België, ooit een spoorwegparadijs...
|
Was het nu Saxby, Siemens of S8A?
Al van kindsbeen af heeft uw webmaster zich bijzonder geïnteresseerd voor mechanische beveiliging. De nabijheid van Budel en Neerpelt, twee stations die nog lang mechanisch beveiligd waren, heeft daar ongetwijfeld veel mee te maken. Toen hij eenmaal begon te fotograferen heeft hij zich dan ook meteen toegelegd op het in beeld brengen van de laatste mechanische seinen: plaatsen als Châtelet, Tertre, Quenast, Frasnes-lez-Anvaing, Bovigny, Leopoldsburg, Muizen en Neerpelt werden zeer snel bezocht. Ook de lijn St.-Ghislain-Quiévrain en de Athus-Meuse-lijn werden bezocht. En maar goed ook want al enkele jaren na zijn eerste foto's bleven er nog maar enkele mechanische seinen over... Naargelang de tijd het toelaat vinden de foto's van deze plaatsen met mechanische seinen een plaatsje in deze reportage.
|
Met de stoomtrein naar de kermis
Op 25 september 1999 organiseerden 2 lokale spoorlieden samen met uw webmaster voor de Werkgroep Openbaar Vervoer Kempen pendelritten met de stoomlocomotief 26.101 tussen Neerpelt en Weert. Terwijl het jaar voorafgaand aan deze dag werd beheerst door gelobby, het zoeken naar sponsors en andere plichtplegingen, kon uw webmaster zich op de dag van het evenement zelf vrijmaken voor het nemen van de nodige foto's. De tastbare herinneringen aan deze mooie dag vindt u nu terug in deze reportage.
|
Destination unknown
Na de buitendienststelling van de laatste 51'er op 14 juni 2003 stonden veel locomotieven van deze reeks te Antwerpen afgesteld. Doordat er veel geïnteresseerden waren om ze tweedehands te kopen, werden ze niet naar de sloper verwezen maar bleven ze rustig staan in afwachting van... Medio 2004 verhuisden de loc's van Antwerpen naar Montzen waar men toch plaats over had. Zou dit een tussenstap zijn naar de sloper of naar een betere toekomst? Een aantal locomotieven vonden de weg naar Italië en zelfs naar Algerije... Voor een aantal andere locomotieven volgde uiteindelijk toch nog een laatste rit naar de sloper.
|
Cockerill-gebulder in de Antwerpse haven
Jaren heeft uw webmaster erop moeten wachten: een groene 51'er met goederentrein in de Antwerpse haven. Op 25 juni 2005 was het dan eindelijk zover... Hoewel het weer niet altijd meewerkte werden er toch een aantal interessante foto's gemaakt. In deze reportage ziet u het resultaat van een dagenlange voorbereiding in moeilijke omstandigheden. In de haven van Antwerpen moet je immers rekening houden met de prioritaire normale havenactiviteiten. Als zo'n rit plaatsvindt op een moment dat de liberalisering van het spoor in volle gang is en er zelfs discussies gevoerd worden van wie een bepaalde wissel nu eigenlijk is, dan weet je het wel.
|
100 jaar Huy-St.Hilaire
Misschien zegt de naam "Huy-St.Hilaire" u niet zoveel. Het betreft hier een al lang gesloten stationnetje op de vroegere lijn Statte - Ciney. Toen in 2005 dit bijzonder sympathieke stationnetje een eeuw jong werd, was dit de aanleiding voor een feestje waarbij onder andere gebruik werd gemaakt van de 4605 die gedurende twee dagen tussen Statte en Marchin pendelde. Reden genoeg voor uw webmaster om dit verjaardagsfeestje te bezoeken.
|
Met de 5183 naar Henegouwen
Voordat de 5183 tijdelijk buiten dienst zou gaan voor haar restauratie, mocht ze nog een fotorit door Henegouwen maken. De stoere Cockerill zou het vast goed doen in deze bijzonder fotogenieke regio. Toen deze rit op 15 oktober 2005 ook nog eens plaatsvond in het best denkbare herfstweer was het feest helemaal compleet. U begrijpt nog altijd niet waarom uw webmaster zo enthousiast is over deze rit? Wel, u bent nog een muisklik verwijderd van het antwoord.
|
Afscheid van de locotractor "reeks 91"
In de stad van de stroppendragers valt er ook buiten de Gentse feesten nog het een en ander te beleven, zeker als er enkele 91'ers van stal worden gehaald. Met de beperking in actieradius van de twee 91'ers werd ervoor geopteerd niet teveel kilometers te maken en ons dus te beperken tot de meest fotogenieke havenlijnen en de lijn naar Moerbeke-Waas. Dit bleek, mede dankzij het verrassend goed meegevallen weer, zeker de juiste keuze.
|
De 6077 in Limburg, een thuiswedstrijd
Daar waar de vorige fotorit er eentje met weinig kilometers (voornamelijk in havengebied) was, gold dit zeker niet voor de tweede rit die naar de groene Kempen leidde en waarbij we ons concentreerden op enkele interessante diesellijnen in deze streek. Het feit dat de 6077 trekpaard van dienst was, maakte deze rit enkel des te interessanter aangezien deze locomotief hier vroeger dagelijks haar kunsten mocht bewijzen, toen echter voornamelijk bij het vervoer van kolen uit het Kemische Steenkoolbekken. Het was dus een blij weerzien voor deze locomotief met haar oude thuisbasis, een weerzien dat werd bezegeld met schitterend fotoweer.
|
5161 + 5117 = 5001?
Op 10 en 11 juli 2006 vond in het museum van ATF te Kinkempois de voorstelling plaats van de miniatuur-51'ers van Mehano / Rocky Rail. Om dit geheel luister bij te zetten werden de speciaal voor deze gelegenheid omgeschilderde "5001", de 5166 en de 5183 naar het Luikse gedirigeerd. Samen met de 6041 en de 6077 werd zo een leuke collectie historisch materieel bijeen gebracht aan deze sympathieke werkplaats. Voor de 5183 was het meteen haar laatste uitstap alvorens ze haar gele jasje zou verliezen, zodat we nog snel een extra fotostop moesten organiseren op een leuke fotostek in Kinkempois om waardig afscheid te nemen van haar mooie gele livrei.
|
Dieselend door het oosten van België
De laatste "echte" TSP-fotorit van 2006 leidde wederom naar het oosten van België. De reden hiervoor was te zoeken in het feit dat het traject Montzen-Gemmenich korte tijd nadien geëlektrificeerd zou worden en het TSP op deze manier dus nog een laatste maal dit traject kon berijden vooralleer ook hier het landschap ontsierd zou worden door het steeds maar uitbreidende spinnenweb. Om een volledig dagprogramma aan te bieden werd op de heenrit naar Montzen ook de spoorlijn naar Tessenderlo bezocht. Op deze manier werd traditiegetrouw weer een gevarieerd programma aangeboden aan het veeleisende TSP-klienteel.
|
Bezoek aan de Luikse staalindustrie
Men zou het wel eens vergeten: niet enkel het TSP organiseert fotoritten in België... Op 21 oktober 2006 organiseerde de GTF een rondrit door het Luikse industriebekken, waarbij de nadruk natuurlijk op de staalfabriek van Cockerill lag. Dit had een prachtige dag kunnen worden, maar helaas liep het erg dikwijls mis in de details. Ondanks alle tegenslag konden toch enkele leuke opnames gemaakt worden en die vindt u terug in deze reportage.
|
Laatste 62'ers met goederen naar Clabecq
De hoogoven van Clabecq vormt wellicht het bekendste industriële motief in België om een trein bij te fotograferen. Toen op 11 december 2004 de laatste 62'ers van Monceau het veld moesten ruimen voor de veel minder mooie opvolgers, was het voor enkele machinisten uit de Carolo-stad de evidentie zelve dat dit afscheid in Clabecq zou plaatsvinden. Een van hen was zo vriendelijk uw webmaster hiervan op de hoogte te brengen en zodoende maakte op een grauwe zaterdag een ritje naar het al even grauwe Clabecq. Sja, de sombere stemming van deze site droeg eigenlijk alleen maar bij tot de afscheidsstemming van het geheel, zo zal u zelf merken bij het bekijken van deze reportage.
