Land van duizend gezichten

De titel verraadt het al: deze zevende Chinareis voerde uw webmaster door een waaier van prachtige landschappen. Zo werden de wat Europees aandoende heuvels rond Jixi bezocht, waarop na twee jaar geduld oefenen eindelijk weer de befaamde karstbergen bezocht werden in de buurt van Liuzhou. Hierna doken we het hooggebergte in te Liupanshui en werd vervolgens het heerlijk tropische Ganshui bezocht. Van hieruit ging het naar Centraal-China waar we in de buurt van Xi'an in het typische grauwe terrassenlandschap terecht kwamen. Via de indrukwekkende heuvels rond Baiyin ging het vervolgens naar de Gobi-woestijn rond Guiyaozi om te eindigen in een plaatsje waar het landschap minder van belang is: de staalfabriek te Baotou.

Voor de zoveelste keer bleek weer het geweldige voordeel van individueel reizen door China: dikwijls mocht uw webmaster samen met reisgezel Joeri, alias "2622", genieten van een bijzonder hartelijk onthaal door de altijd weer geïnteresseerde Chinezen. Terwijl men zich in onze westerse maatschappij afvraagt of met het maken van treinfoto's geen terroristische aanslagen worden voorbereid, word je in China door de manager van een plaatselijk spoorwegbedrijf uitgenodigd om mee een hapje te gaan eten. Het feit dat dit deze reis weer meerdere malen is voorgevallen mag toch duidelijk maken dat het niet om eenmalig toeval gaat. China omvat toch ook zoveel meer dan wat je zou opmaken uit de berichtgeving in de westerse media.

Ook opmerkelijk deze reis was het aantal bezochte spoorlijnen die tot nog toe niet of heel beperkt door andere spoorwegliefhebbers bezocht werden. Natuurlijk gaat het hier dikwijls om lijnen met maar één stoomlocomotief in dienst, maar dan nog valt op hoeveel moois er nog in het gigantische China te fotograferen valt. Ja, het wachten op die ene dagelijkse stoomtrein duurt soms lang, maar als je dan achteraf de foto's ziet, was het dat dikwijls lange wachten toch weer waard. Nieuw voor dit reisverslag is dat uw webmaster ook enkele foto's van modernere tractievormen toont. Door dat soms lange wachten was er immers meer tijd om ook die tractievormen te fotograferen en als je ziet wat voor prachtig "modern" materieel er in China rondrijdt, is het zonde om dat niet te fotograferen. Toch blijft uw webmaster zich zo lang mogelijk concentreren op stoom. Immers: diesel is zilver, stoomtractie is goud :-)

Tijdens deze zevende Chinareis probeerde uw webmaster ook zoveel mogelijk scènes van spoorlieden in actie vast te leggen. Deze beelden werden verzameld in een aparte reportage: People at work.

Huanan

Na een vlotte vlucht van Frankfurt naar Beijing, gevolgd door een naar Chinese normen ook vlotte binnenlandse vlucht van Beijing naar Mudanjiang nam uw webmaster de nachttrein naar Huanan, vertrekpunt van een bekende smalspoorlijn. Doordat hij toch met een jetlag dreigde te zitten, trok hij er zich bij de planning van deze zevende China-reis niet veel van aan dat hij om halfvier 's morgens in dit kleine dorpje zou arriveren. Doordat het tijdens de zomer toch erg vroeg licht is in het oosten van China kon het vroege uur van opstaan ook niet zo'n probleem vormen.

Zo gezegd, zo gedaan en eenmaal te Huanan werd direct een taxi genomen naar een volgens reisverslagen bijzonder interessant station langs de lijn. En daar sta je dan om halfvijf 's morgens in het hol van pluto aan een smalspoorlijn waar duidelijk geen verkeer gereden heeft de voorbije dagen... Tsja... Dan maar terug naar het beginpunt van de lijn waar dan toch twee C2's onder stoom werden gevonden. Even kreeg uw webmaster terug hoop want ook de machinisten en stokers waren paraat. Al snel werd echter de laatste hoop weggenomen: de locjes stonden dan wel onder stoom, maar volgens de planning zouden er geen treinen rijden tot ergens in de maand september... Verder dan enkele foto's van twee rokende C2's is uw webmaster dus niet geraakt bij zijn eerste bezoek aan Huanan. Wordt vast en zeker vervolgd...

° 05/08/06
Onder het motto "wel willen, maar niet kunnen"... In het depot te Linyajü staan de C2's 041 en 044 onder stoom maar meer dan dat zat er helaas niet in. Het aanwezige personeel maakte duidelijk dat er de komende weken geen treinen zouden rijden. Waarom de locomotieven dan toch onder stoom blijven is weer zo'n typisch Chinees raadsel waar de logica in de oplossing wellicht ver te zoeken is. Misschien doen ze het wel voor uw webmaster die zo toch nog een fotootje kan maken van twee rokende C2's. Het is immers beter dan niets...

Jixi

Na de ontgoocheling te Huanan bleef uw webmaster niet bij de pakken neerzitten. Snel nam hij de beslissing om vervroegd naar Jixi, het steenkoolbekken dat toch als volgend reisdoel geprogrammeerd stond, door te reizen. Gelukkig liggen deze twee plaatsen niet zo gek ver van mekaar en zo stond hij diezelfde 5e augustus al op zijn tweede geplande doel van deze reis.

In de gewijzigde planning werden nu maar liefst zes dagen te Jixi doorgebracht. Het plan om alle privénetten (een zestal in totaal) te bezoeken leek haalbaar, maar uiteindelijk werd de aandacht alsnog toegespitst op slechts 3 netten omdat uw webmaster simpelweg meer tijd nodig had om die netten uitvoerig op de gevoelige plaat te zetten. Aangezien in Jixi de stomers nog wel eventjes zullen blijven rijden, kunnen bij een volgend bezoek de overige bestemmingen wellicht bezocht worden (hoewel uw webmaster zich dat tijdens de vorige China-reis ook al voorgenomen had).

