte revolutie in dit land enkele jaren geleden, maar slaat vooral op de massa's groene dieselloc's die er nog rondrijden. Zowel de reeksen 2TE116, M62, 2M62 als TSJME3 dragen grotendeels nog hun prachtige groene livrei. Buiten al dat groene geweld zagen we ook motorwagens van de reeksen D1 en DR1A en deze rijden in blauwwitte livreien. Deze kleuren kwamen overigens prachtig tot hun recht, want praktisch de hele reis scheen de zon.
De Oekraïne is een gigantisch land. We moesten dus goed nadenken welke spoorlijnen we wilden bezoeken. Uiteindelijk opteerden we ervoor een zo gevarieerd mogelijk programma samen te stellen door in een grote lus door de Oekraïne te reizen. We startten ons bezoek aan de spoorlijn Bachmatsj - Derevyny (- Wit-Rusland), waarna we lustig verder fotografeerden in de regio rond Pryluky, waar nog 3 diesellijnen liggen. Ook werden enkele treinen gefotografeerd op de lijn Hrebinka - Tsjerkassy om vervolgens het grensstation Mohyliv-Podil's'kji te bezoeken. In dit station aan de Moldavische grens konden we enkele Moldavische 3TE10'en fotograferen. Deze locomotiefreeks wordt ook wel "de rijdende aardbeving" genoemd en die naam hebben ze niet gestolen.
Na dit blitzbezoek werd naar voet van de Karpaten gereden, waar we twee dagen doorbrachten tussen Tsjernivtsi en Kolomyja. De Karpaten schreeuwden gewoon om een uitgebreid bezoek en dus besteedden we 4 dagen op lijn van Kolomyja naar Rachiv. Hierna werd het tijd om stilletjes aan naar Kiëv terug te rijden, maar natuurlijk maakten we onderweg ook nog enkele foto's. Zo pauzeerden we langs de spoorlijn Ternopol - Ivane-Puste die, héél uitzonderlijk voor de Oekraïne, nog deels mechanisch beveiligd is. Wat verderop, te Petrivs'ke, kwamen we zelfs op zondag nog een bedieningstrein tegen op een wel erg fotogenieke aansluiting. Keurig op schema kwamen we aan te Zjitomir, waar we ons nog een dag amuseerden langs de 5 (!) diesellijnen die vanuit dit stadje vertrekken.
Zonder één uitzondering handelt bij de hieronder getoonde foto's om gewone treinen zoals ze nog iedere dag rijden in de Oekraïne. We reisden met een huurauto en los van wat typische situaties eigen aan een land dat niet vertrouwd is met spoorwegtoerisme verliep deze reis erg vlot. Uw webmaster kan dan ook enkel maar meer hobbyisten aanraden nog eens échte treinen te gaan fotograferen in de Oekraïne of Oost-Europa in het algemeen...
° 22/07/09
|
|
Gewoon een alledaags fotootje van een reizigerstrein in het noorden van de Oekraïne... We zien loc 2TE116-1313B met een reizigerstrein van Minsk (in Wit-Rusland) naar Slatoria (in Roemenië) passeren nabij Perepys. De loc is eigenlijk de helft van een gelede locomotief, maar het gebeurt erg frequent (zoals nog zal blijken in deze reportage) dat men zo'n gelede locomotief in tweeën splitst. Het voordeel is natuurlijk dat men al die PK's beter besteedt, het nadeel is dat zo'n afgesplitste locomotief maar één stuurpost heeft en dus op het eindpunt telkens gedraaid dient te worden.
|
|
Deze eerste dag is het nog wat bewolkt. Soms breekt de zon echter door de wolken, zoals in de vroege namiddag te Sjtsjors, als de 2TE116-1305B daar met een reizigerstrein van Mariupol' naar Minsk (in Wit-Rusland) passeert. Lange gesleepte reizigerstreinen met dieseltractie zijn in de Oekraïne nog de normaalste zaak van de wereld, hoewel op sommige spoorlijnen voornamelijk met motorwagens gereden wordt.
|
|
Aan de vroegere ringloods te Sjtsjors zien we de TSJME3-1985 wachten totdat de overweg gesloten is en de loc naar een afstelspoor kan rijden om te wachten op een volgende inzet. Tijdens dit wachten passeert een typisch Oekraïeense ambulance. Moest u nog denken dat dit type ambulance ondertussen zelfs in de Oekraïne prehistorisch is, komt u nog bedrogen uit want verderop in deze reportage komen we er nog eentje tegen.
|
|
De spoorlijn Bachmatsj - Derevyny kent erg veel afwisseling qua tractiematerieel: los van de verschillende locomotieftypes die hier rijden, passeert er eenmaal per dag ook een moderne Wit-Russische motorwagen. Zo zien we dan ook de ?P1?-502 als stoptrein van Sjtsjors naar Gomel, net na het vertrek vanuit Khotunychi. Zo staat er toch ook weer eens een moderne trein op deze website...
|
|
Op dezelfde plek worden we plots verrast door een goederentrein, gesleept door een paar Wit-Russische Taigatrommels. Omdat het licht wel erg slecht is, besluiten we de trein te volgen tot Sjtsjors, waar de locomotieven worden losgekoppeld, zodat ze los naar Wit-Rusland kunnen terugrijden. We zien ze hier wachten op het vertreksein. Enkele douanebeambten komen eens nieuwsgierig piepen wat we aan het doen zijn, maar laten ons uiteindelijk toch begaan.