|
Spoorlijn met een suikerobsessie
Als je een Belgische hobbyist vraagt wat men met seizoensvervoer bedoelt, zal hij wellicht direct aan de bietentreinen van Poperinge naar Moerbeke-Waas denken. Toch waren er lange tijd nog andere raffinaderijen die gebruik maakten van een spooraansluiting en dan niet alleen om suikerbieten aan te voeren. In het geval van Genappe, een raffinaderij aan een restant van de vroegere lijn 141 Manage - Nivelles - Court-St.Etienne ging het om de afvoer van suiker naar de haven van Antwerpen alvorens van daaruit naar overzeese contreien verscheept te worden. Wie "Antwerpen" zegt denkt natuurlijk aan 51'ers en dan heb je meteen door waarom uw webmaster een serieuze boon had voor het sowieso al bijzondere vervoer op dit lijntje. Hoog tijd dus voor een reportage waarin uw webmaster terugblikt op de keren dat hij deze treinen achtervolgd heeft.
|
Spoorlijn 128 een eeuw jong
Daar lig je dan als spoorlijn... Al jaren heb je geen trein meer gezien, word je rustig overwoekerd en maakt het hout van je dwarsliggers plaats voor vers hout in de vorm van bomen die langs en tussen de rails groeien. Op een dag is het echter over met je rust als ineens het TSP arriveert met het voornemen om je om te vormen tot museumlijn. Maar kom, als je dan toch eindelijk je eeuwfeest viert bedankt het TSP je in aanwezigheid van een schare fans voor bewezen diensten met de wetenschap dat je nog lang niet bent uitgediend. Alleen die fotografen he, die je een paar keer per jaar komen lastigvallen... Een enkele keer met die onvermijdelijke stoomtreinen dan nog. Dat roept pas herinneringen op... Gelukig levert dat weer een hoop foto's voor het grote spoorwegalbum op.
|
De Bocqspoorweg in 1956
2 dagen met de 64.169 op de Bocqspoorweg rijden, dat was de vraag waar een Nederlandse stoomliefhebber uw webmaster mee benaderde in de zomer van 2007. Er waren immers een aantal stoomliefhebbers uit diverse landen die de nieuwe ster op het Belgische stoomtoneel wilden vereeuwigen en waar kon dit beter dan op de Bocqspoorweg? Met de nodige extra eisen (de loc moest voor de beide dagen in een tegengestelde richting staan, er moest met een historisch verantwoorde stam rijtuigen gereden worden, oldtimers waren meer dan welkom) ging uw webmaster samen met de klant aan de slag. Het resultaat is er eentje waar hijzelf toch wel fier op is: gedurende een gans weekend in april 2008 gingen we met de teletijdmachine terug naar 1956. Reist u mee?
|
51'ers voor Algerije
Nog altijd gaan in België stemmen op dat de NMBS haar vloot oude diesellocomotieven vëël te snel aan de kant heeft gezet ten voordele van groot uitgevallen rangeerlocomotieven. Dit wordt kracht bijgezet door enkele buitenlandse spoorwegondernemingen die deze uitgerangeerde diesels wel naar waarde smaken. Zo ook de Franse firma Seco-Rail die 2 51'ers heeft aangekocht om er in Algerije (!) werktreinen mee door de woestijn te rijden. Als je dit 10 jaar geleden voorspeld zou hebben, zou iedereen je voor gek verklaard hebben! Met wat geluk kon uw webmaster een aantal opvallende momenten voorafgaand aan het transport naar Algerije fotograferen. Die momenten werden in deze reportage gebundeld.
|
Een voltreffer rond Mariembourg
Zo af en toe wordt uw webmaster aangenaam verrast op spoorweggebied. Zo ook bij de dertigste editie van het stoomfestival bij de Chemin de Fer à Vapeur des 3 Vallèes (CFV3V) op 27 en 28 september 2008, waar naast de gebruikelijke fantasietreinen (industrieloc's die reizigerswagens slepen...) dit jaar ook enkele historisch correcte treinen reden. Een jarenlang gekoesterde droom van veel hobbyisten ging tijdens dit evenement in vervulling: na ruim veertijg jaar reed er eindelijk nog eens een P8 (de 64.169 van het TSP) met GCI-rijtuigen (CFV3V). Tel hier nog de 29.013 (NMBS) bij om het stoomgehalte te verhogen alsook de 202.020 (TSP) en de 5166 (NMBS) als vertegenwoordigers van onze historische dieseltractie en je hebt de ingrediënten voor een topevenement.
|
5183 on the rocks
Wat doe je als je met de 5183 te Jemelle 6u moet wachten op de volgende dienst? Wel, we vragen aan het stationspersoneel of we op enkele uitwijksporen wat foto's mogen nemen, hetgeen uiteraard geen enkel probleem is. Plots krijgt de dag echter een verrassende wending als enkele arbeiders van de plaatselijke kalkgroeve met hun locotractor naast de 5183 komen poseren en ze ons vervolgens uitnodigen om in de groeve ook wat foto's te komen nemen. We zouden wel gek geweest zijn als we daar niet op in gingen.
|
Proefrit op de Bocqspoorweg
Na een lange en intensieve restauratie kan je met een locomotief natuurlijk niet gewoon terug de baan op. Dit gold ook na de restauratie van de 5183 en daarom werd er op 10 april 2009 een proef- en fotorit voor de restaurateurs georganiseerd op de Bocqspoorweg. Doordat er toevallig een aantal gehuurde rongenwagens op de Bocqspoorweg stonden konden we (samen met de goederenwagens van de Bocqspoorweg zelf) een leuke goederentrein samenstellen. In prachtig voorjaarsweer konden zo dan ook een reeks leuke opnames gerealiseerd worden. Om de reportage te vervolledigen wordt ook een foto getoond van de mini-presentatie van de 5183 voor vrienden, familie en TSP-vrijwilligers.
|
Met een ertstrein door de Kempen
Iedere hobbyist heeft wel dromen van dingen die hij ooit nog eens wil fotograferen. Voor uw webmaster was een van deze dromen een historisch verantwoorde goederentrein met 2 groene 51'ers te fotograferen. Op 27 juni 2009 was het eindelijk zo ver: als eerste officiële rit na haar restauratie mocht de 5183 same met de 5166 op pad met een set lage ertswagens. Om het programma te vervolledigen, was ook de 5941 van de partij. Op die manier kregen we in de Kempen eventjes het gevoel terug in de jaren '70 beland te zijn, gaat u even mee terug in de tijd?
|
Met stoom door de Vlaamse Ardennen
Ten zuiden van Gent vinden we nog twee prachtige niet-geëlektrificeerde spoorlijnen: de lijnen 86 Gent - Ronse en 122 Gent - Geraardsbergen. Helaas worden ze in de dagelijse dienst enkel bereden door plastic namaaktreinen... Een aantal (voornamelijk buitenlandse) hobbyisten wilden stoomlocomotief 29.013 van B-Holding eens in actie fotograferen met een leuke fototrein en met dit plan werd uw webmaster benaderd. Gedurende een jaar werden de nodige onderhandelingen gevoerd om uiteindeljk op 12 en 13 september 2009 eindelijk nog eens met een fotografisch verantwoorde trein over deze prachtige spoorlijnen te rijden.
|
Objectif 92
Het depot van Monceau is zo mogelijk nog bekender na haar sluiting dan toen het nog in gebruik was. Dit komt natuurlijk doordat de leegstaande lood (en de sporen voor dit gebouw) na enkele jaren een herbestemming vonden als locomotiefkerkhof. Doordat de natuur en vandalen hier vrij spel hebben, kunnen er nu een hele andere soort opnames gemaakt worden. Voor spoorwegfotografen die ook van de "andere foto" houden biedt dit depot ongeziene mogelijkheden. Het is een bezoek dus meer dan waard!
|
Halloweenspecial
Hoewel uw webmaster niet zo wild is van commercieel getinte evenementen, maakt hij voor één keer graag een uitzondering met deze reportage over een nachtelijk bezoek aan het locomotievenkerkhof te Monceau. Deze plek is 's nachts nog desolater dan overdag, maar het is er tegelijk ook erg leuk fotograferen, net door het troosteloze karakter van de omgeving. Doordat het hele terrein goed verlicht is door de verlichtingsmasten van het rangeerstation er vlak naast, hoef je trouwens geen professionele apparatuur te bezitten om geslaagde nachtopnames te maken, waardoor je je volledig kan toeleggen op de motieven zelf. En motieven zijn er genoeg :-)
|
Stoom rond Statte
Ten behoeve van filmopnames voor een promotiefilm voor B-holding reed de 29.013 in het najaar van 2010 meerdere dagen over de mooiere spoorlijnen van het Belgische spoorwegnet. Op een van deze dagen werden de niet geëlektrificeerde spoorlijnen Statte - Moha en Statte - Marchin bezocht. Uw webmaster kwam dit net op tijd te weten en kon zo een aantal leuke opnames maken van deze trein. Ook de 201.010 was bij deze rit aanwezig om een hoop rangeerwerk te voorkomen. Van beide locomotieven ontstonden deze dag enkele historisch correcte opnames.