° 05/08/06
Het stoomfestijn rond Jixi begon al direct met een geslaagd bezoek aan het privénet rond Chengzihe. Te Beichang (hier zichtbaar op de foto) is er altijd wel een stomer aan het rangeren. Zo ook de SY0853 die hier met een aantal lege kolenwagens haar bezigheid heeft. De installaties op de achtergrond zouden de indruk kunnen wekken dat het hier om een kolenmijn handelt, maar op deze locatie worden de kolen enkel gewassen en gesorteerd nadat ze werden binnengebracht uit de echte mijnen.
In de namiddag rijdt een beladen kolentrein van Zhengyang naar Jixi Xi. We zien deze trein hier ietsje voorbij Nanchang, net voor een brug over de rivier Muling He. Bijzonder leuk is dat de machinist nog eventjes goed optrekt ter hoogte van de fotograaf hetgeen natuurlijk het nodige geluidsspektakel oplevert. Een ritje meerijden op de tender, zoals de twee Chinezen zichtbaar op de foto, ziet uw webmaster anders ook wel weer eens zitten :-)
Een meevaller: ongeveer een kilometer voorbij uw webmaster houdt de SY0733 halt in het station van Qiaonan. Hoewel te voet een trein in proberen te halen meestal uitloopt op het klassieke vertrek van de trein net voor de fotograaf ter plaatse is, besluit uw webmaster het er toch op te wagen. Voor een keertje zit het mee: blijkbaar worden de meeste treinen gewogen in dit station om de hoeveelheid steenkool te bepalen voor de wagens aan de nationale spoorwegen worden overgedragen. Zo kan nog net de SY0733 worden gefotografeerd die met haar beladen kolentrein klaar staat voor vertrek.
Wat later is het zo ver en vertrekt de SY0733 met luide cilinderknallen naar Jixi Xi. Uw webmaster heeft het wel voor deze plek die gesierd wordt met maïs, zonnebloemen, enkele typisch Noord-Chinese huisjes en heuvels op de achtergrond.
° 06/08/06
Ook vandaag begint de dag te Beichang, waar nu de SY1544 aan het werk is. We zien hem hier assisteren bij het losen van een kolentrein, afkomstig uit het nabij gelegen Dongchang. Op het internet staan voor zover uw webmaster weet enkel foto's van de andere zijde van deze mijn. De ontdekking van de mogelijkheden aan de achterkant is dus een leuke verrassing op deze verder kalme zaterdag.
Als uw webmaster te Qiaonan staat te wachten op de SY237 die met haar beladen kolentrein naar Jixi Xi vertrekt, hoort hij plots cilinderslagen op de achtergrond. Nog voor hij het weet komt de SY0733 met een andere beladen trein het station doorgereden. Gelukkig staat hij op een geschikt punt en kan hij deze SY077 fotograferen terwijl ze de SY237 voorbijrijdt. Dankzij het sfeervolle avondlicht kan er toch nog een leuke scène gefotografeerd worden, ondanks de hoge improvisatiefactor bij het maken van deze foto.
° 07/08/06
De derde dag te Jixi begint te Xin Hengshan, waar rond halfzeven 's morgens (...) alle stomers verzamelen voor de ploegwissel. Zo zien we dan ook de SY's 1344, 1369 en 1340 naast elkaar staan, terwijl ook SY0804 wat aandacht wil. Wie vindt de stoker die rustig ligt te slapen?
Aan het werk nu! Na de ploegwissel mag de SY1340 haar kunsten bewijzen met een lege kolentrein van Xin Hengshan naar Zhangxin. We zien haar hier ter hoogte van enkele borden die waarschuwen voor spoorwerken een beetje verderop. 's Anderendaags waren deze borden verdwenen, zoals vijf foto's verder te zien is.
Direct na de doorkomst van de SY1340 komt ook loc SY1344 met een lege kolentrein op weg naar Zhongxin de helling opgebulderd. Gelukkig is ze niet alleen: onzichtbaar op de foto helpt achteraan ook loc SY1097 mee om de trein boven te krijgen. In feite is dit wel goed gezien: te Zhongxin wordt de trein immers in tweeën geknipt, waarna de SY1344 met een gedeelte rechtdoor rijdt naar de mijn te Erdaohezi terwijl de SY1097 haar deel in de andere richting naar de mijn van Xiao Hengshan sleept.
Na de doortocht van de twee treinen op het traject Xin Hengshan - Zhongxin, is daar de grote actie voorbij. Direct wordt dan ook van systeem gewisseld en vertrekt uw webmaster naar de mijnen rond Lishu. Hier bevinden zich drie SY's onder stoom (vorige winter slechts twee). We zien de SY0951 links het station binnenrijden, terwijl de SY's 0477 en 1118 rustig wachten op een komende inzet.
Enkele biertjes later (Chinezen zijn gastvrije mensen) komt er weer actie in de zaak en mag de SY0477 op weg naar de mijn te Qikeng. Dit is een meevaller, want deze lijn is echt prachtig gelegen en doet hier en daar wat Europees aan. De trein rijdt hierbij eerst van Xinfeng naar Taiping, waarna de loc van front wisselt en haar trein verdersleept naar Qikeng. Het is op dit tweede en meer spektaculaire deel dat deze foto gemaakt werd.
"What goes up, must come down" en dus komt de SY0477 een uurtje later alweer terug met haar mooie houten kolenwagens, die ondertussen beladen zijn. We zien de trein hier net na de frontwissel tussen Taiping en Xinfeng. Fier prijkt de rode ster boven op de rookkast.
° 08/08/06
Een nieuwe dag, hetzelfde scenario? Wel wat de planning betreft, maar helaas niet qua weerbeeld. Dan zullen we het moeten hebben van de stoomtractie en die begint veelbelovend met deze trein van Xin Hengshan naar Zhongxin die wordt gesleept door de SY's 1340 1344 én die wordt opgedrukt door de SY0804! Vanuit Zhongxin zal de SY1340 lox naar Xiao Hengshan rijden om daar met slakkenwagens te rangeren. De SY1344 rijdt door naar Erdaohezi met een deel van de trein, terwijl de SY0804 met het tweede deel de SY1344 volgt naar Xiao Hengshan, maar dan om haar trein met kolen te beladen.
Weer wordt na het spektakel tussen Xin Hengshan en Zhongxin doorgereden naar de regio rond Lishu. Op het moment dat uw webmaster het keerstation van Taiping passeert, ziet hij de SY0477 met een kolentrein vertrekken. Uit de zware cilinderslagen valt af te leiden dat de trein bergop rijdt en snel wordt aan de taxichauffeur duidelijk gemaakt dat hij naar Qikeng moet rijden. Daar aangekomen wordt gestopt aan deze overweg. Met een rotvaart crosst uw webmaster het nabijgelegen heuveltje op en kan hij nog net deze foto maken van de SY0477 die naar de mijn te Qikeng onderweg is.
Nadat de kolenwagens beladen zijn, gaat het weer bergaf naar Xinfeng. We zien de SY0477 hier met haar houten kolenwagens net na het verlaten van de mijn te Qikeng. Ja, deze foto is wel degelijk gemaakt in 2006...
Door de noodzakelijke frontwissel te Taiping heeft uw webmaster tijd genoeg om de trein nogmaals in te halen. Zo kan hij dan ook nog deze foto maken aan de eerste huisjes van Xinfeng terwijl een motorrijder en diens bijrijder moeten wachten tot de SY0477 gepasseerd is aan de plaatselijke overweg.
Een kwartiertje later arriveert er ook een beladen kolentrein uit de mijn van Pinggang. Door de korte tijdspanne heeft uw webmaster niet meer de tijd die trein tegemoet te rijden en besluit hij een plaatsje te zoeken aan de uitrit van het station van Xinfeng, waar de SY0951 gefotografeerd wordt terwijl de machinist nog even stoom bijgeeft voor het traject naar Lishu.In dit laatste plaatsje bevindt zich het CNR-station, waar de SY0957 haar wagens zal achterlaten alvorens los terug te rijden naar Xinfeng.
Na terugkeer te Xinfeng mag de SY0951 wat uitrusten. Uw webmaster profiteert hiervan om nog enkele sfeerbeeldjes te maken en dus smeekt deze tijgerlelie ("Lilis" in het Chinees) toch om wat extra aandacht. Ondanks dat we ons eigenlijk midden in een kolenmijn bevinden, heeft het stationspersoneel toch de nodige aandacht voor het bloemenperkje naast het station.
Na een uurtje met het plaatselijk personeel te hebben "gebabbeld" (improviseren maar...) maakt de SY0477 zich weer klaar voor een ritje naar Qikeng. Uw webmaster spoedt zich dan ook weer naar een fotopunt tussen Taiping en Qikeng om daar deze brok spoorwegnostalgie te vereeuwigen.
Voor de terugweg wordt een plaatsje in de buurt van het keerstation te Taiping opgezocht. Hoewel met het station werkelijk niets is aan te vangen, valt deze plek aan het inrijsein nog wel mee. Met een privémijn op de achtergrond passeert de SY0477 op weg naar Xinfeng zo ook uw webmaster. Pas achteraf op de foto's ziet diezelfde webmaster trouwens dat het personeel te Qikeng de SY0477 heeft gedecoreerd met een stuk plaatselijke flora :-)
Na al dat werk is het tijd om de vuren van de SY0477 en de SY0951 te kuisen. Dit gebeurt op het uitwijkspoortje naast de lijn naar Taiping, waar ondertussen een kolenraapster nog bruikbare sintels uit de assen vist. Na het maken van deze foto neemt uw webmaster met spijt in het hart afscheid van de mensen te Xinfeng, hopend dat hij hen binnenkort nog eens opnieuw kan bezoeken.
° 09/08/06
De laatste dag te Jixi begint met een bezoek aan het bevoorradingspunt van Nanchang op het Chenzighe-netwerk. Jammergenoeg is er van de ploegwissel niet veel te merken aangezien er op 2 uur maar 2 van de minstens 7 locomotieven passeren. Nu ja, het kan niet altijd meezitten en al bij al is dit zicht op de gedecoreerde SY1437, die gesmeerd wordt, ook niet slecht. De stalen constructie rechts omvat een ingenieus systeem om de geloste sintels na het vertrek van de locomotief vanuit de asput op de platte wagen over te laden.
Wat later vinden we te Zhengyang die andere gedecoreerde stomer, de SY1544. Deze stomer mag hard haar best doen bij het rangeren met een beladen reeks kolenwagens. Voor een dertigtal beladen wagens met een gewicht van 81 ton, loopt de last immers al op tot zo'n 2500 ton.
In vele Chinese mijnen vind je ook een smalspoornet om de kolen en het personeel te transporteren. Ook te Zhengyang is dit het geval en worden met deze treintjes ook enkele andere bedrijven bediend. Zo is er deze bediening van een schroothandel, waar echter geen bovenleiding aanwezig is. De stroomvoorziening gebeurt dan maar m.b.v. een stok met een geleider die door een werknemer tegen de bovenleiding wordt gehouden.
Dat de manier van werken op het smalspoor fotografisch een pareltje is, staat buiten kijf. Maar de leraar elektronica in uw webmaster vindt het ook los van het spoorweggeweld redelijk spectaculair, getuige de vonken tussen de bedieningsstok en de bovenleiding op moment dat men het locomotiefje weer van elektriciteit voorziet...
Een beetje verderop vinden we een ijzersmelterij en ook die verdient natuurlijk een bezoekje. In de dertig seconden voordat uw webmaster vriendelijk verzocht werd de fabriek te verlaten kon nog deze foto gemaakt worden van een arbeider die vervaarlijk dichtbij het proces controleert. Veilig lijkt dit toch allemaal niet...
Te Jixi Xi bevindt zich een CNR-dieselwerkplaats, waar ook de QJ6800 als monument opgesteld staat. Deze QJ met de koosnaam "Ijzeren Stier" staat midden in het depot en stak meermaals al de ogen uit van spoorwegliefhebbers die hem niet mochten fotograferen van de werknemers ter plaatse. Uw webmaster kon hem gewoon op de gevoelige plaat vastleggen, toch nog een meevaller op een verder veel te grauwe dag.