|
|
De dag wordt afgerond met wéér een ander locomotieftype! In subliem tegenlicht rijden de Wit-Russische TEP70-0260 en TEP70-0284 gekoppeld naar Bachmatsj om daar enkele reizigerstreinen naar het thuisland op te pikken. Na deze foto begint een moeilijke zoektocht naar een hotelletje in dit stadje. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk nodigden 2 sympathieke Oekraïeense tieners ons uit om bij hen thuis te komen slapen. In tegenstelling tot wat vele westerlingen wel eens denken zijn Ukraienen érg gastvrij.
|
° 23/07/09
|
|
We blijven nog een dagje langer in de buurt rondhangen en vatten 's morgens post aan de uitrit van Sjtsjors, richting Bachmatsj. Hier zien we de 2TE116-1239B met een reizigerstrein van het Wit-Russische Vitevsk naar Simferopol' optrekken om op snelheid te komen. Geef toe: deze locomotieven stralen toch écht kracht uit!
|
|
Enkele kilometers verderop, te Velykyi Sjtsjymel, ligt de spoorlijn erg landelijk. Op het moment dat de 2TE116-1313B met haar reizigerstrein van Minsk (Wit-Rusland) naar Simferopol' de enige overweg van het dorpje passeert, staan er 2 Lada's voor de overweg te wachten. In dergelijke dorpjes rijden deze nog in grote getale rond.
|
|
Wat later passeert ook een bedieningstrein te Velykyi Sjtsjymel op weg van Sjtsjors naar Koriukivka. Deze trein wordt gesleept door de TSJME3-1629 en maakt een prachtig ratelend geluid. Als u deze foto vergelijkt met de voorgaande, ziet u dat deze trein over het andere spoor rijdt. Hoewel de spoorlijn dubbelsporig is, wordt ze uitgebaat als enkelsporige lijn met een inhaalspoor. De goederentrein op deze foto rijdt op het hoofdspoor, terwijl de reizigerstrein daarnet op het inhaalspoor reed om te kruisen met een andere reizigerstrein.
|
|
In de namiddag passeert er ook nog een Wit-Russische diesel, de TEP70-0165, in dit dorpje met een reizigerstrein van Sint-Petersburg (in het verre Rusland) naar Krivoi Rog. In Oost-Europa kennen ze tenminste nog echte langeafstandstreinen, terwijl hier in het westen dergelijke afstanden meestal per auto of met een low-cost-vliegmaatschappij worden afgelegd.
|
° 24/07/09
|
|
Een dagje later bevinden we ons aan de lijn Bachmatsj - Pryluky, waar men met volledige sets locomotieven rijdt. De dag wordt dan ook in schoonheid begonnen met de 2TEm116-890A+2TEm116-890B die te Ichnia vertrekken met de reizigerstrein van Odesa naar het verre Moskou. Opvallend detail: deze trein stopt ondanks het lange traject toch ook in kleinere stadjes langs de lijn. De mensen leven hier duidelijk nog op een andere snelheid dan in ons overstresste wereldje dat wij zo toch zo graag projecteren op andere landen...
|
|
Aan de spoorlijn van Nizhyn naar Priluky hebben we geluk, want terwijl we eigenlijk wachtten op een reizigerstrein komt hier plots een meettrein voorbij, gesleept door de TSJME3-3185. Gelukkig dat een vriendelijke overwegwachter ons verwittigde dat deze trein eraan kwam, anders hadden we hem vast en zeker gemist.
|
|
Enkele uren later zien we te Sukhopolova weer een andere loc van dezelfde prachtige reeks, de TSJME3-3370, met een plaatselijke bedieningstrein naar Priluky. Let trouwens ook even op de prachtige telegraafmasten langs deze spoorlijn. Je waant je meteen jaren terug in de tijd...
|
|
Ten zuiden van Pryluky vinden we de spoorlijn naar Hrebinka. Op deze spoorlijn ontmoeten we te Lynovytsia de ?P1A-129 en maken we voor het eerst kennis met deze grote dieselstellen. Aan de ontwerpers van onze Belgische 41'ers: zo ziet een écht dieselstel er dus uit! En zoals het bij een echte trein hoort, kan je de ramen nog open doen en fijn naar buiten leunen op een warme zomerdag...
|
|
Aan de andere kant van hetzelfde dorpje zien we enkele uren later de 2TEm116-890B+2TEm116-890A met een reizigerstrein van Moskou naar Odesa. Dit is uiteraard de tegentrein van de eerste trein die we vandaag maakten. Nog enkele uurtjes boemelen en deze trein heeft zijn eindbestemming bereikt.
