De oudste museumvereniging in België is de Chemin de Fer à Vapeur des 3 Vallées (CFV3V). Deze vereniging verzorgt in het toeristisch seizoen stoomtreinritten tussen Mariembourg en Treignes. Jaarlijks organiseert deze vereniging ook een stoomfestival. Tijdens de dertigste editie, op 27 en 28 september 2008, werden de 29.013 van de NMBS en de 64.169 van het TSP opgetrommeld om zich bij de stomers van de CFV3V te vervoegen. Bij de inzet van de 64.169 ging er op die manier een bij velen lang gekoesterde wens in vervulling: voor de eerste keer in ruim veertig jaar reed er weer eens een P8 met GCI's (eigendom van de CFV3V) over de Belgische sporen. Uw webmaster was laaiend enthousiast, aangezien dit voor hem de mooiste (reizigers-)treinsamenstelling is die ooit in België gereden heeft.
De eerste dag waren er 2 toevoerritten met stoomtractie om de verwachte volkstoeloop in goede banen te leiden. Eerst en vooral was er de 29.013 die 7 M2's (en de 201.010 als opdrukloc) van Brussel naar Mariembourg bracht. Verder reed de 64.169 ook een fotorit van Charleroi tot Mariembourg om vervolgens aan te sluiten bij het stoomfestival. Op zaterdagavond sleepte de 201.010 de M2's terug naar Brussel, waarna 's zondags de 5166 weer naar Mariembourg mocht met de M2's. Op zondagavond keerde de 29.013 met de M2's (en de 5166 achteraan de trein) terug naar Brussel. Op beide dagen maakten zowel de 29.013 als de 64.169 een slag van Mariembourg naar Treignes.
Door een en ander zorgvuldig te plannen kon uw webmaster zich concentreren op de historisch verantwoorde treinen die deze beide dagen reden. De "normale" treinen van de CFV3V konden uw webmaster niet echt boeien, door het feit dat deze absoluut niet historisch verantwoord waren. Oh ja: de enige wolken die we dit weekend zagen, kwamen uit de schoorstenen van de stoomloc's. Het was dus echt prachtig weer! Al bij al is dit weekend een doorslaand succes geworden, met een aantal leuke foto's die uw webmaster natuurlijk graag met u deelt.
° 27/09/08
|
|
Voorafgaand aan het stoomfestival profiteert uw webmaster uiteraard van de gelegenheid om de toevoerritten naar Mariembourg te fotograferen. Wanneer krijg je immers nog eens 2 stoomtreinen op een zeer mooie niet-geëlektrificeerde spoorlijn voor de lens in ons belgenlandje? De zonnestand is 's morgensvroeg voor treinen naar Mariembourg in de herfst niet zo vanzelfsprekend maar mits wat zoeken, vinden we toch enkele punten waar we een redelijke foto kunnen maken. Het eerste punt waar de zon goed zit, is de bocht voorbij Cour-sur-Heure, waar de 64.169 met haar trein voorbijgepuft komt.
|
|
Enkele kilometers verder, te Berzée, hebben we de 64.169 alweer ingehaald en zien we haar met een mooie rookpluim na vertrek vanuit het station. Het stationsgebouw, zichtbaar op de achtergrond, is er nog eentje van de spoorwegmaatschappij "Grand Central Belge", de maatschappij die ook de meeste stations langs de IJzeren Rijn aanlegde. Verschilpunt is dat de stations langs lijn 132 nog hun oorspronkelijke uiterlijk hebben behouden, doordat er achteraf geen verdieping werd opgebouwd.
|
|
Ietsje verder krijg je vanop een heuvel een heel mooi uitzicht op de spoorlijn, met het dorpje Berzée op de achtergrond. Met een voorbijpuffende 64.139 is het plaatje natuurlijk compleet :-) Normaal is er op deze plek ook nog een kerkje zichtbaar, maar dat verbergt zich achter de stevige rookpluim die uit de 64.169 ontsnapt.
|
|
Tussen Berzée en Pry bevindt zich een hoge boogbrug over het spoor. Uiteraard is dit een leuke achtergrond voor nog een extra foto van de 64.169 met haar trein naar Mariembourg. De kenners zien uiteraard dat de trein net vertrokken is: de rookpluim verlaat de schoorsteen nagenoeg vertikaal en de cilinders spuien stoom om eventueel in de cilinders gecondenseerd water naar buiten te jagen.
|
|
Tijd om het geweer van schouder te veranderen, want ook de 29.013 is met een trein onderweg naar Mariembourg. We zien haar passeren op een bekend fotopunt ter hoogte van de oude halte van Yves-Gomezée. Doordat het ondertussen al redelijk warm is, is er geen rookpluim meer zichtbaar, maar zelfs dan blijft het een leuk zicht om de 29.013 met haar M2's te zien voorbijstomen tussen de bomen die zich langzaamaan in hun mooie herfstkleed tooien.