Regio Liuzhou

Na per bus van Jixi naar Mudanjiang te zijn gereisd, nam uw webmaster het vliegtuig naar Beijing en vloog hij vervolgens door naar Nanning, helemaal in het zuiden van China. Hier kwam hij behoorlijk laat aan en moest hij enkel nog een ticket kopen voor de trein naar Liuzhou, een vijftal uren later. Echter: de trein bleek slechts om de twee dagen te rijden en ja, u raadt het al... Er zat nu niets anders op dan een trein later te nemen en zo kon hij in Liuzhou pas om halftwee ipv om negen uur afspreken met Joeri. Het oorspronkelijke plan was om deze dag naar Sancha-Luocheng te reizen, maar door de opgelopen vertraging was dit niet meer de moeite en werd beslist om de diesellijn van Liuzhou naar Hechi te verkennen net buiten Liuzhou.

Zo gezegd, zo gedaan en per taxi werd naar Teiyangsun gereden, waar blijkbaar een cementrabriek ligt. Totaal onverwacht hoorden we ineens een luchtpomp: STOOM! Direct werd op verkenning uitgegaan en zo bleek dat de SY1576 en de SY1623 hier de rangeringen uitvoerden. Deze locomotieven verdienden uiteraard wat aandacht, hetgeen gelukkig werd toegestaan door de portier. Na deze onverwachte stoomescapade werd verder gewandeld langs de spoorlijn naar Hechi tot we volledig uitgedroogd (neem dat maar letterlijk...) aan een klein overwegje arriveerden. Deels omdat het landschap hier de moeite was, deels omdat we hier info konden vastkrijgen over het wel en wee van aankomende treinen maar toch vooral omdat we gewoon bekaf waren van de hitte, besloten we hier de rest van de dag te blijven. Dit bleek achteraf gelukkig de juiste beslissing :-) Ook de busrit terug naar Liuzhou mocht er best wel wezen aangezien die midden door het karstgebergte leidde tijdens zonsondergang.

° 11/08/06
Een toevalstreffer! Totaal onverwacht kan deze SY1573 worden gefotografeerd in de cementfabriek te Teiyangsun. We zien hem hier aan het werk met een aantal net geloste kolenwagens. Al bij al toch een leuke meevaller op een dag dat we geen stoom dreigden te zien!
Op het moment dat deze foto werd gemaakt, waren de werkzaamheden om de lijn van Liuzhou naar Hechi dubbelsporig te maken in volle gang. Dit is duidelijk zichtbaar op deze foto, waarop de DFB 7347 met de reizigerstrein van Liuzhou naar Kunming passeert. Rechts in beeld zie je nog net dat de bedding hier vroeger anders lag. Ook deze wijziging is een gevolg van het dubbelsporig maken van de lijn. Veel prominenter aanwezig in het beeld is natuurlijk de grote karstberg rechts: altijd weer een genot om te zien!
Een halfuurtje later is het tijd voor het hoofdprogramma als deze DF4B 3276 met een goederentrein van Liuzhou naar Hechi passeert. Leuk aan veel groene DF4B's in zuid-China is dat ze gele ipv witte sierlijnen hebben. Uw webmaster blijft bij hoog en laag volhouden dat een groengele schildering het altijd goed doet op locomotieven. Kijk maar eens naar onze Belgische reeksen... Jammergenoeg moeten we het in België wel zonder karstbergen (en tegenwoordig trouwens ook bijna zonder deftige diesels) stellen. Naar China dan maar he ;-)
Het feest gaat gelukkig nog even door: terwijl de avondschemering invalt, wordt via de radio aan de overwegwachter een volgende trein aangekondigd. Het blijkt ook weer een goederentrein van Liuzhou naar Hechi te zijn, gesleept door de DF4B 3708 met de DF5 1632 in opzending. Op het front van de DF4B prijkt het communistische embleem, een traditie die slechts enkele locomotieven per depot te beurt valt.
De terugrit naar Liuzhou leidt ons door geweldige karstlandschappen hetgeen al een waar genot is om te zien. Als dan nog het moment gekomen is dat de zon ondergaat, levert dit een ronduit fantastisch schouwspel op met geweldige fotomogelijkheden. Hoewel uw webmaster meerdere foto's van deze zonsondergang gemaakt heeft, heeft hij toch maar deze foto weerhouden voor deze website. U mag zelf raden waarom :-)

Sancha - Luocheng

Met een dag vertraging werd dan toch eindelijk deze spoorlijn door het karstgebergte bereikt. Hoewel, een dag? Eigenlijk was het voor uw webmaster een jaar later dan voorzien aangezien hij vorig jaar deze lijn wilde bezoeken, hetgeen toen mislukte door een ongeval tijdens die vakantie. Nu ja, beter laat dan nooit werd deze spoorlijn dus toch nog bezocht en konden de stoere JS'en bewonderd worden.

De treindienst op deze lijn is helaas erg beperkt: twee treinparen per etmaal waarvan er slechts één fotografeerbaar is. De treinen zijn met veel moeite in te halen, ware het niet dat daarbij een belangrijke externe factor meespeelt: taxichauffeurs... De eerste dag had de chauffeur er plots geen zin meer in en liet hij de taxi doodleuk een taxiveld inrijden aan 50 km/u. Alsof dat nog niet genoeg was, ging het ook de tweede dag mis toen na een eerste foto de achtervolging compleet de mist in ging doordat de taxichauffeur spoorloos verdwenen was om... inkopen te gaan doen :-( Nu ja, onder het motto kwaliteit boven kwantiteit kijkt uw webmaster toch met geheven hoofd terug naar dit bezoek aangezien enkele leuke opnames van de prachtige JS'en in het heerlijke Karstgebergte gemaakt werden.

° 12/08/06
Vertragingen zijn op deze spoorlijn een normale zaak, zo blijkt... Met een vertraging van vier uur rijdt de JS8284 over deze knappe brug net voor de aankomst te Sancha. Na een onverwachte stop in het dorpje Xiatun laat de JS haar cilinderslagen weergalmen tussen de karstbergen. Het doet allemaal wat Viëtnamees aan, maar dat is natuurlijk niet zo verwonderlijk aangezien we maar enkele honderden kilometers van dit andere prachtland verwijderd zijn.
Enkele uren na aankomst van de trein uit Luocheng komt de overgavetrein van de CNR ook Sancha binnengereden. Eindelijk kunnen de wagens worden uitgewisseld en mag de JS8284 nog eens in actie komen.
Snel verplaatsen uw webmaster en diens metgezel Joeri zich naar dit punt te Xiatun, misselijk van de inspanning in de broeierige temperatuur alles en iedereen verwensen omdat het vertrek van de trein "natuurlijk" weer een halfuur op zich laat wachten. Gelukkig straalt de gemoedstoestand van toen niet af op de foto en zie je hier "gewoon" de JS8284 met haar goederentrein naar Luocheng passeren te Xiatun in dit overweldigende landschap. O ja: de vertraging van deze trein was bij vertrek zo'n 6 uur...
° 13/08/06
's Anderendaags rijdt de trein relatief op tijd: met slecht twee uur vertraging passeert hij hier hard werkend uw genietende webmaster. De imposante treinlengte voor een bedieningstrein op een zijlijntje mag er dan ook best al wezen. Overigens is de lijn in tegenstelling tot wat het lijkt niet dubbelsporig. Het tweede spoor is immers de hoofdlijn van Liuzhou naar Hechi.
's namiddags wordt de slaaptrein van Liuzhou naar Liupanshui genomen. Dat ook deze rit serieus de moeite is, mag wel blijken uit deze foto waar onze DF4B zo dadelijk midden de karstbergen zal induiken terwijl wij genieten van een onverantwoord mooi avondlicht. Ja, uw webmaster heeft het enorm voor karstbergen. Hoe zou dat toch komen? Met het voornemen om hier zo snel mogelijk terug te komen neemt hij afscheid van deze heerlijke regio.

Regio Liupanshui

Toen deze zomerreis gepland werd, stond Liupanshui direct op het lijstje van de te bezoeken plaatsen. Waarom? Sja, voornamelijk doordat hier nog stoom zou rijden in heerlijke landschappen. Helaas bleek dit slechts uit één reisverslag en dat was al enkele jaren oud en hierin werd gesproken van twee plaatsen waar nog stoomtractie gebruikt werd. Toch zou deze plaats bezocht worden doordat het landschap als zeer spectaculair omschreven werd. Geloof het of niet, maar ongeveer een maand voor de effectieve afreisdatum verscheen ineens een melding op internet dat Japanners nog 3 nieuwe plekken met stoom rond Liupanshui hadden ontdekt. Helaas stonden er niet meer details vermeld in deze melding dus stonden de twee Chinareizigers nog niet al te ver. Maar daar zou ter plekke snel verandering in komen...