|
|
We rijden nu naar Topolia, een dorpje net ten zuiden van Pryluky, en ontmoeten daar al snel de 2TE116-807B+2TE116-807A met een reizigerstrein van Chernihiv naar Kyïv. Meteen valt ook op dat zelfs de binnenlandse treinen dikwijls een mooie lengte kennen. Als je deze foto vergelijkt met de vorige foto, zie je een kleurverschil tussen beide loc's: bij een revisie schildert men de loc's ietsje lichter groen. Uw webmaster vindt dit oudere groen toch net ietsje mooier, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
|
|
Bij de motorstellen is er geen discussie over donker- of lichtgroen, want deze rijden momenteel in een blauwe livrei. Maar geen paniek: ook daar zijn er natuurlijk varianten... De DR1A-272 is echter met een standaardlivrei getooid en rijdt zo als stoptrein van Pryluky naar Hrebinka.
|
° 25/07/09
|
|
Vandaag begint de dag echt fantastisch, want als we het stationnetje van Pyriatyn passeren, kruisen we daar de TSJME3-3479 met een set lege ketelwagens van Hrebinka naar de olievelden nabij Pryluky. We gaan uiteraard snel in de achtervolging en besluiten de trein op te wachten in Bohdanivka. Hoewel de schaduwen nog redelijk lang zijn, is uw webmaster best tevreden van deze foto.
|
|
Het oorspronkelijke plan was om 's morgens direct naar het zuiden te rijden, maar de goederentrein van daarnet gooide op een leuke manier roet in het eten. Als we dan wat later toch naar het zuiden rijden, komen we bij het grote station van Hrebinka toevallig de DR1A-272 tegen die net aan een rit naar Pryluky begint. Snel wordt de auto aan de kant gezet om deze foto te maken. Het zit echt wel goed mee vandaag!
|
|
Op de spoorlijn van Hrebinka naar Tsjerkassy hebben we pech: bij aankomst blijken we net een reizigerstrein te hebben gemist en de volgende trein is pas uren later. Omdat we een erg leuk fotopunt gevonden hebben aan de uitrit van Drabove-Bariatynske, besluiten we toch maar te wachten in de hoop tussendoor nog een goederentrein te kunnen fotograferen. Dat geluk is ons helaas niet gegund, maar als enkele uren later de treinstellen D1-742 en D1-764 aan dit overwegje passeren, zijn we toch tevreden dat we al die tijd gewacht hebben.
|
|
Na het wel erg kalme bezoek aan de spoorlijn naar Tsjerkassy, besluiten we toch maar terug post te vatten aan de lijn van Hrebinka naar Pryluky, waar aanzienlijk meer treinverkeer passeert. Onder een prachtige wolkenhemel zien we zo onder andere de 2TE116-618A+2TE116-618B passeren te Tarasivka met de dagelijkse slaaptrein van Moskou naar Odesa. De overwegwoning rechts maakt het beeld compleet...
|
|
Hoewel deze namiddag een aantal foto's verknoeid worden door de opkomende bewolking, kunnen we toch ook enkele leuke opnames maken. Na enkele tegenvallers zit het aan het meer nabij Lynovytsia weer mee als de DR1A-129 als stoptrein van Hrebinka naar Pryluky passeert. Meteen nemen we ook afscheid van deze interessante regio.
|
° 26/07/09
|
|
Eigenlijk zijn we vandaag onderweg van het centrum van de Oekraïne naar het westen van dit enorme land, maar om de dag toch niet al te saai te maken, hebben we een ommetje langs het grensstation van Mohyliv-Podil's'kji gepland. Hier aangekomen, hebben we geluk: op deze zondagnamiddag vertrekken de 3TE10M-1225B+3TE10M-1225A met een gemengde goederentrein naar Chisinau (in Moldavië). De "3" vooraan in het nummer slaat op het feit dat het hier normaalgezien om 3-ledige loc's gaat, maar het middendeel werd blijkbaar toch verwijderd zodat het nu "slechts" om een dubbelledige loc gaat.
|
|
In het depot van dit grensstation wacht een dubbelgelede loc op de aankomst van een trein uit Moldavië. Het personeel is erg vriendelijk en laat ons rustig onze foto's maken van de 2TE116-1434B+2TE116-1434A. Gelukkig maar, want ondanks dat dit depot klein is, is het erg fotogeniek door de fabriek op de achtergrond. Het spoor rechts is trouwens deel van een keerdriehoek, gebruikt voor de lokale treinen die met een gesplitste dubbelloc (zie de eerste foto's van deze reportage) te draaien.
|
|
Na een "hit and go" op het station, waarbij de douanebeambten ons zelfs achtervolgden (zonder succes overigens), gaan we toch maar braafjes wat verderop staan te Nemiia om de reizigerstrein van Chisinau naar Moskou te fotograferen. De slepers van dienst zijn de 2TE116-1434B+2TE116-1434A, de dubbelgelede loc die daarnet nog aan het zonnebaden was in het depot.
|
° 27/07/09
|
|
Goede spoorwegvriend Lars had het duidelijk gezegd op voorhand "in het oosten vind je 2TE10'en en 2TE116'en, in het westen vind je Taigatrommels". Inderdaad: te Shypyntsi, langs de spoorlijn die Tsjernivtsi met Kolomyja verbindt, kunnen we eindelijk weer eens ten volle genieten van deze prachtige machines. In een typische "scenery" (overwegwoning, typische overweglichten, een waterput en de obligate Lada) zien we de 2M62Y-0276A+2M62Y-0276B met een lange reizigerstrein van L'viv naar Tsjernivtsi rijden.