|
Verzoek den geleider niet te verstrooien
In en rond het dorpje Thuin in Henegouwen heeft de ASVi een trammuseum met meerdere tramlijnen opgeknapt. Ieder jaar sluit deze vereniging het seizoen af met een ritdag die tot de late uurtjes duurt. Zo bestaat de mogelijkheid om in erg originele omstandigheden de prachtig opgeknapte trams te fotograferen, een kans die uw webmaster niet kon laten liggen. En zo is de eerste tramreportage op deze website een feit :-)
|
Het depot van St.Ghislain
De Borinage, niet bepaald 's lands meest aantrekkelijke regio... Na het sluiten van de steenkoolmijnen en een periode van verloedering doet deze regio nu haar uiterste best om terug op de (industriële) kaart te staan. Ook op spoorweggebied kreeg deze regio rake klappen. Een voor een werden alle depots gesloten, zo ook het depot van St.Ghislain. Begin jaren '90 was er nog niets aan de hand, buiten het feit dat de tijd leek stil te staan door het grote aantal 62'ers in de oude groengele kleurstelling. Reist u mee terug in de tijd?
|
Sneeuwpret op lijn 42
Lijn 42 was jarenlang een van de stamlijnen van de reeks 55. In de laatste jaren van de dieseltractie op deze lijn, is uw webmaster hier meermaals naartoe getrokken om deze loebassen aan deze erg knappe spoorlijn te fotograferen. Jaren later is uw webmaster al bij al toch tevreden dat hij een aantal keren naar deze regio is afgezakt, zelfs al zijn de 55'ers nooit zijn favoriete diesels geweest. Het moderniseringsmonster heeft immers ook hier toegeslagen en de rationalisering heeft nagenoeg al het goederenvervoer weggesaneerd. Hier was gelukkig nog niets van te merken in het ondergesneeuwde Vielsalm en Trois-Ponts op 3 februari 1999.
|
Driedaagse op den Athus-Meuse
Uw webmaster heeft lang een zwak gehad voor de Athus-Meuse-lijn. Al sinds 1990 ging hij hier foto's maken, in 1999 werd een waar slotoffensief ingezet om ten volle van de laatste maanden zonder bovenleidingsmasten en mechanische beveiliging te kunnen profiteren. Toen er op 11 augustus 1999 een zonsverduistering zou plaatsvinden, was het dan ook al snel duidelijk waar uw webmaster deze zou bewonderen. Toen hij het bericht opving dat de NMBS een pak extra treinen zou inzetten voor de verwachtte volksverhuis, was dit de trigger om ineens een driedaagse langs deze (toen nog...) schitterende spoorlijn te organiseren. Hoewel deze reportage daardoor een wat atypisch beeld van deze spoorlijn toont, is uw webmaster toch overtuigd dat de foto's bij veel lezers weemoedig zullen doen terugdenken aan wat ooit geweest is en wat helaas niet meer terugkomt.
|
Pruttelend langs de Viroin
In 2016 verscheen bij de CFV3V de "Brossel" 551.34 terug op de baan na een geslaagde restauratie. Af en toe mag deze Brossel haar kunstjes tonen in de reguliere omloop van deze museumlijn. Voor uw webmaster vormt deze inzet de uitgelezen kans om dit prachtstuk in dienst te beleven en dus reisde hij in de herfst van 2016 twee keer naar Mariembourg om deze mooie motorwagen in actie te fotograferen. Het moet gezegd: de CFV3V heeft met deze restauratie een prachtprestatie neergezet waar ze heel fier op mag zijn. Dit verdient dus zeker wat aandacht op deze website...
|
Herfst in het Zoniënwoud anno 1962
Terwijl het op spoorweggebied in België steeds moeilijker wordt om authentieke scènes te fotograferen, is dat op tramgebied wel even anders. Op meerdere plaatsen zijn trammusea actief die erg hard hun best doen om je als bezoeker het gevoel te geven dat je jaren teruggaat in de tijd. Het trammuseum van St.Pieters-Woluwe heeft haar uitvalsbasis vlak langs de mooie tramlijn naar Tervuren. Hoewel ze gebruik mogen maken van het hele Brusselse tramnet, moeten ze het dus niet ver gaan zoeken. In deze reportage vindt u beelden van enkele speciale ritten op 12 november 2016. Of maken we toch een tijdreis naar de herfst van 1962?
|
Depotbezoek bij de NMVB
Tussen 2012 en 2016 werd door de technische school Don Bosco Haacht tram SE9104 gerestaureerd, zodat deze in een later stadium aan de stelplaats van Grimbergen als monument kon worden opgesteld. Uw webmaster was werfleider van dit project, voor het gedeelte van de restauratie dat door de school zou worden gedragen. Voordat deze tram naar Grimbergen zou verhuizen, moest er nog een omweg langs Knokke worden gemaakt, zodat de (niet meer nuttige) tractiemotoren gedemonteerd konden worden voor toekomstig gebruik bij toeristische trams. Tijdens dit verblijf aan de kust kon een fotosessie worden georganiseerd met uiteraard de SE9104 temidden van enkele (bijna) soortgenoten. Het werd een bijzonder geslaagde dag, dankzij de erg sympathieke medewerking van de vrijwilligers van TTO-Noordzee.
|
Tijdens de winter van 1948...
Samen met een klein groepje collega-spoorwegliefhebbers kon uw webmaster op 14 januari 2017 genieten van een winterse fotorit bij de CFV3V. Helaas was het beloofde sneeuwtapijt de grote afwezige, maar verder werd het een bijzoder geslaagde dag, die even goed in de winter van 1948 had kunnen plaatsvinden. Hoofdrolspelers waren de 551.34 en de 608.05, twee typische Belgische motorwagens die met de gewaardeerde hulp van de CFV3V uitgebreid in beeld konden worden gebracht.
|
Winters dieselplezier
Menig hart begint sneller te slaan als men sneeuw voorspelt. Sommige mensen ergeren zich aan het fileleed dat hen te wachten staat, de gemiddelde fotograaf kijkt al uit naar de mooie sneeuwfoto's die hij kan maken. Op spoorwegvlak was sneeuwval voor uw webmaster jarenlang synoniem voor een dieselsafari in eigen land. Vandaag de dag kijt hij wat weemoedig terug naar de vele treinen met een stoere diesel als trekkracht die hij zo heeft kunnen fotograferen. Zo ook op 1 februari 2003, toen een groot deel van België onder een sneeuwtapijt bedekt werd. Er werd koers gezet naar het niet-geëlektrificeerde deel van lijn 24 (Montzen - Gemmenich) om daar met name op de stoere 51'ers jacht te maken. Omdat er op deze dag slechts 1 exemplaar van deze bulderende diesels actief was, werd in de late namiddag koers gezet naar de Werkplaats DieselTractie van Hasselt, waar maar liefst 5 van de nog 15 rijvaardige 51'ers konden worden gefotografeerd.
|
Per tram door le Pays noir
De ASVi is natuurlijk bekend van hun museum in Thuin, maar ook op het tramnet van Charleroi rijden ze af en toe een rit. Op 25 maart 2017 werd er zo een toffe fotorit georganiseerd met de SM9148 (gedurende een deel van de dag gekoppeld met de bijwagen SM9309) waarbij vanuit Anderlues het tramnet van Charleroi werd bereden, inclusief de normaal nooit bereden spooklijn (geen typfout!) naar Centenaire. In Anderlues zouden enkele maanden later moderniseringswerken starten, waardoor het meteen een afscheidsrit was over het laatste stukje typisch NMVB-straatspoor "uit de goede oude tijd".
|
Mee met de caboteur
In de winter van 2017/2018 bleek dat de vrijwilligers van de Chemin de Fer à Vapeur des 3 Vallées locomotief 8319 weer rijvaardig hadden gerestaureerd. Meteen werd door 3 hobbyisten (waaronder uw webmaster) het plan opgevat om een fotorit te organiseren met deze fraaie Cockerill rangeerloc. De CFV3V ging gelukkig akkoord en stond erg enthousiast tegenover onze plannen. Door hun steun was het mogelijk om op 3 november 2018 een fotorit te organiseren met een authentiek uitziende "caboteur": een buurtgoederentrein die de stations langs een zijlijn bediende. Het werd een fantastische dag, waarbij we ons echt even terug in de jaren '70 waanden. Fantaseer gerust even mee hoe een hobbyist tijdens de herfst van 1975 deze ervaring had kunnen beleven...