Toen we Liupanshuis naderden, passeerden we in het station Lanba onverwacht een SY. Deze plaats was niet vermeld in het eerste verslag waar hierover werd gesproken, dus dit moest al één van de nieuw ontdekte lokaties zijn. Doordat deze spoorlijn duidelijk naar een mijn leidde en we al wat vertraging hadden, werd beslist de eerste dag door te brengen in de al eerder ontdekte staalfabriek te Shuicheng, waar een tiental SY's dienst doen. De tweede dag werd dan de zopas ontdekte lijn vanuit Lanba naar Laoyinshan (want daar blijkt ze naartoe te leiden) bezocht. Op de derde en laatste dag werd dan nog de mijnspoorweg van Yemazhai naar Wangiazhai bezocht, de tweede reeds eerder ontdekte spoorlijn. De andere twee plaatsen waar stoom wordt gebruikt werden niet verder gezocht wegens tijdsgebrek, hoewel we nu wel de naam ervan kennen dankzij de hulp van de bijzonder vriendelijke manager te Laoyinshan. Dit is meteen een goede reden om ook hier nog eens terug te keren, niet.

° 14/08/06
Het staalfabriek te Shuicheng heeft een gigantisch voordeel voor potentiële bezoekers: bijna overal zijn er openbare wegen, dus ook zonder gids kan je bijna overal in het fabriek rondwandelen zonder je zorgen te moeten maken over problemen met de veiligheidsdiensten. Stel je dit eens voor hier in België... In elk gevalis het op die manier erg makkelijk om foto's te maken, zoals hier van de SY1186 die voor de walserij wacht op het beladen van haar wagens.
Vanop een heuvel krijg je dit spektaculaire zicht op de hoogovens. Zoals altijd is de hele omgeving rond die hoogovens roodbruin gekleurd. Op deze foto zou je het niet meteen zeggen, maar de herrie rond zulke hoogovens is ronduit verschrikkelijk. Je zal hier maar iedere dag moeten werken...
Vanop het trottoir van een openbare weg (!) wordt deze foto gemaakt van het splitsingsproces tussen het vloeibare staal en de slakken. Bovenaan op de foto zie je dit punt, van waaruit twee afzonderlijke geulen naar klaarstaande wagens leiden. In de linkertrein komt het vloeibaar staal terecht, in de rechtertrein de vloeibare slakken.
Helaas is het niet eenvoudig om de stomerstussen de hoogovens te fotograferen. Enerzijds rijden de locomotieven allemaal met het front tegen de trein maar nog lastiger is toch de zon die praktisch de hele dag tegenwerkt. We moeten dus tevreden zijn met deze foto van de SY1288 terwijl hij een trein gaat ophalen in de overgavebundel voor die hoogovens.
Gemakkelijker is het in het depot, dat toch wat fotomogelijkheden biedt. Helemaal niet typisch voor China is dit leuke afdak, waaronder de SY1145 wacht op onderhoud. Door de verwilderde achtergrond zou je niet beter weten dan dat je je hier midden in de brousse bevindt. Schijn bedriegt echter want vijftig meter hoger bevindt zich het centrum van Shuicheng, waar toch enkele tienduizenden Chinezen wonen.
Tender aan tender staan de SY462 en de SY0108 onder de kolenkraan in het depot. Door de heuvels op de achtergrond zou je niet verwachten dat dit het depot is van een staalfabriek. Jammergenoeg maken de twee diesellocomotieven op de achtergrond duidelijk dat ook hier stoomtractie op haar einde loopt.
Zoals in ongeveer elke staalfabriek in China is het depot niet het enige bevoorradingspunt van de stomers. Ze vinden e dan ook dit tweede bevoorradingspunt waar de SY1288 wordt bevorraad terwijl de SY0106 rangeert. De installatie rechts vormt onderdeel van een cockesfabriek, wellicht om de staalfabriek van brandstof te voorzien?
° 15/08/06
De tweede dag rond Liupanshui wordt doorgebracht aan de spoorlijn Lanba - Laoyingshan waar we toevalligerwijs een stomer zagen tijdens de treinrit naar Liupanshui. Het onthaal hier is op zijn zachtst gezegd hartelijk: na een ontvangst bij de manager op zijn kantoor, belanden we met hem en enkele andere werknemers van de mijn op restaurant. Pas na een telefoontje van het station om te melden dat ze gaan vertrekken wordt weer aan fotograferen gedacht. Ondertussen staat de SY0125 al goed onder druk en kan hij direct na onze terugkeer vanuit de mijn te Laoyinshan naar Lanba vertrekken.
Eenmaal we op ons fotopunt voor de terugrit zijn aanbeland, vraagt de meewandelende manager van de spoorlijn of we hier goed staan. Na ons positieve antwoord belt hij naar de machinist: ze mogen vertrekken vanuit Lanba, de vreemdelingen zijn er klaar voor :-) Nu, dit punt was sowieso landschappelijk al dik in orde voor uw webmaster, maar dat de SY0953 hier passeert met maar liefst 30 lege kolenwagens tart toch alle verbeelding van uw webmaster.
Direct na aankomst te Laoyinshan mag de SY0953 haar trein in stukken kappen om de wagens aan meerdere laadpunten te plaatsen. We zien haar hier een aantal lege wagens onder de grote laadinstallatie van de mijn plaatsen terwijl een Chinees druk evenwichtsoefeningen uitvoert door over een rail te lopen. Op de voorgrond rechts zie je de katrol langs waar m.b.v. een kabel de wagens worden voortbewogen tijdens de belading.
Wat later mag de SY0953 een nieuwe sleep wagens aanhaken. Deze sleep zal op het spoor links worden neergezet, waar de wagens m.b.v. een bulldozer zullen worden beladen. Op de achtergrond staat de SY0394 afgesteld maar rijvaardig als reserveloc toe te zien hoe de SY0953 met alle aandacht gaat lopen.
Aangezien er buiten het rangeren niet veel meer te beleven valt rond Laoyinshan, nemen we afscheid van de stomers en hun vriendelijke personeel. Het is echter nog lang niet donker en dus zoeken we een leuke fotoplek langs de geweldige spoorlijn Guizhou - Liupanshui - Kunming. In schril contrast met de vele interessante treinen tegen de zon in, moeten we ons wat betreft treinen in de juiste richting tevreden stellen met deze foto van de knappe SS1's 193 en 116 die met vereende krachten een gemengde goederentrein naar Liupanshui slepen. Leuk detail is dat beide loc's gele ipv witte sierbanden hebben.
° 16/08/06
Tijdens deze laatste dag te Liupanshui wordt de spoorlijn Yemazhai - Wanjiazhai bezocht. En het zit direct mee: na nog geen kwartier wachten arriveert de SY0125 met een trein aan de mijn te Wangiazhai. Het is nog wat mistig als we haar hier zien rangeren met een stam lege kolenwagens, maar zorgt dat niet net voor meer sfeer?
Als vlak daarna de manager in de gaten krijgt dat zijn locomotieven door buitenlanders op de gevoelige plaat worden vastgelegd, gebiedt hij het locomotiefpersoneel direct de dienstdoende SY0125 van boven tot onder te kuisen. Op deze foto is de manager (linkerpersoon in beeld) aan het keuren hoe zijn personeel de locomotief opkuist. Stel je dat maar eens voor bij ons in Europa!
Hier zie je het resultaat van de snelle maar bijzonder effectieve kuisbeurt. Ja, wat een beetje olie en wat goede wil al niet teweeg kunnen brengen...
Nadat madam haar sponsbadje heeft gehad mag ze weer defileren :-) We zien haar hier rangeren onder de bewonderende blikken van een schare fans. Het huisje rechts is in feite het "seinhuis" van waaruit weliswaar geen seinen bediend worden, maar waar toch een seingever dienst doet. Zijn taak? De handwissels in het station bedienen op aangeven van de rangeerder voor op de loc. Let overigens ook eens op de dwergstoeltjes, die al bij al nog redelijk goed zitten.
Als de mist volledig is opgetrokken kan eindelijk ook de brug net aan het uiteinde van het station als fotomotief dienen. Deze brug stak al een uurtje uw webmasters ogen uit aangezien voor bijna alle rangeringen de SY0125 over die brug moest. Nu eenmaal de brug als motief kan dienen zijn de rangeringen natuurlijk net gedaan en wacht uw webmaster maar op de SY0125 haar rit van Wangjiazhai naar Yemazhai. Gelukkig duurt dit niet te lang: al na een kwartiertje komt de SY0125 met een lange reeks beladen kolenwagens over de brug gereden.
Nadat de SY0125 los is teruggekeerd naar Wangjiazhai, is het wel duidelijk dat het nu even kalm gaat zijn. Tijd dus voor een wandeling en op weg van de mijn naar het dorp is best wel wat te fotograferen. Neem nu deze twee kinderen, dolgelukkig spelen ze in de mijn. Uw webmaster op zijn beurt kan een glimlach ook niet onderdrukken: wie blijft nu onberoerd bij de glimlach van een kind.
Op zoek naar een restarant moet deze trap worden overwonnen. De slapende Chinees rechts in beeld heeft er blijkbaar de energie niet meer voor. Uw webmaster gelukkig nog wel maar niet voordat hij deze schitterende luifel digitaliseerde. Eigenlijk is dit toch zo'n typisch voorbeeld van onverwachte schoonheid zo tussen het kolenstof.
Met een volle maag wandelt uw webmaster terug naar het station, waar het personeel hem uitnodigt mee te rijden naar Yemazhai. Ze zullen daar een aantal lege kolenwagens gaan ophalen zodat weer een trein gevuld kan worden. Tijdens het korte ritje (deze lijn is maar enkele kilometers lang), kan uw webmaster deze foto maken over de schouder van de stoker. Een cabinerit op een stoomlocomotief, het blijft toch een geweldige ervaring...
Terwijl de SY0125 te Yemazhai haar trein gaat aanhaken, zoekt uw webmaster een punt op een van de heuvels om de rit naar Wangjiazhai te fotograferen. Eenmaal dit punt wordt gevonden hoeft er niet lang te worden gewacht: al na vijf minuten passeert de SY0125 met haar lege kolentrein van Yemazhai naar Wangjiazhai over deze typisch Chinese brug.
Vlakbij het fotopunt van de vorige foto ligt ook een steengroeve die een spooransluiting heeft. Groot is de verbazing van uw webmaster als hij daar deze "vintage" diesel aantreft! Het blijkt een onvervalste DF1 te zijn met het nummer 258. Hij is gebouwd in 1966 en is dus ouder dan de SY0125... Jammergenoeg zijn de schaduwen al erg lang als deze locomotief in actie komt. Toch plaatst uw webmaster dit beeld op zijn site vanwege het zeldzame karakter om een dergelijke locomotief nog in actie te zien.
Nog een sfeerbeeldje om de dag af te sluiten: nadat de SY0125 een tweede beladen trein van Wangjiazhai naar Yemazhai heeft gebracht, rijdt ze los terug naar de mijn te Wangjiazhai. Voor op de loc zitten 3 spoorlieden die duidelijk plezier hebben in het feit dat ze gefotografeerd worden. Even later zal de locomotief stoppen om de twee westerlingen nog een laatste lift naar Wangjiazhai te geven, waar ze de bus terug naar Liupanshui zullen nemen.