|
|
In het station van Luzhany vinden we de aftakking van de spoorlijn naar Stefaneshty, waardoor we hier een groter emplacement vinden. Terwijl op de achtergrond een Taigatrommel met een trein naar Tsjernivtsi wacht op het vrijmaken van de wissels, zien we de D1-658 van Tsjernivtsi naar Kolomyja rijden. De seinhuiswachter houdt nog even de gele vlag omhoog, maar zo dadelijk mag hij de handwissels gaan bedienen zodat ook de reizigerstrein verderop zijn reis kan verder zetten.
|
|
Tijd voor een typische vakantiefoto :-) Te Zavallja ontmoeten we de enige reizigerstrein per dag die vanuit dit station het zijlijntje naar Vyzhnytsia zal bedienen. De sleper van dienst is de TSJME3-3084, maar op deze foto speelt toch vooral de lokale bevolking de hoofdrol. U mag zelf kiezen wat u het interessantst vindt: de traditioneel geklede oude dame, of de knappe jongedames :-)
|
|
Vooruit dan, omdat de trein geen haast heeft, kunnen we nog een tweede foto maken van deze reizigerstrein. Hoewel de trein eigenlijk al uit Tsjernivtsi komt, blijft hij te Zavallja ruim een kwartier staan om de aansluiting te verzekeren met een reizigerstrein uit Kolomyja. Let zeker ook even op de oude Mercedes 124 van de stationschef.
|
|
Doordat de zon het nog even laat afweten, gaan we nog even verder in zwart-wit. Te Vydyniv mag de bewolking de pret echter niet drukken, want als plots de overweg in de verte sluit, weten we al dat het geen reizigerstrein kan zijn. Inderdaad: plots horen we het schitterende gedreun van de TSJME3-0595 met een bedieningstrein van Kolomyja naar Zavallja.
|
|
Blijkbaar hebben ze haast in Zavallja, want nauwelijks een uurtje later keert de TSJME3-0595 alweer terug met 4 kolenwagens. Veel rangeerwerk was er dan ook niet, want ze hebben enkel een gesloten goederenwagen geplaatst te Zavallja. Ach, zo heeft de loc toch weer wat goederenwagens bij en dat mag ook wel, want de zon is ondertussen weer tevoorschijn gekomen.
|
|
In het leuke stationnetje van Zabolotiv ontmoeten we de M62-1271 met een stoptrein van Tsjernivtsi naar Kolomyja. De loc draagt een sierschildering, die overigens bijzonder leuk staat op deze loc's volgens uw webmaster. Deze loc is trouwens origineel als enkele loc gebouwd en bezit dus 2 stuurposten, in tegenstelling tot de vele gesplitste 2M62'en.
|
|
In de Oekraïne bestaan er ook trekduwcombinaties, zoals de set op deze foto met het nummer DLP1-002. De Taigatrommels die voor deze treinen ingezet worden, worden speciaal met zo'n set gekoppeld en krijgen dan ook een aparte livrei. Op deze foto vertrekt zo'n set te Mateivtsi als reizigerstrein van Tsjernivtsi naar Kolomyja. Op de achtergrond vertrekt motorwagen D1-801 in de tegengestelde richting naar Zavallja.
|
|
Nabij het station van Khutir-Budyliv vinden we een opstelterrein voor buiten dienst gestelde rijtuigen. Deze rijtuigen zijn al erg vervallen en in de late avondzon is het natuurlijk mogelijk hier wat alternatieve foto's van te nemen. De schildering op dit rijtuig heeft duidelijk haar beste tijd gehad, zelfs iemand die het Ukraïeens machtig is, gaat serieus zijn best mogen doen om dit opschrift nog te ontcijferen.
|
|
Iets beter leesbaar is de vermelding "Oekraïne" op een ander rijtuig. Ietwat symbolisch voor "grootsheid in verval" is de ster in de raam van dit buiten dienst gestelde rijtuig. Nu ja, we gaan niet aan politiek doen op deze website, maar fotografisch ziet het er alleszins knap uit.
|
° 28/07/09
|
|
Wie zei daar dat losse loc's op de lijn geen leuke foto's opleveren? Als het te Zavallja om 6u 's morgens nog nevelachtig is, geeft dat een prachtige gelegenheid om de TSJMEt-6350 te fotograferen die los van Kolomyja naar Luzhany rijdt. Ochtendstond heeft ook vandaag goud in de mond...
|
|
Een halfuurtje later is het de beurt aan de D1-658 die als stoptrein van Kolomyja naar Tsjernivtsi rijdt. Overigens waren we echt maar net op tijd op dit fotopunt: doordat de schaduwen nog te lang waren op het de dag voordien geplande punt te Revakivtsi, moesten we nog snel enkele honderden meters verderop lopen. Nu ja, deze foto was de sprint meer dan waard.
|
|
We besluiten te wachten totdat de zon wat hoger aan de hemel staat. Deze oude overwegwachtster begrijpt het allemaal niet meer: na de Duitsers en de Russen komen nu enkele Belgen op bezoek. Gelukkig hebben wij meer vredelievende bedoelingen: wij komen enkel een foto nemen en daar heeft ze duidelijk geen bezwaren tegen. Gelukkig maar, want uw webmaster vindt haar erg fotogeniek in haar traditionele kledij.