|
In stijl de herfst in
In 2019 kwam stoomloc 29.013 weer eens de baan op. Haar inzet bleef vooralsnog beperkt tot bezoeken aan enkele museumlijnen, maar dat mocht de pret niet drukken. Tijdens het jaarlijkste stoomtreinfestival van de Chemin de Fer à Vapeur des 3 Vallées mocht deze pittige dame natuurlijk niet ontbreken. Vlak voor het festival kwam de CFV3V met het nieuws naar buiten dat de 29.013 een week langer zou blijven waarbij er o.a. een kleinschalige fotorit zou worden georganiseerd. Dit hoefde men natuurlijk geen twee keer tegen uw webmaster te zeggen... Met een kleine groep spoorwegliefhebbers genoten we van meerdere schijnvertrekken langs deze fraaie museumlijn. De beste opnames daarvan vindt u in deze reportage.
|
Rondkuieren op den Dam
Vraag een Belgische spoorwegliefhebber van veertig jaar of ouder naar zijn favoriete depot in België en de kans is groot dat hij "Antwerpen-Dam" antwoordt. Dit depot had een grote aantrekkingskracht op fotografen door de veelheid aan locomotiefreeksen en de erg fraaie locloods. Vooral op zaterdagnamiddag, wanneer zo'n 25 rangeerlocomotieven uit de nabijgelegen haven naar hun thuisbasis terugkeerden, was het een drukte van jewelste. Vlakbij het depot bevond zich ook een erg fraaie werkplaats waar de rangeerlocomotieven, maar ook de stoere 51'ers en enkele reeksen elektrische locomotieven onderhoud kregen. Een hommage aan deze fantastische plek kon dus niet uitblijven.
|
Terug naar Kallo
We blijven nog even in de buurt van Antwerpen voor zwaar Belgische dieselgeweld. Tot begin 2000 reden op Linkeroever immers de oerdiesels van de haven: de reeks 70. Voor de aan- en afvoertreinen werden stoere 51'ers gebruikt. De locaties van deze reportage zijn bijna onherkenbaar veranderd. Uw webmaster zou ook niet meer weten wat hij daar nu nog moet gaan fotograferen. Tijd voor een terugblik naar de hoogdagen van Koning Diesel rond Kallo.
|
Opvallend bezoek in Neerpelt
Als Hamontenaar en spoorwegliefhebber werd uw webmaster in de jaren '90 enorm verwend qua bijzondere ritten. Een unieke belevenis waren de kermisritten met Nederlandse DE2's tussen Neerpelt en Weert: gedurende één weekend in 1995 vervoerden deze antieke dieselstellen bezoekers tussen Neerpelt en Hamont naar/van de kermis in Weert. Doordat de ritten grotendeels 's avonds reden, konden er niet massaal veel fotos worden gemaakt, maar dat mocht de pret niet bederven. Ook 's avonds konden er immers toffe opnames worden gemaakt van dit unieke evenement.
|
Spoorlijn 52 tijdens de besparingsjaren
Er waait een frisse wind door Train World Heritage: de historische diesellocomotieven worden vaker van stal gehaald en er is ruimte voor initiatief, zolang het binnen de doelen van deze afdeling van de NMBS past. Ook bij de Stoomtrein Dendermonde Puurs blijft men niet bij de pakken zitten: na een grootscheepse spoorvernieuwing is het gehele traject tussen Baasrode en Puurs weer volledig in dienst. Deze twee zeer positieve ontwikkelingen in museumland resulteerden in de mogelijkheid om op 2 oktober 2021 een sfeervolle fotorit te organiseren met de hoofdrolspelers 5166 en 6041, die daarbij met passende treinsamenstellingen over de museumspoorlijn 52M mochten rijden. Dit alles tot jolijt van de deelnemers. Aan het einde van de dag was er ook een leuke bijrol voorzien voor de 5922. Het werd een erg geslaagde dag dankzij de inzet van een een hoop mensen met het spoorweghart op de juiste plaats, waardoor de sfeer uit de laatste jaren van het normale verkeer op deze spoorlijn kon worden benaderd.
|
De vergeten parel
Het nadeel aan dingen die normaal zijn, is dat ze soms over het hoofd worden gezien. Uw webmaster bekent: hij heeft de spoorlijnen 132 Charleroi - Mariembourg en 134 Mariembourg - Couvin daardoor te laat naar waarde leren schatten. Na de milleniumwisseling kwam daar een beetje verandering in toen de 62'ers plus M2-rijtuigen het veld zouden gaan ruimen. Na het verdwijnen van de klassieke reizigerstreinen werden nog een aantal speciale ritten op het traject tussen Charleroi en Mariembourg gefotografeerd. Ook die treinen komen in deze reportage aan bod.
|
De 51'ers van Monceau
De meest exotiche regio van België om de reeks 51 te fotograferen, was ongetwijfeld de streek rond Charleroi. Tijdens de laatste inzetjaren van de 51'ers in deze streek werd pijnlijk hard duidelijk dat de grote staalindustrie geen lang leven meer beschoren zou zijn. Nochtans vormde die zware industrie een fantastische combinatie met de stoere 51'ers die hier volledig tot hun recht kwamen bij het slepen van zware goederentreinen. De spoorlieden waren stuk voor stuk enorm sympathiek, wat het fotograferen hier tot een waar feest maakte. Deze reportage belicht ook de laatste inzetdagen van de 51'ers rond Monceau, een tijdperk dat in stijl werd afgesloten.
|
Veel diesels bij den Trois Vallées
In de zomer van 2022 ontstond de mogelijkheid om een grote fotorit rond enkele locomotieven van Train World Heritage te organiseren bij de Chemin de Fer à Vapeur des 3 Vallées. De CFV3V (door spoorwegliefhebbers uit het noorden des lands vaak "den Trois Vallées" genoemd) heeft een fantastische spoorlijn waar we zelfs na meerdere fotoritten nog nieuwe fotomogelijkheden ontdekten. We kunnen het niet hard genoeg onderstrepen: fotoritorganisatoren Hans Valkenaers en uw webmaster zijn immens dankbaar voor dit soort samenwerkingen waaraan meerdere partijen meewerken. Ze bieden vaak een unieke gelegenheid voor het maken van foto's die op gewone rijdagen niet mogelijk zijn.
|
Een kijkje over de grens te Nederland
|
Opgroeien in spoorwegnostalgie te Budel
Met de grens op een boogscheut van zijn deur was het vanzelfsprekend dat uw webmaster op jeugdige leeftijd regelmatig bij zijn Noorderburen ging rondneuzen. Zo fietste hij zeer regelmatig naar het oude seinhuisje te Budel, waar toen nog klassieke beveiliging in dienst was. Een seinhuisje als dit was een droom voor iedere beginnende hobbyist: uw webmaster werd er kind aan huis en met locomotiefreeksen uit maar liefst drie verschillende landen viel hier ook de nodige variatie te rapen. Gelukkig kreeg uw webmaster al snel het idee deze variatie aan treinen op foto vast te leggen en ook al zijn de beelden uit die tijd kwalitatief dikwijls alles behalve, dan nog bevinden er zich in zijn fotocollectie een aantal interessante souvenirs uit die voltooid verleden tijd.
|
Budel in de sneeuw
Tijdens de krokusvakantie van 1991 had het goed gesneeuwd in onze contreien. Hiervan profiteerde uw webmaster om de 2400'en van de NS nog een laatste keer in de sneeuw te fotograferen, deze locomotieven zouden enkele maanden later immers buiten dienst worden gesteld. Ondertussen werden ook de dagelijkse Huckepack-trein en de zinkertstreinen gefotografeerd temidden van de armseinen van het prachtige stationnetje te Budel.
|
Langs een Nederlands zijlijntje
We maken een tijdreis naar 1957. Een jonge Vlaamse spoorwegliefhebber mag op reis bij een ver Nederlands familielid dat op de Veluwe woont. De jonge spoorwegliefhebber hoopte stiekem al om wat Nederlandse treinen te zien, maar wat hij nu zou meemaken overtrof zijn stoutste dromen. Hoe dit avontuur langs de "koningslijn" verder verloopt, leest u in deze reportage met een kwinkslag naar hoe het zomaar had kunnen gebeuren.