Ganshui - Xiaoyutuo

Een voor uw webmaster bijzondere bestemming is het dorpje Ganshuï. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het ongeval dat hij er in de zomer van 2005 meemaakte. Voor deze trip stond een tweede bezoek aan dit dorpje in de brousse gepland. Enerzijds om de mensen te bedanken voor al hun goede zorgen vorig jaar, anderzijds ook om de nog resterende stomers te fotograferen.

De ontmoeting met de behulpzame bewoners van dit sympathieke dorpje was een moment om dankbaar op terug te kijken maar ook het fotograferen van de stomers was het rond maken van een cirkel. Stel je immers de volgende situatie voor: uw webmaster had vorig jaar op één fotopunt het idee van dat de dag erna te fotograferen. Die dag erna kreeg echter een hele andere invulling door brute pech en dus was uw webmaster des te blijer dat net op dat ene punt de enige overgebleven stomer dienst deed. De onderstaande foto's spreken wellicht voor zich: zeg nooit "die foto maak ik later wel eens" want wie weet loopt het allemaal anders dan verwacht. Uw webmaster had het zich alleszins heel hard beklaagd als hij de onderstaande foto's niet meer had kunnen maken en heeft zich voorgenomen nooit meer het maken van een foto uit te stellen. Je weet immers niet wat de toekomst brengt...

° 17/08/06
Na erg hartelijk te zijn onthaald door de uitbaters van het hotel waar het vorig jaar allemaal gebeurde wordt koers gezet naar Maliutan, waar na een uurtje de SY0514 met een trein uit Ganshuï binnenrijdt. We zien de loc met een reeks lege kolenwagens rangeren voor de indrukwekkende overslaginstallatie van de plaatselijke steenkoolmijn. De temperatuur bedraagt ondertussen maar liefst 43°C, een verschil van 80° met het winterbezoek van uw webmaster aan Zhailaenuer, een half jaar eerder en een pak noordelijker in dit immense land.
Apocalypse now! Aan de overslagplaats te Xiaoyutuo worden de kolen eerst vanuit een vrachtwagen in een bunker gestort, waarna ze via laadkleppen in de treinwagens terecht komen. Op deze foto zie je wat er gebeurt als een vrachtwagen te snel gelost wordt... Deze stofwolk kwam pardoes op uw webmaster af en seconden later moest hij gaan schuilen achter het gebouw links. De Chinees draait zich ondertussen om en beseft dat er geen ontsnappen meer aan is... Aan de lauwe reacties van de omstaanders te zien gebeurt dit soort voorvallen hier wel meer. Uw webmaster denkt er toch het zijne van, ook alwas het maar omdat deze soort voorvallen makkelijk te vermijden zijn...
° 18/08/06
Een hoogdag voor uw webmaster begint... Eindelijk, na een jaar héél geduldig wachten, kan hij de foto's maken waar hij zo naar uitkeek. Het feest begint met dit aperitief te Xiaoyutuo van de met lege kolenwagens rangerende SY0514. De trein heeft een indrukwekkende lengte, waardoor de locomotief een heel eind voorbij de laatste wissel mag rijden en zo dit fotomotief "langs de lijn" oplevert...
Als de SY0514 haar trein weer opdrukt naar het station, is deze trein makkelijk te voet bij te houden. Op die manier kan uw webmaster een kolenberg beklimmen om deze foto te maken. Zijn schoenen en handen zijn door deze klim nog zwarter dan de SY op de foto maar een kosten-batenanalyse bij het bekijken van deze foto maakt toch al snel duidelijk dat het niet voor niets is geweest :-) Op de achtergrond zie je al de co-hoofdrolspeler in deze beklijvende brok spoorwegnostalgie: de geweldige koper- en kolenmijn van Xiaoyutuo.
Blijkbaar worden niet alle wissels in het station even vaak gebruikt :-) Het spinnenweb aan deze wissellantaarnt schreeuwt dan ook gewoon om wat fotografische aandacht. Uw webmaster is voor dit soort opnames trouwens bijzonder tevreden over de aankoop van een digitale camera: het dynamisch bereik van zulke camera's is gewoon veel groter waardoor je veel meer details op de foto krijgt.
Spoorwegnostalgie ten voeten uit: superlatieven schieten te kort om de pracht van deze laadplaats te beschrijven... De vele wielen boven de trein zijn allemaal bevestigd aan laadkleppen om de kolen- en koperwagens te beladen. Uiteraard is dit bedienen van die wielen allemaal handwerk, een waar genotom te zien! Overigens zijn er twee niveau's zichtbaar wat betreft de laadbekken: op de achtergrond zie je de hogere bekken voor het beladen van kolenwagens. De lagere bekken dienen voor het beladen van koperwagens die van een ander type zijn, zoals twee foto's verderop getoond wordt.
Hier zie je het beladen van een kolenwagen in detail. Terwijl de wagen wordt beladen, rijdt de trein langzaamaan heel langzaam vooruit om een gelijkmatige belading te bekomen. Dit alles onder het toeziend oog van de Chinees op het platform die de klep verder opent of sluit m.b.v. het grote wiel. De betonnen wand doet vermoeden dat deze installatie minder oud is dan je op het eerste zicht zou denken.
Nog eentje om het af te leren :-) Na het beladen van de kolenwagens is het de beurt aan de lagere ertswagens, waarop kopererts terecht komt. Terwijl het laden gewoon verder gaat, zijn op de reeds beladen wagens Chinezen actief om de erts nog wat egaler te verdelen over de wagens. Aan de prijzen van grondstoffen vandaag de dag ligt hier overigens al voor aardig wat geld op deze wagens... Voor uw webmaster zijn het echter de foto's die van waarde zijn, met een heel tevreden gevoel wordt dan ook doorgereisd naar de volgende bestemming na het bezoek aan deze prachtige mijn te Xiaoyutuo.

Het einde van de QJ's rond Pucheng en Podicun

Nadat we op meerdere plaatsen redelijk wat geluk hadden gehad met de nog aanwezige stomers, ging het te Pucheng en te Podicun wel erg hard mis... In deze plaatsen doen op papier nog QJ's dienst, maar in werkelijkheid was hier bijna niets van te merken...

In het depot te Hanjing, langs de lijn Pucheng - Baishui, stonden er nog twee QJ's (6429 en 6871) onder druk, maar was er maar eentje per dag die dienst deed. En dan nog: het enige werk voor deze loc was een trein af gaan halen aan de mijnen in de buurt van Baïshui, enkele kilometers verderop. Om te vatten wat een achteruitgang dit is, moet u zeker eens gaan kijken bij de zomerreportage van vorig jaar die u hier vindt. Aangezien de inzet rond Pucheng zo tegenviel, werd direct doorgereisd naar Podicun, slechts 30 kilometer verderop. Helaas: ook hier was er zware tegenslag... De QJ7181 stond buiten dienst en de QJ7182 stond weliswaar onder druk maar stond moedeloos te wachten aangezien hij enkel nog in dienst zou komen bij een panne van een diesellocomotief. Sja, de hoogdagen van de QJ's zijn overduidelijk voorbij...