|
|
Terwijl de overwegwachtster rustig de was buiten hangt, hebben de 2M62Y-1235B+2M62-1235A heel wat meer haast. Deze reizigerstrein van Kolomyja naar Tsjernivtsi heeft immers 40 minuten vertraging en het lospersoneel (ze rijden in de Oekraïne nog met 2 personen op de loc) heeft geen zin om die vertraging nog meer te doen oplopen. Let trouwens op de Oekraïeense vlag voorop de loc. Zou dit een ideetje zijn van die locbemanning?
|
|
Te Luzhany zien we de 2M62Y-0909A+2M62-0909B als ze met de slaaptrein reizigerstrein "Chornomor" van Odesa naar Tsjernivtsi het station binnenrijden. Het stationsgebouw mag er trouwens echt wel wezen, hoewel de paar reizigers voor deze trein daar wellicht minder oog voor hebben.
|
|
Nadat de trein uit Odesa vertrokken is, blijven enkele reizigers geduldig wachten op de reizigerstrein naar Kolomyja. Hopelijk laten ze zich niet misleiden door de stationsklok op de achtergrond, want die staat maar liefst 4 uur voor!
|
|
Zoals al eerder vermeld, rijdt er slechts één treinpaar per dag op de zijlijn tussen Zavallja en Vyzhnytsia. Te Banyliv zien we de TSJME3t-6442 met slechts twee rijtuigen aan de haak. Het valt te verwachten dat vroeg of laat de dienst op deze spoorlijn zal worden opgeheven...
|
|
In de namiddag rijden we terug naar Luzhany voor nog wat meer Taiga-geweld. Keurig op tijd vertrekken de 2M62-1087B+2M62-1087A met de slaaptrein "Bukovtsna" van Tsjernivtsi naar Kyïv. Het locpersoneel heeft het wel slim gezien: terwijl ze de achterste loc tractie laten leveren, ligt de voorste loc gewoon stil en kunnen ze dus rustig een gesprekje voeren.
|
|
Heerlijk toch: terwijl we op de trein wachten, eten we rustig enkele zure appeltjes van deze wilde appelboom te Zavallja. Nog even door de zure appel heen bijten en dan verschijnen plots de 2M62-0098A+2M62-0098B met een stoptrein van Tsjernivtsi naar Kolomyja.
|
|
We ronden de dag af met een leuke buurtgoederentrein van Zavallja naar Tsjernivtsi. Terwijl de TSJME3t-6352 de tractie voor de trein levert, wordt ook de TSJME3t-6442 in opzending meegenomen. Met een leuke dosis tegenlicht kunnen we zelfs in het putje van de zomer zo een interessante opname maken tegen de zon in.
|
° 29/07/09
|
|
Tijd voor een van de toppers van deze reis: een bezoek aan de spoorlijn van Kolomyja naar Rachiv, een niet-geëlektrificeerde spoorlijn die dwars door de Karpaten leidt. We beginnen direct in stijl, als om 6u 's morgens de D1-799 als stoptrein van Ivano-Frankivsk naar Rachiv rijdt.
|
|
Zo'n 25km verderop is de D1-79 bijna op haar eindbestemming, de stoere motorwagen steekt nog even de rivier "Tysa" om vervolgens de laatste kilometers tot het stationnetje van Rachiv af te leggen.
|
|
Enkele uren later rijdt er nog een tweede motorwagen naar Rachiv. Ditmaal gaat het om de D1-620 die vanuit Kolomyja naar het bergstadje rijdt. We zien de trein hier op een van de mooiste punten van de lijn: de 180°-bocht nabij Lazeschyna. De motorwagen bevindt zich hier nog helemaal in begin van de bocht, met enkele schitterende bergen op de achtergrond.
|
|
We zien dezelfde trein op de brug van 2 foto's hoger. Interessant detail aan deze foto is dat een arbeider de gele vlag toont, als teken dat de trein traag mag voorbijrijden. Men is de brug immers aan het schilderen en voorzichtigheid is dus geboden.
|
|
In de namiddag bevinden we ons een pak noordelijker op deze prachtige spoorlijn en zien we de D1-552 op weg van Voronenko naar Ivano-Frankivsk. We zien deze trein bij het naderen van Vorokhta in een prachtige natuuromgeving. Sinister detail: deze trein had een vertraging, waardoor we geen rekening hielden met het feit dat hij nog moest komen. Toen voor onze neus de overwegsignalisatie plots een trein aankondigde werd dan ook een extreme sprint ingezet om nog net deze foto te kunnen maken. Missie geslaagd, zoveel is duidelijk!
|
|
Na zo'n 4 uur wachten (!) krijgen we eindelijk weer wat actie als de D1-799 van Vorokhta naar Ivano-Frankivsk rijdt. We zien de motorwagen hier bij het vertrek vanuit het knappe stationnetje van Tatariv. Ondertussen genieten enkele Belgen van een prachtig avondzonnetje in dit schitterende landschap.