|
Tussen zoet en zout water
In deze reportage maken we maar liefst 3 uitstappen naar Nederlandse musea anno 2017! We beginnen met een speciale rit bij de Stoomtrein Goes-Borsele, met de hoofdrol voor de voormalige NS8811 (die voorbeeldig gerestaureerd is door de Stoom Stichting Nederland). Nog geen week later bezoeken we het museum van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. Een dag later bevinden we ons opnieuw bij de Stoomtrein Goes Borsele voor het evenement "sporen naar het verleden", een evenement waar ook de 2225 (Stichting Museum Materieel Railion) aan deelneemt. Uw webmaster heeft een tijdje getwijfeld of deze bezoeken samen in één reportage moesten of dat ze net beter werden uitgesplitst in aparte reportages. Hij heeft voor het eerste scenario gekozen, waarbij de titel uiteraard verwijst naar de ligging van beide musea.
|
van Blauwe Engel naar Rode Duivel
Al enkele jaren hoopte uw webmaster de "Blauwe Engel" DE1 41 eens op een niet-geëlektrificeerde spoorlijn te kunnen fotograferen. Op 30 september 2017 was het eindelijk zo ver toen deze bijzonder fraaie motorwagen samen met "Rode duivel" DE3 114 de hoofdrollen wegkaapten bij het jaarlijkse dieselweekend van de Stoomtrein Goes-Borsele. Alsof dit nog niet genoeg was, reed er ook een goederentrein met Sik 264. De kers op de taart werd geleverd in de vorm van demonstratieritjes met "Ome ceesje" omC 909. Deze motorwagen naderde ten tijde van deze reportage haar voltooiing, het resultaat mocht nu al gezien worden.
|
Hoog bezoek op de bietenlijn
Voor het tweede jaar op rij bezocht uw webmaster het dieselweekend van de sympathieke museumspoorlijn "Stoomtrein Goes-Borsele". Met de indienststelling van de "Ome Ceesje" omC 909, het bezoek van de "Kameel" NS20 plus gastopredens van de 2225 en de 2454 zou het sowieso een interessante dag worden. Uiteindelijk moest Ome Ceesje helaas nog verstek laten gaan, maar dankzij de bereidheid van enkele oldtimer-liefhebbers konden meerdere opnames worden gemaakt waarbij treinen erg fraai gerestaureerde oldtimers passeerden. De weergoden speelden enthousiast mee, zodat alle foto's in deze reportage onder een schitterende blauwe lucht konden worden gemaakt. Reist u mee naar hoe het in 1959 had kunnen zijn?
|
Zeeland zoals het ooit had kunnen zijn
De kiem van deze reportage ligt wellicht in de reportage hier net boven... Tijdens het jaarlijkse dieselweekend van de Stoomtrein Goes-Borsele in 2018 konden dermate leuke opnames worden gemaakt dat het op 25 mei 2019 tot een meer structurele samenwerking tussen de SGB en uw webmaster kwam in de vorm van een fotorit, waar uw webmaster met héél veel plezier op terugkijkt. In een zeer gemoedelijke sfeer konden we met ruim dertig deelnemers genieten van enkele bezoekende stoomlocomotieven (al aanwezig voor het evenement "Sporen naar het Verleden", dat een week later zou plaatsvinden), aangevuld met de schitterende omC en een klein verrassingsoptreden door de Oersik van de SGB. Giet daar nog een sausje van oldtimers, figuranten en zelfs een stoer trekpaard overheen en we hebben het ideale recept voor een nostalgische reportage. Om de sfeer uit de tijd van toen compleet te maken, werd beslist om alle foto's in zwart-wit te tonen.
|
Over één nacht ijs
Om oud dieselgeweld in besneeuwde landschappen te kunnen fotograferen, is steeds meer geduld nodig. Gelukkig valt er bij een museum dan nog wel eens iets te regelen. Begin 2023 sneeuwde het lichtjes boven West-Europa. Het Nederlandse heuvellandschap in Zuid-Limburg werd daarbij onder een goed pak sneeuw bedolven en dat nét voordat het weekend begon. Bij spoorwegmuseum Miljoenenlijn leefde al langer het idee voor een sneeuwrit, de timing was dus perfect! De dag later was het al zover en konden we met een klein maar gezellig groepje fotografen genieten van de 2215 die een fraaie goederentrein van Simpelveld naar Schin op Geul en terug sleepte. De dag werd in stijl afgesloten met enkele belichte scènes op het emplacement in Simpelveld, waarbij de klassieke beveiliging mooi in beeld kon worden gebracht.
|
Afscheid van Post VI
In Amersfoort bevond zich vroeger een van de vele goederenstations van NS, maar door centralisatie werden de activiteiten overgeheveld naar andere stations. Geleidelijk aan vonden de sporen een andere bestemming, waardoor er niet veel werd opgebroken. Jarenlang bleef ook Post VI, de vroegere heuvelpost van het goederenstation, overeind. De post stond echter leeg en werd uiteindelijk in februari 2023 gesloopt. De Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) wilde deze trieste gebeurtenis niet zomaar voorbij laten gaan en besloot een laatste eerbetoon aan de post en het voormalige goederenstation te brengen door op een koude winteravond scènes van weleer in beeld te brengen. Met een klein groepje fotografen mochten we hierbij aanwezig zijn. Het werd een fantastische avond waarvan u in deze reportage de leukste opnames ziet.
|
La douce France
|
Rijden als een Cockerill in Frankrijk
Uw webmaster heeft toch wel eventjes moeten nadenken bij welk land deze reportage thuishoorde. Immers: de 60'ers die vanuit het Franse Anor dienst deden reden door tot in het Belgische plaatsje Momignies om daar grindtreinen te laten beladen. Ach, Frankrijk of België? Da's eigenlijk maar bijzaak. Het belangrijkste is uiteindelijk dat de 6019 en de 6086 nog jaren uitstel van executie kregen als trekpaarden op een meer dan fotogeniek zijlijntje met grotendeels nog de flair van vroeger. Tijdens de vier bezoeken aan deze Cockerill-lijndiesels konden gelukkig enkele leuke foto's gemaakt worden, die na hun buitendienststelling in 2007 werden verzameld in dit overzicht.
|
Nebenbahnen und Flügelsignalen in Deutschland
|
Plandampf im Werratal
Met de nadruk op Chinese stoom op deze website zou uw webmaster haast vergeten af en toe ook eens wat aandacht te schenken aan evenementen met verantwoorde treinsamenstellingen met stoomtractie in West-Europa. Het Plandampf-evenement op 4 en 5 februari 2006 was een evenement dat zeker de nodige aandacht verdient op deze site. Met 3 stoomlocomotieven voor het evenement zelf, nog eens 3 andere toevallig ook in de buurt aanwezige stomers, een goed uitgekiend programma en als kers op de taart een portie sneeuw waren alle elementen aanwezig om er een geslaagd weekend van te maken.
|
Groot van daad, klein van formaat
In Duitsland liggen enkele smalspoorlijntjes die in dagelijkse dienst nog deels met stoomtractie worden uitgebaat. De bekendste van die smalspoorlijnen zijn wellicht de Harzer SchmalspurBahnen (HSB), op zo'n 5 uur rijden van Brussel. De hoofdattractie van dit smalspoornet is zonder twijfel de Brockenbahn, maar ook de andere twee lijnen zijn een bezoek meer dan waard. Rond feestdagen rijden er doorgaans speciale treinen, waaronder de zogenaamde "Traditionszug", een trein zoals in de tijd van toen. Zo'n weekend is dus de uitgelezen gelegenheid om naar de HSB te trekken en zo geschiedde dan ook tijdens het Hemelvaartweekend van 2007.
|
Herbst im Werratal
Na eerder in 2006 al eens te hebben deelgenomen aan een Plandampf-evenement in Duitsland, vond uw webmaster in 2008 nog eens een gaatje in zijn agenda om aan een dergelijk evenement deel te nemen. Ook nu was de plaats van het gebeuren weer de Werrabahn in Thëringen. 3 52'ers en een 41 voor een aantal goederentreinen met daar bovenop een onvervalste 03 voor enkele reizigerstreinen: dat moest wel een aantal kansen voor leuke opnames bieden. Eind oktober leek het logisch de nodige herfstfoto's te kunnen maken, maar dat draaide wel eventjes anders uit. Overtuig uzelf maar...