° 19/08/06
Een overzicht in het depot te Hanjing, een troosteloze bedoening... Hoewel de QJ6871 nog onder stoom staat, zal hij vandaag het depot niet verlaten... De QJ7021 op de achtergrond heeft enkele dagen geleden nog dienst gedaan en staat nu koud af te wachten wat er komen gaat. Als je dit beeld vergelijkt met de foto's van vorig jaar op deze plek, kan je niet anders dan besluiten dat het er vies op achteruit is gegaan op een jaar tijd. Wat een afknapper...
Zo'n dertig kilometer verder bevindt zich de spoorlijn van Podicun naar Dongjiahe. In dit laatste station vinden we ook het kleine depot van de lijn waar de QJ's 7181 en 7182 staan. Hoewel de QJ7182 onder druk staat, is er fotografisch weinig mee aan te vangen. Deze afgestelde QJ7181 leent zich beter voor dit typerende beeld van de teloorgang van de machtige QJ's...

Iets helemaal anders: de terracotta warriors te Xi'an

Aangezien van de gehoopte inzet van QJ's rond Podicun en Pucheng toch niet veel in huis kwam, en het weer het ook grondig liet afweten, werd twee dagen eerder dan gepland koers gezet naar Xi'an. Het idee was eerder naar Lanzhou door te reizen om daar Lijiaxia te bezoeken, maar doordat ook in China het eind van de vakantie in zicht was, zaten alle treinen bomvol en moesten we tot 21 augustus geduld hebben eer we Xi'an konden verlaten. We hebben dan maar van de nood een deugd gemaakt en bezochtten in de namiddag van de 20e augustus de wereldberoemde Terracotta-warriors die in tegenstelling tot wat je overal leest niet in Xi'an staan, maar wel 50km verderop in een klein dorpje, Lintong genaamd.

Eigenlijk is het maar een toevalstreffer dat men dit keramieken leger ontdekt heeft: toen lokale boeren in 1974 een waterput aan het graven waren stootten ze plots op scherven keramiek. In de daaropvolgende jaren werden ruim 1100 beelden opgegraven en alsof dat nog niet spectaculair genoeg klinkt zegt men ter plaatse dat er wellicht nog een vierduizendtal beelden onder de grond vertopt zitten. U vraagt zich af wat dan de functie was van dit keramieken leger? Ze moesten de overleden keizer Qin Shi Huang beschermen in zijn graf. Als je weet dat "Qin" in het Chinees uitgesproken wordt als "Tsjien", dan zijn we bijna aangekomen bij de naam van het land waar uw webmaster zo graag naartoe reist. Hij was in de periode rond 200 voor Christus de eerste keizer van China en dat mocht natuurlijk best wel gesymboliseerd worden.

° 20/08/06
Het clichébeeld van de terracotta warriors: in deze grote hall staat het merendeel van de ontdekte beelden opgesteld. De hall zelf dateert uiteraard van na de ontdekking: op het moment dat deze beelden geplaatst werden moest enkel een houten afdakje bescherming bieden aan al dat moois... Bij het opgraven van de beelden moest er dus een hoop puzzelwerk verricht worden aangezien ze in de loop der jaren verbrokkeld waren.
Deze foto geeft wellicht een beter zicht op de manier waarop de beelden opgesteld staan. Het is echt een indrukwekkend zicht om de honderden soldaten stoer vooruit te zien kijken. De aarden wallen tussen de soldaten dienden vroeger om het houten dak te onderstutten. Dit zie je nog aan de rondingen in deze wallen: hier bevonden zich ooit de steunbalken.
Een detailopname verraadt direct dat echt alle soldaten een verschillende gelaatsuitdrukking hebben. Terwijl de rest van hun lichamen in mallen gegoten zijn, is dit voor de hoofden dus niet het geval geweest. Men vermoedt dat destijds echte soldaten hebben geposeerd om zich zo met de middelen van toen te laten vereeuwigen ter ere en bescherming van hun keizer.
Wie denkt dat de soldaten keurig vanonder het zand tevoorschijn kwamen, komt met deze foto bedrogen uit. Eén soldaat houdt fier stand, terwijl zijn strijdmakkers in de loop der jaren toch het loodje hebben moeten leggen tegen hun échte vijand: tijd... In de loop der jaren is er immers veel gebeurd: het leger kreunde onder een brand van het dak en raakte verborgen onder een steeds maar aangroeiende laag stof en zand. Vandaag de dag ziet deze soldaat echter weer het daglicht en staat hij samen met zijn strijdmakkers op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Terecht overigens...

Ontdekkingsreis rond Meijiaping

Aangezien onze trein naar Lanzhou pas 's avonds vertrok, hadden we nog een dagje extra in de buurt van Xi'an waar we niet zo direct iets mee wisten aan te vangen. Plots herinnerde uw webmaster zich dat hij bij een bezoek aan het ondertussen verdieselde Tongchuan een eindje verderop te Meijiaping vanop grote afstand een stomer had zien rangeren die wel verdacht hard op een QJ leek. Tijdens dat bezoek destijds had uw webmaster ook een SY ontdekt dus het leek ons wel een leuk idee op deze vrije dag die QJ te zoeken en eventueel nog enkele andere stomers in de buurt te zoeken. Wie weet immers wat er nog rond dit plaatsje te zien was?

° 21/08/06
De SY0363, die tijdens uw webmasters vorige bezoek aan Meijiaping ontdekt werd, doet nog altijd trouw dienst in een plaatselijke teerfabriek. We zien haar hier rangeren met een lange sleep lege wagens waarin zo dadelijk teer gestort zal worden. De vulinstallatie daarvoor zie je links op deze foto. Wie al eens wegenwerken passeert kan zich vast de doordringende geur voorstellen die in deze fabriek heerst.
Aan het uiteinde van het industriespoor in de teerfabriek vinden we ook deze JS5094 terwijl ze onderhoud krijgt van een mobiele reparatieploeg wiens gereedschap zich in het minibusje links bevindt. Dit zou wel eens personeel kunnen zijn van de vroegere stoomwerkplaats enkele kilometers verderop. Deze werkplaats is ondertussen gesloten door de afname van het aantal te onderhouden stoomlocomotieven. Opmerkelijk is ook dat deze locomotief bij uw webmasters vorig bezoek niet werd waargenomen, terwijl hij toen ook ruimschoots de installaties bezocht heeft.
Hier is hij dan: de QJ2694 die uw webmaster de vorige keer meende te hebben waargenomen! In een plaatselijke cementfabriek mag deze naar Chinese normen stokoude QJ haar oude dag slijten door wat rangeerwerk te verrichten tussen de fabriek en het emplacement te Meijiaping, zo'n anderhalve kilometer verderop. We zien haar hier vanuit het industriecomplex naar het CNR-station vertrekken met een stam lege kolenwagens. De dreigende lucht op de achtergrond zorgt voor een contrast dat uw webmaster goed weet te waarderen :-)
Aangekomen in het CNR-station, wordt de QJ2694 losgemaakt en aan de andere kant van het emplacement tegen een gemengde goederentrein geplaatst. Binnen het kwartier mag hij weer op weg naar het privé-emplacement. Deze trein maakt duidelijk dat niet enkel het cementfabriek bediend wordt, gezien de gemengde last die de QJ2694 hier in beweging trekt. Overigens vindt uw webmaster deze scène Amerikaans aandoet door het ontbreken van windleiplaten en schoorsteenkroon op de QJ plus de gemengde treinlast, een beeld dat doet denken aan foto's uit de laatste jaren van Amerikaanse stoomtractie.

Baiyin

Een bestemming die al wat langer op het verlanglijstje van uw webmaster stond is Baiyin. Deze plaats is in vijftig jaar tijd uitgegroeid van een plattelandsdorpje naar een stad met enkele honderduizenden inwoners. De reden? Men heeft er een heel scala aan grondstoffen ontdekt: steenkool, aluminium, koper, zilver en... goud! Natuurlijk kwam uw webmaster niet naar deze plek om goud te zoeken, wel om een aantal SY's te fotograferen die hier de dienst uitmaken. Tussen de verschillende mijnen en de fabrieken rijden immers de nodige reizigers- en goederentreinen, allen gesleept door SY's. Deze SY's mogen goed hun best doen aangezien ze zware hellingen moet overwinnen en het landschap is ronduit schitterend.

Jammergenoeg is er ook slecht nieuws: het hele gebied rond de fabrieken is privédomein. Dit geldt ook voor de privéspoorlijn naar Shenbutong met een lengte van ruim tien kilometer. Dit heeft te maken met de dure grondstoffen maar zeker en vast ook door de aanwezigheid van het Chinese volksleger dat er munitie aanmaakt. Wonder boven wonder kan deze regio toch bezocht worden, zij het enkel met een gids die de nodige toelatingen regelt, tegen betaling uiteraard. Gelukkig was die gids een bijzonder vriendelijk iemand van wie we veel info verkregen en waarmee we ook de nodige hilariteit beleefden. Zo werden twee fantastische dagen doorgebracht aan dit bijzondere industrienet. Uw webmaster droomde nog tijdens dit eerste bezoek al van een tweede bezoek en dat zegt vast genoeg over het potentieel van deze regio...