|
° 30/07/09
|
|
Onze tweede dag in de Karpaten begint ronduit fantastisch met de D1-620 die van Kolomyja naar Rachiv rijdt en daarbij dit prachtige viaduct te Yasinia oversteekt. Als je de wolkenhemel op de achtergrond bekijkt, begrijp je overigens wel meteen dat het kantje boordje was om deze trein in de zon te fotograferen. Toch zal de zon vandaag nog goed haar best doen en zal de was op de wasdraad onderaan de foto snel drogen vandaag.
|
|
Gewoon een foto aan de zijkant van een overweg in Tatariv... We zien de D1-564, die onderweg is van Ivano-Frankivsk naar Voronenko. Het treinpersoneel moet toch echt een geweldige job hebben op deze spoorlijn. Ok, de treinen rijden nu niet bepaald snel, maar de landschappen die de machinisten hier zien, moeten toch tot de mooiste van Europa behoren.
|
|
In tegenstelling tot het beroep van machinist, kan de functie van overwegwachtster heel wat minder vrolijk zijn. Doordat de elektriciteit is uitgevallen, zit er voor deze onfortuinlijke dame niets anders op dan de slagbomen manueel omhoog te duwen en ze met een borstelsteel (!) ook daadwerkelijk omhoog te houden.
|
|
Nabij het hoog in de bergen gelegen dorpje Voronenko bevindt zich deze fantastische boogbrug. Daar moeten we gewoon een trein fotograferen en we besluiten dan ook de D1-564 op te wachten terwijl dit stel als stoptrein van Voronenko naar Ivano-Frankivsk rijdt. Het is opvallend dat deze trein het kleine dorpje Voronenko als vertrekstation heeft, maar dat heeft alles te maken dat deze trein eigenlijk het stadje Vorokhta iets verderop langs de lijn moet bedienen. In dat station moet het doorgaande spoor echter vrij blijven en daarom rijdt de trein dus door naar Voronenko.
|
|
We zien dezelfde trein nogmaals (in achteraanzicht) nabij Mykulychyn. Rechts langs de tunnel zie je een klein wachthuisje. Tunnels en bruggen in de Oekraïne worden nog altijd door militairen bewaakt, een relikwie uit de koude oorlog want die boze westerlingen moesten de Oekraïne maar eens binnenvallen...
|
° 31/07/09
|
|
Op de laatste dag van juli horen we 's morgens om 6u dat er een bedieningstrein in aantocht is. Daar hadden we niet bepaald op gerekend en meteen gooien we dus de planning om: in plaats van de reizigerstrein naar Rachiv te achtervolgen, wachten we in Mykulychyn op de goederentrein. Dat we gewoon in T-shirt waren vertrokken keert zich nu wel tegen ons: het is maar 9°C buiten en dat voel je... In de wachtkamer is het niet bepaald warmer, maar het levert tenminste dit stemmige plaatje op.
|
|
Vier uur later is het eindelijk zo ver: de seinhuiswachtster doet ons teken dat de trein onderweg is en nog een kwartiertje later horen we het typische gegier van een Taigatrommel. De 2M62-0931 is de sleper van dienst om een viertal goederenwagens naar Vorokhta te brengen. Omwille van de vele tunnels op dit deel van de lijn heeft de machinist de grote schijnwerper nog opstaan.
|
|
Dat we deze trein achtervolgen, begrijpt het kleinste kind. Bij Tatariv hadden we eerder al dit fantastische punt gevonden en dus wachten we hier de trein weer op. Hard werkend probeert de Taigatrommel de trein in beweging te houden. De rookpluim boven de loc spreekt boekdelen...
|
|
De lijn klimt continu en dus moet de 2M62-0931A tractie blijven leveren tot in het station van Vorokhta. We zien de trein hier nog een laatste keer op het schitterende viaduct vlak voor het station.
|
|
Na het goederengeweld is het tijd voor een gewone reizigerstrein. Dat ook die treinen de moeite zijn, blijkt uit deze foto van de D1-620 op weg van Kolomyja naar Rachiv. Jammer toch dat zovele spoorwegliefhebbers niet verder kijken dan het overbekende Zwitserland. De Oekraïne is op zich ook een heel leuke reisbestemming en daar kan je tenminste nog foto's van echte dieseltreinen maken.
|
|
Nadat de Taigatrommel van daarnet klaar is met rangeren in Vorokhta, vormt ze een tegentrein naar Kolomyja. Er staat ook nog een rangeerloc (de TSJME3t-2720) in het station en aangezien die toch richting Deliatyn moet, wordt die meteen als voorspanloc voor de trein gehangen. Dit komt ook wel goed uit, want de Taigatrommel maakt deel uit van een gesplitste dubbelloc en die staat nu achterstevoren voor die terugrit.
|
|
We zien dezelfde samenstelling nogmaals op dit fantastische punt te Tatariv. Hoewel de Taigatrommel niet veel moet doen (het gaat bergaf en de rangeerdiesel kan het dus wel alleen aan), laat men de motor blijkbaar toch draaien, getuige de ontsnappende rookpluim.
|
|
We blijven in dezelfde omgeving, want een uurtje later duikt de reizigerstrein van Voronenko naar Deliatyn op te Vorokhta. Als deze trein het viaduct bij de uitrit van dit station passeert, rijdt er toevallig net een ambulance onder de brug door.
