Welkom op deze reportage die over iets totaal anders gaat dan wat u op deze site gewend bent: het trammuseum van de ASVi (Association pour la Sauvegarde du Vicinal) te Thuin. Ieder jaar sluit deze sympathieke vereniging het rijseizoen af met een "nocturne": tot in de late uurtjes wordt met meerdere rijvaardige trams het erg knappe tramnetwerk bereden. De leden van deze vereniging hebben bijzonder veel oog voor detail. Zo vond uw webmaster in een van de trams het opschrift dat u ook bovenaan deze reportage vindt. Heerlijk toch, dat oude taalgebruik...
Uw webmaster had zich bij eerdere edities vergaapt aan de prachtfoto's van andere hobbyisten en dus besloot hij het er op 31 oktober 2010 zelf op te wagen. Het werd een erg leuk bezoek: de tramlijnen liggen in een prachtige omgeving en de trams zelf zijn het fotograferen meer dan waard. Verder waren de bijzonder sympathieke vrijwilligers in deze vereniging ook erg bereidwillig bij de vraagjes van uw webmaster om een tram hier of daar te laten stoppen om een avondopname te maken. Uw webmaster staat er dan ook op hen te bedanken voor de erg leuke dag en hen véél succes te wensen bij de projecten die ze nog op stapel hebben staan.
|
|
We beginnen deze reportage in de late namiddag als de 9924 van het depot in Thuin naar het stadhuis van Lobbes rijdt. Deze tot in de puntjes opgeknapte tram werd bij La Dyle in Leuven gebouwd in 1931. We zien haar hier aan het werk op de steile helling naast het kerkhof van Thuin. Rechts ziet u de spoorlijn 130A van Charleroi naar Erquelinnes.
|
|
Bijna op hetzelfde punt maar in de andere richting zien we de 9974, een type SE uit 1958, van het stadhuis in Lobbes naar het depot van Thuin rijden. Deze opname kon zo dertig jaar geleden gemaakt zijn: werkelijk niets verraadt dat het een opname van een museumtram anno 2010 betreft. De pluimen hiervoor gaan naar het fantastische werk dat de ASVi verricht.
|
|
Extra leuk is dat de ASVi ook aan de kleinere details denkt die zo vaak vergeten worden. Zo is de 9974 aan één zijde getooid met dit reclamebord voor een bekend chocolademerk. In het laatste avondlicht levert dit wel een sfeerbeeld op, zo naast de karakteristieke koplamp op deze tram.
|
|
Ondertussen is het volledig donker, maar gaat het tramverkeer dus gewoon door. Zo zien we dezelfde 9974 nog eens tijdens een ritje van het stadhuis te Lobbes naar het depot in Thuin. Hoeveel succes dit evenement heeft, blijkt wel uit de bezettingsgraad op de tram.
|
|
Een andere, kortere tramlijn is het lijntje van het Thuin-depot naar het stadscentrum. Men spreekt hier van "Ville Basse" doordat het centrum van Thuin tegen een heuvel ligt. In de hoofdstraat zien we de A.9515 tijdens een ritje naar het centrum. Deze tram uit 1918 werd gebouwd door Le Roeulx.
|
|
Tijdens de laatste rit van het centrum naar het depot neemt de 9924 een SNCV-goederenwagen mee. Net voor het vertrek kan deze opname worden gemaakt van deze leuke combinatie. Om het allemaal nog net iets mooier te maken, vinden we voorop de tram een authentieke carbuurlamp: nog zo'n attribuut uit heerlijke vervlogen tijden...
|
|
Dankzij de erg gewaardeerde hulp van de wattman (mensen die die term niet meer kennen, hebben huiswerk...) kan deze opname worden gemaakt van de 9924 met goederenwagen A 18328 tijdens het ritje naar het depot. De tram poseert hier naast een oude winkel. Zou het een bakker, een slager of eerder een kledingwinkel zijn geweest?
|
|
Na het achterlaten van de goederenwagen in het depot, mag dezelfde tram een rit naar het stadhuis van Lobbes maken. Aan de halte "Ecluse" wordt even gestopt en moet uw webmaster gewoon een foto maken van de 9924 naast deze antieke haltepaal. Verderop staat nog een tweede paal met de boodschap dat het verboden is over de sporen te wandelen.
|
|
Aan alle mooie dingen komen een eind en dus is het rond 22u gedaan met de nachtelijke ritjes over het tramnetwerk. De 9924 is zonet aangekomen uit Lobbes en de reizigers haasten zich naar huis (of is het naar de bar in het trammuseum?).
|
|
Na het rijden van de laatste rit is het aan het depot gezellig druk, doordat de verschillende trams naar hun plek in het museum moeten worden gerangeerd. Zo ontstaat tussen de 10308 (een type "Standard Métallique") en de 9924 deze doorkijk van de PCC 10409 op de achtergrond. Ja, ze hebben echt wel een leuke collectie bij de ASVi!
|
|
Omdat het zo'n leuk zicht is, wordt nog een tweede foto gemaakt van de 9924 en de 10308. Rechts achteraan is ook de A.9515 nog net zichtbaar. Je waant je zo jaren terug in de tijd... Dankjewel aan de ASVi voor dit prachtige werk!
|
Index
|