|
Op wintersport
Doordat de winter van 2015 in Duitsland nog tot ver in februari aanhield, had uw webmaster de gelegenheid om met zijn vriendin enkele dagen naar de voormalige DDR te trekken en hier stoomtreinen in actie te beleven in mooie besneeuwde landschappen. Eerst werden twee dagen in Thüringen doorgebracht, waar we de 41 1144-9 met enkele speciale reizigerstreinen fotografeerden. Hierna zakten we af naar Sachsen-Anhalt en meer bepaald naar het actieterrein van de Harzer Schmalspur Bahnen om daar de bekende smalspoorstomers in actie te beleven. Het was een relatief korte, maar erg geslaagde stoomsafari, zoals blijkt uit deze reportage.
|
Spektakel rond Trier
Wat in België al lang niet meer kan, kan in Duitsland gelukkig nog wel. Dankzij een gezonde visie en doorzettingskracht slaagt men er in om regelmatig een evenement neer te zetten waarbij met stoomtreinen en massa's toeristen over de hooflijn gereden wordt. In 2018 was de regio Trier weer eens aan de beurt voor een groot Plandampf-spektakel. Hoewel er op verschillende spoorlijnen met stoom werd gereden, verkoos uw webmaster om de aandacht grotendeels te vestigen op het niet-geëlektrificeerde traject tussen Trier en Gerolstein. Hierdoor kon hij niet alle locomotieven in actie fotograferen, maar kwaliteit boven kwantiteit en al bij al biedt deze spoorlijn méér dan voldoende motieven om de gemiddelde spoorwegliefhebber een paar dagen bezig te houden. Tussendoor werden wel enkele zijsprongetjes gemaakt naar de spoorlijn die Trier met Koblenz verbindt op momenten dat er richting Gerolstein toch niet veel te beleven viel. Door de fotopunten goed te kiezen, kon worden genoten van het nodige stoomtreingeweld zonder uitgelaten toeristen in beeld, wat het geheel tot een toffe fierdaagse maakte. Op naar een volgende editie?
|
Verhaal met een staartje
Een spoorlijn die al redelijk lang op het verlanglijstje van uw webmast stond, is de "Sauschwänzlebahn" in Zuid-Duitsland. Deze museumspoorlijn kent een bijzonder grillig verloop met keerlussen, enkele tunnels en een meerdere fraaie viaducten. Tel daarbij stations die nog zijn uitgerust met mechanische beveiliging en de aanwezigheid van de erg fraaie 50 2988 en je hebt een goed recept voor veel leuke opnames. Van dit recept kon op 26 en 27 oktober 2019 worden gesmuld tijdens een erg succesvolle fotorit, georganiseerd door het Duitse spoorwegreisbureau Tanago.
|
Mediterranese geneugten in Italië
|
Belgen op rust in Italië
Gelukkig eindigt niet al het afgedankte materieel van onze spoorwegen bij de schroothandelaar. Redelijk wat materieel wordt nog doorverkocht en het merendeel van dit materieel komt in één bepaald land terecht: Italië. In de ogen van uw webmaster is vooral de firma Ventura een ware held: dagelijks gebruiken zij meerdere 60-ers, 75-ers en sinds 2004 ook de stoere 51-ers om met werktreinen het Italiaanse spoorwegnet in goede staat te houden. Deze diesellocomotieven komen daarbij op plekken waarvan we hier in België enkel van kunnen dromen. Een eerste bezoek aan de werven van de firma Ventura kon dan ook niet uitblijven en vond plaats in juli 2004. In deze reportage ziet u de hoogtepunten van deze reis.
|
Sympathieke mensen en fraaie landschappen in Slovenië
|
Ontspannen in Slovenië
U kent het wel: van die landen die jarenlang op het verlanglijstje blijven staan... Voor uw webmaster was Slovenië tot de lente van 2022 zo'n land. Volledig ten onrechte, zo bleek tijdens dit eerste bezoek. Gedurende een week werd jacht gemaakt op het betere dieselgeweld in het westen van dit land. De reis werd afgesloten met een bezoek aan een steenkoolcentrale in Ljubljana, waar nog een vuurloze stoomlocomotief wordt ingezet. U leest het al: het werd een fantastisch kennismakingsbezoek. De betere opnames van deze reis vindt u door op de link te klikken.
|
Heerlijk onthaasten in Hongarije
|
Gulasz en Taigatrommels
Toen uw webmaster in 2007 Hongarije bezocht was dat natuurlijk vooral om oudere treinen te fotograferen, met name de "Taigatrommels": van oorsprong Russische diesels. Toch moet hij bekennen dat niet alleen de treinen van dit land indruk op hem gemaakt hebben. Als er nu een land in Europa is waar uw webmaster een continu rustgevend vakantiegevoel krijgt, dan is het wel Hongarije. In dit land vind je uitgestrekte glooiende landschappen en supersympathieke mensen die een taal spreken waar je op noch staart aan kan knopen. Een glimlach is echter universeel taalgebruik en gelachen wordt er in dit zachte land.
|
Een toevalstreffertje
Een mens mag al eens geluk hebben... Bij een kort depotbezoek te Szëkesfehërvër op 13 juli 2008 bleek dat er enkele honderden meters verderop een stoomtrein klaar stond om filmopnames te gaan maken op een niet-geëlektrificeerde spoorlijn in de buurt. Hier maakte uw webmaster uiteraard dankbaar gebruik van om enkele onverwachte stoomopnames te maken. De mogelijkheid om een loc uit 1900 met bijpassende rijtuigen te fotograferen dient zich nu eenmaal niet alle dagen aan...
|
Prachtige heuvellandschappen in Tsjechië
|
Winterse stoom in Tsjechië in Tsjechië
"Eventjes op en af naar Tsjechië". Zo kan je deze reportage samenvatten, want midden in het schooljaar trok uw webmaster (leraar in het dagelijkse leven) voor een verlengd weekend naar dit voormalig osstblokland om daar een fotorit in de sneeuw mee te maken. Eigenlijk een beetje waanzin, maar toch heeft hij er geen spijt van gehad. De 556.0506 mocht immers met twee sets goederenwagens van Horazdovice naar Domažlice en terug rijden, een bijzonder leuk programma met veel fotomogelijkheden. Voor uw webmaster was dit de eerste ennismaking met stoom in dit land. Hopelijk kan er op een dag nog een vervolg aan worden gebreid.
|
Diesels in Tsjechië
Tijdens hetzelfde weekend als de reportage hierboven werden ook enkele dieseltreinen gefotografeerd. De foto's hiervan horen niet echt in de reportage van de stoomtrein thuis en dus werden ze in een aparte reportage gebundeld. U zal snel merken dat ook het gewone reizigersverkeer een nostalgisch tintje behouden heeft: zowel de kleine motorwagentjes als de gesleepte treinen hebben nog altijd een zekere flair en misstaan dus zeker niet op deze website.
|
Door de bomen het bos niet meer zien in Slovakije
|
Diesels in de bergen
Na een bezoek aan Hongarije is een tweedaagse te Slovakije wel iets helemaal anders: de leefstandaard ligt hier duidelijk lager en de mensen zijn er toch wat norser. Dit doet echter niets af van de natuurpracht die je in dit land terugvindt. Zo ligt de spoorlijn Banska Bystrica - Diviaky bijna volledig in een immens woud. Slingerend tussen de heuvels en door tunnels vinden de treinen hun weg in een omgeving die gewoon smeekt gefotografeerd te worden. Genoeg stof dus om een kort bezoekje aan deze spoorlijn in te lassen.
|
De jacht op Bardotka's
In april 2014 had uw webmaster nog eens de kans om enkele dagen in Slovakije rond te trekken. Hoofddoel waren de "Bardotka's": diesellocomotieven met een erg typisch motorgeluid en een leuk uitzicht. Uw webmaster had al in 2003 met deze locomotieven kennis gemaakt, maar jarenlang slaagde hij er maar niet in om er terug jacht op te maken. Deze locomotieven beginnen stilletjes aan echter op leeftijd te komen en dus was het moment rijp om ze optimaal in beeld te brengen. Hiervoor werd naar Prievidza en Plešivec gereisd, 2 waardige Bardotka-bastions die steeds populairder worden in het hobbymilieu.