|
|
Vrijdag is marktdag in Vorokhta, waardoor dit stadje bezoek krijgt van honderden dorpelingen uit de buurt. Opvallend is hoeveel oudere Oekraïeense vrouwen nog traditioneel gekleed zijn. Het is dan ook erg leuk om als toerist eens over deze markt te lopen, niet op zoek naar onnuttige souvenirs, maar wel om leuke sfeerbeelden te maken van het dagelijkse leven in de Oekraïne.
|
|
Nog zo'n sfeerbeeldje: deze dame probeert kleerhangers te verkopen bij haar oude Lada. Achter haar zie je nog een oude reizigerswagen die nu zonder draaistellen als winkel dienst doet. Van recyclage gesproken!
|
|
Hoewel uw webmaster zelf niet gelooft dat het een positief antwoord zou opleveren, vraagt uw webmaster voor de veiligheid toch nog eens op het station of er toevallig nog een goederentrein zal rijden vandaag. Wonder boven wonder antwoordt de stationschef dat er al een trein onderweg is! We besluiten geen tijd te verliezen en vatten post aan het viaduct aan de inrit van Vorokhta. Uiteindelijk duurt het toch nog een uur, maar als we voor de tweede keer vandaag de 2M62-0931A met 4 goederenwagens de helling op horen bulderen, hebben we er geen spijt van dat we de trein niet tegemoet zijn gereden.
|
|
Na aankomst begint men direct te rangeren. We zien zo dezelfde samenstelling nogmaals aan de uitrit kant Rakhiv. Op de achtergrond zie je nog de D1-768 die 's avonds als stoptrein naar Ivano-Frankivsk zal rijden.
|
|
Ondertussen viel ons al even op dat de Taigatrommel erg rare geluiden produceerde en dat de bijrijder enkele keren van de loc sprong om blokjes hout te gaan zoeken voor de een of andere reparatie. Als de loc langs het plaatselijke kerkje passeert lijkt het moment rijp om een schietgebedje voor de terugrit (met de loc achterstevoren dan nog!) te maken. Gelukkig gaat die terugrit bergaf en lijkt de compressor (hetzelfde type als in een Belgische 51!) nog goed te functioneren.
|
° 01/08/09
|
|
Onze laatste dag in de Karpaten begint érg betrokken. Gelukkig rijden de treinen op deze spoorlijn zo traag dat je zelfs met een erg lage sluitertijd nog scherpe foto's kan nemen. Zo ook te Yasinia, waar we de D1-552 fotograferen tijdens zijn rit naar Rakhiv. Op de achtergrond begint de pas gevallen regen te verdampen, waardoor zelfs dit slechte weer iets sfeervols krijgt.
|
|
Enkele uren en een zware klim later bevinden we ons hoog boven het dorpje Kvasy als de D1-552 van Rakhiv naar Vorokhta rijdt. Vlakbij dit punt woonde een hoogbejaard koppel, waarvan de man nog dagelijks naar het dorp wandelde. Zou het aan het frisse licht bruisende bergwater liggen waar je hier rechtstreeks je dorst mee kan lessen? Smaken deed het alleszins!
|
|
We zien dezelfde trein nog een keer te Lazeschyna op de brug die halfweg de 180°-bocht ligt die dit dorp haar naamsbekendheid geeft. We worden net gepasseerd door enkele Scandinavische toeristen op de mountain bike. Opvallend dat net zij naar de Oekraïne komen, want bij hen thuis vind je vast soortgelijke landschappen.
|
|
Omdat we toch al een erg rijke buit hebben binnengehaald in de Karpaten en we het slechte weer liever gebruiken om een traject in de auto af te leggen, besluiten we om enkele uren vroeger dan voorzien te vertrekken. Toch wordt nog snel een afsluitende foto gemaakt van de "dorpsstraat" te Lazeschyna. Uw webmaster kan alleen maar aanraden om eens een weekje met de familie naar de Karpaten te trekken. Dit is een fantastische vakantiebestemming, ook voor niet-spoorwegliefhebbers!
|
|
Toen kameraad Lars op voorhand had gezegd dat uw webmaster geen mechanische seinen meer zou vinden in de Oekraïne, maakte uw webmaster er een erezaak om toch een station met zulke seinen te vinden. Op de lijn van Ternopol naar Ivane-Puste lukt dit en zo zien we op het eindpunt van deze zijlijn deze draadspanner net voor zonsondergang.
|
|
Onder "manneke maan" staat het inritsein van hetzelfde station op de stand "voorbijrijden toegelaten met verlaagde snelheid". Even hopen we nog op een extra trein, maar de seingever maakt ons duidelijk dat het eigenlijk eerder om "luiheid" gaat en dat dit het sein al op veilig staat voor de nachtelijke reizigerstrein 3 uur later. Goed, treinen zullen we vandaag niet meer zien langs dit sein, maar zo hebben wel al iets om voor morgen naar uit te kijken.
|
° 02/08/09
|
|
Doordat er op de zijlijn van Ternopol naar Ivane-Puste maar één treinpaar in het daglicht rijdt, kunnen we vandaag eens uitslapen. Dat kan al eens deugd doen na ruim anderhalve week voor dag en dauw te zijn opgestaan. Na een rustig ontbijt merken we dat we zelfs nu nog tijd genoeg hebben om de trein tegemoet te rijden. Zo komen we dan ook in Zalissia terecht, waar we de DR1A-129 zien afremmen aan de plaatselijke halte.