° 22/08/06
Het bezoek aan Baiyin begint met een rondleiding door de werkplaats. Hoewel er binnen heel wat moois te zien is, kan dit niet worden vastgelegd door een ronduit verschrikkelijk contrast dankzij invallend zonlicht. Buiten valt vooral de "fantastische" blauwe kleur van de werkplaats op hoewel de SY1013 ook wel wat aandacht verdient. Typerend voor dit industrienet is namelijk hun wat abstracte logo op de deur van de vuurkist dat een stierekop voorstelt.
Even later horen we een andere SY goed van katoen geven. Snel lopen we naar een van de aansluitingen om daar de SY612 te zien rangeren met een aantal ketel- en stortwagens. In de ketelwagens wordt zwavelzuur vervoerd, toch wel een goedje dat je liever niet over je heen krijgt. Dit zwavelzuur dient onder andere voor het aanmaken van springstoffen in een munitiefabriek van het leger een beetje verderop.
Na haar trein te hebben afgeleverd in het vormingsstation Baiyin Gongsi rijdt de loc los naar het depot om te worden bevoorraad. De mooie tuikabelbrug is natuurlijk een gewild fotomotief op deze plek waar uw webmaster en diens metgezel Joeri dankbaar gebruik van maken. Let trouwens ook eens op de omvang van dit vormingsstation: toch geweldig eigenlijk dat dit spoornet nog volledig van stoomtractie afhankelijk is.
Doordat het verder relatief kalm is, besluiten we maar de SY612 te volgen naar het bevoorradingspunt in het depot. De kolenbevoorrading gebeurt hier m.b.v. een stortbak waar de tender onder geplaatst wordt zodanig dat de kolen direct op de juiste plek terecht komen. Links zie je de lopende band langs waar de kolen in de stortbak verzameld worden alvorens hun weg naar de tender te vinden.
Op de achtergrond van deze foto zie je een spoorlijn dwars door de foto heenlopen. Op het moment dat de SY2008 ter hoogte van de brug onder deze spoorlijn door vertrekt, verstomt al het omgevingsgeluid door het geknal van de cilinders. De helling tussen de onderdoorgang ter hoogte van de brug en de inrijseinen wat verderop is dan ook immens. Geloof het of niet, maar de SY2008 doet er vijf minuten over om deze afstand af te leggen met haar korte trein. Rechts zie je overigens nog twee buiten dienst gestelde SYs op een zijspoor van het depot.
Dit is Baiyin op zijn best: in de namiddag rijdt er een reizigerstrein van Baiyin naar Shenbutong over een spoorlijn die continu stijgt. En nog geen beetje: op veel plaatsen zoals op dit fotopunt te Dongchanggou bedraagt de helling zo'n 18 promille! De SY612 mag dan ook zwaar werken om deze reizigerstrein met kompels op weg naar de mijnen boven te krijgen. Om u een beter idee te geven van de moeite die de SY heeft met deze treinen: de regulateur wordt pas afgesloten op het moment dat de locomotief het begin van perron waarlangs hij moet stoppen passeert. Remmen is praktisch niet nodig: op het einde van het perron staat de trein vanzelf stil...
Vlak na de reizigerstrein naar Shenbutong volgt er nog een tweede reizigerstrein van Baiyin naar Sanyelan, halfweg op dezelfde lijn gelegen. Direct na aankomst te Sanyelan loopt de SY1583 en wordt ze aan de andere kant tegen haar reizigersrijtuigen geplaatst. Uw webmaster houdt tijdens fotoritten in Europa niet zo van stops met reizigerstreinen onder industriële installaties maar hij moet zijn mening toch gaan herzien na het zien van deze reizigerstrein tussen de portiekkranen. Van een perron is natuurlijk al helemaal geen sprake :-) Nu ja, in China kan natuurlijk alles :-)
Ook te Baiyin gaat het leven (en het werk!) gewoon door. We zien hier de SY2008 op het voor de stoker ellendig steile stuk tussen een van de aansluitingen en het station. Hier gaat het trouwens grondig mis met de vuurhaard in de ketel: door een niet met kolen bedekte plek op het vuurrooster wordt koude lucht los door de ketel heengezogen, waardoor je typisch deze kaarsrechte witte rookpluim krijgt. Dit is de nachtmerrie van elke stoker aangezien je vliegensvlug dit gat moet dichten aangezien anders de stoomdruk pijlsnel daalt en de locomotief dus praktisch geen arbeid meer kan leveren.
De dag wordt afgerond met dit sfeerbeeldje van de SY1581 die rangeert voor de indrukwekkende industriële installaties te Baiyin. Over het sporenplan in dit station is duidelijk ook nagedacht: op dit punt vertrekken 3 aansluitingen en 2 verbingsbogen naar de spoorlijn die een beetje verderop de andere sporen kruist. Duidelijk te zien zijn ook de verschillende hellingen van de sporen t.o.v. elkaar.
° 23/08/06
Onze tweede dag begint direct op topniveau als de SY612 met een reizigerstrein van Baiyin naar Shenbutong passeert en uw webmaster de koude rillingen bezorgt terwijl hij deze foto maakt te Dongchanggou. Deze trein was al een kwartier hoorbaar met langzaam aanzwellende cilinderslagen, het summum voor iedere stoomliefhebber! Over het landschap kunnen we kort zijn: als er stoomtreinen zouden rijden op de maan, zou het er vast ongeveer zo uitzien :-)
Een foto onder het motto "what goes up must come down": nadat de SY612 is gearriveerd te Shenbutong wordt van front gewisseld en kan ze met haar reizigerstrein weer naar Baiyin terugrijden. Uiteraard moet de loc nu niet te hard werken, alleen de luchtpomp mag blijven blazen om de nodige luchtdruk te leveren voor de remmen waardoor we toch nog een klein wit rookpluimpje waarnemen bij deze passage net voor Sanyelan. Overigens kan de tender wel een likje verf gebruiken...
Nadat de reizigerstrein de sectie tussen Sanyelan en Baiyin heeft verlaten, kan de SY2008 met een goederentrein in de tegenrichting de lijn opgestuurd worden vanuit het vormingsstation te Baiyin Gongsi naar Sanyelan. De rangeerder heeft zich met een stoel bovenop de tender gezet en geniet zo van het uitzicht terwijl de SY zelfs met 2 lege kolenwagens nog haar best mag doen om de helling op te raken als ze hier passeert te Liugongli.
Te Sanyelan aangekomen mag de SY2008 direct beginnen te rangeren. Na eerst haar lege kolenwagens te hebben achtergelaten aan de laadkaai mag ze deze ketelwagens naar het vertekspoor van het station slepen. Hier zal de loc omlopen waarna weer koers naar Baiyin Gongsi kan worden gezet. Uw webmaster is trouwens helemaal verzot op deze combinatie van de zwarte stomer met gele ketelwagens.
En direct wordt de daad bij het woord gevoegd... Twintig minuten later wordt dezelfde trein dus waargenomen te Baiyin Gongsi waar de SY2008 haar wagens naar het juiste spoor duwt. Een blik op de achtergrond geeft direct een idee van de hoeveelheid zwavelzuur die hier vervoerd wordt... We kunnen alleen maar raden hoeveel ton munitie hier per jaar aangemaakt wordt.
Een van de mooiste manieren om treinen te fotograferen, is voor uw webmaster toch de trein te doen opgaan in het landschap. Na een klim van bijna een uur wordt deze doelstelling ruimschoots gehaald vanop dit punt boven op een berg, hoog boven de spoorlijn van Baiyin naar Shenbutong. Het is nu enkel nog wachten op de trein, die een halfuurtje later opduikt in de vorm van de SY612 die weer goed haar best mag doen.
Het voordeel van zo'n punt op grote hoogte is natuurlijk dat je meerdere foto's kan maken van dezelfde trein, zonder dat ze op elkaar lijken. We zien dezelfde trein hier een half minuutje later bij het verlaten van deze geweldige S-bocht te Dongchanggou. Op de achtergrond zie je nog de rookpluimen en enkele schoorstenen van de industrie te Sanyelan. Met deze foto nemen we met spijt in het hart afscheid van deze fantastische stoomlokatie.

Daba - Guiyaozi

Bij het opstellen van de planning voor deze zevende China-reis was het aanvankelijk de bedoeling om enkele door te brengen aan de woestijnlijn Daba-Guiyaozi, waar nog QJ's in actie waargenomen konden worden. Het noodlot sloeg echter toe: enkele weken voor de aanvang van de reis bleek dat er ineens drie diesels extra werden aangekocht door het management van deze spoorlijn. Hierdoor leek een bezoek niet meer interessant en werd het dan maar van de planning gehaald. Toen uiteindelijk een van de door ons te nemen treinen maar slechts om de twee dagen bleek te rijden, werd toch een minibezoek van één dag ingelast aan deze ooit zo interessante spoorlijn. Al bij al hadden we nog geluk doordat de sierloc QJ7205 alsnog de spoorlijn op mocht met een werktrein en we de QJ7195 met een lege kolentrein naar de mijn te Yangchangwan. Toch was het maar een triestige bedoening, dat typische "'t is voorbij-sfeertje"...