|
Stoom opsnuiven in Polen
|
De eerste stoomsafari
Al jarenlang wilde uw webmaster naar Wolsztyn, dé plek in Europa waar nog dagelijks stoomlocomotieven werden ingezet. In septemer 1999 kwam het er uiteindelijk van! Het werd een fantastische ervaring, waardoor er al snel vervolgreizen werden gepland. Drie stoomlocomotieven reden in de vaste dienst en met wat geluk kon ook de Ok1-39 een Pruisische "P8") in actie worden beleefd. Deze reis zou ook de start vormen van een jacht op actieve stoomtreinen die uiteindelijk véél verder van huis zou worden verder gezet. Deze jacht zou ongeveer twintig jaren duren, iets wat uw webmaster nooit had kunnen geloven anno 1999. Moet het nog gezegd dat deze reisextra veel betekent voor uw webmaster?
|
Met stoom langs de voet van de Tatra
Uiteraard is Polen bekend van het depot te Wolsztyn, van waaruit er nog dagelijks treinen in dagelijkse dienst met stoomtractie rijden. Wat minder mensen weten, is dat er in Polen nog enkele andere depots zijn waar met de regelmaat van de klok stoomlocomotieven worden opgestookt om met historische treinen op pad te gaan. Het depot met de mooiste collectie stomers is voor uw webmaster dan ook niet Wolsztyn, maar Chabówka. Dit depot aan de voet van het Tatra-gebergte huisvest een grote variëteit aan stomers maar het is ook het vertrekpunt van de niet-geëlektrificeerde spoorlijn naar Nowy Sącz. Deze spoorlijn voert door een schitterend landschap en kent nog de typische sfeer van vroeger met mechanische beveiliging en telegraafmasten. Dat er tijdens de zomer gedurende meerdere dagen met stoom op deze lijn gereden wordt, was voor uw webmaster meer dan reden genoeg om deze lijn in 2007 twee weekends na mekaar te bezoeken.
|
105 jaar smalspoor te Sroda
Na enkele jaren pauze bracht uw webmaster in 2007 weer een bezoekje aan het smalspoorlijntje van Sroda naar Zaniemyśl. Terwijl tijdens de vorige bezoeken de stoomlocjes van de reeks Px48 nog in dagelijkse dienst over deze spoorlijn reden, ging het hem bij dit bezoek om een stoomfestival met een reizigers- en een goederentrein, gesleept door twee van deze sympathieke stomertjes. Voor het dagelijks verkeer is dit smalspoorlijntje ondertussen helaas gesloten, maar dankzij lovenswaardige toeristische initiatieven van de plaatselijke overheid kunnen de stomertjes ten gepaste tijde dus toch nog steeds trouw over het lijntje puffen.
|
Wolsztyn, zoveel jaren later...
Rond de overgang naar het derde millenium bracht uw webmaster al een aantal bezoeken aan Wolsztyn. Wie had toen gedacht dat zelfs 10 jaar later er nog steeds stoomlocomotieven actief zouden blijven in de reizigersdienst naar Poznan... Uw webmaster profiteerde van de aanhoudende winter aanvang 2010 om na al die jaren nog eens op stoomtreinjacht te gaan rond Wolsztyn. Hoewel bijna alle treinen door dezelfde stomer gesleept werden, beleefde hij er toch een aangename vakantie en kwam hij met een heel aantal leuke sneeuwopnames naar huis.
|
Wolsztyn in zwart-wit
Een verdieping hoger werd al aangehaald dat uw webmaster in 2010 nog eens door de Poolse sneeuw rondtrok om jacht te maken op stoomtreinen in de dagelijkse dienst. Tijdens dezelfde vakantie werden een aantal sfeerbeelden in zwart-wit gemaakt in de ringloods te Wolsztyn. Om deze beelden beter tot hun recht te laten komen, werden ze in deze aparte mini-reportage gebundeld.
|
Fotorit tussen Chabówka en Nowy Sącz
De tweede reportage uit Polen toonde al enkele toeristische ritten zoals ze iedere zomer vanuit het spoorwegmuseum in Chabówka worden georganiseerd. Na enkele jaren geduld kon uw webmaster deze regio opnieuw bezoeken voor een tweedaagse fotorit op de spoorlijn naar Nowy Sącz. Deze spoorlijn kent een heuvelachtig karakter en straalt nog echt de sfeer uit van de tijd van toen. Om het programma nog wat te kruiden, zouden er 2 stoomlocomotieven aan het spektakel deelnemen: de Ty42-107 en de Tkt48-191. Het grootste deel van de rit gebeurde met een reizigerstrein die 20 jaar geleden dagelijks over deze spoorlijn reed. Een klein deel van het programma bestond uit een knappe buurtgoederentrein. Dit leverde een mooie fotografische score op, zoals u in deze reportage kan zien.
|
Poolse klassiekers
In de zomer van 2021 werd (noodgedwongen door corona) beslist om de zomerreis niet te ver van huis te plannen. De keuze viel al snel voor Polen: vrouwlief was daar nog niet geweest en er doken geruchten op dat de spoorlijn van Chabówka naar Nowy Sącz zou worden geëlektrificeerd. Reden genoeg om weer eens terug te keren naar het land waar voor uw webmaster de jacht op stoomtractie in de dagelijkse dienst ooit startte. Fotografisch werd het een erg leuke reis. Knap om te zien dat er in Polen nog zoveel meer te beleven valt dan enkel stoomtreinparadijs Wolsztyn!
|
Het Romaanse buitenbeentje: Roemenië
|
Ronkende Roemenen
Neenee, het gaat hem in deze reportage niet om snurkende Oost-Europeanen maar wel om de vele diesellocomotieven die in dit bijzonder fotogenieke land rondrijden. Met name de reeksen 60 en 62 zijn in hun oude kleurstelling echte pareltjes. Tijdens enkele dagen fotografeergeweld langs de spoorlijnen Oradea - Cluj Napoca en Salva - Sighetu Marmatiei werd genoeg dieselplezier gefotografeerd om deze reportage samen te stellen. Uw webmaster bekent ook maar meteen dat hij graag in de toekomst eens een ganse week op diesels zou willen gaan jagen in Roemenië. De diesels zijn er gewoon té mooi om ze niet te fotograferen :-)
|
Smalspoor in het woud
Een buitenbeentje op veel gebieden is het smalspoornet rond Viseu de Sus. Eerst en vooral is dit de laatst overgebleven woudspoorweg in Roemenië: een spoorlijn die wordt gebruikt voor het vervoeren van pas gekapte bomen. Tot voor enkele jaren werden hier stoomloc's voor gebruikt, maar vandaag de dag hebben diesels het werk overgenomen. Tijdens de zomer rijdt er wel nog dagelijks een stoomloc met een toeristentrein. Buiten de hout- en toeristentreinen in de zomer heb je nog een wel erg exotische vorm van "transport per spoor": een aantal bestelbusjes en zelfs een vrachtwagen zijn voorzien van spoorwielen, waardoor ze kunnen worden gebruikt voor vervoer van allerlei aard over dit spoorlijntje. Tel hier tenslotte nog een exotische motorwagen bij en er is meer dan stof genoeg voor deze reportage.
|
Dieselparadijs Roemenië
Omdat we een jaar eerder zo onder de indruk waren van de geweldige sfeer in Roemenië en we de fantastische Malaxa-motorwagens toen niet gezien hadden, werd in 2008 opnieuw een reis naar dit intrigerende land ondernomen. Op de spoorlijnen rond Arad werden gedurende een drietal dagen niet alleen de vooroorlogse Malaxa's gefotografeerd, maar konden we ook enkele ex-Franse Caravelles en zelfs enkele voormalig Oost-Duitse Ferkeltaxen bewonderen. Hierna werd koers gezet naar de spoorlijn Oradea - Cluj-Napoca, waar we een jaartje eerder ook al enkele dagen verbleven. Na een kort bezoek aan een privénetwerk rond Tarnaveni bereikten we tenslotte Sibiu, waar ook enkele niet geëlektrificeerde spoorlijnen liggen. Helaas werd uw webmaster door een infectie zo ziek dat we vervroegd koers naar huis moeten zetten, maar zelfs gedurende de ene week die we in Roemenië verbleven, konden we een hele reeks prachtige opnames maken.