|
|
In Borsjtsjiv staat aan de oostzijde nog een mechanisch inritsein en het spreekt voor zich dat we de trein naar Ivane-Puste hier fotograferen. De kleur van de seinarmen doet uw webmaster wat terugdenken aan de tijd dat er Nederland nog mechanische seinen terug te vinden waren, een periode die helaas achter ons ligt.
|
|
We rijden verder naar het eindstation van de lijn want daar vonden we een dag eerder al dit mechanisch inritsein. Hier wordt onder een stralende zon nog een laatste keer de DR1A-129 gefotografeerd. Uw webmaster is in zijn nopjes want niet alleen werden toch enkele mechanische seinen gefotografeerd, neenee, dit laatste sein staat ook nog eens ideaal om deze erg leuke foto te maken.
|
|
We laten de motorwagen achter ons en rijden terug naar Borsjtsjiv, waar op een verlaten fabrieksterrein deze rangeerloc op een onzekere toekomst wacht. In pure James Bond-stijl sluipen we in een grote boog om de bewaker zijn wachthuisje heen om wat industriële spionage te verrichten. Nu ja, zoveel staatsgeheimen zullen we hier wel niet mee ontdekt hebben zeker?
|
|
We rijden nu in de richting van Zjitomir. Onderweg passeren we enkele stationnetjes en daar kijken we natuurlijk of er iets te beleven valt. In Petrivske hebben we geluk: ondanks dat het zondag is zien we plots de stationschef met 2 remschoenen buitenkomen. Dit kan maar één ding betekenen: er is een bedieningstrein in aantocht. Inderdaad: enkele minuten later verschijnt de M62-1511 met enkele wagens. We zien de loc hier bij het omlopen aan het perronnetje van het station terwijl enkele traditioneel geklede dames naar de wachtzaal wandelen, in afwachting van de reizigerstrein die dadelijk ook komt.
|
|
Nadat de loc haar wagens weer heeft aangekoppeld, brengt ze haar lading naar een lokale fabriek. We zien de loc hier bij het plaatsen van de wagens in een ronduit schitterende industriële omgeving. Misschien een ideetje voor de modelbouwers onder ons?
|
° 03/08/09
|
|
De laatste dag van deze fantastische reis wordt doorgebracht rond Zjitomir. Vanuit deze stad vertrekken er maar liefst vijf diesellijnen en dat zou garant moeten staan voor een dagje fotografeergeweld. Helaas blijken er wel erg veel treinen uit dieselstellen te bestaan, maar zelfs dan kunnen we toch nog enkele leuke foto's nemen zoals deze opname van de DR1A-292 die zich door de mensenmassa een weg baant van Korosten' naar Kazatin.
|
|
Uiteraard rijden er ook gesleepte treinen, zoals de slaaptrein "Podillja", gesleept door de 2M62-0940A, van Sankt-Peterburg naar Chmel'nits'kji. We zien deze trein in de bossen nabij Sloboda-Selets.
|
|
Omdat de meeste treinen in deze regio toch uit treinstellen bestaan, besluiten we de slaaptrein een eindje te achtervolgen. Dat is geen sinecure want de baanvaksnelheid ligt vrij hoog op deze hoofdlijn. Te Reja hebben we echter weer voldoende voorsprong om een fotopunt te zoeken en dat vinden we in de vorm van deze pittoreske huisjes naast het stationsemplacement.
|
|
We rijden nu naar Ivnitsja en zijn daar nog net op tijd om de DR1A-156 als stoptrein van Fastiv naar Zjitomir te fotograferen. De dorpelingen geloven hun oren niet als we hen uitleggen dat we Belgische toeristen zijn en speciaal naar hier komen om treinen te fotograferen. Spoorweghobbyisten zijn nu eenmaal ook een ras apart :-)
|
|
In de buurt van Ozerne ligt een luchtmachtbasis en dus zijn we extra op onze hoede op dit fotopunt vlakbij die basis. Om het nog wat spannender te maken, duurt het enkele uren vooraleer er een trein opduikt. De beloning is echter navenant als de 2M62-0961A opduikt met een slaaptrein van Sankt-Peterburg naar Chisinau (de hoofdstad van Moldavië).
|
|
Terug in Sloboda-Selets wandelen we naar het laatste fotopunt voor deze reis. Onderweg zien we de zoveelste ooievaar, onvoorstelbaar hoe vaak je deze prachtvogels tegenkomt in Oost-Europa. Dit prachtige beest is druk op zoek naar een maaltijd dus we zullen hem maar niet te lang storen.
|
|
We wachten nu op een trein aan deze opvallende spoorbruggen over de rivier Teteriv. Op de voorgrond zie je de rivierbrug voor de spoorlijn van Zjitomir naar Berdichiv, terwijl op de achtergrond de DR1A-156 over de brug op de lijn van Zjitomir naar Fastiv rijdt. Meteen komt zo een einde aan weer een fantastische zomerreis door Oost-Europa. Tot ziens, paradijs voor treinfotografie...
|
Index
|