° 24/08/06
Tegen alle verwachtingen in treffen we nog deze werktrein, gesleept door de sierloc QJ7205. De gloriedagen zijn echter duidelijk voorbij, zoveel wordt wel duidelijk als je de bestofte decoratie voor op de loc bekijkt. De teksten luiden nog altijd dezelfde: "Vind plezier in je werk, probeer de eerste te zijn". Toch klinkt met name deze laatste leuze nu wel erg ironisch... De vele arbeiders die meerijden in de geloste ballastwagens geven het geheel helemaal iets potsierlijks.
Als we te Guiyaozi aankomen haakt de QJ7195 net een lege kolentrein aan. We aarzelen geen moment: deze trein zal zo dadelijk naar Yangchangwan vertrekken. We kunnen nog juist deze vertrekscène vastleggen hetgeen niet slecht is, maar helaas toch in het niet verdwijnt tegenover de foto die we hadden kunnen hebben tussen de woestijnduinen een beetje verderop. Sja, uw webmaster wordt er wat depri van: een afscheid in mineur van een spoorlijn waar je stoomtractie op topniveau hebt meegemaakt is nooit leuk en wordt helemaal een ramp als je de beste opname van de dag op een haar na mist.
Ondertussen staat de QJ7205 alweer in het depot. Het is toch maar schrijnend, deze glorie in verval... Meer woorden maakt uw webmaster er niet aan vuil, dit beeld spreekt voor zich...
Hoewel het hier natuurlijk om een rees hectometerpalen gaat die klaar liggen om langs de spoorlijn te worden geplaatst, roepen ze eerder het beeld van een grafzerk op om de begrafenisstemming in het depot te Guiyaozi nog eens te versterken. De bloemen doen de rest... Rust in vrede QianJin...

De staalfabriek van Baotou

De laatste dag van deze zevende Chinareis werd doorgebracht in de geweldige staalfabriek van Baotou. In tegenstelling tot de titel van deze reportage gaat het hier natuurlijk niet om de geweldige landschappen die we de rest van de vakantie overal gezien hebben. Toch is zo'n bezoek iets unieks: de overweldigende indrukken die je krijgt als je je tussen hoogovens bevindt is iets dat niemand onberoerd laat. Hoewel dit al het derde bezoek was aan deze staalfabriek, heeft uw webmaster zich op geen enkel moment verveeld. In zo'n groot bedrijf vind je iedere keer immers wel iets nieuws. De enige pech was dat veel treinen met tender voor reden maar ach, het kan niet allemaal meezitten he?

° 25/08/06
Als je met een gids een fabriek bezoekt, wordt het bezoek nagenoeg altijd begonnen met een kijkje in het depot, zo ook te Baotou. In de werkplaats wordt de SY1676 onder handen genomen: we zien deze locomotief hier zonder haar drijfwerk op de bokken staan. Verder worden de vlampijpen vervangen, maar ook aan de stoomdom wordt gewerkt. In de zusterreportage People at work van dit verslag vind je onder andere enkele detailfoto's van de werzaamheden aan de SY1676.
Natuurlijk wil u ook wel wat werkende stoomlocomotieven zien. Dit kan geregeld worden met een bezoekje aan de hoogovens, waar we de SY1521 onderdoor zien rijden om enkele beladen kolenwagens te gaan afhalen om zo verse energie te leveren aan het fabricageproces van een nieuwe lading staal.
Ook de SY1293 mag kolenwagens naar de hoogovens brengen. Op deze foto drukt hij zo een beladen kolentrein naar de moderne hoogoven op de achtergrond. Let ook eens op de bomenrij links: zelfs de bladeren hebben een grauw tintje door het overal rondvliegende stof...
Een beetje verderop mag de SY1518 even uitblazen onder de hoogovens. Ondertussen is op de achtergrond een diesellocomotief aan het rangeren met enkele zonet beladen torpedowagens. Op dit punt is er om de paar minuten wel een treinbeweging waar te nemen. Alleen al om de pauzerende stomer te kunnen fotograferen moesten we zo'n vijf minuten geduld hebben!
Aan de andere kant van de hoogovens vinden we deze fotogenieke cokesfabriek. Het is er natuurlijk een af en aan rijden van stomers met kolenwagens. De SY1517 is hier gekoppeld met een schutwagen die in feite enkel nodig is als de locomotief te beschermen tegen spatten van vloeibaar staal bij het rangeren onder de hoogovens heeft hier natuurlijk geen enkel nut als de SY hier enkele geloste kolenwagens komt afhalen.
Parallel met het spoor van de vorige opname ligt 100m verderop het spoor onder de hoogovens door. Op dat spoor is de 1677 ondertussen druk aan het rangeren met een aantal slakkenwagens. Logica: dit rangeren gebeurt zonder de normaal hiervoor bestemde schutwagen :-) Op deze foto vertrekt hij net met een beladen slakkentrein naar het slakkenstort buiten de fabriek.
Ook de SY1731 wordt gebruikt om met slakkenwagens te rangeren. Hij drukt hier een aantal lege slakkenwagens op naar de vulpunten onder de verschillende hoogovens. Hierbij wordt de trein in delen van een viertal wagens geknipt om de wagens aangezien elke hoogoven uiteraard een apart laadpunt heeft.
Iets later zien we diezelfde SY1731 tussen de hoogovens doorrijden, nog steeds met dezelfde missie: de lege slakkenwagens op de juiste plek plaatsen om ze te laten vullen. de schuine structuur is eigenlijk een soort kabelbaan langs waar de cokes in karretjes naar de verbrandingsplaats van de hoogoven worden gehesen.
Kent u deze nog? 3 foto's terug zag u de SY1677 met een beladen slakkentrein vertrekken. Op deze foto ziet u dezelfde slakkentrein tijdens het lossen ervan aan het slakkenstort. Dit lossen gebeurt met de ook over het spoor rijdende karretjes links die m.b.v. een tandwielmechanisme de laadbakken van de wagens kantelen waardoor de vloeibare slakken aan de andere kant van de trein uit de wagens stromen. De vierde wagen is net gelost op die manier: de laadbak wordt nu weer terug in de rustpositie geplaatst zodat hij dadelijk aan de hoogovens weer met verse slakken gevuld kan worden.
In het station dat het verkeer naar het slakkenstort regelt is het een komen en gaan van slakkentreinen. Met zicht op de "skyline" van de staalfabriek zien we hier de SY2015 arriveren met een beladen slakkentrein. Zo dadelijk zal hij omlopen zodat hij de beladen slakkentrein naar het stort kan opdrukken.
Op een andere lus van het immense slakkenstort wordt ondertussen de SY1731 haar slakkentrein gelost. Daarna rijdt deze trein weer naar de staalfabriek, waarbij in het hierboven vermelde station natuurlijk de SY2015 klaar staat om haar trein naar het stort te duwen. Dit zal binnen enkele ogenbliken gebeuren nadat de SY1731 met haar lege trein het spoor heeft vrijgemaakt.
Een kwartiertje later staat ook de SY2015 aan het stort en kan het lossen beginnen. Het blijft een indrukwekkend zicht om de moordend hete slakken uit de wagens te zien stromen. De op deze foto natuurlijk onhoorbare "splash" die daarmee gepaard gaat, maat het allemaal nog indrukwekkender.
Op deze detailfoto zijn de tandwielen nodig voor het kantelen van de laadbakken duidelijk zichtbaar. Bovenaan in de laadbak bevinden zich enkele reeds gestolde slakken. Deze gestolde slakken blijven meestal in de wagen achter bij de eerste lossing. De enige oplossing is daarna de wagen een tweede keer te kantelen en daarna de slakken met zware klappen toch uit de wagens te kloppen.
Bij de terugrit naar het staalfabriek besluiten we onze kansen te wagen aan de CNR-overgavebundel. Hier arriveren we net op tijd om deze SY1696 te fotograferen die met het nodige geweld deze trein beladen met staalrollen opdrukt naar een van de werkplaatsen in de fabriek.
Ook de SY's krijgen dorst van al dat werk. Zo vinden we de SY1743 aan een van de bevoorradingspunten in de staalfabriek. Tijdens het waternemen maakt het personeel rustig een babbeltje naast de loc want ook zij kunnen best wel een pauze gebruiken natuurlijk.
Terwijl de avondschemering al invalt, nemen we nog snel een allerlaatste foto van de SY1696 die onder een hoogoven rangeert terwijl hij een staalwagen passeert die net gevuld wordt. Langs alle kanten spat het vloeibare metaal uit de wagen die duidelijk bijna vol is. Al bij al zijn er ergere manieren om een Chinareis te beëindigen :-)
Index