|
No Disneyland
In de lente van 2023 werd weer eens koers gezet naar Roemenië om jacht te maken op de stokoude dubbele Malaxa-motorwagens en te genieten van het vertrouwde Sulzer-dieselgeluid. Zoals steeds in dit knappe land werd het een reis vol fotografische kansen en meerdere toffe ontmoetingen met sympathieke mensen. Bovendien werden we enorm verwend met speciale weersomstandigheden, waardoor uw webmaster zich helemaal kon uitleven met uitdagend licht. Deze reis voerde naar de spoorlijn van Oradea naar Cluj-Napoca, het grensstation van Valea Lui Mihai, de zijlijn van Arad naar Brad en de regio rond Târgu Mureş. Vervolgens namen we de gelegenheid om de treinen rond Bicaz uitgebreid in beeld te brengen. Met name deze laatste regio bleek veel meer potentiaal te hebben dan we durfden te dromen.
|
Te land, ter zee en in de lucht
Ook in 2024 werd het erg fraaie Roemenië bezocht. Op een week tijd bezochten Hans Valkenaers en ik de kustspoorlijn van Constanța naar Mangalia, het smalspoorlijntje van Fieni naar Moroeni en de lijn van Golești naar Argeșel. Tussendoor achtervolgden we nog een Malaxa tussen Piteşti en Curtea de Argeş om vervolgens te eindigen aan het hoofddoel van onze reis: de fantastische omgeving rond Râmnicu Vâlcea. Kenners merken het al: het werd weer een weekje “Roemenië op zijn mooist”! De reis duurde achteraf gezien nét lang genoeg: door de vroege zonsopgang en late zonsondergang werd het tempo eerder pittig waarbij het enkele keren zoeken werd om nog een geopend restaurant te vinden. Na een stevige week keerden we moe maar voldaan weer huiswaarts. Weer was het een succesvolle reis naar dit geweldige land!
|
Land van natuur- en dieselgeweld: de Oekraïne
|
Groene revolutie in de Oekraïne
Al een vijftal jaren wilde uw webmaster de Oekraïne bezoeken. Hij was geïntrigeerd door de mooie landschappen en het interessante spoorwegmaterieel dat je hier nog hebt. In 2009 was het zo ver en we maakten er meteen een echte ontdekkingsreis van: in een grote lus werden een aantal typerende spoorlijnen bezocht, hetgeen een erg gevarieerd reisverslag opleverde. Achtereenvolgens werden de spoorlijn Bachmatsj - Derevyny, de spoorlijnen rond Pryluky en de lijn Hrebinka - Tsjerkassy bezocht. Via een kort bezoek aan het grensstation Mohyliv-Podil's'kji werd doorgereisd naar de spoorlijn van Tsjernivtsi en Kolomyja om dan in de Karpaten terecht te komen aan de spoorlijn naar Rachiv. Via korte bezoeken aan de deels mechanische beveiligde spoorlijn Ternopol - Ivane-Puste en het station van Petrivs'ke kwamen tenslotte in Zjitomir terecht, waar we deze zonovergoten vakantie beëindigden.
|
Op zoek naar een betere toekomst: Bosnië-Herzegovina
|
Op ontdekking in Bosnië
Vraag de gemiddelde spoorwegliefhebber waar in Europa er nog stoomlocomotieven in de dagelijkse dienst rijden en de kans is groot dat hij antwoordt met "rond Wolsztyn, in Polen". Toch rijden er ook in Bosnië-Herzegovina nog stoomlocomotieven. Meer nog: in tegenstelling tot de artificieel in stand gehouden reizigersdienst rond Wolsztyn gaat het hier om kolenvervoer waarbij de stomers nog onmisbaar zijn. Dit zowel op normaal- als op smalspoor, waarbij meerdere locomotieftypes worden ingezet. Los van de stoomtractie heeft dit land ook voor dieselliefhebbers een leuke verrassing in petto: de "Kennedy's" van de reeks 661 hebben dezelfde motor als onze Bolle Neuzen, wat garant staat voor een schitterend akoestisch spektakel. Hoog tijd dus voor een ontdekkingsreis naar dit land in volle heropbouw na de Balkanoorlog!
|
De Balkan op haar mooist: Servië
|
Kennedy's in Servië
In heel voormalig Yougoslavië vinden we de luidruchtige diesellocomotieven van de reeks 661 (met bijnaam "Kenedi") terug. Belgische spoorwegliefhebbers zullen het geluid van deze locomotieven zeker herkennen, want deze locomotieven hebben hetzelfde motorgeluid als onze AFB's van de reeksen 52, 53 en 54. Het uizicht van deze locomotieven is totaal anders, maar zeker niet mis. In Servië vinden we nog een Kennedy-bastion in het oosten van het land, waar tussen Niš naar Dimitrovgrad een belangrijke goederenas ligt, die ondanks de beslissing tot elektrificatie voorlopig nog eventjes de charme van een oude diesellijn uitstraalt. Wat verderop worden er ook in de regio rond Zaječar twee Kenedi's ingezet. Reden genoeg om een week naar deze erg knappe regio te trekken.
|
De Volga op het spoor
In Oost-Europa was het enkele tientallen jaren geleden op vele plaatsen gebruikelijk om een auto tot spoorvoertuig om te bouwen. Sommige van deze voertuigen zijn nog altijd in dienst, vooral in voormalig Kroatië en Servië. In 2013, voorafgaand aan uw webmasters' eerste bezoek aan Servië, doken foto's op van een Volga M21 van de Servische spoorwegen die nog steeds dienst doet voor de plaatselijke infrastructuurbeheerder. Uw webmaster was bijzonder geïnteresseerd in dit bijzondere voertuig, omdat hij thuis zelf ook zo'n Volga bezit. In dit verslag leest u over de boeiende en verrassende zoektocht naar deze bijzonder spoor-auto.
|
Een land als geen ander: Kosovo
|
Bolle Neuzen in Kosovo
Relatief anoniem rijden er in Kosovo nog enkele Bolle Neuzen in de dagelijkse dienst. Uw webmaster besliste in 2011 om toch eens een bezoek te brengen aan dit nieuwe landom deze dieselveteranen te fotograferen. Verder deed er in 2011 ook nog één stoomlocomotief dienst in een industrieel complex in de buurt van de hoofdstad Prishtinë. Ook deze locomotief kon gefotografeerd worden tijdens haar laatste maanden in de actieve dienst. Doordat op het moment van dit bezoek de lente net begonnen was en de zon zich van haar beste kant liet zien, was het achteraf gezien zeker de juiste keuze om in april naar dit land met een zuiders klimaat te trekken. Op het einde van deze fotosafari keerde uw webmaster alleszins naar huis met een mooie fotografische buit, zodat hij deze bijzondere reportage kon samenstellen.
|
Op de grens tussen 2 culturen: Bulgarije
|
Stomend door de Balkan
Hoewel dit in West-Europa niet zo bekend is, leveren de Bulgaarse spoorwegen grote inspanningen om meer en meer stoomlocomotieven terug op de baan te brengen. Dat geeft natuurlijk ook een groeiend aantal mogelijkheden voor interessante stoomsafari's. Met wat geluk kwam uw webmaster te weten dat er tijdens de paasvakantie van 2016 zo'n meerdaags programma met 3 stoomlocomotieven in actie gepland stond. Mits wat goede wil van de organisatie konden we met 2 Belgische spoorwegliefhebbers aan een deel van het programma deelnemen. Een unieke gelegenheid om enkele knappe Bulgaarse stoomlocomotieven knap in beeld te kunnen brengen.
|
Het rode gevaar
Voor, tijdens en na de stoomsafari uit de link net boven deze reportage konden ook enkele dieseltreinen gefotografeerd worden. Deze foto's worden in deze aparte reportage gebundeld. De hoofdrolspelers zijn de normaalspoordiesels van de reeksen 06 en 07, maar ook enkele 52'ers en 55'ers passeren de revue. Om het geheel compleet te maken, worden ook enkele smalspoorlocomotieven van de reeksen 75 en 77 op de Rhodopenlijn getoond.
|
Rhodopen tussen winter en lente
Als je op reis gaat in maart, dan houd je er best rekening mee dat het weerbeeld écht alle richtingen uit kan. Tijdens een bezoek aan de smalspoorlijn van Septemvri naar Dobrinishte in 2018 draaide dit uiteindelijk goed uit door een mix van bewolkt weer, veel sneeuw en de nodige zonnestralen. Nu is de Rhodopenlijn sowieso al een bezoek waard, maar in deze omstandigheden was het gewoon dagenlang "prijsschieten". Vooral de zware sneeuwval enkele uren na aankomst van uw webmaster zorgde voor meerdere erg toffe beelden. De nadruk tijdens dit bezoek lag op regulier dieselverkeer, maar de laatste dag werd ook stoomlocomotief 609.76 gefotografeerd.
|
Index
|