|
|
Hoewel de 29.013 aan een snelheid van 80km/u naar Mariembourg rijdt, lukt het dankzij de nabijgelegen expresweg toch nog net om de trein nogmaals te fotograferen, ditmaal nabij het dorpje Roly. Ondanks de lichte helling op dit punt, rijdt de 29.013 aan haar maximumsnelheid voorbij, hetgeen een heerlijk akoestisch spektakel oplevert. Let ook eens op de relatief horizontale positie van het loopwiel, terwijl de loc verder duidelijk overhelt naar links.
|
|
Doordat de 29.013 wat vertraging heeft opgelopen en het traject tussen Walcourt en Mariembourg enkelsporig is, moet de 64.169 op het uitwijkspoor te Philippeville een hele tijd wachten op twee gewone reizigerstreinen van de NMBS. Hierdoor kan uw webmaster tijdig, tegen alle verwachtingen in, de grote baandam ten zuiden van Neuville bereiken. Na een uurtje van het nazomerse weer te hebben genoten komt uiteindelijk de 64.169 met haar trein naar Mariembourg voorbijgereden. Van een onverwacht, maar leuk extraatje gesproken!
|
|
Na aankomst te Mariembourg worden zowel de 29.013 als de 64.169 gedriehoekt. Hierdoor staan beide locomotieven met de schoorsteen richting Mariembourg bij vertrek vanuit Treignes. Dit is dus ideaal voor het fantastische fotopunt aan de buitenbocht net voorbij het station van Treignes. De 29.013 is nog op snelheid aan het komen, als ze hier met haar reizigerstrein naar Mariembourg passeert. Ondertussen gooit de stoker nog een paar extra scheppen kolen op tot jolijt van de aanwezige fotografen.
|
|
Een uurtje later is het de beurt aan de 64.169 en de GCI's. Een droom van vele hobbyisten gaat in vervulling: na 40 jaren van lang wachten kan deze compositie eindelijk nog eens in actie worden gezien. De ongeveer dertig fotografen dat dit vertrek zien zijn dan ook laaiend enthousiast als ze deze opname onder een stralende zon gemaakt hebben.
|
|
Door de relatieve lage baanvaksnelheid en de nabijheid van wegen rond de spoorlijn is het goed mogelijk de P8 nog een tweede keer te fotograferen, aan de uitrit van Nismes. In een hemels avondlicht passeert de prachtige treinsamenstelling de ook hier weer talrijk aanwezige fotografen.
|
|
Na al het stoomgeweld wordt de dag afgerond met een foto van de 202.020 die enkele K-rijtuigen naar Ciney overbrengt voor een speciale rit en die tegelijkertijd de deelnemers van de fotorit 's morgens terug naar Charleroi brengt. We zien deze compositie hier bij doorkomst te Jamagne.
|
° 28/09/08
|
|
Toevalligerwijs begint de tweede dag van dit evenement waar de eerste dag eindigde: te Jamagne. Met haar typische gebrom laat de 5166 de aanwezige fotografen horen dat ze eraan komt. Uw webmaster geniet met volle teugen als hij als fervente 51-freak deze leuke samenstelling op de foto zet. Oude tijden herleven...
|
|
Ook de 51'er wordt weer ingehaald voor Mariembourg. In plaats van de clichéfoto vanop de voetgangersbrug te maken, besluit uw webmaster de trein een stukje tegemoet te wandelen tot het inrijsein. De lichtseinen met afgeronde hoeken verdwijnen immers ook langzaamaan van het spoorwegtoneel. Al bij al ontstaat zo dus een typisch beeld uit de jaren '70, net zoals uw webmaster het graag heeft.
|
|
De insiders herkennen natuurlijk direct de beroemde Antwerpse NMBS'er die de vroeger zo typische scène nabootst van het bijvullen van het waterreservoir voor de stoomketel. Spoorwegnostalgie van Belgische bodem ten voeten uit!
|
|
Voor we terug op stoomjacht gaan, wordt er toch nog een extra sfeerfoto gemaakt van de 5166 die met haar M2's in het station afgesteld staat. Het doet allemaal zo vertrouwd aan: de 51'er met M2's, de treinbegeleider in zijn typische oude uniform. Gouden tijden herleven eventjes...
|
|
Oh ja, het was een stoomfestival... Sja, als uw webmaster een 51'er ziet, is hij verkocht... Ach, nadien is er nog tijd genoeg om naar Treignes te rijden en daar de 29.013 en de 64.169 te fotograferen. Op deze foto ziet u de door de 64.169 gesleepte GCI's bij het verlaten van Treignes. De kerk schreeuwt gewoon om mee op de foto gezet te worden en daar gaat uw webmaster natuurlijk graag op in.
|
|
Moet u eens zien met wat voor volk uw webmaster gaat fotograferen... Ze zeiden laatst niet voor niets dat zijn auto net een paardestal was :-)
|
|
Afronden doen we in schoonheid met de terugrit van de 29.013 van Mariembourg naar Brussel. Te Vogenée heb je vanop een heuvel dit leuke zicht op de spoorlijn die hier tussen de bomen in schitterende herfstkleuren gelegen is. Geloof het of niet: de machinist van de 29.013 is de buurman van uw webmaster! Een mooie rookpluim was dan ook bijna vanzelfsprekend :-) Bedankt Peter, want deze opname was voor de vijf fotografen de ideale afsluiter van dit prachtige weekend.
|
Index
|